18
  • pixx
    #18
    Nincs ezzel baj, hogy van ilyen, és hogy jobb lesz tőle a közlekedés. A baj ott van, hogy környezetből akarja az információt nyerni a számítógép, ami sokszor félrevezető lehet. Hiába előtted fékeznek, ha az az előtt lévő kocsi jobbra kanyarodik, te meg jobbra rántod, és nem az előtted lévőbe mész bele, hanem az az előtt lévőbe.
    Ráadásul itthon még szabad szemmel se lehet látni az út felfestéseket, nemhogy egy gép.
    Teljesen más irányból kell ezt megközelíteni.
  • paragic
    #17
    Évente egymillió ember hal meg az utakon emberi hibából. De ez nem baj, az a baj, hogy a sofőröknek át kell képezniük magukat. Ez olyan kibírhatatlan szenvedéssel járna számukra, hogy inkább haljanak és nyomorodjanka meg milliók.
    De jó, hogy ezt nem te döntöd el :D
  • WoodrowWilson
    #16
    Igen, a traktorokat meg a kombájnokat is zúzzuk be, hogy legyen hol dolgozni az embereknek! Minek a szövőgép, amikor a keményen dolgozó kisemberek elől elveszi a munkát? Köszöntjük a 19. században!
  • dyra
    #15
    Persze, hogy nem látod a vaddisznót mert nem arra figyelsz és amúgy hót szar a videó felbontása azonban ha megállítod 1:07-nél akkor már érzékeled te is az útakadályt egy ember is beletapos a fékbe (két állatka is van ott). Egész más bent ülni és saját szemeddel nézni mint egy vacak felbontású kamarán keresztül. A másik videón is látni egy fullosan 3D-ben feltérképezett területen megy. Azt áruld el nekem, miért jó nekem, hogy az autóm az önvezető extra miatt 5x annyiba fog kerülni és a sok futár, buszsofőr, teherautó-sofőr és taxis no és a kamionosok kereshetnek másik melót? Remélem egyszer a tetvedék informatikai cégeket is kiautomatizálják a picsába a döntéshozókkal együtt. Rohadnának meg a technikájukkal nekem ez a véleményem. Folyamatosan azt nézik, hogy tudják az egyszeri melós lóvéját megfogni, miközben a döntéshozók nagyságrendekkel többet tesznek zsebre. Olyan szoftvereket szeretnék látni ami a politikusokat és a döntéshozókat automatizálja, hiszen ott is a döntések jól kiszámithatóak. Utálom már ezt az egész informatikát pedig 20 éve ebből élek. Ez egy gusztustalan dolog. Nem jobbá teszik a világot ez a látnokok hanem tönkre. De majd a saját bőrükön tapasztalják mikor az otthon munka nélkül sínylődő emberek fellázadnak és kitör az utolsó nagy háború. Bár addigra már Skynet lesz az meg kiirt mindenkit.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2017.10.14. 21:39:42
  • Sir Cryalot
    #14
    Ha a valós életben visszataszítónak felfuvalkodottnak mondják ha egy ember egyoldalú , "mindig jó úton jár" , és nem tart teljesíthetetlen kihívásnak semmit, akkor a különböző brand-eknek miért nézzük ezt el amik ráadásul közismerten érdekvezéreltek és mindig csak valami ártatlan oldalukat mutatják?

    Szerintem aki ennyire hinni akar, nemcsak az önszuggesszióra hajlamos...
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.10.13. 19:50:53
  • paragic
    #13
    "Az egyenes, felfestett, kányúmentes kaliforniai utakon, napsütésben, semmi forgalmi dugó?"





    Utoljára szerkesztette: paragic, 2017.10.13. 17:40:32
  • Cat #12
    "Alig van olyan autó, mely képes megállni bármilyen másik autónál kisebb mozgó tárgy kerül elé."

    Csak neked, az első egyből egy éjszaka átrohanó kutya, több forgalmi dugó, majd egy éjszakai vaddisznó. Nem is látod, hogy baj van, amíg meg nem áll az autó.

    Utoljára szerkesztette: Cat, 2017.10.13. 09:49:39
  • Ender Wiggin
    #11
    "Már a jelenlegi technológiával is nagyobb arányban képesek elkerülni a baleseteket és megoldani a váratlan helyzeteket, mint az emberek."

    Láttad már a kenguru-teszteket? Alig van olyan autó, mely képes megállni bármilyen másik autónál kisebb mozgó tárgy kerül elé. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy az önvezetők hány koccanást hoznak össze. A levezetett tesztkilométerek pedig szart sem érnek a valóságban. Az egyenes, felfestett, kányúmentes kaliforniai utakon, napsütésben, semmi forgalmi dugó? Ennek hol van gyakorlati haszna a világ többi részén? Ráadásul publikus a legtöbb fejlesztő hibalistája is, ami a google-t leszámítva elég ijesztő (mert a robot átadja a legváratlanabb helyzetben is irányítást, tehát mindig fogni kell a kormányt és figyelni - ezt nevezed te haladásnak?). Nem kell ahhoz önvezetés, hogy a baleseteket megelőzze a jármű. Elég, ha minden autóba bekerülnek a passzív és aktív elemek (melyek többnyire prémium kategóriásak egyelőre). Éjjellátó, vészfék, és különböző szenzorok, kamerák, melyek figyelmeztetnek, az emberi reakcióidőt csökkentik a proaktivitásukkal.
    Utoljára szerkesztette: Ender Wiggin, 2017.10.13. 07:00:51
  • Sir Cryalot
    #10
    Hát ezzel az open sourceolgatással az a baj hogyha az nem "ground up" multiresolution implementáció akkor az egyenesen mehet a kukába , az meg jellegénél fogva célhardwarekre szokott elkészülni... De szerintem a pixel/framebuffer alapú dolog is mehet .

    Ha muszáj pixelekkel foglalkozni akkor elsősorban a "blind deconvolution" az érdekes mert nem egy hibátlan, zajtalan computer szimuláció a bemenetünk, az optical flow meg esetleg utána jön . Multires. nélkül ennyi minden nem megy.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.10.13. 02:27:39
  • kvp
    #9
    CNN based optical flow. Az emberi latast szimulalja. Melysegi terkepet (voxel map-et) es idobeli, szegmentalt mozgasi terkepet is lehet vele kesziteni. Az alapvaltozat egy 3x3x2+1-es neuralis matrixra epul es nagyon jol gyorithato. Ilyet hasznalt anno Stanley is es a google open source-olta a sajat implementaciojat. Maximalis sebesseghez akar minden pixel kaphat sajat cnnd magot. Ezek kis 8-16 bites cpuk. Butak de gyorsak es sok van beloluk.
  • Sir Cryalot
    #8
    Ha van is , basznak odaadni , a másik meg hogy nem 1 emberes probléma, súlyosbítva azzal hogy 100.000-ből 1 aki igazán ért hozzá.
  • Sir Cryalot
    #7
    "Van keretrendszer es van hozza sajat parhuzamos programozasi nyelv is. "

    aha, és pl a 2D-s difference of gaussian szűrésnek, ami a legalapabb él érzékelő, mi a 3D-s megfelelője , ami nem csak kísérleti fázisban tart hanem bevezetésnél?
    2D :


  • kvp
    #6
    Amit most a teslak tudnak az arra eleg, hogy altalaban ne menjenek neki semminek. Ez tovabbfejleszteheto arra, hogy szinte soha nem menjenek neki semminek. De savot valtani, lekanyarodni nem fog ha a vezeto nem mondja meg neki merre menjen tovabb, mint a hogy a sarkon se fog bekanyarodni, max. megall ha elotte satufeket nyom valaki.

    Tehat az alapfunkciok megvannak, a magassabb szintu logikai kepessegek hianyoznak meg. A google jobban all, mert az ovek kepes kezelni a varosi keresztezodeseket es a beszalado pottyos labdas gyerekeket is, de meg az sem mindig tudja, hogy akkor a kovetkezo sarkon jobbra vagy balra kellene menni vagy egyebkent is eppen tuljottunk a cimen. Ezekhez jo es friss terkep adatbazisok kellenek, az utolso zsebracsikig lebontba, ami egyelore meg hianyzik.

    ps: Az nvida fele megoldas egy masszivan multiprocesszoros rendszer, videokartya shader gpu-kra irva. Van keretrendszer es van hozza sajat parhuzamos programozasi nyelv is. Sot a szerver rack-es regi valtozatat mar a Darpa gyoztes Stanley is hasznalta, szoval a teljesitmennyel es a kornyzettel nincs gond. Mint irtam mar csak a magasszintu donteshozo logika kellene.
  • Sir Cryalot
    #5
    Szóval én még a számítási kapacitástól sem alélnék el vagy mámorosodnék meg ,mert ami annak a kihasználásához kéne, pl. ilyenek hogy "multiresolution dsp" , az kb. olyan beszarás nehéz téma hogy ért hozzá igazán 100.000ből egy szakember, utána kiderülhet hogy lesz valami új szenzor aminek a kedvéért kezdheti elölről a dolgát az a 100.000ből 1 valaki. Hülyék meg verik a tamtam dobot a bulvárcikkekben meg tesláznak a tévében.
  • Sir Cryalot
    #4
    Szerintem még a nyers számítási erő sincs meg, ami elvileg az lenne , hogy naiv jelfeldolgozós processzeket, multiprocesszorra naivan átrakva, inkonzekvensen lehetne használni,

    pl. ilyen egyszerű dolgok hogy körvonalat számolni a framebuffer tartalmából, sem könnyű, egyre nagyobb felbontással meg még nehezebb, ráadásul ennek a mikéntje sem mindegy, hogyha pl. az egy difference of gaussian (DoG) szűrő és hasonlók , ezeket meg a többit nem lehet egymás után futtatni hogy ezt még iderakom , ezt ennek utánarakom,mintha photoshop funkciókat használnék.

    Ez nem így megy , mert kell egy framework ami első lépéstől kezdve multiprocesszorra íródott és menetközben , "melléktermékként" is kijönnek belőle ilyenek hogy pl DoG .

    Felfújt aktualitás a téma , majd ha lesznek standard-ek akkor lesz érdekes, mert akkor kiderülne hogy egyáltalán min érdemes javítani. Ez eddig "bragging rights"-ről szól , hogy csúnyább kifejezést ne használjak.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.10.12. 16:17:31
  • ClassicR
    #3
    Hogy érted, hogy csak a nyers számítási erő van meg? A legtöbb Teslában már ott az önvezető funkció, tehát pár tízezer autó már önállóan közlekedik az utakon, igaz, X perc után egyelőre meg kell fogni a kormányt, különben leállítja magát az autó. Már a jelenlegi technológiával is nagyobb arányban képesek elkerülni a baleseteket és megoldani a váratlan helyzeteket, mint az emberek.

    Most már inkább abban a fázisban tart a dolog, hogy a kivételeket képes legyen hatékonyan kezelni, ilyen kivétel pl. a kenguruk kiszámíthatatlan mozgása. Megjegyzem, ezeket a kivételeket már most is hatékonyabban kezelik, mint az emberi sofőrök, de nyilván az a cél, hogy közel 100%-ban elkerüljék a legkisebb balesetet is.

    Az önvezető autókat nem véletlenül úgy fejlesztik, hogy közben több százezer kilométert vezetnek le velük, hiszen csak így lehet megtanítani őket minden váratlan szituációra (és szimulációk futtatására, de az kevésbé teljeskörű). Én úgy vélem, hogy 10 év múlva a legtöbb új autómodellben már lesz egy olyan önvezető funkció, mint a jelenlegi Teslákban (csak még hatékonyabb lesz), de ahhoz, hogy akár aludni is lehessen közlekedés közben, még 20-30 év is kell.
    Utoljára szerkesztette: ClassicR, 2017.10.12. 14:10:45
  • kvp
    #2
    Azert az algoritmikus hattere mar jo 20 eve ismert, csak most mar van hozza szamitasi kapacitas is. Viszont attol, hogy kepes a szenzorok adataibol egy 3d terkepet felepiteni, a mozgo objektumokat szegmentalni es keresni egy olyan uvonalat amin nem megy neki semminek meg nem lesz robotauto.

    Kell a kornyezet felismerese (jelzesek, tablak) vagy egy megfelelo szintu es friss 3D-s terkep, kell egy az utobbira epulo pontos utvonaltervezo rendszer. (hogy lehetoleg ne a szembejovo savban hajtson, akkor sem ha az eppen szabad) E ket feladatbol az elso halad, de nem eleg pontos. A masodik pedig nagyon lassan halad es egyelore nem megoldott, hogy eleg gyorsan frissuljon. (mar egy terelo bolya odebb rakasa megboritja) A ketto kombinalciojara pedig egyelore nincs jo megoldas (ide kellene a valodi MI). Lehetoseg meg a raj alapu frissites, tehat minden auto a latott infok alapjan frissiti a kozos terkepet, de ehhez egyelore se szabvany, se eleg jarmu nincs.

    Erdekes lesz, de meg nagyon sok kritikus elem hianyzik, csak a nyers szamitasi ero van meg. (de dragabb es joval nagyobb hardverrel az eddig is megvolt)
  • Cefet
    #1
    Bexarás...
    Ha ezek a szenzorok egy robot katonába kerülnek bele...
    Ezek után mondja még valaki, hogy nem kell félni az MI-től!