Berta Sándor
Robotautók - 2030-ra jöhet el az áttörés
Az önállóan közlekedő közúti járművek számos ágazat képviselőinek az érdeklődését felkeltették.
A Boston Consulting Group (BCG) számításai alapján az automata autóknak köszönhetően az utazási idő jelentős mértékben lerövidülhet a 40 százalékkal kevesebb dugónak köszönhetően. További előnyt jelenthet, hogy drasztikus mértékben csökkenhet a balesetek száma és a felhasználók számára is nagyobb kényelmet kínálnak majd a robotautók. Vannak ugyanakkor hátrányok is, például még tisztázatlan a felelősség kérdése, s vannak adatvédelmi aggályok és persze biztonsági kockázatok. Csak az idén öt súlyos hackertámadást hajtottak végre öt különböző gyártó modelljei ellen, amelyekből összesen 8 millió közlekedik a világ útjain.
Az önműködő gépkocsik tömeges elterjedését egyelőre még gátolják a műszaki, a társadalmi és a szabályozási akadályok. Nehéz például teljes mértékben megakadályozni az ilyen autók ellen végrehajtott kibertámadásokat és szükség lenne egy fórumra, ahol az autóipar képviselői konzultálhatnának a biztonsági elemzőkkel és a hackerekkel. A lehetséges biztonsági hibákat egy független helyen kellene bejelenteni.
Szükség lenne továbbá akár 10 cm pontosságú digitális térképekre és azokat folyamatosan frissíteni is kellene, hogy azonnal látni lehessen rajtuk az útfelújításokat, baleseteket stb. Jelenleg azonban csak nagyon kevés ilyen térkép létezik. A járművek közötti kommunikációról ipari szabványok gondoskodnának. A BCG szakértői azt várják, hogy a közeljövőben sikerül megváltoztatni a szabályozásokat is, így a mostani akadályok legyőzhetők lesznek.
Dr. Nikolaus Lang, a Boston Consulting Group szakértője kiemelte, hogy az egyes piaci szereplőknek az eddiginél sokkal szorosabban kell együttműködniük, mert csak így lehet a legjobb kiberbiztonsági megoldásokat megtalálni, valamint a nagy felbontású térképeket elkészíteni és a járművek közötti kommunikációt megvalósítani. Lang a társszerzője a Revolution Versus Regulation - The Make-Or-Break-Questions About Autonomous Vehicles című tanulmánynak, amelyet a BCG a Világgazdasági Fórummal közösen készített el.
A Boston Consulting Group (BCG) számításai alapján az automata autóknak köszönhetően az utazási idő jelentős mértékben lerövidülhet a 40 százalékkal kevesebb dugónak köszönhetően. További előnyt jelenthet, hogy drasztikus mértékben csökkenhet a balesetek száma és a felhasználók számára is nagyobb kényelmet kínálnak majd a robotautók. Vannak ugyanakkor hátrányok is, például még tisztázatlan a felelősség kérdése, s vannak adatvédelmi aggályok és persze biztonsági kockázatok. Csak az idén öt súlyos hackertámadást hajtottak végre öt különböző gyártó modelljei ellen, amelyekből összesen 8 millió közlekedik a világ útjain.
Az önműködő gépkocsik tömeges elterjedését egyelőre még gátolják a műszaki, a társadalmi és a szabályozási akadályok. Nehéz például teljes mértékben megakadályozni az ilyen autók ellen végrehajtott kibertámadásokat és szükség lenne egy fórumra, ahol az autóipar képviselői konzultálhatnának a biztonsági elemzőkkel és a hackerekkel. A lehetséges biztonsági hibákat egy független helyen kellene bejelenteni.
Szükség lenne továbbá akár 10 cm pontosságú digitális térképekre és azokat folyamatosan frissíteni is kellene, hogy azonnal látni lehessen rajtuk az útfelújításokat, baleseteket stb. Jelenleg azonban csak nagyon kevés ilyen térkép létezik. A járművek közötti kommunikációról ipari szabványok gondoskodnának. A BCG szakértői azt várják, hogy a közeljövőben sikerül megváltoztatni a szabályozásokat is, így a mostani akadályok legyőzhetők lesznek.
Dr. Nikolaus Lang, a Boston Consulting Group szakértője kiemelte, hogy az egyes piaci szereplőknek az eddiginél sokkal szorosabban kell együttműködniük, mert csak így lehet a legjobb kiberbiztonsági megoldásokat megtalálni, valamint a nagy felbontású térképeket elkészíteni és a járművek közötti kommunikációt megvalósítani. Lang a társszerzője a Revolution Versus Regulation - The Make-Or-Break-Questions About Autonomous Vehicles című tanulmánynak, amelyet a BCG a Világgazdasági Fórummal közösen készített el.