Berta Sándor
Miként reagálnak az emberek a robotautókra?
Amerikai kutatók teljesen új szempontból közelítették meg az önállóan közlekedő gépkocsikat.
Vajon aki beszáll egy robotautóba, az hogyan érzi magát? Fél? Aggódik? Vagy teljes mértékben rá meri bízni magát a technikára? Ezekre a kérdésekre keresték a válaszokat a Stanford Center for Design Research munkatársai. A kérdések nemcsak a kutatókat, hanem az autógyártók mérnökeit is foglalkoztatják. A válaszok megtalálásában az egyszerű szimulációk nem segíthetnek, mert akkor a résztvevők nem igazán veszik komolyan a technikát, hiszen nincs valódi veszélyhelyzet. Az éles tesztek ugyanakkor szintén nem jók, mert azok meg túl veszélyesek.
A Stanford Center for Design Research szakértői ezért egy olyan megoldáson gondolkoztak, amely egy harmadik utat jelent a kérdések megválaszolására. Az eljárás neve Real Road Autonomous Driving Simulation (RRADS) és annak során a tesztekben résztvevők azt hiszik, hogy egy robotjárműben ülnek, ami viszont nem igaz.
Az önkénteseket nem csapják be, hiszen a vezető- és az utasrészt elválasztják egymástól. Az egyik kutató ül a kormánynál és vezet is, s minderről tájékoztatják is az embereket egy papíron, ezt azonban gyakorlatilag senki sem olvassa el. Erre vezethető vissza, hogy 35 személyből 8 azt hitte, hogy egész úton egy robotautóban ült. Az alkalmazott elvet az Óz, a nagy varázsló kísérletnek is nevezik, amelyet azért használnak, hogy megfigyeljék egy éppen fejlesztett rendszer használóinak a reakcióit.
Vajon aki beszáll egy robotautóba, az hogyan érzi magát? Fél? Aggódik? Vagy teljes mértékben rá meri bízni magát a technikára? Ezekre a kérdésekre keresték a válaszokat a Stanford Center for Design Research munkatársai. A kérdések nemcsak a kutatókat, hanem az autógyártók mérnökeit is foglalkoztatják. A válaszok megtalálásában az egyszerű szimulációk nem segíthetnek, mert akkor a résztvevők nem igazán veszik komolyan a technikát, hiszen nincs valódi veszélyhelyzet. Az éles tesztek ugyanakkor szintén nem jók, mert azok meg túl veszélyesek.
A Stanford Center for Design Research szakértői ezért egy olyan megoldáson gondolkoztak, amely egy harmadik utat jelent a kérdések megválaszolására. Az eljárás neve Real Road Autonomous Driving Simulation (RRADS) és annak során a tesztekben résztvevők azt hiszik, hogy egy robotjárműben ülnek, ami viszont nem igaz.
Az önkénteseket nem csapják be, hiszen a vezető- és az utasrészt elválasztják egymástól. Az egyik kutató ül a kormánynál és vezet is, s minderről tájékoztatják is az embereket egy papíron, ezt azonban gyakorlatilag senki sem olvassa el. Erre vezethető vissza, hogy 35 személyből 8 azt hitte, hogy egész úton egy robotautóban ült. Az alkalmazott elvet az Óz, a nagy varázsló kísérletnek is nevezik, amelyet azért használnak, hogy megfigyeljék egy éppen fejlesztett rendszer használóinak a reakcióit.