Gyurkity Péter
Küszködnek a mobil technológiával a vállalatok
Miközben már nagy PC-gyártók is állandóan arról beszélnek, hogy a felhasználók mobil eszközöket és érintőképernyőt szeretnének mindenhol viszontlátni, az eladási adatokban ez nem mindig köszön vissza. Kétségtelen tény azonban, hogy az asztali megoldások és ezzel együtt a Windows jelentősége is jelentős mértékben lecsökkent (amit a legjobban a Google aknáz ki saját fejlesztéseivel), viszont a vállalatok oldalán ez egyelőre komoly nehézségeket okoz, mivel kevesen tudnak megfelelő minőségű alkalmazásokat biztosítani ügyfeleik, vásárlóik számára.
Az elmúlt években lezajlott nagy változásokat a komolyabb PC-gyártók többé-kevésbé lereagálták, ma már pedig egyértelműen igyekeznek erre támaszkodni, amikor bemutatják új termékeiket. Jó példa erre a HP, amely az Envy Recline All-in-One PC-k ismertetésekor saját közleményében kiemelte, hogy a felhasználók az érintőképernyőt szeretnék viszontlátni a számítógépen, ezért is dobják piacra ezen érdekes megoldásokat. Állításuknak azonban némileg ellentmondanak a piaci trendek, hiszen az Amazon toplistáján már korántsem ilyen egyértelmű a helyzet, és akkor még nem beszéltünk a Windows 8 kudarcos szerepléséről.
Az eladásoknál nem az érintőképernyős notebookok vezetnek
Ez utóbbit jól jellemzik a NetMarketShare mutatói, amelyek a Windows 8 esetében mindössze 8 százalékos piaci részesedést jeleznek. Ezen viszonylag kis tábor osztható tovább azon felhasználókra, akik távol maradnak a Modern kezelőfelülettől, illetve azokra, akik kedvelik és használják is azt. A mindenképpen alacsony elfogadottság azt jelzi, hogy a vásárlók megosztottak a kérdésben, és nyilvánvalóan nem mindenhol támaszkodnak az érintőképernyős technológiára.
Az érintőképernyőkre készült Windows 8 nagyon lassan terjed
Ezen inkább a Google változtathat, mégpedig - talán némileg meglepő módon - Chrome nevű böngészőjén keresztül. Az egyre népszerűbbé váló szoftver éppen ötödik születésnapján bővült ki natív alkalmazásokkal, amelyek immár offline módban, vagyis internetelérés nélkül is használhatók. Ezzel a Chrome OS és a webalkalmazások legnagyobb hátrányát küszöbölik ki, azzal kiegészítve, hogy sem fülek, sem gombok, sem pedig a böngészőből ismert kezelőfelület egyéb elemei nem fogják hátráltatni munkánkat, amennyiben ezen új natív alkalmazásokat vesszük igénybe.
Ezek az appok immár közvetlenül az asztalról indíthatók, frissítésük automatikus, a biztonság terén a Chrome-ra támaszkodnak, mint ahogy továbbra is megoldott a felhőbe történő integrálás, a különböző eszközök közötti szinkronizáció, miközben ezentúl közvetlen módon támaszkodhatunk a megszokott PC-s hardverelemekre, legyen szó az USB, Bluetooth, illetve egyéb kiegészítőkről. Az asztali integráció eredményeként a Chrome alkalmazásai a hagyományos programokhoz hasonlóan listázhatók és indíthatók a Windows felületéről, ám felépítésükben és működésükben inkább a Modern UI kezelőfelület szoftvereihez hasonlítanak. Amennyiben sikert arat a kezdeményezés, végre valóban megnyílhat az út a Windows végleges leváltása felé, amiről annak idején már a Netscape is álmodozott.
Szomorú tény azonban, hogy ez a vállalatok jó része számára jelenleg inkább gondokat és szenvedést, mintsem megváltást jelentene. Az üzleti szféra szereplői hagyományosan lassan, vontatottan váltanak a platformok és az egyes verziók között, amire nyilván ésszerű magyarázat az ezzel járó költség és a munkaerő képzése, felkészítése. Egy amerikai felmérés most arra mutat rá, hogy ezen cégek többsége egyelőre csak küszködik a mobil világra történő átállással, amely hatalmas terheket ró a házon belüli IT-részlegre, miközben a felhasználóbarát és minden szempontból kényelmes mobil megoldások sok esetben még váratnak magukra.
A 167 amerikai nagyvállalat részvételével elvégzett felmérés arra igyekszik rámutatni, hogy az okostelefonok és a táblák gyors terjedése, illetve ezen eszközök munkahelyen történő szabadabb alkalmazása (BYOD, vagyis a "hozd magaddal" felfogás) mennyiben serkenti a vállalatokat az adaptációra és a megfelelő ajánlatok kialakítására, legyen szó akár a házon belüli, vagy a vásárlóknak szánt megoldásokról. Az elsőként kiemelendő adat, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége, egészen pontosan 74 százaléka, tartja a mobil szférát elsődleges fontosságúnak, ám ezzel együtt saját IT-részlegeik ezen a téren meglehetősen komoly akadályokba ütköznek, mivel a meglévő tapasztalat és tudás sokszor nem elégséges a problémamentes átálláshoz.
Az IT-felelősök a válaszadók 43 százaléka szerint nem tudnak kellő gyorsasággal reagálni a vásárlók oldalán felmerülő igényekre, míg 55 százalék szerint az elsődleges probléma a szükséges infrastruktúra kibővítésének és a mobil megoldások integrálásának költségeiben keresendő. 53 százalék tart a mobil szférával járó biztonsági és az adatvédelemmel kapcsolatos veszélyektől, míg 51 százalék véli túlságosan nagy feladatnak az egymástól eltérő szoftveres és hardveres platformok egyöntetű támogatásának megvalósítását.
A következtetés egyértelmű: a legtöbb üzleti szereplő számára a házon belüli informatikai részleg csak korlátozott megoldásokkal tud előállni kellő időben, amelyek nem fedik le a meglévő és remélt vásárlói bázist - nem beszélve a saját alkalmazottaknak nyújtandó alkalmazásokról és funkciókról. Mivel kiemelt fontosságú területről van szó, nyilván senki nem szeretne nagyon lemaradni a riválisoktól, így egyre többen néznek majd külső, harmadik féltől érkező segítség után. Ezen külső szolgáltatóknak kell előállniuk olyan alternatívákkal, amelyek révén csökkenthetők a költségek és biztosítható a (csaknem) univerzális elérhetőség, legyen szó bármilyen mobil platformról.
Nem meglepő a jóslat, miszerint a felhasználók ezen nagyvállalatokat (és kisebb vetélytársaikat egyaránt) a jövőben inkább a mobil szférában nyújtott fejlesztések és szolgáltatások alapján fogják megítélni. Ennek fényében minden szereplőnek létérdeke az alkalmazkodás, bármennyire idegennek is találják a területet. A felmérés alapján a mobil fejlesztésekre szakosodó külső partnereknek biztosított lesz a megélhetősége, legalábbis amíg a nagyok nem alakítják (bővítik) ki házon belüli divízióikat.
Az elmúlt években lezajlott nagy változásokat a komolyabb PC-gyártók többé-kevésbé lereagálták, ma már pedig egyértelműen igyekeznek erre támaszkodni, amikor bemutatják új termékeiket. Jó példa erre a HP, amely az Envy Recline All-in-One PC-k ismertetésekor saját közleményében kiemelte, hogy a felhasználók az érintőképernyőt szeretnék viszontlátni a számítógépen, ezért is dobják piacra ezen érdekes megoldásokat. Állításuknak azonban némileg ellentmondanak a piaci trendek, hiszen az Amazon toplistáján már korántsem ilyen egyértelmű a helyzet, és akkor még nem beszéltünk a Windows 8 kudarcos szerepléséről.
Az eladásoknál nem az érintőképernyős notebookok vezetnek
Ez utóbbit jól jellemzik a NetMarketShare mutatói, amelyek a Windows 8 esetében mindössze 8 százalékos piaci részesedést jeleznek. Ezen viszonylag kis tábor osztható tovább azon felhasználókra, akik távol maradnak a Modern kezelőfelülettől, illetve azokra, akik kedvelik és használják is azt. A mindenképpen alacsony elfogadottság azt jelzi, hogy a vásárlók megosztottak a kérdésben, és nyilvánvalóan nem mindenhol támaszkodnak az érintőképernyős technológiára.
Az érintőképernyőkre készült Windows 8 nagyon lassan terjed
Ezen inkább a Google változtathat, mégpedig - talán némileg meglepő módon - Chrome nevű böngészőjén keresztül. Az egyre népszerűbbé váló szoftver éppen ötödik születésnapján bővült ki natív alkalmazásokkal, amelyek immár offline módban, vagyis internetelérés nélkül is használhatók. Ezzel a Chrome OS és a webalkalmazások legnagyobb hátrányát küszöbölik ki, azzal kiegészítve, hogy sem fülek, sem gombok, sem pedig a böngészőből ismert kezelőfelület egyéb elemei nem fogják hátráltatni munkánkat, amennyiben ezen új natív alkalmazásokat vesszük igénybe.
Ezek az appok immár közvetlenül az asztalról indíthatók, frissítésük automatikus, a biztonság terén a Chrome-ra támaszkodnak, mint ahogy továbbra is megoldott a felhőbe történő integrálás, a különböző eszközök közötti szinkronizáció, miközben ezentúl közvetlen módon támaszkodhatunk a megszokott PC-s hardverelemekre, legyen szó az USB, Bluetooth, illetve egyéb kiegészítőkről. Az asztali integráció eredményeként a Chrome alkalmazásai a hagyományos programokhoz hasonlóan listázhatók és indíthatók a Windows felületéről, ám felépítésükben és működésükben inkább a Modern UI kezelőfelület szoftvereihez hasonlítanak. Amennyiben sikert arat a kezdeményezés, végre valóban megnyílhat az út a Windows végleges leváltása felé, amiről annak idején már a Netscape is álmodozott.
Szomorú tény azonban, hogy ez a vállalatok jó része számára jelenleg inkább gondokat és szenvedést, mintsem megváltást jelentene. Az üzleti szféra szereplői hagyományosan lassan, vontatottan váltanak a platformok és az egyes verziók között, amire nyilván ésszerű magyarázat az ezzel járó költség és a munkaerő képzése, felkészítése. Egy amerikai felmérés most arra mutat rá, hogy ezen cégek többsége egyelőre csak küszködik a mobil világra történő átállással, amely hatalmas terheket ró a házon belüli IT-részlegre, miközben a felhasználóbarát és minden szempontból kényelmes mobil megoldások sok esetben még váratnak magukra.
A 167 amerikai nagyvállalat részvételével elvégzett felmérés arra igyekszik rámutatni, hogy az okostelefonok és a táblák gyors terjedése, illetve ezen eszközök munkahelyen történő szabadabb alkalmazása (BYOD, vagyis a "hozd magaddal" felfogás) mennyiben serkenti a vállalatokat az adaptációra és a megfelelő ajánlatok kialakítására, legyen szó akár a házon belüli, vagy a vásárlóknak szánt megoldásokról. Az elsőként kiemelendő adat, hogy a megkérdezettek túlnyomó többsége, egészen pontosan 74 százaléka, tartja a mobil szférát elsődleges fontosságúnak, ám ezzel együtt saját IT-részlegeik ezen a téren meglehetősen komoly akadályokba ütköznek, mivel a meglévő tapasztalat és tudás sokszor nem elégséges a problémamentes átálláshoz.
Az IT-felelősök a válaszadók 43 százaléka szerint nem tudnak kellő gyorsasággal reagálni a vásárlók oldalán felmerülő igényekre, míg 55 százalék szerint az elsődleges probléma a szükséges infrastruktúra kibővítésének és a mobil megoldások integrálásának költségeiben keresendő. 53 százalék tart a mobil szférával járó biztonsági és az adatvédelemmel kapcsolatos veszélyektől, míg 51 százalék véli túlságosan nagy feladatnak az egymástól eltérő szoftveres és hardveres platformok egyöntetű támogatásának megvalósítását.
A következtetés egyértelmű: a legtöbb üzleti szereplő számára a házon belüli informatikai részleg csak korlátozott megoldásokkal tud előállni kellő időben, amelyek nem fedik le a meglévő és remélt vásárlói bázist - nem beszélve a saját alkalmazottaknak nyújtandó alkalmazásokról és funkciókról. Mivel kiemelt fontosságú területről van szó, nyilván senki nem szeretne nagyon lemaradni a riválisoktól, így egyre többen néznek majd külső, harmadik féltől érkező segítség után. Ezen külső szolgáltatóknak kell előállniuk olyan alternatívákkal, amelyek révén csökkenthetők a költségek és biztosítható a (csaknem) univerzális elérhetőség, legyen szó bármilyen mobil platformról.
Nem meglepő a jóslat, miszerint a felhasználók ezen nagyvállalatokat (és kisebb vetélytársaikat egyaránt) a jövőben inkább a mobil szférában nyújtott fejlesztések és szolgáltatások alapján fogják megítélni. Ennek fényében minden szereplőnek létérdeke az alkalmazkodás, bármennyire idegennek is találják a területet. A felmérés alapján a mobil fejlesztésekre szakosodó külső partnereknek biztosított lesz a megélhetősége, legalábbis amíg a nagyok nem alakítják (bővítik) ki házon belüli divízióikat.