SG.hu

Far Cry 3



Kiadó: Ubisoft
Fejlesztő: Ubisoft Montreal
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core2 Duo E6700 vagy AMD Athlon64 X2 6000+ processzor, 4 GB RAM, 512 MB V-RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i3-530 vagy AMD Phenom II X2 565 processzor, 4 GB RAM, 1 GB V-RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Far Cry-sorozat
Kategória: FPS

A Far Cry-sorozat 2004-ben megjelent első epizódjával a Crytek megalkotott egy olyan videojátékot, amely minden téren igyekezett túlmutatni az akkori trendeken és kliséken. Habár túlzás lenne forradalmiként emlegetni az alkotást, de tény, hogy számtalan olyan elemet hozott az FPS műfajba, amelyek később meghatározták a teljes színteret. A legtöbben feltehetően a kitűnő dzsungelhangulat, az első CryEngine akkor kimagaslónak számító teljesítménye, valamint az óriási szabadság miatt gondolnak vissza rá kellemes emlékek társaságában.

A sorozat életében azonban – talán a hirtelen jött sikernek és elismerésnek köszönhetően – komoly törés következett be, így bár számtalan mellékszál megjelent hozzá a későbbiekben, de egy teljes értékű folytatásra négy teljes évet kellett várnunk. Ekkor a Cryteknek már nem volt köze a Far Cry névhez – 2006-ban ők ugyebár a Crysis-szal robbantottak nagyot –, így a Ubisoft Montreal készítette el a felemásra sikeredett második részt, ami nem volt ugyan rossz, de akadtak olyan hibái, amelyekkel nem igazán tudtak mit kezdeni a rajongók. 2010 nyarán aztán bejelentették, hogy a háttérben már javában készül a harmadik teljes epizód is, amiről minél többet megtudtunk, annál inkább megkedveltük, mert bár idegen létformák továbbra sem futkároznak a pályákon, de a dzsungelhangulat és az érdekes koncepció újfent főszerepet kaptak, méghozzá egy kiváló történettel karöltve.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ennek a történetnek a főszereplője egy bizonyos Jason Brody, aki legnagyobb sajnálatunkra a Ubisoft históriájának egyik legjellemtelenebb karaktere lett. Szerencsére a fordulatos és gyakran valóban izgalmas cselekmény némileg ellensúlyozza ezt a komoly problémát, de az a bizonyos beleélési faktor a jellemtelenségtől folyamatosan csak az átlagos szintet verdesi. Jason egyébiránt barátai oldalán éppen önfeledt vakációját tölti egy trópusi szigeten, amikor bekapcsolódunk a kampányba, ám alig néhány perc után kiderül, hogy igencsak rossz úti célt választottak maguknak.

A kérdéses szigeten – pontosabban szigetcsoporton, mert két nagyobb és több aprócska földrészből áll össze a hatalmas játéktér – ugyanis egy emberrablással is foglalkozó bűnbanda vert tábort, akik illegális tevékenységekből keresik meg maguknak a kenyérre valót. Az állig felfegyverzett brigád egy kevéske váltságdíj ellenében rabolja el hősünket és barátait, akik természetesen megpróbálnak kiszabadulni a fogságból, de sajnálatos módon ez a művelet csak Jasonnek sikerül. A sors azonban úgy hozza, hogy hősünket éppen a sziget jó erkölcsét hirdető őslakossághoz sodorja az élet, akik arra tették fel életüket, hogy minden erejükkel és fegyverükkel kipucolják földjükről a gonoszokat. Jason keresve se talált volna magának jobb szövetségeseket ahhoz, hogy kiszabadítsa barátait, így csatlakozik az őslakosokhoz, és megkezdi élete legnagyobb kalandját, ami változatos, fordulatos és izgalmas is lesz egyben.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ez pedig a játékmenetre is teljes mértékben igaz, hiszen kevés olyan FPS született a múltban, amire azt mondhattuk volna, hogy ennyire sok lehetőséggel rendelkezik, mindemellett pedig ilyen mértékű változatosságot képes nyújtani. A Ubisoft Montreal fejlesztőinek ezt leginkább rengeteg kreativitással és ötlettel sikerült elérniük, nem utolsó sorban pedig egy olyan hatalmas, illetve teljes egészében szabadon bejárható világgal, amit a múltban leginkább a tipikus nyitott világú címektől szoktunk csak meg. Jogos a felvetés, hogy a készítők vajon GTA-t csináltak a Far Cry 3-ból?

Ugyan az összehasonlítás elég értelmetlen és merész, mégis van igazságalapja, hiszen a játékban valóban olyan hatalmas szabadságunk van, ami példaértékű. Mindez pedig nem csak abban mutatkozik meg, hogy a főküldetések mellett mellékes feladatokat is vállalhatunk, hanem abban is, hogy valóban oda megyünk, és azt teszünk, amit csak szeretnénk. A közlekedéshez például rengeteg járművet használhatunk fel, legyen szó autókról, quadokról, csónakokról vagy éppen sárkányrepülőkről, az akciókhoz pedig számtalan fegyvert hívhatunk segítségül, amelyeket a lőszerekkel együtt pénzért vásárolhatunk meg magunknak a különféle fejlesztésekkel együtt. A hatalmas sziget egyébiránt rendkívül interaktívnak tekinthető, ami nem csak azt jelenti, hogy bármerre is járunk, ott ellenségekkel fogunk találkozni, hanem például rengeteg helyi lakosba is belebotolhatunk, mini-játékokat próbálhatunk ki, gyógynövényeket gyűjthetünk – gyógyszert készíthetünk belőle –, vadászhatunk a rendkívül színes állatállományra – bőrükből táskát készíthetünk magunknak –, vagy szabotálhatjuk a rádiótornyokat.

Ez utóbbira az Assassin’s Creed-sorozat magaslati pontjaihoz hasonlóan azért lesz szükségünk, hogy könnyedén feltérképezhessük magunknak a szigetet, így az új lehetőségeket, helyszíneket, valamint az infrastruktúrát. Természetesen a Far Cry 3-ban is el kell, illetve el lehet majd foglalnunk az ellenség kezében lévő különféle álláspontokat a területfelügyelet és a béke érdekében, de a Ubisoft Montreal végre nem olyan amatőr formában valósította meg mindezt, mint a második részben. Ha ugyanis elfoglaltunk egy ilyen támaszpontot, akkor az attól kezdve már örökre a miénk marad, védelméről pedig bajtársaink fognak gondoskodni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A milliónyi lehetőség mellett – felsorolni is nehéz lenne minden apróságot – a hangsúly azért természetesen még mindig az akción van, amit zseniálisan sikerült megalkotniuk a fejlesztőknek. Bátran ki lehet jelenteni például, hogy a Far Cry 3 harcrendszere a komolyságot tekintve párhuzamba állítható olyan címekével, mint például a Call of Duty-sorozat, így a fegyvereknek igazi erejük, igazi hatalmuk van, mindemellett pedig nem kell egy egész tárat kilőni ahhoz, hogy likvidáljuk ellenfeleinket, egy fejlövés mindenkinek elegendő, ha ügyesek vagyunk. Külön jó pont, hogy az összecsapások még a leggyengébb fokozaton is képesek kihívással szolgálni, a szemtől szembeni harcok helyett pedig minden egyes küldetés során megkapjuk az esélyt arra, hogy feltűnés nélkül, orvgyilkosként hajtsuk végre a feladatot. Talán furcsán hangzik ez egy Far Cry-epizódtól, de akár hiszitek, akár nem, működik!

A játékba egyébiránt bekerült néhány további érdekesség is, így például ki tudjuk fosztani az ellenséges katonákat – néha egészen érdekes dolgokat is találhatunk náluk –, de egy kellően összetett fejlődési rendszer is elérhető, amelynek köszönhetően rengeteg érdekes képességgel gazdagíthatjuk hősünket. Érdemes egyébként jól átgondolni, hogy mire szórjuk el nehezen megszerzett tapasztalati pontjainkat, hiszen vannak egészen felesleges fejlesztések is, de akadnak, amelyek még a továbbjutást is megkönnyítik, hiszen erősebb sebzést, gyorsabb regenerálódást és egyebeket ígérnek.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Far Cry 3 tehát nem csak teljes egészében egy nyitott világú FPS lett, hanem még szerepjátékos elemekkel is fel lett vértezve, aki pedig nem elégszik meg a fentiekben leírt jellemzőkkel, annak elmondanánk, hogy még egy vaskos kooperatív mód is megtalálható benne. Ennek a legnagyobb érdekessége az, hogy egy külön történetet mesél el nekünk, méghozzá kettő vagy négy karakter oldalán, és mind a lehetőségeket, mind az izgalmakat tekintve egy lapon említhető a hagyományos egyjátékos kampánnyal.

Természetesen meggondolatlanság lenne azt állítani, hogy a Far Cry 3 tökéletesre sikerült, ugyanakkor tény, hogy csak nagyon aprócska hibákkal találkozhatunk benne, ami a hatalmas játéktér és a töménytelen mennyiségű tartalom miatt elenyésző. Bele fogunk ugyan botlani kisebb-nagyobb bugokba, valamint kiegyensúlyozatlanságokba – például a vadállatok rendkívül erősek –, de összességében olyan élményt képes nyújtani a Ubisoft Montreal videojátéka, amit csak a legjobbak, így az apróbb hibák felett könnyedén szemet tudunk majd hunyni. Grafika: A játékot a Dunia Engine második generációja hajtja meg, méghozzá a Havok fizikai motorral kiegészülve, aminek köszönhetően szó szerint elképesztő látvány fogad majd minket a betöltést követően. Habár a fejlesztők néha kissé átestek a ló túlsó oldalára, mert olyan a látvány, mintha egy túlszínezett festményt néznénk, de a legtöbb esetben megmaradtak a realizmusnál, amit ráadásul kimagasló részletességgel tálaltak. Ugyan a vízábrázolás még nem a legjobb, de ennél szebb és változatosabb dzsungelt még garantáltan nem láthattunk egyetlen videojátékban sem. Különösen kiemelkedőre sikeredtek egyébiránt a robbanások, amelyek nem csak a látványt tekintve első osztályúak, hanem a környezeti hatásukat nézve is elképesztőek. A grafika terén az idei év egyik legjobban kidolgozott videojátékát köszönthetjük a Far Cry 3 képében.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Sem a kezelőfelületet, sem az irányíthatóságot tekintve nem beszélhetünk semmilyen problémáról a Far Cry 3 tekintetében, hiszen előbbi letisztultabb és átláthatóbb, mint valaha – az állandó segítség azért kicsit frusztráló –, míg az irányítás az FPS műfaj kliséit igyekszik alkalmazni. Érdemes kiemelni, hogy a járművek irányíthatósága is kitűnőre sikeredett, így immáron az utazás is élmény lesz, pattanjunk bármilyen masina volánja mögé.

Játszhatóság: Ha csak a főküldetésekre koncentrálunk, a Far Cry 3 akkor is 10-15 órányi játékidővel kecsegtet számunkra, de vétek lenne nem belemerülni és felfedezni az óriási világot, amivel akár meg is háromszorozhatjuk ezt az időtartamot. Mindemellett érdemes kiemelni, hogy egy vaskos, többször is kijátszható kooperatív kampányt is találunk a játékban, ami további sokszor tíz órát jelent a szavatosságot tekintve.

Intelligencia, nehézség: Sajnos a mesterséges intelligencia és a nehézség a játék két olyan pontja, amelyekkel nem lehetünk maradéktalanul elégedettek. Habár összességében csapattársaink és ellenfeleink is igyekeznek kihozni magukból a legjobbat, de az általuk produkált teljesítmény manapság már többnyire kevés vagy átlagos. A nehézség mindemellett skálázható, a harcok is óriási kihívást nyújtanak, esetenként azonban olyan helyzetekben is meghalhatunk, amikor az normális esetben nem lenne indokolt. Különösen frusztráló, amikor vadállatokkal viaskodunk, a bestiák ugyanis képesek akár néhány csapással is a földre teríteni minket, fegyvereink pedig nem olyan hatással vannak rájuk, mint az elvárható lenne.

Hangok, zene: Habár a szinkronhangok tekintetében akadnak gyengébben megszólaló karakterek, de a zenék és az egyéb hangeffektek már kitűnőre sikeredtek, különös tekintettel a fegyverek és a robbanások zajaira, amelyek teljes egészében azt a minőséget hozzák, mint maga a játék.

Összefoglalás: Nagyon sokan hittek már korábban is a Far Cry 3-ban, ám a komolyabb nevek és az őszi játékdömping után nem gondoltunk volna rá, hogy érhet még minket meglepetés. A Ubisoft Montreal alkotása azonban óriási meglepetés lett, elképesztő tartalma, atmoszférája és minőségi megvalósítása miatt pedig sokaknak garantáltan az év játéka válik belőle, annak ellenére is, hogy kisebb hibák és hiányosságok azért akadnak vele kapcsolatban. Ha még legalább egy játékot ki akarsz próbálni a 2012-es felhozatalból, mindenképpen a Far Cry 3 legyen az!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Frosty01 #29
    egyszerű a recept, ne játsz vele.
  • Ender Wiggin #28
    "nincs normális mentés"
    ""Már hogyne lenne.""

    erre leírod azt, ami nem normális mentés...köszi. a "normális mentés" az, amikor ott mentesz, ahol akarsz, akár harc közben, és annyiszor, ahányszor akarsz. egy ilyen végtelenül ellenfeleket spawnoló fosban a játékélmény jó része elmegy attól, amit írtam. és az új mentes sokszor egy hosszú film előttre rak vissza, amit persze nem is lehet skippelni. trágya. persze a tinédzser recskagépeknek király, mert van benne mell.

    az egyetlen pozitívum, hogy kimaxolva dx11-ben, 1920x1080-ban 70 fps-sel elfut egy másfél éves gépen. bár a közelében sincs a crysis első részének, főleg fizika terén.
  • Zombee #27
    Magamból kiindulva: A Call of Duty sorozat remek móka olyanoknak, akik nem játszanak sűrűn, és kell egy könnyed kikapcsolódás izgalmas sztorival (izgalmas, nem világmegváltó, tehát konkrétan egy B kategóriás VHS akciófilm forgatókönyve is elég), élvezhető játékmenettel. Viszont komoly oldalon olyat leírni, hogy a CoD harcrendszere bármiféle komolyságot tartalmazna... semmi olyan nincs se a MW3-ban, se a BO2-ben, ami ne lett volna benne legkésőbb a legelső Modern Warfare-ben, azóta lényegében nem változott ilyen téren a sorozat. Szeretem a folytatásait, tényleg olyanok, mint egy jobb akciófilm, de egyben olyanok is, mint egy tipikus folytatás a filmeknél. Na, a Far Cry 3 harcrendszere valóban párhuzamba állítható, legalább annyira valóságos. De ez nálam nem negatívum, nincs szükségem taktikai FPS-re, harci szimulátorra, csak lövöldözni akarok a dzsungelben.
    A grafikáról csak jót tudok elmondani, ugyanazon a gépen szebb beállításokkal DirectX11 módban is jobban megy, mint a 2. rész, és még erőmű sem kell hozzá, 1280*1024-ben elég hozzá egy A6-3500 APU saját IGP-vel, és mehet a high textúra. Persze fényeket, árnyékokat célszerű levenni, meg még pár dolgot, amik jobban terhelik a gépet, mint amennyit dobnak a látványon, de meglepően szép grafikát lehet elérni vele, pedig ez egy 20 ezer forintos CPU+IGP egyben. Ezen a felbontáson egy ma már olcsón megvehető HD7770-el simán menne minden maximális beállításokkal, csak épp nem játszok annyit, hogy megérje külön videókártyát venni. A felbontás meg azért csak ennyi, mert a jelenlegi LCD-m tökéletesen jó böngészni, játékra sem kéne nagyobb, dolgozni is ilyenen dolgozok a munkahelyemen.
  • MinimumGame #26
  • mantequilla #25
    Én legutoljára 2007-ben játszottam komolyan, onnantól kezdve nem volt olyan gépem ami elég lett volna játékra. Néhány hónappal ezelőtt szereztem be egy játékra is alkalmas gépet, én úgy érzem az előző 5 évben grafikailag volt fejlődés, nem is kicsi de ami borzasztó, hogy nincs új, egyedi játék a piacon. Mikor megkaptam az új gépet és végignéztem, hogy na mik a jó játékok manapság nagyon meglepett, hogy szinte ugyanazok a nevek vannak a toppon mint régen, csak már kijött a harmadik, negyedik, századik rész. Elszomorított, hogy lényegében ugyanazt adják el a játékgyártók évről évre, kicsit más köntösben és nincsen igazi innováció.
  • Nirz #24
    "Bátran ki lehet jelenteni például, hogy a Far Cry 3 harcrendszere a komolyságot tekintve párhuzamba állítható olyan címekével, mint például a Call of Duty-sorozat"

    LoL mióta CoD az etalon?
  • Zoliz #23
    Az év játéka az FC3. Szvsz.
  • Pares #22
    Eltekintve néhány hibától szerintem nagyon jó lett.
  • tmisi #21
    "nincs normális mentés"
    Már hogyne lenne. ESC, bejön a főmenü, SAVE. Kivéve küldiben, ott csak checkpoint van. De az sem gázos, mert azért nem kilométerekre rak vissza.
    Amúgy nagyon jól megvan csinálva a sandbox mód is, nálam is időbe telt, mire rájöttem hogyan lehet az őrposztokat a legkönnyebben elfoglalni, mert több stratégia is választható. A riasztó vagy az állatketrecek ajtaja pl. mesterlövész puskával már messziről kilőhető, így csak pár emberrel kell elbánni. :D
  • Nos #20
    Érdemes lenne kiszámolni, hogy mennyi kisebb vadra lenne szükség ahhoz, hogy ennyi medvét és tigrist eltartsanak, szerintem biztos importra szorulnak :)
    Biztos lesz majd egy DLC, amiben leleplezik a takarmányállat maffiát, és ha felszámolod őket, akkor a tigrisek, és a medvék is kevesebben lesznek.