Berta Sándor
Az Apple a hibás a mobil Flash haláláért
Mike Chambers, az Adobe termékmenedzsere szerint az Apple hibája, hogy meg kellett hozniuk azt a döntést, miszerint a cég leállítja a Flash Player mobil platformokra szánt verzióinak fejlesztését.
Mint ismeretes, a múlt héten derült ki, hogy az Adobe Flash Player nem lesz tovább elérhető okostelefonokra és táblagépekre, ehelyett a társaság a HTML5-tel és az Adobe Integrated Runtime (AIR) alkalmazásokkal kapcsolatos fejlesztésekre fog összpontosítani. Mike Chambers, az Adobe termékmenedzsere blogbejegyzésében kitért az okokra is. A vezető szerint a döntés meghozatalának fő indoka az Apple (iOS) politikájában keresendő.
"Azt a tényt figyelembe véve, hogy mennyire (politikai) érzelmi dologról volt szó, a döntés közel sem volt könnyű" - közölte Chambers, aki több mint 12 éven át dolgozott a Flash-fejlesztő csapat tagjaként. A történtek fő felelőse egyértelműen az Apple, mivel az elutasító magatartásával megakadályozta, hogy - az iOS, mint az egyik vezető mobil platform segítségével - a mobil Flash elterjedhessen. Az elutasítás miatt a mobil Flash soha nem kapta meg azt az esélyt, hogy annyira népszerű legyen, mint az asztali számítógépeken futtatható verzió. A legrosszabb az egészben az volt, hogy bármit is próbáltak tenni az Apple kitiltása ellen, a döntést a kaliforniai cég nem vonta vissza.
Miután az Adobe vezetői belátták, hogy szélmalomharcot vívnak, így úgy döntöttek, hogy inkább a HTML5-re összpontosítanak. A HTML5-öt már most a korszerű készülékek jórésze támogatja, így ésszerűbb volt inkább lemondani a mobil Flash fejlesztéséről és a HTML5-öt előtérbe tolni. "Ugyan a HTML5 sem tökéletes, különösen, ha fejlettebb videotartalmakról van szó, mégis a jövőt jelenti" - tette hozzá a szakember.
Az Apple magatartása mellett volt egy másik ok is, a felhasználói szokások megváltozása. Az okostelefonokon ugyanis az emberek az új tartalmakat, elsősorban az alkalmazásokat és a játékokat nem a weben keresztül keresik, hanem a különböző szoftverboltok, például az Apple App Store és az Android Market rendszerében. Ez a folyamat a jelenlegi készülékek eltérő képernyőméretére, a nem megfelelő sávszélességekre és az operációs rendszerek, illetve az alkalmazásboltok között meglévő szoros kapcsolatra vezethető vissza. Éppen ezért a mobil platformokon nincs akkora szükség a Flash alapú megoldásokra, mint az asztali számítógépek esetében.
A döntés harmadik oka, hogy a mobil Flash fejlesztése több erőforrást emésztett fel, mint amire előzetesen számítottak. A fejlesztőknek számos partnerrel kellett együttműködniük: az operációs rendszerek készítőivel (Google, RIM), a hardvergyártókkal (Motorola, Samsung stb.) és az alkatrész-beszállítókkal (Nvidia). Chambers végül hangsúlyozta: az asztali számítógépek területén továbbra is megmarad a Flash. "Ugyan a technika szerepe - a HTML5 növekvő támogatással - megváltozik majd, azonban továbbra is meggyőződésük, hogy a Flash különösen a videók és a játékplatformok esetében fontos szerepet fog betölteni."
Az Adobe azután került nehéz helyzetbe, hogy Steve Jobs tavaly februárban az iPad bemutatóján nem tudta lejátszani a Flash-videókat. A vezető később nyílt levélben számolt le a Flash technikával, amely szerinte alapvetően nem való a hordozható eszközökre. Ezzel szemben életrajzi könyve szerint az egész egy kicsinyes bosszú azért, mert az Adobe tíz évvel korábban Jobs kérése ellenére sem írta meg iMacre a Premiere videószerkesztő programot.
Mint ismeretes, a múlt héten derült ki, hogy az Adobe Flash Player nem lesz tovább elérhető okostelefonokra és táblagépekre, ehelyett a társaság a HTML5-tel és az Adobe Integrated Runtime (AIR) alkalmazásokkal kapcsolatos fejlesztésekre fog összpontosítani. Mike Chambers, az Adobe termékmenedzsere blogbejegyzésében kitért az okokra is. A vezető szerint a döntés meghozatalának fő indoka az Apple (iOS) politikájában keresendő.
"Azt a tényt figyelembe véve, hogy mennyire (politikai) érzelmi dologról volt szó, a döntés közel sem volt könnyű" - közölte Chambers, aki több mint 12 éven át dolgozott a Flash-fejlesztő csapat tagjaként. A történtek fő felelőse egyértelműen az Apple, mivel az elutasító magatartásával megakadályozta, hogy - az iOS, mint az egyik vezető mobil platform segítségével - a mobil Flash elterjedhessen. Az elutasítás miatt a mobil Flash soha nem kapta meg azt az esélyt, hogy annyira népszerű legyen, mint az asztali számítógépeken futtatható verzió. A legrosszabb az egészben az volt, hogy bármit is próbáltak tenni az Apple kitiltása ellen, a döntést a kaliforniai cég nem vonta vissza.
Miután az Adobe vezetői belátták, hogy szélmalomharcot vívnak, így úgy döntöttek, hogy inkább a HTML5-re összpontosítanak. A HTML5-öt már most a korszerű készülékek jórésze támogatja, így ésszerűbb volt inkább lemondani a mobil Flash fejlesztéséről és a HTML5-öt előtérbe tolni. "Ugyan a HTML5 sem tökéletes, különösen, ha fejlettebb videotartalmakról van szó, mégis a jövőt jelenti" - tette hozzá a szakember.
Az Apple magatartása mellett volt egy másik ok is, a felhasználói szokások megváltozása. Az okostelefonokon ugyanis az emberek az új tartalmakat, elsősorban az alkalmazásokat és a játékokat nem a weben keresztül keresik, hanem a különböző szoftverboltok, például az Apple App Store és az Android Market rendszerében. Ez a folyamat a jelenlegi készülékek eltérő képernyőméretére, a nem megfelelő sávszélességekre és az operációs rendszerek, illetve az alkalmazásboltok között meglévő szoros kapcsolatra vezethető vissza. Éppen ezért a mobil platformokon nincs akkora szükség a Flash alapú megoldásokra, mint az asztali számítógépek esetében.
A döntés harmadik oka, hogy a mobil Flash fejlesztése több erőforrást emésztett fel, mint amire előzetesen számítottak. A fejlesztőknek számos partnerrel kellett együttműködniük: az operációs rendszerek készítőivel (Google, RIM), a hardvergyártókkal (Motorola, Samsung stb.) és az alkatrész-beszállítókkal (Nvidia). Chambers végül hangsúlyozta: az asztali számítógépek területén továbbra is megmarad a Flash. "Ugyan a technika szerepe - a HTML5 növekvő támogatással - megváltozik majd, azonban továbbra is meggyőződésük, hogy a Flash különösen a videók és a játékplatformok esetében fontos szerepet fog betölteni."
Az Adobe azután került nehéz helyzetbe, hogy Steve Jobs tavaly februárban az iPad bemutatóján nem tudta lejátszani a Flash-videókat. A vezető később nyílt levélben számolt le a Flash technikával, amely szerinte alapvetően nem való a hordozható eszközökre. Ezzel szemben életrajzi könyve szerint az egész egy kicsinyes bosszú azért, mert az Adobe tíz évvel korábban Jobs kérése ellenére sem írta meg iMacre a Premiere videószerkesztő programot.