Berta Sándor
11 000 iPadet vásárol a United légitársaság
Az utasszállító repülőgépek pilótái átlagosan 18 kilogramm súlyú csomagot visznek magukkal, ami tartalmazza a legfontosabb kézikönyveket. Ezt a csomagot azonban egyre inkább felváltja az iPad.
A polgári járatok pilótái eddig mindig magukkal vitték az adott repülőgép paramétereit, a navigációs térképeket, az időjárási információkat tartalmazó könyveket, a kötelező ellenőrzési listákat, a repülőtér-rajzokat és megannyi más fontos adatot tartalmazó kiadványt. Az eddig használt úgynevezett Flight Bag csomagokat azonban néhány légitársaságnál az iPad váltotta fel. nemrég a United Continental Holdings tulajdonában lévő United Arlines és Continental Airlines vezette be az új megoldást, amit stílusosan az Electronic Flight Bag (EFB) nevet kapta.
"A papírmentes megoldások már a következő generációs repülést jelentik. Az iPad lehetővé teszi a pilótáink számára, hogy minden fontos információhoz valós időben és egyetlen ujjmozdulattal hozzáférjenek" - indokolta a program elindítását Fred Abbott kapitány, a United Continental Holdings alelnöke. A holding a két légitársaság számára összesen 11 000 iPadet vásárolt, ezeket az év végéig kiosztják a United Airlines és a Continental Airlines pilótái között.
Az iPad-ek összesen 12 000 oldalnyi papírt helyettesítenek majd, ezáltal a United Continental számításai szerint éves szinten 3200 tonna széndioxid kibocsátását előzhetik meg, illetve 1,2 millió liter kerozint tudnak megtakarítani. A fedélzeti táblagépekre a Jeppesen Mobile FliteDeck nevű szoftver kerül. Az átállásnak köszönhetően várhatóan nem csak egyszerűbb, de hatékonyabb is lesz a pilóták munkája. Könnyebben kereshetnek majd a dokumentumok és az információk között, s egyszerűbb lesz frissíteni a különböző adatokat. A United Continental Holdings az első nagyobb légitársaság, amely a váltás mellett döntött. Jelenleg még a Delta Airlines és az Alaska Airlines teszteli a megoldást.
Az Aspen Avionics egy lépéssel még ennél is tovább ment, amikor életre hívta a Connected Panel nevű projektjét. Ebben a fedélzeti elektronikát közvetlenül az Apple táblagépével kötik össze. A szolgáltatás számos egy- és kétmotoros repülőgép, illetve helikopterek számára vehető igénybe. A változtatást elég egyetlen alkalommal elvégezni, onnantól kezdve az iPad veszi át a különböző feladatok ellenőrzését.
A Szövetségi Légiügyi Hivatal (FAA) néhány hónappal ezelőtt tette lehetővé a légitársaságoknak a táblagép használatát. Az Alaska Airlines májusban kapta meg az FAA-tól az engedélyt az iPadek használatára. A tapasztalatok jók, hiszen, amint azt Jim Freeman, a légitársaság egyik pilótája és légi szabványokért felelős igazgatója megjegyezte: "Az iPad lehetővé teszi, hogy a pilóták gyorsan elérhessék az információkat. Amennyiben a pilótafülkében döntést kell hozniuk, akkor a kézikönyvekben való 3-4 perces keresés örökkévalóságnak tűnhet."
A polgári járatok pilótái eddig mindig magukkal vitték az adott repülőgép paramétereit, a navigációs térképeket, az időjárási információkat tartalmazó könyveket, a kötelező ellenőrzési listákat, a repülőtér-rajzokat és megannyi más fontos adatot tartalmazó kiadványt. Az eddig használt úgynevezett Flight Bag csomagokat azonban néhány légitársaságnál az iPad váltotta fel. nemrég a United Continental Holdings tulajdonában lévő United Arlines és Continental Airlines vezette be az új megoldást, amit stílusosan az Electronic Flight Bag (EFB) nevet kapta.
"A papírmentes megoldások már a következő generációs repülést jelentik. Az iPad lehetővé teszi a pilótáink számára, hogy minden fontos információhoz valós időben és egyetlen ujjmozdulattal hozzáférjenek" - indokolta a program elindítását Fred Abbott kapitány, a United Continental Holdings alelnöke. A holding a két légitársaság számára összesen 11 000 iPadet vásárolt, ezeket az év végéig kiosztják a United Airlines és a Continental Airlines pilótái között.
Az iPad-ek összesen 12 000 oldalnyi papírt helyettesítenek majd, ezáltal a United Continental számításai szerint éves szinten 3200 tonna széndioxid kibocsátását előzhetik meg, illetve 1,2 millió liter kerozint tudnak megtakarítani. A fedélzeti táblagépekre a Jeppesen Mobile FliteDeck nevű szoftver kerül. Az átállásnak köszönhetően várhatóan nem csak egyszerűbb, de hatékonyabb is lesz a pilóták munkája. Könnyebben kereshetnek majd a dokumentumok és az információk között, s egyszerűbb lesz frissíteni a különböző adatokat. A United Continental Holdings az első nagyobb légitársaság, amely a váltás mellett döntött. Jelenleg még a Delta Airlines és az Alaska Airlines teszteli a megoldást.
Az Aspen Avionics egy lépéssel még ennél is tovább ment, amikor életre hívta a Connected Panel nevű projektjét. Ebben a fedélzeti elektronikát közvetlenül az Apple táblagépével kötik össze. A szolgáltatás számos egy- és kétmotoros repülőgép, illetve helikopterek számára vehető igénybe. A változtatást elég egyetlen alkalommal elvégezni, onnantól kezdve az iPad veszi át a különböző feladatok ellenőrzését.
A Szövetségi Légiügyi Hivatal (FAA) néhány hónappal ezelőtt tette lehetővé a légitársaságoknak a táblagép használatát. Az Alaska Airlines májusban kapta meg az FAA-tól az engedélyt az iPadek használatára. A tapasztalatok jók, hiszen, amint azt Jim Freeman, a légitársaság egyik pilótája és légi szabványokért felelős igazgatója megjegyezte: "Az iPad lehetővé teszi, hogy a pilóták gyorsan elérhessék az információkat. Amennyiben a pilótafülkében döntést kell hozniuk, akkor a kézikönyvekben való 3-4 perces keresés örökkévalóságnak tűnhet."