Berta Sándor
Netflix - a DVD-kölcsönzéstől az online birodalomig
Az eredetileg DVD-kölcsönzéssel foglalkozó amerikai cég időben felismerte, hogy váltania kell, ennek köszönhető, hogy három éve már online streameket is kínál.
Miközben a konkurens vállalatok közül sok kénytelenek volt lehúzni a rolót, a Netflix nemzetközi terjeszkedésbe kezdett. A cég Kanada után immár Európa és Ázsia meghódítására készül, a felhasználók filmekből és televíziós sorozatokból válogathatnak majd. A Netflix üzleti modellje rendkívül sikeres. Az amerikaiak az 1990-es évek végétől rendelhetik meg a műsoros DVD-ket, amelyeket a vállalat postai úton juttat el számukra. A megnézett filmeket egy mellékelt, előre felbélyegzett borítékban lehet visszaküldeni a kölcsönzőnek, a következő alkotás pedig postafordultával érkezik.
A legegyszerűbb kölcsönzési csomag havi 9 dollárba kerül. Aki hajlandó ennél többet áldozni, az akár több DVD-t is tarthat otthon. A kölcsönzés a Netflix honlapján történik, amely egyúttal filmeket ajánl a látogatóknak, miután felmérte az igényeiket. A rendszer rendkívül hatékonyan és jól működik: a Netflixnek jelenleg csak az Egyesült Államokban 15 millió előfizetője van, akiknek naponta átlagosan kereken 2 millió DVD-t postáznak ki. A cég összesen 60 helyi kirendeltséget üzemeltet, amelyek feladata a DVD-k kiszállítása. A vállalat idei összforgalma várhatóan meghaladja majd a 2,1 milliárd dollárt.
Az igazi áttörést azonban nem az online DVD-kölcsönzés jelenti, hanem az online streamek, amelyek 3 éve kínál a szolgáltató. Az ajánlat egyszerű volt: minden előfizető pluszban kapott egy korlátlan internetes streamhozzáférést a kínálatban megtalálható filmek és televíziós műsorok egy részéhez. Bár az online katalógus még meglehetősen kicsi, ennek ellenére a megoldás nagyon népszerű lett. Az ok: mindenki maga dönthette el, hogy mit néz meg DVD-n és mit a világhálón. Emellett számos sorozat és film sokkal előbb elérhető így, mint DVD-n.
A streamek közül 1500 HD felbontású, ráadásul teljesen mentesek a reklámoktól és nem csak PC-n tekinthetők meg, hanem akár iPaden, iPhone-on, Wii-n, PlayStation 3-on vagy Xbox 360-on. Továbbá a szolgáltatás számos Blu-ray lejátszón, netképes televízión, valamint Set-Top-Boxon is működik. Az idei év végére több mint 100 különböző szórakoztató elektronikai készülék lesz Netflix-kompatibilis. Ugyan a felhasználók 61 százaléka választja az online streameket, de a DVD-üzlet is virágzik. Mindez különösen annak tükrében érdekes, hogy csak postai költségekre a cég évente 700 millió dollárt költ. A nemzetközi terjeszkedésben azonban a hangsúly kizárólag az online videók forgalmazásán van.
Ősztől a kanadaiak is elérhetik a streameket. Amennyiben az elképzelést siker koronázza, úgy a Netflix 2011-től megjelenik Európában és Ázsiában is. Az első célpont Nagy-Britannia lehet, ahol azonban hasonló konstrukciót kínál a felhasználóknak az immár 1,4 millió előfizetővel rendelkező és a részben az Amazon tulajdonában lévő Lovefilm. A Netflixnek ráadásul nem szabad megfeledkeznie az amerikai konkurenseiről, elsősorban a Huluról sem. A céget persze nem kell félteni, 66 millió dollárt költött online filmterjesztési jogok vásárlására és Mark Wahlberg legújabb filmje először csak itt lesz látható.
Miközben a konkurens vállalatok közül sok kénytelenek volt lehúzni a rolót, a Netflix nemzetközi terjeszkedésbe kezdett. A cég Kanada után immár Európa és Ázsia meghódítására készül, a felhasználók filmekből és televíziós sorozatokból válogathatnak majd. A Netflix üzleti modellje rendkívül sikeres. Az amerikaiak az 1990-es évek végétől rendelhetik meg a műsoros DVD-ket, amelyeket a vállalat postai úton juttat el számukra. A megnézett filmeket egy mellékelt, előre felbélyegzett borítékban lehet visszaküldeni a kölcsönzőnek, a következő alkotás pedig postafordultával érkezik.
A legegyszerűbb kölcsönzési csomag havi 9 dollárba kerül. Aki hajlandó ennél többet áldozni, az akár több DVD-t is tarthat otthon. A kölcsönzés a Netflix honlapján történik, amely egyúttal filmeket ajánl a látogatóknak, miután felmérte az igényeiket. A rendszer rendkívül hatékonyan és jól működik: a Netflixnek jelenleg csak az Egyesült Államokban 15 millió előfizetője van, akiknek naponta átlagosan kereken 2 millió DVD-t postáznak ki. A cég összesen 60 helyi kirendeltséget üzemeltet, amelyek feladata a DVD-k kiszállítása. A vállalat idei összforgalma várhatóan meghaladja majd a 2,1 milliárd dollárt.
Az igazi áttörést azonban nem az online DVD-kölcsönzés jelenti, hanem az online streamek, amelyek 3 éve kínál a szolgáltató. Az ajánlat egyszerű volt: minden előfizető pluszban kapott egy korlátlan internetes streamhozzáférést a kínálatban megtalálható filmek és televíziós műsorok egy részéhez. Bár az online katalógus még meglehetősen kicsi, ennek ellenére a megoldás nagyon népszerű lett. Az ok: mindenki maga dönthette el, hogy mit néz meg DVD-n és mit a világhálón. Emellett számos sorozat és film sokkal előbb elérhető így, mint DVD-n.
A streamek közül 1500 HD felbontású, ráadásul teljesen mentesek a reklámoktól és nem csak PC-n tekinthetők meg, hanem akár iPaden, iPhone-on, Wii-n, PlayStation 3-on vagy Xbox 360-on. Továbbá a szolgáltatás számos Blu-ray lejátszón, netképes televízión, valamint Set-Top-Boxon is működik. Az idei év végére több mint 100 különböző szórakoztató elektronikai készülék lesz Netflix-kompatibilis. Ugyan a felhasználók 61 százaléka választja az online streameket, de a DVD-üzlet is virágzik. Mindez különösen annak tükrében érdekes, hogy csak postai költségekre a cég évente 700 millió dollárt költ. A nemzetközi terjeszkedésben azonban a hangsúly kizárólag az online videók forgalmazásán van.
Ősztől a kanadaiak is elérhetik a streameket. Amennyiben az elképzelést siker koronázza, úgy a Netflix 2011-től megjelenik Európában és Ázsiában is. Az első célpont Nagy-Britannia lehet, ahol azonban hasonló konstrukciót kínál a felhasználóknak az immár 1,4 millió előfizetővel rendelkező és a részben az Amazon tulajdonában lévő Lovefilm. A Netflixnek ráadásul nem szabad megfeledkeznie az amerikai konkurenseiről, elsősorban a Huluról sem. A céget persze nem kell félteni, 66 millió dollárt költött online filmterjesztési jogok vásárlására és Mark Wahlberg legújabb filmje először csak itt lesz látható.