Szekeres Viktor
A Vasember 2 lezúzza a Sötét lovagot?
Eddig a Sötét lovag volt minden idők legtöbbek által várt filmje, azonban úgy tűnik, hogy a Vasember 2 péppé verheti a bőregeret.
Az év (és minden idők) egyik legsikeresebb filmje a Vasember 2 lesz - ezt már most ki lehet jelenteni. A nagy kérdés csak az, hogy vajon a siker fel fog-e érni a Sötét lovag által elért mértékhez. Ezen kijelentést azért lehet egyébként világgá üvölteni, mert a filmek bevétele, főleg az első három napi teljesítményük, leginkább az előzetesek, a reklámok hatását mutatja, valamint az előző rész minőségének, azaz az előzetes hype-nak, a várakozásoknak a függvénye. A Sötét lovagot pedig azért kell felhozni a Vasember esetében, mert Christopher Nolan filmje volt a legjobb példa arra, hogy egy jól sikerült első rész mennyit növelhet egy második rész bevételén. (Még hogy a minőségnek nincs köze a bevételekhez! Na, hiszen! Igaz, az előző rész minősége, főleg a premierhétvége esetében, jóval hangsúlyosabb, mint az aktuálisé.)
A Sötét lovag kasszarobbantása különösen azért figyelemreméltó, mert a Denevérember sztorijának újkori rebootját közel sem kísérte az elvárt érdeklődés, hiszen az 50 millió dollár alatti kezdőhétvége bőven alulmaradt a Fantasztikus Négyes vagy a Hulk nyitányával szemben - a nézőket jobban érdekelték a Marvel színes-szagos szuperhősei, mintsem a komolyabb, darkosabb Batman. Azonban a jó közönségreakcióknak köszönhetően a film nézettsége (és bevétele) hétről-hétre a szokottnál jóval kisebb mértékben csökkent, s nem volt meglepő, hogy a fent említett Marvel-alkotásokat is könnyedén lepipálta (205 millió dollár Amerikában, 167 millió a többi országban).
Ebből, és a nagyszerű DVD-eladásokból egyértelművé vált, hogy a második rész, a Sötét lovag már jóval nagyobb első hétvégi nézettséggel fog startolni, sokkal többen akarják megnézni azonnal, az első három napon. Az elvárások igazolódtak, olyannyira, hogy a második Denevérember-film minden idők legjobb amerikai startját produkálta (3 nap - 158 millió dollár, majdnem háromszor akkora első hétvégi érdeklődés), de ami a legnagyobb meglepetés volt, hogy ezúttal a közönség a szokottnál is pozitívabban reagált a filmre, szinte mindenki szuperlatívuszokban beszélt a végeredményről, s ez meg is látszott a Sötét lovag teljesítményén. Nolan munkájának végső bevétele a Titanic rekordjának közelébe érve minden idők második legnagyobb sikere lett az USA-ban (533 millió dollár Amerikában, 468 millió a világ többi részén) - nemzetközileg azonban a népszerű animációk vagy az Indiana Jones 4 jóval erősebben teljesített.
Megnézed a Vasember 2-t?
Erre a startra lehet veszélyes a Vasember 2. A Vasember ugyanis minden előzetes várakozást felülmúlva, hihetetlen jól, 98 milliós első hétvégével startolt, ami már csak azért is döbbenetes, mert egy marginális Marvel-szuperhősről van szó, amely sosem volt olyan népszerű, mint a legnagyobbak. És mégis, míg a Vasember első része a reklám hatására mindenkit érdekelt, addig például jóval ismertebb Superman története már a rajtpisztoly eldörrenésének pillanatában besült. Ami azonban a nagyobb fegyvertény, hogy a Vasembernél a remek start korrekt folytatással párosult (összbevétel: 318 millió dollár Amerikában, 266 a világ többi országában), remek kritikákkal és mindent vivő nézői reakciókkal, így biztosra lehet venni, hogy a Vasember 2 jóval nagyobb előzetes érdeklődéssel bír.
A nagy kérdés, mármint a box office-elemzők számára, hogy minden idők legnagyobb érdeklődéssel várt filmjévé tud-e válni - ehhez nem is kell háromszor annyi néző, mint a Sötét lovagnál, elég valamivel több mint másfélszer több, mint az első rész esetében. (A Sötét lovag után a Twilight-sorozat második részének, az Újholdnak volt esélye, arra, hogy nyitó hétvégi rekordot döntsön, azonban a vámpíros filmnek "mindössze" első napos csúcsra futotta. Utána ugyanis már a második napon is olyan mértékben esett a bevétele, hogy új fogalmat lehetett alkotni a nézői hisztériára, hiszen a fanatikusoknak már az sem volt elég, hogy a premierhétvégén nézzék meg a filmet, mindenképpen a premiernapon akarták.)
Annak köszönhetően pedig, hogy mindenki tudja, hogy a Vasember 2, minőség ide vagy oda, nagyon nagyot fog robbantani a startnál, a Paramount is elkezdte maximalizálni a bevételét. Ennek az eszköze pedig a marketingkiadások csökkentése. Egy átlagos nyári blockbuster esetében 50 milliós reklámköltségekkel kell számolni, de tavaly két film marketinghadjárata is 75-80 millióba volt a stúdiónak. A Vasember 2 esetében a Paramount tisztában van azzal, hogy mindenki tudja, hogy érkezik a film, ezért a stúdió nem is költ feleslegesen arra, hogy felhívja a potenciális nézők figyelmét a premierre, kifejezetten visszafogottak a reklámköltségeik.
Sőt, a stúdió a felméréseknek köszönhetően azt is tudja, hogy a film sikerének kulcsát kivételesen nem a tinik jelentik, hanem a 20-30-as női korosztály, mely messze az átlag felett érdeklődik a Vasember iránt. Ellentétben a Sötét lovaggal, a Vasember szinte minden korosztályban magas érdeklődési szinttel bír, egyedül a tinilányoknál alacsonyabb ez a mutató. Mindez pedig a jövőt vetíti előre, hiszen idővel a filmek sikerének az lesz a kulcsa, hogy mekkora mértékben tudják bevinni a mozikba a nem elsődlegesnek számító korcsoportokat-
S nem érdemes feledni, hogy talán a nemzetközi bevétel maximalizálását is szem előtt tartva, a Paramount úgy döntött, hogy nem Amerikában mutatja be először a filmet. Többek között Magyarországon is nem a szokásos 1, hanem 8 nappal az USA előtt kerül mozikba a film. Persze kiemelt világpremier ide vagy oda, arra is mérget lehet majd venni, hogy az első kamerás-szinkronos verziók letöltése itthon rekord közelben lesz. A nagy kérdés, hogy a hazai mozis hype mennyire fog működni a Vasember 2-nél.
Nálunk ugyanis, mint azzal mindenki tisztában van, a képregényes kultúra, mint olyan, nem létezik, s ez főleg a szuperhősökre igaz. Így azon sem lehetett csodálkozni, hogy annak idején a Pókember vagy legutóbb a Sötét lovag sem robbantott bankot, az pedig főleg nem volt csoda, hogy egy arany-piros színű bádogkasztni a nemzetközihez képest is csak töredékérdeklődést generált Magyarországon. A Vasember 2 talán az első kivételt fogja jelenteni.
Az év (és minden idők) egyik legsikeresebb filmje a Vasember 2 lesz - ezt már most ki lehet jelenteni. A nagy kérdés csak az, hogy vajon a siker fel fog-e érni a Sötét lovag által elért mértékhez. Ezen kijelentést azért lehet egyébként világgá üvölteni, mert a filmek bevétele, főleg az első három napi teljesítményük, leginkább az előzetesek, a reklámok hatását mutatja, valamint az előző rész minőségének, azaz az előzetes hype-nak, a várakozásoknak a függvénye. A Sötét lovagot pedig azért kell felhozni a Vasember esetében, mert Christopher Nolan filmje volt a legjobb példa arra, hogy egy jól sikerült első rész mennyit növelhet egy második rész bevételén. (Még hogy a minőségnek nincs köze a bevételekhez! Na, hiszen! Igaz, az előző rész minősége, főleg a premierhétvége esetében, jóval hangsúlyosabb, mint az aktuálisé.)
A Sötét lovag kasszarobbantása különösen azért figyelemreméltó, mert a Denevérember sztorijának újkori rebootját közel sem kísérte az elvárt érdeklődés, hiszen az 50 millió dollár alatti kezdőhétvége bőven alulmaradt a Fantasztikus Négyes vagy a Hulk nyitányával szemben - a nézőket jobban érdekelték a Marvel színes-szagos szuperhősei, mintsem a komolyabb, darkosabb Batman. Azonban a jó közönségreakcióknak köszönhetően a film nézettsége (és bevétele) hétről-hétre a szokottnál jóval kisebb mértékben csökkent, s nem volt meglepő, hogy a fent említett Marvel-alkotásokat is könnyedén lepipálta (205 millió dollár Amerikában, 167 millió a többi országban).
Ebből, és a nagyszerű DVD-eladásokból egyértelművé vált, hogy a második rész, a Sötét lovag már jóval nagyobb első hétvégi nézettséggel fog startolni, sokkal többen akarják megnézni azonnal, az első három napon. Az elvárások igazolódtak, olyannyira, hogy a második Denevérember-film minden idők legjobb amerikai startját produkálta (3 nap - 158 millió dollár, majdnem háromszor akkora első hétvégi érdeklődés), de ami a legnagyobb meglepetés volt, hogy ezúttal a közönség a szokottnál is pozitívabban reagált a filmre, szinte mindenki szuperlatívuszokban beszélt a végeredményről, s ez meg is látszott a Sötét lovag teljesítményén. Nolan munkájának végső bevétele a Titanic rekordjának közelébe érve minden idők második legnagyobb sikere lett az USA-ban (533 millió dollár Amerikában, 468 millió a világ többi részén) - nemzetközileg azonban a népszerű animációk vagy az Indiana Jones 4 jóval erősebben teljesített.
A nagy kérdés, mármint a box office-elemzők számára, hogy minden idők legnagyobb érdeklődéssel várt filmjévé tud-e válni - ehhez nem is kell háromszor annyi néző, mint a Sötét lovagnál, elég valamivel több mint másfélszer több, mint az első rész esetében. (A Sötét lovag után a Twilight-sorozat második részének, az Újholdnak volt esélye, arra, hogy nyitó hétvégi rekordot döntsön, azonban a vámpíros filmnek "mindössze" első napos csúcsra futotta. Utána ugyanis már a második napon is olyan mértékben esett a bevétele, hogy új fogalmat lehetett alkotni a nézői hisztériára, hiszen a fanatikusoknak már az sem volt elég, hogy a premierhétvégén nézzék meg a filmet, mindenképpen a premiernapon akarták.)
Annak köszönhetően pedig, hogy mindenki tudja, hogy a Vasember 2, minőség ide vagy oda, nagyon nagyot fog robbantani a startnál, a Paramount is elkezdte maximalizálni a bevételét. Ennek az eszköze pedig a marketingkiadások csökkentése. Egy átlagos nyári blockbuster esetében 50 milliós reklámköltségekkel kell számolni, de tavaly két film marketinghadjárata is 75-80 millióba volt a stúdiónak. A Vasember 2 esetében a Paramount tisztában van azzal, hogy mindenki tudja, hogy érkezik a film, ezért a stúdió nem is költ feleslegesen arra, hogy felhívja a potenciális nézők figyelmét a premierre, kifejezetten visszafogottak a reklámköltségeik.
Sőt, a stúdió a felméréseknek köszönhetően azt is tudja, hogy a film sikerének kulcsát kivételesen nem a tinik jelentik, hanem a 20-30-as női korosztály, mely messze az átlag felett érdeklődik a Vasember iránt. Ellentétben a Sötét lovaggal, a Vasember szinte minden korosztályban magas érdeklődési szinttel bír, egyedül a tinilányoknál alacsonyabb ez a mutató. Mindez pedig a jövőt vetíti előre, hiszen idővel a filmek sikerének az lesz a kulcsa, hogy mekkora mértékben tudják bevinni a mozikba a nem elsődlegesnek számító korcsoportokat-
S nem érdemes feledni, hogy talán a nemzetközi bevétel maximalizálását is szem előtt tartva, a Paramount úgy döntött, hogy nem Amerikában mutatja be először a filmet. Többek között Magyarországon is nem a szokásos 1, hanem 8 nappal az USA előtt kerül mozikba a film. Persze kiemelt világpremier ide vagy oda, arra is mérget lehet majd venni, hogy az első kamerás-szinkronos verziók letöltése itthon rekord közelben lesz. A nagy kérdés, hogy a hazai mozis hype mennyire fog működni a Vasember 2-nél.
Nálunk ugyanis, mint azzal mindenki tisztában van, a képregényes kultúra, mint olyan, nem létezik, s ez főleg a szuperhősökre igaz. Így azon sem lehetett csodálkozni, hogy annak idején a Pókember vagy legutóbb a Sötét lovag sem robbantott bankot, az pedig főleg nem volt csoda, hogy egy arany-piros színű bádogkasztni a nemzetközihez képest is csak töredékérdeklődést generált Magyarországon. A Vasember 2 talán az első kivételt fogja jelenteni.