Berta Sándor
Ausztria - inkább az optikai hálózatokat fejlesztenék
Egy tanulmány szerint az osztrák felhasználók böngészésre és e-mailezésre használják az internetet. A szakemberek szerint azonban ez a jövőben változni fog.
Georg Serentschy, az osztrák távközlési felügyeleti teendőket ellátó RTR GmbH vezetője amellett érvelt, hogy a vezetékes internetelérések csak akkor lehetnek vonzóak az előfizetők számára, hogy ha lehetővé teszik például a HD-video ajánlatok továbbítását és megtekintését. Ehhez azonban optikai hálózatokra lenne szükség.
Az RTR munkatársai a dokumentum készítésekor 3000 családot és 1000 cég képviselőit kérdezték meg a távközlési szokásaikról. Az osztrák háztartások 65,4 százalékában van nagy sávszélességű vezetékes vagy mobil internethozzáférés. A legmagasabb az arány (71 százalék) Bécsben, míg a legkisebb (55 százalék) Alsó-Ausztriában. A lakások 45 százalékában van ADSL-, 29 százalékában kábeles és 27 százalékában mobil szélessávú elérés.
"2006-ban a mobil internetkapcsolatok csupán 5 százalékot tettek ki és alig játszottak szerepet" - mondta Serentschy. A helyzet azóta gyökeresen megváltozott. A mobil előfizetéssel rendelkező magánszemélyek 74 százalékának nincs vezetékes elérése és az egyedülállók 27,9 százalékáról ugyanez mondható el. A mobil internetet a felhasználók 2,5 százaléka a mobiltelefonján, 6,3 százaléka modemmel, 91 százaléka pedig a számítógépén vagy a laptopján használja valamilyen adatkártyával vagy USB-s modemmel.
A vállalatok 75,4 százaléka ADSL-, 15,5 százaléka mobil internetes, míg 14,5 százaléka kábeles internet-előfizető. Kizárólag mobil hozzáférése ugyanakkor csak a cégek 23,5 százalékának van. A megkérdezettek 95 százaléka hetente legalább egyszer böngészik a világhálón és 91,7 százaléka e-mailezik rendszeresen. A harmadik legnépszerűbb tevékenység az online banki rendszerek használata, a negyedik pedig a médiafájlok és a programok letöltése. A közösségi portálok a lista ötödik, az internetes telefonbeszélgetések a hatodik, míg az online játékok a hetedik helyen találhatók. Érdekesség ugyanakkor, hogy csak a válaszadók 13,7 százaléka vásárol rendszeresen virtuális boltokban.
S hogy mit hozhat a jövő? Nos, Serentschy úgy vélte, hogy az egyetlen út az optikai hálózatok fejlesztése. A video-on-demand és a HDTV-ajánlatokhoz ugyanis mindenképpen szükség van a jelenleginél nagyobb sávszélességre.
Georg Serentschy, az osztrák távközlési felügyeleti teendőket ellátó RTR GmbH vezetője amellett érvelt, hogy a vezetékes internetelérések csak akkor lehetnek vonzóak az előfizetők számára, hogy ha lehetővé teszik például a HD-video ajánlatok továbbítását és megtekintését. Ehhez azonban optikai hálózatokra lenne szükség.
Az RTR munkatársai a dokumentum készítésekor 3000 családot és 1000 cég képviselőit kérdezték meg a távközlési szokásaikról. Az osztrák háztartások 65,4 százalékában van nagy sávszélességű vezetékes vagy mobil internethozzáférés. A legmagasabb az arány (71 százalék) Bécsben, míg a legkisebb (55 százalék) Alsó-Ausztriában. A lakások 45 százalékában van ADSL-, 29 százalékában kábeles és 27 százalékában mobil szélessávú elérés.
"2006-ban a mobil internetkapcsolatok csupán 5 százalékot tettek ki és alig játszottak szerepet" - mondta Serentschy. A helyzet azóta gyökeresen megváltozott. A mobil előfizetéssel rendelkező magánszemélyek 74 százalékának nincs vezetékes elérése és az egyedülállók 27,9 százalékáról ugyanez mondható el. A mobil internetet a felhasználók 2,5 százaléka a mobiltelefonján, 6,3 százaléka modemmel, 91 százaléka pedig a számítógépén vagy a laptopján használja valamilyen adatkártyával vagy USB-s modemmel.
A vállalatok 75,4 százaléka ADSL-, 15,5 százaléka mobil internetes, míg 14,5 százaléka kábeles internet-előfizető. Kizárólag mobil hozzáférése ugyanakkor csak a cégek 23,5 százalékának van. A megkérdezettek 95 százaléka hetente legalább egyszer böngészik a világhálón és 91,7 százaléka e-mailezik rendszeresen. A harmadik legnépszerűbb tevékenység az online banki rendszerek használata, a negyedik pedig a médiafájlok és a programok letöltése. A közösségi portálok a lista ötödik, az internetes telefonbeszélgetések a hatodik, míg az online játékok a hetedik helyen találhatók. Érdekesség ugyanakkor, hogy csak a válaszadók 13,7 százaléka vásárol rendszeresen virtuális boltokban.
S hogy mit hozhat a jövő? Nos, Serentschy úgy vélte, hogy az egyetlen út az optikai hálózatok fejlesztése. A video-on-demand és a HDTV-ajánlatokhoz ugyanis mindenképpen szükség van a jelenleginél nagyobb sávszélességre.