Tomb Raider: Underworld



Kiadó: Eidos
Fejlesztő: Crystal Dynamics
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Windows XP/Vista, Intel @ 3 GHz/AMD @ 2.5 GHz, 1 GB (2 GB Vista esetében), 8 GB szabad hely, 128 MB nVidia GeForce 6800GT/ATI 1300XT, DirectX 9.0 támogatással
Ajánlott: Windows XP/Vista, Intel Core 2 DUO @ 2.2 GHz or Athlon 64 X2 4400, 2 GB, 8 GB szabad hely, nVidia GeForce 9800 GTX /ATI HD4800, DirectX 9.0c vagy DirectX 10 támogatással
Hasonló játékok: Tomb Raider sorozat, Constantine, Max Payne
Kategória: külsőnézetes akció-kaland

A Crystal Dinamics 2006-ban vette a kezébe a gyönyörű kincsvadász kalandjait, amely végül egy méretes renoválás után élettel telve és büszkén tért vissza a játékipar kifutójára. Lara Croft soha nem látott magabiztossággal söpört végig a rajongók körében, hiszen újdonsült, ráncfelvarrott külsejével mindenkit levett a lábáról. Ugyan a Legendben akadtak bosszantó hibák, az ügyesen kivitelezett történetmesélés, a parádés grafika és a jól megszokott, bevált elemeket felvonultató játékmenet garantálta, hogy minőségi szórakozásban lesz részünk. A hirtelen jött siker láttán természetesen az Eidos leadta a rendelést a folytatásra, melyben az elvarratlan szálakat szövi tovább a brit gárda.

Akinek esetleg kimaradt a "felvezető epizód", annak sem kell aggódnia, ugyanis a fejlesztők egy "Mi történt az előző részben..."-megoldáshoz folyamodtak. A Legend történetének rövid kivonatát egy rövidfilmben foglalták össze, így az Underworld kezdetekor azonnal képben lehetünk. Erre szükség is van, hiszen az epikus történetet in medias res módjára indítják útnak a Crystal Dinamics munkatársai, vagyis azonnal a történések közepébe hajítanak minket, játékosokat.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Tomb Raider: Underworld sztorija tehát ott folytatódik, ahol a Legend abbahagyta a történetmesélést. Lara, a bombázó régészhölgy a maják titkainak nyomába ered, és céljának elérése érdekében a sombrerók fellegvárába, Mexikóba utazik. Az ősi Wayeb mítosz szerint a maják időszámításában 300 napból állt egy év, amihez öt hiányzó nap is társult. Ekkor nyílnak meg az alvilág kapui, hogy az ottani földöntúli lények ellepjék békés világunkat. Lara pedig úgy tervezi, hogy pont ekkor lép be a pokol kapuján, hogy a maja alvilág bugyraiban újabb izgalmakat keressen magának.

A fejlesztők gyakorlatilag minden korábban jól működő elemet átemeltek az előző epizódból. A székről ledöntő, csavarokkal és izgalmakkal átitatott történetet és annak vezetési módját, a látványosan megkomponált, már-már hollywoodi minőséget képviselő jelenetsorokat, a grafikát és az alapvető játékmechanizmust is. Ezek szerencsére mind-mind olyan adalékai a jelenlegi epizódnak, melyek nagyon sokat számítanak az élvezhetőségi faktor pozitív megítélésében. Újdonság még, hogy élményekben gazdag kalandjaink során segítségünkre lesz egy, a felderítést segítő hanghullám-térkép. Habár a rendszer működése nem száz százalékos, sok esetben hasznos társnak bizonyul majd, főleg a kamerakezelésből és egyéb, az irányításból fakadó hibák miatt, de ezekről majd később ejtünk szót.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A helyszínek változatosságára sem lehet panaszunk, hiszen Larával olyan egzotikus tájakon vadászunk rég elfeledett kincsekre, mint a Földközi tenger mélye, Thaiföld vagy Mexikó, de ha valaki a jelenleg is röpködő mínuszok közepette még hidegebb környezetre vágyik, az is megtalálja számításait, ugyanis a skandináv mitológia is felbukkan a történetben, amiből egyértelműen adódik, hogy a sarkvidéken is megfordulunk majd. A linearitást teljes egészében száműzték az Underworldből, a kalandok teljesítését több úti célon keresztül is elérhetjük. A történet mesélésében ez nem játszik szerepet, de az újrajátszhatóság miatt mindenképpen érdekes adalék lehet.

Az élményt tovább fokozza, hogy teljes interaktivitásba léphetünk környezetünkkel, tereptárgyak sokaságát kell majd felhasználnunk, hogy az elénk tárt, komolyabbnál komolyabb fejtörőket sikeresen abszolváljuk. Ezek szerencsére úgy vannak adagolva, hogy mindenféle előre megírt, scriptelt jelenetet mellőznek, vagyis a játékos tényleg úgy érzi magát, mintha egy mozi csinos főhősnője lenne - habár ez hímnemű játékosaink esetében érdekes képzavart idézhet elő. Erre a fantasztikus érzésre tesz rá egy lapáttal a töményen, ipari mennyiségben a nyakunkba zúduló akciójelenetek sokasága, melyekben nem az ügyességünk, hanem a reflexeink lesznek mérvadóak. Ezekben a szituációkban lép életbe a "Situational Adrenaline" névre keresztelt kisegítő mód, mely a korábbi quicktime opciót váltotta le. A fejlesztők célja ezzel az volt, hogy a korábbi gombnyomogatás helyett a filmszerű hatást fokozzák. A "Situational Adrenaline" gyakorlatilag amolyan "pókösztön", vagyis a rendszer előre jelzi, ha valami komoly probléma következik, mi pedig Lara babát irányítva felkészülhetünk rá, így elkerülhetjük, hogy idő előtt elhalálozzunk. Sokak szerint megöli a játékélmény okozta véletlenszerűséget, a meglepetés erejét, azonban a dinamikus, pergős játékmechanizmus egyszerűen megköveteli az efféle segédeszközöket.

Az ellenfelekről elmondható, hogy mindegyikük iszonyatosan szívós, rengeteg ólmot kell a testükbe pumpálnunk, hogy véglegesen a túlvilágra küldhessük őket. Az MI ugyan néha sántít, de ha figyelembe vesszük, hogy a Tomb Raider: Underworld durván fele-fele arányban tálalja az ügyességi elemeket és az adrenalinpumpáló részeket, akkor könnyen szemet tudunk hunyni az ellenfelek elbaltázott mesterséges intelligenciája felett. Apró adalék, hogy éles helyzetekben a rendszer megnöveli adrenalinszintünket, és ha megfelelő mértékűre sikerül pumpálni dózisunkat, akkor egylövéses fejlövésekkel vethetünk véget a különféle vadállatok, emberek és túlvilági lények offenzívájának. Mondanom sem kell, hogy szorult helyzetekben igencsak hatásos eredményeket lehet így elérni, és nem egyszer fogja Lara formás hátsóját ezen opció megmenteni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ha ez nem lenne elegendő, akkor a jó minőségű hangeffektek tovább fokozzák a parázs hangulatot. Az audiovizuális élmény másik fő pillére, a grafika sem okoz csalódást. Lara fantasztikusan fest új külsejében, ráadásul a fejlesztők olyan apróságokra is ügyeltek, minthogy hősnőnk bőre hol koszos, hol csillog a víztől, továbbá Lara mozgáskoordinációja is nagy fejlődésen esett át. A Crystal Dinamics Heidi Moneymaker hivatásos tornászkisasszonyt kérte fel a hajmeresztő akrobatikus mutatványok kivitelezésére, melyeket a motion capture-labor munkatársai utólag húztak rá Lara Croftra. A korábbi részekkel szemben az Underworldben a környezet végre élő, szerves része a játéknak. Ha futunk, a leveleket vagy ágakat eltaszítjuk magunktól.

A nagy ajnározás közepette azért érdemes megemlíteni, hogy bőven akad hiba a játékban, mely a végső értékelésnél sajnos érzékeltette a hatását. Először is, a kamerakezelést nem sikerült jól megoldania a Crystal legénységének. Idegesítő, otromba hiányosság, mely az amúgy zseniálisan működő elemeket kártyavárként dönti fel. A felhasználóbarát játékkészítés szempontjából megbukott a Crystal, ugyanis a kamera olykor nagyon furán viselkedik. Néha hirtelen elfordul, vagy takarásba kerül a következő platform, így annak elérése esélytelenné válik, hiszen Larával néha szó szerint ki kell centizni, hogy elérjük a megfelelő kapaszkodót. Ennek következtében helyenként gyakorlatilag vakon ugrunk, vetődünk bizonyos esetekben, és nem tudni, hogy lesz-e valami fogódzkodó, amin Lara meg tudja tartani magát.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az optimalizálás relatíve jónak mondható, és ugyan itt kizárólag a PC-s verziót boncolgatjuk, érdekes adalék lehet konzollal rendelkező olvasók számára, hogy PlayStation 3-on szó szerint akadozik a játék, továbbá "globális" jelenség, hogy a tereptárgyak beleolvadnak a környezetbe, azok megtalálása szinte lehetetlen feladatnak ígérkezik. Lara korábban dicsért mozgása néha megbicsaklik, sokszor a logikusnak tűnő mozzanatok helyett teljesen máshogy reagál parancsainkra a régész maca, ami sok esetben vezet majd nem várt elhalálozáshoz vagy idegőrlő pillanatokhoz.

Mindezektől függetlenül nem lehetetlen teljesíteni a játék által elénk állított akadályokat. Aki kicsit türelmes, és képes magát túltenni az apró, de bosszantó hibákon, az garantáltan jól fog szórakozni, ugyanis a Crystal sikeresen ötvözte a régen jól működő elemeket a kornak megfelelő igényekkel, és egy olyan magas szintre emelte a jelenlegi epizódot, amiről minden Tomb Raider-rajongó álmodott. A régi szép időket idézi a játék, melyben végre nem csak az nyújt élvezetet, hogy elmerülünk Lara formás virtuális idomaiban, hanem maga a produkció is olyan kellemes élménnyel gazdagít bennünket, amiért érdemes némi pénzmagot félretenni rá. Grafika: Fantasztikusan életszerű a Crystal Dinamics csapata által megálmodott környezet, Lara pedig szebb, mint valaha. Hol koszos, hol sáros, hol pedig az esőcseppeket törölgeti magáról főhősünk, továbbá gyönyörűen megkomponált mozgása is csillagos ötöst érdemel. Ezen a téren tényleg nagyon kitett magáért a brit gárda, a filmszerű, páratlan élményt hűen szolgálja a játék alatt dübörgő motor, ami mellesleg a DX10-et is támogatja.


Kezelőfelület: Sok jót sajnos nem lehet elmondani róla, mert a kamerakezelés teljesen hazavágja az egészet. Egyszerűen túl kell tennünk magunkat ezen a kellemetlenségen, megszokás kérdése az egész. Valószínűleg kontrollerrel könnyebb terelgetni Larát, mint a billentyűzet segítségével.

Játszhatóság: A kezelőfelületnél felsorolt idegesítő kamerakezelési hiányosságot leszámítva semmilyen probléma nincs a játékkal. Nagy élményt nyújt, és egyértelműen a franchise egyik legerősebb produkciója az Underworld, mely ismét régi dicsfényében mutatja meg Lara bájait. Ezenkívül a sok-sok alternatív útvonal, a változatos helyszínek olyan apró adalékai ennek az epizódnak, ami miatt képtelenség letenni.

Intelligencia, nehézség: Megint csak a kamerakezelés elbaltázott megvalósítására tudok visszakanyarodni, ugyanis a játék nehézségét gyakorlatilag ez az egy elem szolgáltatja. Az ellenfelek változatosak és okosak, de némi furfanggal könnyedén kicselezhető mindegyik, tényleg nem jelenthetnek komoly kihívást. Esetleg a tereptárgyak és az egyéb, a környezetbe beleolvadó elemek környezetbe okozhatnak némi extra fejtörést.

Hang, zene: Ezen a téren nem tudtak mellényúlni a fejlesztők, így a hollywoodi szintű átvezető filmeket, a filmszerű játékélményt gyönyörűen megkomponált dallamok és élvezetes hangeffektusok fejelik meg. Igazi mestermunka, ehhez kétség sem fér!

Összegzés: Megérte kivárni az elmúlt két esztendőt, ugyanis a Crystal Dinamics a Legend által lerakott alappilléreket tovább erősítette. Új színt vittek a sorozat korábban sokáig haldokló lelkébe, felpezsdítették azt számos új elemmel, megfűszerezték rengeteg ínyencséggel, de azért még mindig akadnak bakik.

Kapcsolódó letöltések:
Videó
A játék demója

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ymtharion #16
    Hi! Én megjeneléskor megvettem azonnal és életem egyik legjobb vására volt! A demó végigvitele után éreztem, hogy ez bizony nagyon jó játék lett és bár az előző részekkel soha nem játszottam reményedtem, hogy ez végre megfog. Hát fogalmazzunk úgy, hogy abbahagyhatatlan volt számomra és egy hét alatt napi 2 órás időkben játszva végigvittem. ennyire igényes játékot ritkán látni, a csomagolás és a hozzáadott dolgok is nagyon megnyerőek voltak. Az audio CD amit kaptam hozzá örök kedvenc lesz, remek zenéje van! A játék készítőit a vezetők elküldik meg átszervezik ahogy hallottam de nagy marhák. A legjobb Tomb Raider rész szerintem hisz engem akit amúgy nem érdekelt is simán a monitor elé tapasztott. Döbbenetes grafika és remek hangok és szuper történet. Aki tudja próbálja ki. Nekem erős gépem van könnyedén játszottam vele full high beállításokkal de igy nekem hatlamas élmény volt.
  • dav1d #15
    Nyilván való hogy az újabb gyorsabb emiatt nem nevezném szarnak, 5dik éve húzom p4-el és teljesen megvagyok vele elégedve.Miért lenne szar ha egy új videokártyával még a nextgen játékok is futnak? el vagy kényeztetve vérpistike ha neked a p4 egy rakás szar, el vagy kényeztetve...
  • CollerbladE #14
    Hi all..
    Nah letöltöttem a demo-t mert ilyen jót már egy játékról sem olvastam régóta..
    Megy a start.. lara kisaszony a hajón ..úszkál(nék) mindenfele.. kimegyek a sziklaszirtre.. felmászok balra.. és átugornééééék a bal oldali barlang(?) bejáratához, de nem lehet, mert leesik előtte. Most már 20x próbáltam. Ott van a helpben.. nyomjam a balrát + a space-t. De mindig leesik előtte. Most én vagyok a béna? (megesik) De valaki mondja már meg, hogy hogyan kell átugorni oda.. Ott csimpaszkodik a kurva, de átugorni nem tud, mer csak a talpával éri el és lepottyan. Olyanmarháraideges vagyok már...
    Előre is köszi a helpért..
  • tomcsa4 #13
    Pentium 4 egy rakás szar! Athlon64 és a Pentium M minden tekintetben porrá alázza, legyen akármilyen "megaherces" P4.

    VGA: észrevételed jogos. X1300XT (leánykori nevén X1600Pro) GF 6600GT-vel van partiban a mai napig is (diver supprot ide vagy oda, X1300XT teljesen ki van használva, sőt karcsú is).
  • Yutani #12
    A demót letöltöttem, ki fogom próbálni.

    Ami mindig röhögésre késztet:
    Minimum konfig: 128MB nVidia GeForce 6800GT/ATI 1300XT
    1. 128MB-os GF6800GT nem létezik, egyes gyártók készítettek ilyen ál-GT-ket (Asus)
    2. Hol egy kategória a két kártya? Teljesítményben nem, az tuti, maximum képességekben (SM3.0). Viszont akkor meg miért nem GF6600/R1300 az ajánlott minimum? Komolyan mondom, mintha a szoftverfejlesztő cégek kurvára nem lennének tisztában, milyen hardverek jelentek meg...

    A másik dolog a minimum processzor ajánlás. Ott gyanítom, hogy a P4/A64 időkre fókuszálva adták meg az Intel 3GHz és AMD 2,5GHz órajeleket.
  • rudymester #11
    Valamikor még az 1-2. részt pörgettem ki annó. Most megint kedvet kaptam hozzá. Ha tehetem majd beszerzem a Legendet meg ezt is 360-ra.
  • Hamed #10
    Jah, tenyleg jobb lenne a megjelenes napjan egy ora jatek utan reszletes elemzest irni...
  • Daffit #9
    Eddig minden TR részt végigvittem. AzUnderworld-ről a véleményem:
    Grafika: nagyon szép, nagyon tetszik és szerintem Lara most a legszebb
    Kezelőfelület: sajnos már hozzászoktam, hogy nagyon nehezen tudják megoldani a kamera kezelését (nem csak a TR-re gondolok)
    Játszhatóság: röhej, ez volt a legrövidebb rész és az idegeimre ment, hogy vázákat kell szétrúgnom...
    MI, nehézség: LOL
    Hang,zene: ez rendben volt
    Összesség: Az egyetlen nagy gondom a rövid játékidő volt, egyébként rendben van
  • gabeei #8
    Én most játszottam végig, kb 2 napja fejeztem be. A Legend-et nagyon szerettem, és abban szvsz tökéletes volt a kamerakezelés, akkor nem értem, hogy itt miért baszarintották el a CD-s srácok. A történet simán veri a Legend kicsit geijl-es story-ját, bár a Legend végső animációjában picit átment pszichopatába Lara kisasszony. Apropó, Lara kisaszzony: mintha idősebbnekl nézne ki, mint a legendben, bár a fejét még mindig nem tudták sztem normálisan lemodellezni. Eléggé kerek, legalábbis az én ízlésemhez képest, és a mostani Lara-lány se vmi jó választás, az előző szebb volt. Ja, és a motoros rész kész rémálom, Legendben egy picit élvezhetőbb volt. A sonar-radar meg tök felesleges, én csak egyszer vettem hasznát a dolognak. Amúgy frankó a játék, kíváncsi vagyok a rossz híreket hallva, mi lesz a következő részben...
  • Narxis #7
    A cikket. Pl. hogy elég részletes-e, kitérnek-e mindenre és, hogy egyezik-e a véleményükkel.