Tomb Raider: Legends



Kiadó: Eidos
Fejlesztő: Crystal Dynamics
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium III 1 GHz, 256 MB RAM, 10 Gbyte szabad hely, GeForce 3Ti / Radeon 9 sorozatú videokártya
Ajánlott: 3 GHz-es Intel Pentium IV vagy AMD Athlon XP 3200+, 1 GB RAM, GeForce 7800 / ATI X-1800,
Hasonló játékok: Tomb Raider sorozat, Constantine, Max Payne
Kategória: TPS akció-kaland

Legutoljára, mikor értekeztem kedvenc pixelcicababánk egyik kalandjáról, nem voltam túlzottan elragadtatva. Eltelt két év, Lara mellei még kerekebbek és formásabbak lettek, egyre jobban mátrixos mozdulatokat is tanult és kivételesen nem egy random rejtély nyomába ered, hanem saját múltjának feltárására vállalkozik. Az eredmény bíztató.

Az alapvető különbség talán, hogy ebben a részben nem erőltették a szerepjáték-szerűséget, hanem inkább egy filmszerű 3D platform játékot kapunk. Annak ellenére, hogy viszonylag szabadon mozoghat Croft kisasszony, mégis legtöbbször a kijelölt útvonalon ugrabugrálva juthatunk csak előre, alternatíva szinte soha nincs. Ami persze nem olyan nagy baj, hiszen a játék nem akar több lenni, mint ami. A közelmúlt produkciói közül a Constantine-re emlékeztet leginkább, annyi különbséggel, hogy itt kevésbé történet-, mint inkább akcióorientáltak az események.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Az intróban Larát gyermekkorában láthatjuk édesanyjával, akivel lezuhannak egy repülőgéppel. Persze túlélik és talán Lara első kalandjába keverednek, aminek a vége egy későbbi mozis jelenet szerint az lesz, hogy a bátor anya eltűnik a dimenziók ködében. A játék sztorija innentől papírforma, hisz nem nehéz kitalálni, Lara egy dél-amerikai kalandja során véletlenül ráakad valami olyanra, mint amit gyermekkorában látott. Ráadásul egy új ismerős egy egész hadsereggel megtámogatva megelőzi és a keresett karddarabot elhappolja az egyedül dolgozó Lara elől. A cél a következő: megkeresni a rosszfiút, elvenni tőle a cuccot és megtalálni a hozzá tartozó további részeket. Ja és mellesleg a kard az Excalibur lenne.

A felszerelésnél a klasszikus duplapisztoly mellett már dukál a PDA, mellé egy videoheadset, távcső és egy mágneses ninja-kötél is. További fegyvereket és elsősegély csomagot majd a likvidált humán ellenfelektől szedhetünk fel. Nagyon vicces, hogy a bázisról feketebőrű barátunk folyamatosan vonyít, ha valami izgalmas történik velünk. Valószínűleg neki tényleg filmszerű az eseményfolyam.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A korábbi részekhez képest néha komoly tömegekkel találjuk magunkat szembe, de annyira rosszul képzett katonákról van szó (kivéve hard fokozaton), hogy célozni nem nagyon tudnak, ráadásul gyakran dobnak elsősegély csomagot is, ami viszonylag könnyűvé teszi a tömegmészárlást. Automata célzással és az F gomb nyomogatásával (golyó elől elhajlás), illetve ugrálással hamar kiiktatható egy egész osztag.

A szürke célkeresztet látva nem érdemes lőni, mert túl messze van a cél és nem találja el a kis Miss. Illetve, ha precíziós műveletet szeretnénk végrehajtani, akkor az Y gomb lehetőséget ad manuális célzásra is. A játék alatt kb. két alkalommal használtam úgy, hogy valóban hasznos is volt. Ms. Croft mozgáskultúrája epizódról epizódra gazdagodik. Ugyan az előző résznél kritizáltam, hogy 1/8-adokat fordul, itt mégsem éreztem olyan szörnyűségnek, hogy álló helyzetben már csak negyedeket illetve feleket képes forogni. Talán azért, mert menet közben egérrel teljesen jól irányítható, illetve megszűnt a terep négyzetekre való felosztása. Bárhol megállhatunk, bármilyen tereptárggyal interakcióba léphetünk és a ládahúzogatás sem egységenként zajlik, hanem teljesen szabadon játszhatunk vele Soko-Ban-t.

Az ajtók nyitása lábbal történik, néhány rúgás után szabad az út, de a kevéssé rögzített tereptárgyak is lerúghatóak, vagy lelőhetőek. Az új mozgás ebben a részben a tornász atlétika újabb mozdulatát, a felemás rúdon való pörgést és arról való ugrást örökíti meg. Nem vagyok benne biztos, de mintha Tarzan.. azaz Jane indán való lóbálása sem lett volna korábban látható. Az akrobatikus mozdulatok viszont sokkal összefüggőbbek lettek, kevésbé esik szét egy egész sorozat, mint korábban. Több olyan helyzet van, mikor folyamatosan, megállás nélkül kell vagy érdemes csinálni az akciót.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Gondolkodni nem is kell, hiszen említettem, annyira sok lehetőség nincs. Ha van egy lánc, akkor fel kell rá mászni, ha van egy perem, akkor függeszkedve azon kell tovább menni és ha van egy szakadék, át kell ugrani. Ez stimmel, olyan, mint régen. Bár a kamera sokszor segít nekünk, hiszen eleve olyan szögekbe áll be néha, ami egyértelművé teszi a tovahaladás irányát.

A harmadik védjegye a sorozatnak a csapdák, talányok és kapcsolók világa. Nem gondoltam volna, hogy sikerül újdonságokat belevinni az elcsépelt dolgokba, de anélkül hogy spoilerkednék, elmondhatom, számos kreatív megoldással szolgál az új epizód. Persze nem maradhat ki a régi jó ládatologatás, a valamilyen formán eltűnő padló, a mozgó falak és a plafonból és padlóból előugró kivégző szettek sora sem.

Újdonság az interaktív mozijelenet, amikor a Fahrenheithez hasonlóan nem mi irányítjuk a karaktert, de a felvillanó jeleket le kell követnünk. Amennyiben nem sikerül, akkor a próba kudarcba fullad. A táncgépen profi arcoknak ez nevetséges kihívás lesz. Kicsit féltem attól, hogy a készítők megint úgy próbálják a köztudottan rövid játékidőt kinyújtani, hogy idióta kapcsolókat rejtenek el a leglehetetlenebb helyeken, de nem így történt. Lehet, hogy végre hallgattak a felhasználói visszajelzésekre és elfelejtették ezt az eszközt.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Néha eltévelyedtem persze, de ilyenkor a megfelelő kapaszkodó észrevétele került csak 1-2 percbe. Akinek esetleg mégis perverziója az ilyesfajta keresés, az vadászhat bronz, ezüst és arany kegytárgyakra, amik színükhöz mérten könnyű, illetve nehéz helyeken vannak elrejtve. Minél több ilyet sikerült begyűjteni, annál több extra videót és extra tartalmat érhetünk el, például alternatív öltözékeket.

Kimaradt még az ismertetésből a helyszínek és a feladatok kérdése. Lara ezúttal 6 helyszínen mutatja meg magát, mégpedig Boliviában, Peruban (falu, múltbéli labirintus, jelen), Japánban, Nyugat-Afrikában, Kazahsztánban és Angliában. Bár ezek közül még csak Angliában jártam, mégis biztosan állítom, hogy eléggé autentikusak a díszletek és a két év alatt tapasztalható grafikai fejlődés nagyon jó irányba terelte a pixelcici körítését.

Bár az árnyékokkal adódik néha gond, a fények, a víz, tűz és mozgások teljesen kielégítők. Térképünk továbbra sincs, bár nincs is rá szükség, tényleg mindenhol csak egyfelé lehet menni. Amennyiben képes valaki észrevenni, hogy megfordult, akkor nem fog sosem eltévedni. Grafika:
Sokkal szebb lett ez a rész, mint az előző. Ez tény. Az átvezető animációk, amik szintén a játék motorjával mennek, még jobban néznek ki. A gépigénye nem vészes, hiszen középkategóriás kártyán is már vállalhatóan fut, sőt minimum beállításokon állítólag egy GeForce 3-as kártyán is elmuzsikál. A nagyfelbontású textúráknak és a sok különböző helyszínnek persze megvan az ára. A játék 7,5 GB adatot telepít a gépünkre, illetve még 2,5 GB-ra tart igényt futtatáskor. Kicsit túlzás.

Játékmenet:
Nagyon rövid. Egy nap alatt teljesen könnyedén végig lehet rajta szaladni mindenféle csalás, leírás vagy bármi egyéb extra nélkül. Persze kezdő TPS játékosoknak tarthat valamivel tovább, de nem hiszem, hogy erre kellene építeni. Ez viszont az egyetlen rossz, amit jelenleg el tudok mondani. A sztori pörgős, számomra izgalmas volt és lekötött egész végig. Közepes fokozaton ritka volt, hogy egy nehezebb részt sokszor ismételve lehetett volna csak megcsinálni, mindenhol sikamlósan lehetett haladni. Ráadásul a készítők figyeltek arra, hogy minden átvezető animációban jól meg lehessen bámulni a virtuális dekoltázst.

Kezelőfelület:
Ez necces pontja a játéknak. Bár folyamatosan tájékoztatott arról, hogy mikor mit kell nyomni, de nem mindig logikus felépítésű a kiosztás és sokszor nem egyértelmű, egy gombnak akár 5 funkciója is lehet szituációtól függően. Elég gyakran becsúszik a melléugrás esete is, amikor pár milliméterrel elnézve a liánt vagy a láncot, kötelet egy mélységben landolunk.

Zene, hangeffektek:
A zene végig nagyon jó, elektronikus, illetve számos helyszínhez passzoló dallam is beindul. Az akciórészek alatt végig kellemes trance szólamok pörögnek. A beszédhangok teljesen profi színészi munkának tűnnek, talán ez ma már elvárás is egy nagynevű játéknál. A kommentárok néha viccesek is tudnak lenni, főleg abban lesz részünk, hogy Zip és Lara egymásnak osztja az észt.

Intelligencia, nehézség:
A csapdák között ugyan van újítás, de egyikhez sem kell 75-nél több IQ, nincsenek komoly logikai talányok. Figyelmesnek kell lenni és ügyesnek inkább. A legtöbb csapda már rutinból kell, hogy menjen és nem árt az interaktív jelenetekben a hidegvér és a jó időzítés. Az ellenfelek komolytalan AI-val rendelkeznek. Néha lőni is elfelejtenek, ha kicsit messzebb megyünk tőlük. A legtöbb minimál scripttel rendelkezik, amiben be van állítva egy mozdulatsor, amit végrehajt, aztán lő, üt vagy harap. A motoros üldözéseknél viszont szimpatikus, hogy a filmekhez hasonlóan nem a főhősnek kell mindenkit lelőni, hanem kb. a fele csapat magától is felkenődik az akadályokra.

Összegzés:
Egy nagyon kiegyensúlyozott, profi termékről van szó. Nem okozott nagy meglepetést, de csalódást sem. Ez pontosan az, aminek kell lennie: csinos csajszi ugrál a monitorunkon, ráadásul Japánban megjelenik kicsit lengébb öltözékben is. Nem kell görcsölni a feladatokon, lehet menni előre. A siker tuti, önbizalom-hiányosoknak kötelező. Időmilliomosoknak nem ajánlom, kivéve, ha pénzben is el vannak eresztve. Újrajátszani maximum egyszer lehet, azt is talán azért, hogy minden extrát megtaláljunk és ne a történetre koncetráljunk. Well done!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • chitarel #42
    Jelentem minden erdeklödönek, hogy atmentem. Javaslom a vegigjatszas szegyenteljes elolvasasat az idevonatkozo reszre, aztan mar csak nemi szopas kerdese. Föleg PC-re.
  • chitarel #41
    Haha, most jöttem ide, hogy ugyanezt kerdezzem :-))
    Latom nagy a forgalom, nem leszünk okosabbak. Amelyikünk elöbb felvilagul irja mar4 ide oke?!

    köszi, Chit
  • Wickah #40
    Segítsetek lécci, elakadtam.
    West Afrika 35%, kiszedtem a szobor karját, folyt a víz. megyek egy folyósón és egyszer csak egy baromi nagy golyó kezd mögöttem gurulni. azt jelzi a játék hogy lőjek, de mégis mire, mert megfordulni sincs idő, nemhogy elfutni előle?!
  • joe1980 #39
    én tagja voltam -e honlapnak.
  • Norsz #38
    gyertek el a honlapomra www.northanime.atw.hu
  • DJ YAYO #37
    Valaki megmondaná hogy, hogy lehetne megszerezni a SoulReaver fegyvert???
  • sanyi150 #36
    Ha valaki játszott már Prince of Persia(PoP) valamelyik korábbi részével(Sands Of Time, Warrior Within) annak kevés újdonságot nyújt a TR játék. A PoP irányítása szenzációs, a mozgások, kivégzések nagyon látványosak. És sokkal izgalmasabb is, hiszen az "ötlépésenkénti" checkpoint a TR7-ben igazi adrenalingyilkos.
    Újdonság azonban az átvezető videókban való interaktív szereplés, amely sajnos kimerül a felvillanó nyilacskáknak megfelelő gombok nyomogatásában. Jó ötlet, kár hogy néhány hiba után már fejből tudja mindenki hogy milyen sorrendben kell nyomogatni a gombokat.
    Az billentyűzetről történő irányítás közepes alá; egy-két apróságtól eltekintve használható. Mondjuk a csáklya és a fegyver közötti váltás lehetne zökkenőmentesebb. Egyes főszörnyek kiiktatásában nagy segítséget jelentene a gyors váltás (pl.: a vizikígyónál).
    A tűzgomb megnyomásakor - ha épp nincs nálad a fegyver - akkor előrántja és azonnal lő is egyet. Nem igazán lőszertakarékos, főleg akkor ha gránátvetőt viszel a hátadon.

    Félreértés ne essék, én is imádom a Tomb Raider sorozatot. Az Angel of Darkness azonban annyira nagy csalódás volt, hogy több évig tudtam csak kiheverni. A Legend kellems csaláódás és remek időtöltés, bár szerintem túl könnyűre sikerült (én Advanced fokozaton játszom).
  • mikike16 #35
    Ha érthetőbben leírod melyik pálya melyik része tudok segíteni
  • DJ YAYO #34
    Már voltam ott és nincs róla infó!
    Nem azért van ez a topic hogy kérdezzünk és beszélgessünk róla?
    Akkor a választ mond ne 1 linket jó?
    (Ha valaki kimondja a HELP! topicot én nem tudom mit fogok csinálni!)
  • scheitz601 #33
    Üzenem Druidnak a május 12-én 21:30-kor tett hozzászólására, hogy a Tomb Raider játék első részében szó nincs UFO-ról. Nem is tudom, honnan szedi. Az a női alak a nyitó videóban sem nem UFO, sem nem Lara Croft. Az a nő egy régi, letűnt kultúra (Atlantis) egyik vezére, akit örökre bebörtönöztek gonoszsága miatt, mert a világ ura akart lenni. A nyitó videóban azt látjuk, hogy egy XX. századi kisérleti atomrobbantás során e gonosz lény börtöne a felszínre kerül és kiszabadul belőle ez a lény. Ezúttal napjainkban akarja leigázni a földet, és ehhez Lará-t is felhasználja, hogy az ehhez szükséges eszközt (melyet az ősi Atlantis urai 3 felé törtek és a világ 3 távoli helyén rejtették el) megtalálja és elhozza neki. Csak későn jön rá, miben segédkezett és hajszálon múlik, hogy megmenti-e a világot és hogy ezúttal végképp legyőzze azt a gonosz, immár többezeréves szöszit...

    Mellesleg sztori és játékmenet szintjén a mai napig a Tomb Raider 1-et tartom a legjobbnak. Más kérdés, hogy mivel régi, elég ronda, és a későbbi részekhez képest jóval szegényebb Lara mozgáskultúrája. Nagy bánatomra Windows XP alatt nemigazán akar működni, a zene és a párbeszédjelenetek a CD-ről mennek audiosávokról, ami szintén annyira elavult megoldás, hogy az sem működik jól manapság.
    Pedig mennyire szívesen végigjátszanám megint!

    Nem tud valaki az első rész felújított változatáról a Tomb Raider Gold-ról valamit? Az talán jobban működne XP alatt. Valaki írjon, légyszi!!