Gyurkity Péter
A konzolok kihívójává válhat az iPhone
Egyes vélemények szerint az Apple telefonja a hordozható konzolok ellenfelévé válhat, akár a Nintendo által elért magasságokig szárnyalva. Utóbbi számol is ezzel a lehetőséggel, a Sony viszont inkább lekezelő.
A DailyTech cikkében kiemelik, hogy az iPhone által kínált lehetőségek mind a játékfejlesztő cégek, mind pedig a potenciális játékosok számára is vonzónak tűnnek. Az Egyesült Államok legnépszerűbb mobilja ezzel komoly kihívóként jelenhet meg a konzolpiacon, olyan készülékek ellen versenyezve, mint a Nintendo DS, illetve a Sony PSP. A siker elvitathatatlan, a jövő azonban még homályba vész.
Világszerte eddig 13 milliónál is több készülék talált gazdára, ami - tekintettel a népszerűség gyors növekedésére és az eddig eltelt viszonylag rövid időre - kiemelkedő eredménynek számít. Az induláskor az elérhető alkalmazások nagyjából egyharmada volt játék, napjainkban pedig már több mint 2000 különböző alkotás elérhető a készülékeken. Olyan nagy cégek fejlesztenek a platformra, mint a Sega és az Id Software, így az érdeklődés biztosítottnak látszik - erre nem is lehet panasz, ahogy azt néhány fontos adat is mutatja.
A Sega például 500 ezer példányban értékesítette 10 dollárt kóstáló alkotását, a Super Monkey Ball című játékot az iPhone és iPod Touch készülékeken, ami már nem elhanyagolható eredmény. A fejlesztők számára sokszor jobban megéri az App Store felületén keresztül elérhetővé tenni játékaikat, mintsem kiadót és terjesztőt keresni, akik azután nyilván leszedik a saját sápot - az Apple a bevételek 30 százalékára tart igényt, a fennmaradó 70 százalék a fejlesztő cég zsebébe vándorol. Ennek is köszönhető, hogy több kisebb vállalkozás (nem ritkán a nagy kiadóktól kivált tapasztalt alkalmazottak kezdeményezéséből) kezdte meg működését az App Store platformján, amelyek számára a hagyományos megjelenés egyelőre túl nagy falat lenne.
A Nintendo nagyon is tisztában van az új vetélytárs jelentette fenyegetéssel, az amerikai divízió első embere például kijelentette, hogy már jó ideje megfigyelték a vásárlók idejének megoszlását saját konzoljaik, illetve az Apple termékei között. A Sony egyelőre nem igazán nyugtalankodik, szerintük ugyanis a legtöbben csak azért választják a telefont, hogy elüssék az időt, míg a PSP "mély, tartalmas szórakozást" nyújt. Az nem kérdés, hogy az iPhone esetében akadály lehet a gombok hiánya, ám egyelőre nagyon is úgy tűnik, hogy az Apple üdvöskéje a játékpiacon is nagy sikert arathat - nyilván megfelelő körökben, nem a nagy konzolok ellen indulva.
A DailyTech cikkében kiemelik, hogy az iPhone által kínált lehetőségek mind a játékfejlesztő cégek, mind pedig a potenciális játékosok számára is vonzónak tűnnek. Az Egyesült Államok legnépszerűbb mobilja ezzel komoly kihívóként jelenhet meg a konzolpiacon, olyan készülékek ellen versenyezve, mint a Nintendo DS, illetve a Sony PSP. A siker elvitathatatlan, a jövő azonban még homályba vész.
Világszerte eddig 13 milliónál is több készülék talált gazdára, ami - tekintettel a népszerűség gyors növekedésére és az eddig eltelt viszonylag rövid időre - kiemelkedő eredménynek számít. Az induláskor az elérhető alkalmazások nagyjából egyharmada volt játék, napjainkban pedig már több mint 2000 különböző alkotás elérhető a készülékeken. Olyan nagy cégek fejlesztenek a platformra, mint a Sega és az Id Software, így az érdeklődés biztosítottnak látszik - erre nem is lehet panasz, ahogy azt néhány fontos adat is mutatja.
A Sega például 500 ezer példányban értékesítette 10 dollárt kóstáló alkotását, a Super Monkey Ball című játékot az iPhone és iPod Touch készülékeken, ami már nem elhanyagolható eredmény. A fejlesztők számára sokszor jobban megéri az App Store felületén keresztül elérhetővé tenni játékaikat, mintsem kiadót és terjesztőt keresni, akik azután nyilván leszedik a saját sápot - az Apple a bevételek 30 százalékára tart igényt, a fennmaradó 70 százalék a fejlesztő cég zsebébe vándorol. Ennek is köszönhető, hogy több kisebb vállalkozás (nem ritkán a nagy kiadóktól kivált tapasztalt alkalmazottak kezdeményezéséből) kezdte meg működését az App Store platformján, amelyek számára a hagyományos megjelenés egyelőre túl nagy falat lenne.
A Nintendo nagyon is tisztában van az új vetélytárs jelentette fenyegetéssel, az amerikai divízió első embere például kijelentette, hogy már jó ideje megfigyelték a vásárlók idejének megoszlását saját konzoljaik, illetve az Apple termékei között. A Sony egyelőre nem igazán nyugtalankodik, szerintük ugyanis a legtöbben csak azért választják a telefont, hogy elüssék az időt, míg a PSP "mély, tartalmas szórakozást" nyújt. Az nem kérdés, hogy az iPhone esetében akadály lehet a gombok hiánya, ám egyelőre nagyon is úgy tűnik, hogy az Apple üdvöskéje a játékpiacon is nagy sikert arathat - nyilván megfelelő körökben, nem a nagy konzolok ellen indulva.