Berta Sándor
Már lehet internetezni a Thalys-vonatokon
Sokévnyi tesztelés után immár éles körülmények között is lehetőségük van az utasoknak a műholdas internetezésre a nagy sebességű európai vasúti szerelvényeken.
Egy órányi internethasználat költsége 6,50 euró. A Thalys teljes, Belgiumot, Hollandiát, Franciaországot és Németországot érintő hálózatára érvényes bérlet 13 euróba kerül. A vonatokat üzemeltető vasúttársaság eddig a 26 Thalys-szerelvény közül hetet szerelt fel teljesen az új technológiával, az ígéretek szerint azonban idén ősztől már minden járaton használható lesz a szolgáltatás.
A rendszer műholdas, UMTS- és WiFi-elemekből épül fel. A megoldás előnye, hogy mindig mind a három hálózatot megvizsgálják és az utasok azon keresztül internetezhetnek, amelyik a legkevésbé leterhelt és amelyik az adott időpontban a legjobb adatátviteli sebességet biztosítja. A hivatalos átadás ennek ellenére közel sem volt zökkenőmentes, lévén a Brüsszel és Párizs közötti úton a kapcsolat többször is megszakadt és a rendszert újra kellett indítania.
"Ilyesmi mindig megtörténhet, mi sem vagyunk tökéletesek. Az egyes szakaszokon lehetnek vakfoltok, de a hálózat lefedettsége ezen a vonalon 89 százalékos" - kommentálta az eseményeket Paul Broekhuizen, a Nokia Siemens Networks, a 21Net és a Telenet által alkotott konzorcium szóvivője. Jean-Michel Dancoisne, a Thalys vezetője nem volt hajlandó elárulni, hogy eddig összesen mennyibe került a projekt, azt viszont közölte, hogy a befolyó bevételeken a vállalat és a konzorcium három tagja osztozik majd. A szakember azt reméli, hogy az új szolgáltatás miatt egyre többen választják majd a Thalys-vonatokat.
A projektet egyébként támogatta az Európai Űrügynökség (ESA) is és az első tesztekre már 2004 júniusában és júliusában sor került a Párizs-Brüsszel vonalon. Ezeket újabb tesztek követték 2005 májusában, majd tavaly szeptemberben jelentették be, hogy a szolgáltatás az idei év közepétől lesz hivatalosan is elérhető. A hálózatban elérhető legnagyobb letöltési sebesség egyébként 4 Mbps, míg a maximális feltöltési sebesség 2 Mbps lehet.
Egy órányi internethasználat költsége 6,50 euró. A Thalys teljes, Belgiumot, Hollandiát, Franciaországot és Németországot érintő hálózatára érvényes bérlet 13 euróba kerül. A vonatokat üzemeltető vasúttársaság eddig a 26 Thalys-szerelvény közül hetet szerelt fel teljesen az új technológiával, az ígéretek szerint azonban idén ősztől már minden járaton használható lesz a szolgáltatás.
A rendszer műholdas, UMTS- és WiFi-elemekből épül fel. A megoldás előnye, hogy mindig mind a három hálózatot megvizsgálják és az utasok azon keresztül internetezhetnek, amelyik a legkevésbé leterhelt és amelyik az adott időpontban a legjobb adatátviteli sebességet biztosítja. A hivatalos átadás ennek ellenére közel sem volt zökkenőmentes, lévén a Brüsszel és Párizs közötti úton a kapcsolat többször is megszakadt és a rendszert újra kellett indítania.
"Ilyesmi mindig megtörténhet, mi sem vagyunk tökéletesek. Az egyes szakaszokon lehetnek vakfoltok, de a hálózat lefedettsége ezen a vonalon 89 százalékos" - kommentálta az eseményeket Paul Broekhuizen, a Nokia Siemens Networks, a 21Net és a Telenet által alkotott konzorcium szóvivője. Jean-Michel Dancoisne, a Thalys vezetője nem volt hajlandó elárulni, hogy eddig összesen mennyibe került a projekt, azt viszont közölte, hogy a befolyó bevételeken a vállalat és a konzorcium három tagja osztozik majd. A szakember azt reméli, hogy az új szolgáltatás miatt egyre többen választják majd a Thalys-vonatokat.
A projektet egyébként támogatta az Európai Űrügynökség (ESA) is és az első tesztekre már 2004 júniusában és júliusában sor került a Párizs-Brüsszel vonalon. Ezeket újabb tesztek követték 2005 májusában, majd tavaly szeptemberben jelentették be, hogy a szolgáltatás az idei év közepétől lesz hivatalosan is elérhető. A hálózatban elérhető legnagyobb letöltési sebesség egyébként 4 Mbps, míg a maximális feltöltési sebesség 2 Mbps lehet.