Berta Sándor

Már lehet internetezni a Thalys-vonatokon

Sokévnyi tesztelés után immár éles körülmények között is lehetőségük van az utasoknak a műholdas internetezésre a nagy sebességű európai vasúti szerelvényeken.

Egy órányi internethasználat költsége 6,50 euró. A Thalys teljes, Belgiumot, Hollandiát, Franciaországot és Németországot érintő hálózatára érvényes bérlet 13 euróba kerül. A vonatokat üzemeltető vasúttársaság eddig a 26 Thalys-szerelvény közül hetet szerelt fel teljesen az új technológiával, az ígéretek szerint azonban idén ősztől már minden járaton használható lesz a szolgáltatás.

A rendszer műholdas, UMTS- és WiFi-elemekből épül fel. A megoldás előnye, hogy mindig mind a három hálózatot megvizsgálják és az utasok azon keresztül internetezhetnek, amelyik a legkevésbé leterhelt és amelyik az adott időpontban a legjobb adatátviteli sebességet biztosítja. A hivatalos átadás ennek ellenére közel sem volt zökkenőmentes, lévén a Brüsszel és Párizs közötti úton a kapcsolat többször is megszakadt és a rendszert újra kellett indítania.

"Ilyesmi mindig megtörténhet, mi sem vagyunk tökéletesek. Az egyes szakaszokon lehetnek vakfoltok, de a hálózat lefedettsége ezen a vonalon 89 százalékos" - kommentálta az eseményeket Paul Broekhuizen, a Nokia Siemens Networks, a 21Net és a Telenet által alkotott konzorcium szóvivője. Jean-Michel Dancoisne, a Thalys vezetője nem volt hajlandó elárulni, hogy eddig összesen mennyibe került a projekt, azt viszont közölte, hogy a befolyó bevételeken a vállalat és a konzorcium három tagja osztozik majd. A szakember azt reméli, hogy az új szolgáltatás miatt egyre többen választják majd a Thalys-vonatokat.

A projektet egyébként támogatta az Európai Űrügynökség (ESA) is és az első tesztekre már 2004 júniusában és júliusában sor került a Párizs-Brüsszel vonalon. Ezeket újabb tesztek követték 2005 májusában, majd tavaly szeptemberben jelentették be, hogy a szolgáltatás az idei év közepétől lesz hivatalosan is elérhető. A hálózatban elérhető legnagyobb letöltési sebesség egyébként 4 Mbps, míg a maximális feltöltési sebesség 2 Mbps lehet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lapaleves #22
    hoppá mit találtam... railjet

    kíváncsi leszek mennyi a menetidő, Münchenből ICE-vel vagy más hispeed vonattal bárhova el lehet jutni Európában.
  • lapaleves #21
    már hogyne lenne érdekes van-e internyet. mondjuk a 6 eur / óra hobbizni kicsit necces, de munkára jó lehet. meg a vonaton legalább nem turkálnak bele a seggébe a passengernek (még...).

    az a Hamburg-Bécs nem hangzik rosszul, de a fapadosokkal szerintem sem időben, sem árban nem tud versenyezni. ekkora távon túl nagy a repcsi előnye, gondolom osztrákoknál sem 350-nel megy az expressz, a német ICE is csak 260 (márahol).
  • PíszLávJuniti #20
    Javítsatok ki ha rosszul tudom, de az UMTS-t úgy tervezték, hogy abban a műholdas adatkommunikációt is használhatják. Tehát nem kell így "A rendszer műholdas, UMTS- és" mivel magába foglalja.
  • Akuma #19
    Bocs elírtam, centripetálist, az centrifugális lenne :) Ja és ha már újra írok, hozzáteszem, sokkal drágább egy közel egyenes pálya kialakítása, mivel a lejtést továbbra is tartani kell, tehát rengeteg vájut kell ásni a síneknek, illetve viaduktot a szükséges helyekre... Nem kevés pénz és idő.
  • Akuma #18
    Ott a pont.

    Korábbi hozzászólóra reagálva, nem azért nem mehet 200 körüli tempóval a vonat, mert rossz lenne a sín... A vonatnál nagyon fontos a pálya lejtése és ezért gyakran kacskaringós sínpályán halad a vonat (hegyi vasútnál szemmel jól látható), amit képtelenség lenne nagy sebességgel bevenni! Több száz tonna egy vonat! 200km/h körül akkora centripetális erő lép fel egy átlagos kanyarban, hogy a vonat biztosan kirepülne, tökéletes minőségű sínek esetén is! A legkevesebb az lenne, hogy megdöntik a sínek pályáját, de az lenne az optimális, ha a gyors vonatoknak egy közel egyenes pályaszakaszt alakítanának ki... Ha ez megvan, akkor jöhetnek a nagyteljesítményű mozdonyok és új vagonok.
  • Sippie #17
    nem kell feltétlen a Gyúrcsányt emlegetni, nem 6 éve szar ez az ország. Meglátod majd mások se fogják jobban csinálni.
    Viszont felesleges is magyarországon vasútat fejleszteni, amíg színesfémtolvajokkal van tele az ország. TGV-t is pik pak leszerelnék a gádzsók tezsvírem.
  • Ferrer #16
    Irónia volt :)
  • USAMEN POWER #15
    Magyarországon 100 év múlva se lesz ilyen vonat, se TGV, se ICE, semmilyen szupervonat. Mennyivel is ment a legvégén ? 575-el, de ne beszéljünk ilyen nagy sebességről legyen mondjuk 200 km/h. A magyar vasúthálózat olyan minőségü hogy ha 200-al menne egy vonat, már 1 km-re a vonat érkezése elött szétesnének a sínek. De csökkentsük a sebességet legyen 100 km/h... háth igen sokat utaztam már vonaton itt MO-n hogy ezt megállapítottam... úgy rászkódik a az egész szerelvény ha még pár km/h -t ráraknának végzetes baleset történhetne. És ez nem feltétlenül a sínek rossz állapota, hanem az elöregedett vagonok már nem bírják a nagyobb sebességet, persze vannak újabbak is,(az utazás minősége változatlan) amit már az osztrákok, németek leselejteztek és a máv megvette, de persze az nekünk még új, ez is jelzi az elmaradottságunat (de ez mellékes). Szóval itt nem kell egyből nagy sebességekről beszélgetni. Ezt FERRER-nek írom !!! :DDD Internet a magyar vonatokon ?? Arra sincs pénz hogy normálisan kitakarítsák a szerelvényeket, miről beszélsz ? Először ezeken az állapotokon kéne változtatni amiket ide leírtam, a plussz dolgok csak utána jöhetnek szóba. Egyébként is magyarországon nem vasútfejlesztés van, és építés, hogy ezzel az autósokat a vasút használatára csábítsák, aminek a kevesebb autó és tisztább levegő lenne az eredménye, hanem vasút leépítés, a szárnyvonalak megszüntetése, DE NEM BAAJ !!! A Volántársaságok úgyis megoldják nemde ? Gyurcsány meg elégedetten vigyorog, mintha minden szép és jó lenne.
  • FoodLFG #14
    hát itt is látszanak a sínek, meg a kerekeket is mutatják.
    de jó, nem azért mondtam. ;)
  • bertino #13
    én azért linkeltem be, hogy igazat adjak martouf írásának, mivel ugye arrol volt szó, milyen pocsék vonalaink vannak... a max speed az más dolog, de mindenesetre érdekes :)

    a pálya visznt első osztályú...