Dojcsák Dániel
Itt az új Microsoft-vezér
Hét bőséges esztendő után Vityi Pétert Drajkó László követi a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatói székében, s első lépései között a szaksajtó számára is bemutatkozott új posztján. A kormánykereket jó szélben veszi át, de közben az MS legnagyobb termékéletciklus-váltását kell végig vinnie, miközben a klasszikus szoftverláb mellé egyre több hasonló támaszték nő hozzá itthon és világszinten is.
Nem szokványos eljárás a Microsoft berkein belül, hogy valaki hét évig dolgozzon ugyanabban a vezető pozícióban, így nem meglepetés, hogy Vityi Péter most visszatér ahhoz a területhez (nagyvállalati szektor), ahonnan elindult, igaz, immár az egész közép-kelet európai régió nagyvállalati igazgatójaként tevékenykedik tovább. A helyére lépő Drajkó László szintén nem ma kezdte pályafutását, hiszen korábban ült már a Compaq Computer (Magyarország), a Compaq BDG (München) és a Matávnet/Axelero legfelső székeiben, illetve legutolsó éveiben a Graphisoft nemzetközi értékesítéséért felelt.
Drajkó bemutatkozó prezentációjában igyekezett ismertetni, hogyan látja a Microsoft jelenlegi folyamatait, mit tart fontosnak a közeljövőben, mi az, ami megváltozott és miket értenek gyakran félre, ahogy tette új cégével kapcsolatban ő maga is korábban. Közlése szerint a legnagyobb kihívás jelenleg az évtized generáció váltása, amikoris közel 60 Microsoft termék pörög egyszerre, legtöbbjük új verzióval megjelenve. Eközben az IT piac is eljutott oda, hogy úgy számolgatják az eredményeket, mint Hollywood a mozik sikerét. A Vista első 100 napjáról például tudni lehet, hogy 40 millió licenc kelt el, eközben már 85 millió Sharepoint felhasználót számolnak és az Xbox360 új húzóneve, a Halo3 közel 170 millió dolláros bevételt generált a nyitónapon.
Ez a három elem különböző területeken létező elemeket takar, de megmutatja, hogy a Microsoft már régen nem az operációs rendszerétől függ, hiszen a Vista most is csak az egyik piac, mellette az Xbox, a Dynamics vagy a szerver termékek ugyanolyan részesei a növekedésüknek. Drajkó kiemelte azt is, hogy a szoftver fókusz helyett a jövőben a szoftver+szolgáltatás párosítás tovább erősödik majd és az Office/Sharepoint, Exchange/Unified Messaging, Vista/Live kombinációhoz hasonló kombók egyre erősebbek lehetnek és talán egyre több ilyen is lesz.
Az új ügyvezető igazgató elmondta, hogy a Microsofthoz való érkezésével nagyon új helyzetbe került és számtalan új fogalommal, technológiával, eljárással kell megismerkednie. Többek között viccesen arról is mesélt, hogy új mobilkészülékével is csak most ismerkedik, csakúgy, mint a százával záporozó hárombetűs rövidítések jelentéseivel. Ahogyan neki is ismerkednie kell a modern informatikával, szerinte a jövőben egy komoly feladatként áll előttük az is, hogy választ kapjanak arra a kérdésre: hogyan lehet összehozni a mai világ innovációján lovagló informatikát az otthoni, hétköznapi funkciókkal és felhasználással.
Úgy tűnik többé nem elegendő az üzleti produktivitás, hanem össze kell kötni a konvergálódó területeket és egyre fontosabb teret kell adni a dizájnnak, hiszen a mindennapokba az IT nem képes szürkén beszivárogni, emészthetővé, széppé kell tenni. További fontos területként jelölte meg azt is, hogy kielégítsék azokat, akik továbbra is asztali gépeken akarnak dolgozni, és azokat is, akik mindent online látnának szívesen, s közben igyekezni, hogy a kettő egyre átjárhatóbb legyen.
Az új ügyvezető önmaga is azt gondolta régebben, hogy a Microsoft leginkább egy jól működő marketing cég, de belecsöppenve a sűrűbe érzi, hogy komoly kommunikációs hiányosságok vannak. Feltette kérdésként, hogy az újabban az ő zsebében is lapuló Windows Mobile operációs rendszert futtató HTC okostelefonról miért nem tudja senki, hogy legalább annyit tud, mint az iPhone? (Persze ez kevéssé az MS érdeme - a szerk.) Miért nem mutatja meg a cég, hogy mi az eredménye a 7 milliárd dollárnyi kutatás+fejlesztés büdzsének? Persze ha látjuk is, kérdéses, hogy piciny országunkba mennyi jut el ezekből az eredményekből, és sikerül e megtörni az itthon oly erős falat az emberek és a gép között.
Drajkó valóban egy jól prosperáló cég vezetői székébe érkezik, tehát bizonyítania kell, ha tovább szeretné vinni az évi 12%-os növekedési rátát, bővíteni szeretné az itthoni MS dolgozók létszámát vagy éppen az 1,4 milliónyi (MSN) Live felhasználói körét. A jövőben szerinte tovább folytatódik a trend, hogy egyre komolyabban jelen lesznek a kiskereskedelmi piacon, támaszkodva a Vista+Office+Xbox trióra, de eközben nem szabad elfelejteni, hogy a hagyományosan erős alapozás az oktatási piacon sem szakad meg, sőt érnek majd az eredményei. A hazai Microsoft jól felfogott önös érdekből mindigis komoly hangsúlyt fektetett a felsőoktatásban és a szakképzésben betöltött szerepére, ami Drajkó szerint sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint azt sokan gondolnák.
Annak ellenére, hogy a régióban kiemelkedő a teljesítményük a többi nemzeti MS-hez képest, mégis tudni kell, hogy az ország kis piacnak számít. Ahogyan korábban többször elhangzott már, ezért lesz nálunk csak később Xbox Live, ezért nem lesz valószínűleg soha magyar beszédfelismerés stb. Eközben a versenytársak sem pihennek, és nem csak a Novell szerverpiaci mozgolódására kell gondolni, hanem a Google gőzhengerre, az Adobe új terveire vagy éppen a már teljes jogú lábnak tekintett Xbox konzolok konkurenciáira is.
Eközben a felhasználók és a vállalatok is ragaszkodnak a Windows XP-hez, itthon a közbeszerzések átláthatóságát piszkálják, nemzetközi porondon az XML formátumuk szabványosításába buktak bele. Színes a paletta, nagy cég, nagy játszótér. Összegezve a dolgokat tehát, első pillantásra úgy tűnik bőven nem indul hendikeppel az új éra, de bizonyára a következő évek változásai megizzasztják majd a sokat látott új vezetőt is.
Nem szokványos eljárás a Microsoft berkein belül, hogy valaki hét évig dolgozzon ugyanabban a vezető pozícióban, így nem meglepetés, hogy Vityi Péter most visszatér ahhoz a területhez (nagyvállalati szektor), ahonnan elindult, igaz, immár az egész közép-kelet európai régió nagyvállalati igazgatójaként tevékenykedik tovább. A helyére lépő Drajkó László szintén nem ma kezdte pályafutását, hiszen korábban ült már a Compaq Computer (Magyarország), a Compaq BDG (München) és a Matávnet/Axelero legfelső székeiben, illetve legutolsó éveiben a Graphisoft nemzetközi értékesítéséért felelt.
Drajkó bemutatkozó prezentációjában igyekezett ismertetni, hogyan látja a Microsoft jelenlegi folyamatait, mit tart fontosnak a közeljövőben, mi az, ami megváltozott és miket értenek gyakran félre, ahogy tette új cégével kapcsolatban ő maga is korábban. Közlése szerint a legnagyobb kihívás jelenleg az évtized generáció váltása, amikoris közel 60 Microsoft termék pörög egyszerre, legtöbbjük új verzióval megjelenve. Eközben az IT piac is eljutott oda, hogy úgy számolgatják az eredményeket, mint Hollywood a mozik sikerét. A Vista első 100 napjáról például tudni lehet, hogy 40 millió licenc kelt el, eközben már 85 millió Sharepoint felhasználót számolnak és az Xbox360 új húzóneve, a Halo3 közel 170 millió dolláros bevételt generált a nyitónapon.
Ez a három elem különböző területeken létező elemeket takar, de megmutatja, hogy a Microsoft már régen nem az operációs rendszerétől függ, hiszen a Vista most is csak az egyik piac, mellette az Xbox, a Dynamics vagy a szerver termékek ugyanolyan részesei a növekedésüknek. Drajkó kiemelte azt is, hogy a szoftver fókusz helyett a jövőben a szoftver+szolgáltatás párosítás tovább erősödik majd és az Office/Sharepoint, Exchange/Unified Messaging, Vista/Live kombinációhoz hasonló kombók egyre erősebbek lehetnek és talán egyre több ilyen is lesz.
Az új ügyvezető igazgató elmondta, hogy a Microsofthoz való érkezésével nagyon új helyzetbe került és számtalan új fogalommal, technológiával, eljárással kell megismerkednie. Többek között viccesen arról is mesélt, hogy új mobilkészülékével is csak most ismerkedik, csakúgy, mint a százával záporozó hárombetűs rövidítések jelentéseivel. Ahogyan neki is ismerkednie kell a modern informatikával, szerinte a jövőben egy komoly feladatként áll előttük az is, hogy választ kapjanak arra a kérdésre: hogyan lehet összehozni a mai világ innovációján lovagló informatikát az otthoni, hétköznapi funkciókkal és felhasználással.
Úgy tűnik többé nem elegendő az üzleti produktivitás, hanem össze kell kötni a konvergálódó területeket és egyre fontosabb teret kell adni a dizájnnak, hiszen a mindennapokba az IT nem képes szürkén beszivárogni, emészthetővé, széppé kell tenni. További fontos területként jelölte meg azt is, hogy kielégítsék azokat, akik továbbra is asztali gépeken akarnak dolgozni, és azokat is, akik mindent online látnának szívesen, s közben igyekezni, hogy a kettő egyre átjárhatóbb legyen.
Az új ügyvezető önmaga is azt gondolta régebben, hogy a Microsoft leginkább egy jól működő marketing cég, de belecsöppenve a sűrűbe érzi, hogy komoly kommunikációs hiányosságok vannak. Feltette kérdésként, hogy az újabban az ő zsebében is lapuló Windows Mobile operációs rendszert futtató HTC okostelefonról miért nem tudja senki, hogy legalább annyit tud, mint az iPhone? (Persze ez kevéssé az MS érdeme - a szerk.) Miért nem mutatja meg a cég, hogy mi az eredménye a 7 milliárd dollárnyi kutatás+fejlesztés büdzsének? Persze ha látjuk is, kérdéses, hogy piciny országunkba mennyi jut el ezekből az eredményekből, és sikerül e megtörni az itthon oly erős falat az emberek és a gép között.
Drajkó valóban egy jól prosperáló cég vezetői székébe érkezik, tehát bizonyítania kell, ha tovább szeretné vinni az évi 12%-os növekedési rátát, bővíteni szeretné az itthoni MS dolgozók létszámát vagy éppen az 1,4 milliónyi (MSN) Live felhasználói körét. A jövőben szerinte tovább folytatódik a trend, hogy egyre komolyabban jelen lesznek a kiskereskedelmi piacon, támaszkodva a Vista+Office+Xbox trióra, de eközben nem szabad elfelejteni, hogy a hagyományosan erős alapozás az oktatási piacon sem szakad meg, sőt érnek majd az eredményei. A hazai Microsoft jól felfogott önös érdekből mindigis komoly hangsúlyt fektetett a felsőoktatásban és a szakképzésben betöltött szerepére, ami Drajkó szerint sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint azt sokan gondolnák.
Annak ellenére, hogy a régióban kiemelkedő a teljesítményük a többi nemzeti MS-hez képest, mégis tudni kell, hogy az ország kis piacnak számít. Ahogyan korábban többször elhangzott már, ezért lesz nálunk csak később Xbox Live, ezért nem lesz valószínűleg soha magyar beszédfelismerés stb. Eközben a versenytársak sem pihennek, és nem csak a Novell szerverpiaci mozgolódására kell gondolni, hanem a Google gőzhengerre, az Adobe új terveire vagy éppen a már teljes jogú lábnak tekintett Xbox konzolok konkurenciáira is.
Eközben a felhasználók és a vállalatok is ragaszkodnak a Windows XP-hez, itthon a közbeszerzések átláthatóságát piszkálják, nemzetközi porondon az XML formátumuk szabványosításába buktak bele. Színes a paletta, nagy cég, nagy játszótér. Összegezve a dolgokat tehát, első pillantásra úgy tűnik bőven nem indul hendikeppel az új éra, de bizonyára a következő évek változásai megizzasztják majd a sokat látott új vezetőt is.