Berta Sándor
Firefox: cél a 30 százalékos piaci részesedés
A Mozilla Alapítvány nem elégedett meg a böngésző eddigi eredményeivel, hanem újabb ambíciózus célt tűzött ki maga elé. A szervezet szeretné világszerte átlagosan 30 százalékosra növelni a böngésző piaci részesedését.
Becslések szerint a Firefoxot letöltők fele próbálja ki a programot és az utóbbi felhasználók fele rendszeresen használja is a szoftvert. Jelenleg körülbelül az internetezők 12 százaléka használja rendszeresen a programot. Az aktív felhasználók száma havonta átlagosan 3,7 százalékkal nő. A cél, hogy ezt az értéket 10 százalékra tornásszák fel, így 2008 júniusára elérhető lenne a bűvös 30 százalékos piaci részesedés. A Mozilla Alapítvány éppen ezért tovább szeretné népszerűsíteni a Firefoxot. Arról azonban, hogy ez miként történhetne meg, megoszlanak a vélemények.
A vitát egy szakember, JT Batson bejegyzése váltotta ki. A Mozilla Alapítvány Mike Beltzner és JT Batson segítségével kidolgozott egy 12 pontból álló tervet, amelyben szerepel többek között egy támogatóoldal létrehozása, egy marketingprogram a Firefox ikonjainak megváltoztatására, hogy az emberek az ikonokat látva a jelenleginél hamarabb felismerjék mit takar a grafika. Emellett felmerült az ikonok Asztalon való jobb elhelyezésének lehetősége, valamint a kiegészítők, témák és más eszközök felhasználóbarátabbá tételének gondolata is.
A XiTi Monitor francia piackutató intézet felmérése szerint a nyílt forráskódú böngésző sikeresen növelte felhasználói táborát és tovább erősítette európai pozícióit, így a piaci részesedése Európában már elérte a 27,8 százalékot. Ezzel párhuzamosan az Internet Explorer piaci részesedése tovább csökkent és jelenleg Európában 66,5 százalék. A Firefox Szlovéniában (47,9 százalékos piaci részesedés) a legnépszerűbb, a második Finnország (45,4 százalék), a harmadik Szlovákia (40,4 százalék), a negyedik pedig Magyarország (39,7 százalék). A szoftvernek Ausztráliában a legnagyobb a piaci részesedése, az ötödik kontinensen eléri a 28,9 százalékot.
A Firefox tudatos fejlesztését támasztja alá az a hír is, miszerint hamarosan külön válnak a Mozilla és a Thunderbird útjai, és a Mozilla Alapítvány a jövőben kizárólag az előbbi program fejlesztésére akar koncentrálni. Mike Shavernek, az Alapítvány egyik menedzsere pedig a Black Hat számítástechnikai biztonsági konferencián kijelentette: "Arra törekszünk, hogy a Mozilla Alapítvány által fejlesztett programoknak a kritikus minősítésű hibáit és biztonsági réseit legfeljebb tíz napon belül kijavítsuk, illetve befoltozzuk." Ezek a tervek mind azt szolgálhatják, hogy a Firefox megerősítse piaci pozíciót és folyamatosan növelje felhasználói táborát.
Becslések szerint a Firefoxot letöltők fele próbálja ki a programot és az utóbbi felhasználók fele rendszeresen használja is a szoftvert. Jelenleg körülbelül az internetezők 12 százaléka használja rendszeresen a programot. Az aktív felhasználók száma havonta átlagosan 3,7 százalékkal nő. A cél, hogy ezt az értéket 10 százalékra tornásszák fel, így 2008 júniusára elérhető lenne a bűvös 30 százalékos piaci részesedés. A Mozilla Alapítvány éppen ezért tovább szeretné népszerűsíteni a Firefoxot. Arról azonban, hogy ez miként történhetne meg, megoszlanak a vélemények.
A vitát egy szakember, JT Batson bejegyzése váltotta ki. A Mozilla Alapítvány Mike Beltzner és JT Batson segítségével kidolgozott egy 12 pontból álló tervet, amelyben szerepel többek között egy támogatóoldal létrehozása, egy marketingprogram a Firefox ikonjainak megváltoztatására, hogy az emberek az ikonokat látva a jelenleginél hamarabb felismerjék mit takar a grafika. Emellett felmerült az ikonok Asztalon való jobb elhelyezésének lehetősége, valamint a kiegészítők, témák és más eszközök felhasználóbarátabbá tételének gondolata is.
A XiTi Monitor francia piackutató intézet felmérése szerint a nyílt forráskódú böngésző sikeresen növelte felhasználói táborát és tovább erősítette európai pozícióit, így a piaci részesedése Európában már elérte a 27,8 százalékot. Ezzel párhuzamosan az Internet Explorer piaci részesedése tovább csökkent és jelenleg Európában 66,5 százalék. A Firefox Szlovéniában (47,9 százalékos piaci részesedés) a legnépszerűbb, a második Finnország (45,4 százalék), a harmadik Szlovákia (40,4 százalék), a negyedik pedig Magyarország (39,7 százalék). A szoftvernek Ausztráliában a legnagyobb a piaci részesedése, az ötödik kontinensen eléri a 28,9 százalékot.
A Firefox tudatos fejlesztését támasztja alá az a hír is, miszerint hamarosan külön válnak a Mozilla és a Thunderbird útjai, és a Mozilla Alapítvány a jövőben kizárólag az előbbi program fejlesztésére akar koncentrálni. Mike Shavernek, az Alapítvány egyik menedzsere pedig a Black Hat számítástechnikai biztonsági konferencián kijelentette: "Arra törekszünk, hogy a Mozilla Alapítvány által fejlesztett programoknak a kritikus minősítésű hibáit és biztonsági réseit legfeljebb tíz napon belül kijavítsuk, illetve befoltozzuk." Ezek a tervek mind azt szolgálhatják, hogy a Firefox megerősítse piaci pozíciót és folyamatosan növelje felhasználói táborát.