Gyurkity Péter
A Google birodalom része lett a YouTube
A keresőcég a híreknek megfelelően felvásárolta a népszerű portált, amely némileg elkülönülve folytatja tevékenységét. Elemzők további szövetségek megkötésére számítanak a közeljövőben.
A Google közleményben jelentette be, hogy 1,65 milliárd dollárt fizetnek ki részvények formájában, a YouTube pedig a felvásárlás ellenére is függetlenül tevékenykedik a jövőben, hogy megőrizze hírnevét és népes közösségét. A portál - amely összesen mintegy 100 millió videót kínál megtekintésre - várhatóan új funkciókkal egészül ki, bekapcsolódhatnak a Google hirdetései és keresőmotorja. A felvásárlással sajátos mozi-tévé vállalkozás jön létre, hiszen míg a YouTube-nak a Universal Music Group zenekiadóval klipek vetítésére, a CBS tévétársasággal pedig hírek, sportközvetítések és szórakoztató programok továbbítására van szerződése, addig a Google a Sony, a BMG és a Warner Music zenei klipjeit, sztárinterjúit nyomhatja reklámbevételekből finanszírozott, a felhasználóknak ingyenes tartalomszolgáltatásában.
A sajtó értesülései szerint a Google olyan riválisokat győzött le a licitálásban, mint a Microsoft, a Yahoo, vagy a News Corp. A YouTube ugyanis az elmúlt hat hónapban számos vállalat érdeklődését felkeltette, de a jelek szerint az indulás, valamint a felfogás hasonlósága többet nyomott a latban, mint bármilyen más szempont. "Ami megfogott minket, az nem az üzleti siker, vagy a bővülő partnerkapcsolatok volt, hanem a cég víziója, amely a felhasználók kiszolgálását tekinti elsődlegesnek" - magyarázta Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója. A konkrét tervekről egyelőre hallgatnak, de várható a cég hirdetési rendszerének, valamint népszerű keresőmotorjának felbukkanása a portálon.
A YouTube alapítói beszélnek a felvásárlásról
A YouTube eddigi tevékenysége nem volt problémamentes, hiszen több alkalommal is összebalhéztak egyes kiadókkal és tévétársaságokkal. Példaként említhető az NBC, amely először komoly ellenlépésekkel fenyegette meg a portált, majd egy meglepő csavarral együttműködésre lépett vele. A következő nagy hal a Warner volt, amely - meglehetősen szokatlan módon - szintén lehetővé tette tartalmai felhasználását. A bírósági pereket tehát eddig ügyesen elkerülték, és a 19 hónappal ezelőtt indult garázscég mára internetes óriássá nőtte ki magát, napi 65 ezer új videóval, havi 20 millió látogatóval.
A YouTube, alig 19 hónap alatt lett "garázs-vállalkozásból" napi 100 millió videót szolgáltató céggé. A Google-nak már csaknem 8 ezer dolgozója van, a YouTube-nak mindazonáltal csak 60 alkalmazottja van - már ez is kétszerese a májusi adatnak, és a cég most költözik új - blogjuk megfogalmazása szerint kevésbé patkányjárta - irodába. Az ügylet során kizárólag részvények cserélnek gazdát - ez a YouTube részvényeseinek adómentes, a Google-nak pedig olcsóbb; várható befejeződésére még ebben a negyedévben sor kerülhet. Már a bejelentés előszele is mintegy két százalékkal 429 dollárra, április vége óta nem tapasztalt szintre emelte a Google árfolyamát. Zárás után a javulás tovább tartott, 431,50 dolláron is született kötés.
Piaci elemzők eközben további szövetségek megkötésére számítanak. Véleményük szerint ezzel folytatódni fog a kisebb cégek felvásárlása, a jelöltek között pedig számos induló szerepel, úgy mint a Dave.TV, vagy a MetaCafe. A videómegosztás terén azonban egyértelműen a YouTube vezet 46 százalékos részesedésével, így kíváncsian várják, hogyan befolyásolja a felvásárlás a konkurensek helyzetét.
A Google közleményben jelentette be, hogy 1,65 milliárd dollárt fizetnek ki részvények formájában, a YouTube pedig a felvásárlás ellenére is függetlenül tevékenykedik a jövőben, hogy megőrizze hírnevét és népes közösségét. A portál - amely összesen mintegy 100 millió videót kínál megtekintésre - várhatóan új funkciókkal egészül ki, bekapcsolódhatnak a Google hirdetései és keresőmotorja. A felvásárlással sajátos mozi-tévé vállalkozás jön létre, hiszen míg a YouTube-nak a Universal Music Group zenekiadóval klipek vetítésére, a CBS tévétársasággal pedig hírek, sportközvetítések és szórakoztató programok továbbítására van szerződése, addig a Google a Sony, a BMG és a Warner Music zenei klipjeit, sztárinterjúit nyomhatja reklámbevételekből finanszírozott, a felhasználóknak ingyenes tartalomszolgáltatásában.
A sajtó értesülései szerint a Google olyan riválisokat győzött le a licitálásban, mint a Microsoft, a Yahoo, vagy a News Corp. A YouTube ugyanis az elmúlt hat hónapban számos vállalat érdeklődését felkeltette, de a jelek szerint az indulás, valamint a felfogás hasonlósága többet nyomott a latban, mint bármilyen más szempont. "Ami megfogott minket, az nem az üzleti siker, vagy a bővülő partnerkapcsolatok volt, hanem a cég víziója, amely a felhasználók kiszolgálását tekinti elsődlegesnek" - magyarázta Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója. A konkrét tervekről egyelőre hallgatnak, de várható a cég hirdetési rendszerének, valamint népszerű keresőmotorjának felbukkanása a portálon.
A YouTube alapítói beszélnek a felvásárlásról
A YouTube eddigi tevékenysége nem volt problémamentes, hiszen több alkalommal is összebalhéztak egyes kiadókkal és tévétársaságokkal. Példaként említhető az NBC, amely először komoly ellenlépésekkel fenyegette meg a portált, majd egy meglepő csavarral együttműködésre lépett vele. A következő nagy hal a Warner volt, amely - meglehetősen szokatlan módon - szintén lehetővé tette tartalmai felhasználását. A bírósági pereket tehát eddig ügyesen elkerülték, és a 19 hónappal ezelőtt indult garázscég mára internetes óriássá nőtte ki magát, napi 65 ezer új videóval, havi 20 millió látogatóval.
A YouTube, alig 19 hónap alatt lett "garázs-vállalkozásból" napi 100 millió videót szolgáltató céggé. A Google-nak már csaknem 8 ezer dolgozója van, a YouTube-nak mindazonáltal csak 60 alkalmazottja van - már ez is kétszerese a májusi adatnak, és a cég most költözik új - blogjuk megfogalmazása szerint kevésbé patkányjárta - irodába. Az ügylet során kizárólag részvények cserélnek gazdát - ez a YouTube részvényeseinek adómentes, a Google-nak pedig olcsóbb; várható befejeződésére még ebben a negyedévben sor kerülhet. Már a bejelentés előszele is mintegy két százalékkal 429 dollárra, április vége óta nem tapasztalt szintre emelte a Google árfolyamát. Zárás után a javulás tovább tartott, 431,50 dolláron is született kötés.
Piaci elemzők eközben további szövetségek megkötésére számítanak. Véleményük szerint ezzel folytatódni fog a kisebb cégek felvásárlása, a jelöltek között pedig számos induló szerepel, úgy mint a Dave.TV, vagy a MetaCafe. A videómegosztás terén azonban egyértelműen a YouTube vezet 46 százalékos részesedésével, így kíváncsian várják, hogyan befolyásolja a felvásárlás a konkurensek helyzetét.