Szekeres Viktor

Az idei mozis nyár nagy bukásai

Már lecsengőben van a fő mozis idény, ezért érdemes megnézni, hogy miért is buktak óriásit olyan nagy nevű rendezők idén nyáron, mint Robert Roriguez, Ridley Scott és Michael Bay, illetve, hogy a bevétel nagysága mennyire függ össze a minőséggel.

Az amerikai mozis nyár, vagyis a fő idény május elejétől kezdődik és augusztus közepéig tart, vagyis minden stúdió erre az intervallumra időzíti a legnagyobb durranásait. Ha röviden akarnánk elemezni a nyarat akkor azt lehet mondani, hogy közepes volt, hiszen míg tavaly nyáron három film, három folytatás is eljutott a 250 millió dollár környékére (Shrek 2 - 441 millió, Pókember 2 - 373 millió, Harry Potter 3 - 249,5 millió), addig idén csak egy papírforma Star Wars 3-at köszönthetünk ekkora magasságokban (378 millió dollár USA-ban, plusz még sok száz millió dollár a világ többi részén). Jellemző módon a nyár második helyezettje, Steven Spielberg idei első durranása - a Világok harca - is jócskán elmaradt az elvárttól és "csak" 229 millió dollárt jövedelmezett.

Klikk ide! Klikk ide!

Bár akadtak nagyon kellemes meglepetések is a nyári hónapok alatt, igazából az idei fő szezon inkább a nagy nevek orbitális bukásaitól lesz hangos. Eleve negatív előjelekkel kezdődött az idény, hiszen Ridley Scott 130 millióból forgatott Mennyei királysága csak roppant gyenge 47 milliós bevételt ért el, amit ugyan világszerte még 162 millióval megfejelt a film, de így is a várakozások alatt teljesített.

A megabukások sorát ezután a sokszor bizonyított akciócsászár, Michael Bay (Armageddon, Bad Boys 2, Pearl Harbor) folytatta, aki Jerry Bruckheimer nélkül, viszont Scarlett Johansson-nal és Ewan MacGregor-ral erősen befürdött a Sziget című látványos akció-sci-fi-jével (magyar premier - és SG-kritika - szeptember 1.-én), hiszen a 122 millió dollárból forgatott film bevétele 40 millió alatt fog maradni. Ezután el is indult persze az egymásra mutogatás, hiszen először a producerek nevezték a színészeket tévésztári minőséget sem megütő embereknek, majd Scarlett Johansson vágott vissza nekik, hogy nem értenek a marketinghez, ami a film bukásának fő oka volt és kijelentette, hogy ő büszke a filmben nyújtott teljesítményére.

Klikk ide! Klikk ide!

A nyár harmadik gigabukása a már idehaza is bemutatott Lopakodó volt, melynek kudarca főleg a rendező Rob Cohen hibája. Pedig annak idején bebizonyította a Halálos iramban-nal és az xXx-szel, hogy tud sikerfilmet is rendezni, ha muszáj. A Lopakodó 100 millió dolláros gyártási költsége (ehhez jön még 45 millió dollár marketing kiadás) ellenére Amerikában ugyancsak a 40 milliós bevétel alatt fog maradni.

A két film között a hasonlóságok ellenére azért annyi különbség akad, hogy míg a Sziget (a Mennyei királysághoz hasonlóan) nemzetközi forgalmazásban jókorát fog javítani az eredményén, addig a Lopakodó bukása a világ többi részén is előre megjósolható. Ez Magyarországon is így történt, ahol is a műfajából adódóan eleve csak szerény eredményre számító Holtak földje című zombifilmre is többen voltak kíváncsiak Budapesten a premier hetében, mint a Lopakodó 9922 nézője, amely ezzel csak a heti ranglista 5. helyén tudott csak nyitni.

Klikk ide! Klikk ide!

Természetesen a nagyköltségvetésű szuperprodukciók mellett akadtak egyéb csalódások is, melyek ugyan nem akkora bukások, de mégis valahogy többre számított tőlük az ember - legalább is bevételek tekintetében, hiszen a minőség az más kérdés. Ide tartozik például "A remény bajnoka" (Cinderella Man - magyar premier szeptember 8-án) című Russell Crowe (Renee Zellweger) nevével fémjelzett bokszolós dráma, mely 88 millió dolláros költségvetése ellenére is csak csalódást keltő 61 millió dollárt jövedelmezett.

Ugyancsak csalódást okozott, főleg, ha a többi sikeres gyerekfilmmel vetjük össze, Robert Rodriguez (Siny City, Alkonyattól pirkadatig) családi filmje a "Cápasrác és Lávalány kalandjai" (hazai premier: október 6-án), mely 3D-s megvalósítás ide vagy oda, mindössze 39 millió dollárt hozott a konyhára és ezzel messze elmaradt a "Kémkölykök 3D" 111 millió dolláros amerikai bevételétől. Az említett sikerek mellett a gyerekműfajba még Martin Lawrence bicskája törött bele, hiszen az egykor még többre hivatott komikus ezúttal botcsinálta kosárlabdaedzőként szedett össze minimális 16 millió dollárt a Rebound című mozijával.

A rajzfilmek világából még a Howl's Moving Castle angol című Miyazaki anime (magyar premier még bizonytalan) bukott meg 4,5 milliós amerikai bevételével, de erről a filmről biztos kijelenthető, hogy csak az amerikaiak műfajtól való idegenkedése tartotta távol a nézőket, hiszen a világ többi részén termelt 227 millió dollár magáért beszél.

Klikk ide! Klikk ide!

Horrorfronton is akadt pár várt és meglepő bukás, hiszen a sikerfilmek mellett mindig akadnak csalódások is. Ha azt nézzük, hogy egy sztárok nélküli (és csapnivaló) Boogeyman majd 50 millió dolláros bevételt ért el odakint, akkor valahol érthetetlen és megmagyarázhatatlan, hogy a tinisztárok (Elisha Cuthbert, Paris Hilton, Chad Michael Murphy) sorát felvonultató látványos tinihorror, a Viasztestek miért csak 32 millió dollárt hozott.

Haosnlóképpen meglepő, hogy a Kör feldolgozásának sikerén felbuzdulva amerikaiasított, eredetileg a Kör rendezője által rendezett Sötét víz (Dark Water, magyar premier: szeptember 15) miért csak csekély 25 millió dollárt eredményezett, pedig az Oscar-ra jelölt Központi pályaudvar brazil rendezője és az ugyancsak Oscar-os színésznő, Jennifer Connelly neve csak jót sejtetett. Korrekt teljesítménye ellenére ugyancsak a "bukottak még" kategóriába vagyunk kénytelenek sorolni a kultrendező George A. Romero visszatérését, a Holtak földjét, ami bár 15 milliós költségvetését 21 milliós amerikai bevétellel fejelte meg, de a tavalyi Holtak hajnala című zombiorgia (ami Romero egykori filmjének feldolgozása volt) 59 milliós bevételéhez, és az angol "28 nap múlva" 45 milliós bevételéhez képest valóban kevésnek tűnik. Ugyancsak a bukások körébe sorolható a francia származása ellenére nagyon sok moziba betett és agyonreklámozott Magasfeszültség 3,6 millió dollárt jövedelmező teljesítménye.

Klikk ide! Klikk ide!

Természetesen, hogy ne legyen negatív kicsengése a dolgoknak, legközelebb megnézzük a másik oldalt, vagyis, hogy miképp lehetséges, hogy Hollywood-ban idén egy vígjáték, egy dokumentumfilm és egy Rob Zombie horror okozta a legnagyobb pozitív meglepetést a bevételek tekintetében. Utána a hazai nézők ítéletét is szemügyre vesszük és feltesszük a kérdést, hogy miképp lehetséges, hogy a Batman: Kezdődik! ekkorát bukott itthon?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nihillus #45
    A Lopakodó bukása engem nemigazán lepett meg, ugyanis rég láttam ilyen szar filmet. A kritikákat is megértem. Borzalmasra sikeredett. Bár ha a rendezőnek eddig olyan munkái voltak, mint a Vin Diesel féle XXX, akkor megértem. Az is messze volt a jó film kategóriától.
  • Iori #44
    A The Island bukasa engemt nagyon meglepett, Bruckenheimer nelkul tenyleg ennyire nehez lenne? Az IMDBn pedig nem all rosszul a cucc, sokan Bay legjobb filmjenek tartjak . Scarlett Johansson es Ewan McGregor talan megsem jelent annyi vonzerot odakint. Pedig egyaltalan nem ismeretlenek...na mind1, mindenesetre en biztos megnezzem majd vmikor.

    A Stealth bukasa se volt semmi, bar a filmet elegge lehuztak mindenhol (ellenben a islanddel) igy mondjuk nem csoda hogy bukas lett a vege. Itt is az volt sztem a gond hogy nem volt vonzero a szineszekben (Foxx jo szinesz, de nem kozonsegkedvenc, Jessica Biel meg nem uti azt a szintet). A marketing se volt vmi jol allitolag, na a fenetudja.

    a legtobb nezosereg manapsag inkabb a szineszekert ulnek be ami picit szomoru (persze vannak kivetelek, ld a wedding crashers) Rachel McAdams
  • TommyGun #43
    Tééleg a Fűrész...az naon ottvolt rég láttam ilyen jókis trillert :)
  • winnie #42
    Számomra az év legjobb filmje a Fűrészt. Nagyon lehúzták a kritikában, pedig király egy film. Nem érdemes a kritikákra hallgatni, mert átb@sszák az embert.

    ebben az a vicces, hogy akkor rád sem szabad ugye hallgatni:)

    Mr. és Mrs. Smith: meglehet azért nézni, nem annyira sz@r, mint sokan állítják.

    és mi van, ha most te b@szod át az embert és tényleg rossz?
  • Lipi1980 #41
    A kritika is olyan, hogy egy ember (aki magát kritikusnak és nagy filmszakértőnek vallja magát, és még papírja is van róla jobb esetben) elmondja a saját véleményét, úgy mintha az volna a tízparancsolat! Nehogymá' egy ember véleménye megváltoztassa előitéleteimet egy filmről!
  • winnie #40
    az sg-n nem húzták le.
  • blaze #39
    Számomra az év legjobb filmje a Fűrészt. Nagyon lehúzták a kritikában, pedig király egy film. Nem érdemes a kritikákra hallgatni, mert átb@sszák az embert. A többi filmről meg ez a véleményem: Viasztestek: tetszett, talán azért, mert rosszabbra számítottam Paris Hilton miatt. Batman: szintúgy tetszett, rosszabbra számítottam ennél a filmnél is. WoW: olyan volt, amilyenre számítottam. Mr. és Mrs. Smith: meglehet azért nézni, nem annyira sz@r, mint sokan állítják.
    Ha minden igaz, ősszel jön a Torrente 3. Ez az a film, amit már nagyon várok! Aki még nem látta az 1-2-őt, az pótolja haladéktalanúl!!!!!
  • Pukkár #38
    Az itt felsorolt filmek naagy részét láttam. De már nagyon régen volt az amikor megnéztem egy filmet és kijöttem arra gondlova: "Na ez k*rva jó volt".
    A képregényből készült filmekről nem mondok kritikát, mert képregénymániás vok és mindegyik tetszik.
    Aki jó filmet akar nézni nézze meg a Spongya Bob filmet... Rohadt jó:D:D
  • onimusha #37
    ja a mozis büfé egy gonosz dolog, vagy semmit se veszek ami elég ritka vagy inkább 1L pepsi + 4L popcorn + néha csoki amit simán be is termelek egy film alatt , a palace cinemasokban(mom,westend) kifejezettem odavagyok a pepsiért mindig JÓVAL cukrosabb mint a bolti
  • ViperNet #36
    A Batman filmekből az elsők voltak az igazán jók, Michael Keaton szereplésével. A többi már csak szerencsétlen mese, kivéve talán a mostanit.