Orosz Miklós
Fujifilm Finepix E500 ismertető
|
Design, ergonómia
A már említett Canon Powershot jelleg uralja a gép külső kialakítását. Komoly markolat segíti a jó és kényelmes fogást, kikapcsolt állapotban az optikára védő redőny záródik, hátul egy nagynak mondható 2"-os kijelző köszön ránk, és az ezüst fényezés eleganciát kölcsönöz a gépnek. Rögtön feltűnik a felugró (gombbal nyitható) vaku és az objektív körül látható gyűrű, amely arról árulkodik, hogy bizony itt is van lehetőség optikai bővítésre (egy adapter tubus kb. 5000 Ft, az előtétlencsék 10-30 ezer forint között vannak, polárszűrő szintén 5000 körül). A kezelőszervek kézre esnek, könnyen elérhetők és precízen használhatók, vagyis akár utánzat, akár nem, mindenképpen szép tervezőmunka eredménye az E500 designja.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Kezelés, használat
Ha az elején kezdjük a gép használatát, és belepillantunk az átnézeti keresőbe, rögtön negatív élményben lehet részünk. Nem elég, hogy a keresőben gyakorlatilag nem láthatjuk a teljes látómező alsó és jobb oldalát, még az objektív is (bekapcsolt állapotban, wide állásban) belelóg a képbe. Komoly tervezési hiba, de sebaj, ettől még a gép használható, úgyis elenyészően kevesen használják az átnézeti keresőt digitális kompaktokon. Az LCD-s kereső kárpótol a kellemetlen csalódásért, ugyanis nem csak a mérete nagyobb az átlagnál, hanem a 154 000 pixeles felbontása is, emellett a fényereje is elegendő ahhoz, hogy verőfényes napsütésben is használhassuk.
A menübe tévedve egy több szintű labirintusban találjuk magunkat, ami elsőre egyszerűnek tűnik, és tulajdonképpen valóban nem lenne bonyolult, csak ráférne egy ésszerű újraszervezés. Erre rátesz egy lapáttal a szép kék F gomb, ami egyfajta gyorsmenübe vezet minket, ahol fotózáskor az éppen legfontosabb paramétereken állíthatunk (fényérzékenység, képméret, effektek), visszajátszás módban pedig a DPOF nyomtatás paraméterein csiszolhatunk egy leheletnyit.
Ha végre elkezdünk fotózni, hamar fel fog tűnni a nem túl gyors expozíció. Maga az autofókusz még elég gyors, azonban utána - mintha csak levegőt venne a gép - következik egy 0,5-1 mp-es késés az exponálás előtt. Mindez nem katasztrofális, mivel ebben a kategóriában ez megszokott, azonban nem árt tudni, mert ebből kifolyólag sok feladatra nem alkalmas az E500.
Széleslátószögű és tele állásban készített képek
Az üzemmód tárcsa nemcsak szép, de jól használható és kellemesen zsúfolt is, ami azt jelenti, hogy minden szükséges módban fotózhatunk, teljesen automatától teljesen manuálisig. A gép egyik legnagyobb erőssége a makró képessége. "Super macro" módban 1-2 cm a legkisebb tárgytávolság, ami még azzal együtt is komoly nagyítást eredményez, hogy ebben az állásban nem lehet zoomolni, az optika a legszélesebb látószögben áll. Ha már szóba került, fontos megemlíteni, hogy a 28 mm-nek megfelelő széleslátószög a kompaktok között igen jó érték (átlagosan 35 mm körül szokott lenni), ezért a gép fokozottan alkalmas beltéri fotózásra, ahol nincs elég hely elhátrálni a témától.
A vörösszem-effektus nem jelentkezik |
Képminőség
Nos, itt ingoványos talajra tévedtünk. Nem hazudhatom azt, hogy a gép képminősége jó, de ugyanakkor az sem lenne igaz, ha azt mondanám, hogy rossz, az átlagos meg túl tág fogalom ahhoz, hogy megfelelően informatív legyen. A képérzékelővel az égvilágon semmi baj nincs (sőt, a vaku nélküli beltéri teszt eredménye szerint igen jó a dinamikatartománya), de az optikának köszönhetően a pár méternél távolabbi tárgyak minden részletet elveszítenek, gyakorlatilag akvarell jellegű képminőséget eredményezve.
Nem mondanám, hogy ez probléma, ha nem tudnám, hogy hasonló árú és tudású gépek sokkal jobban teljesítenek ilyen téren. Mielőtt még pánikot keltenék, hozzáteszem, hogy az átlag felhasználók 90%-a valószínűleg soha nem venné észre ezt az apró hiányosságot, főleg ha nincs mihez hasonlítani, így aki családi felhasználásban gondolkodik, az akár el is felejtheti az utóbbi pár mondatot. A különböző fényérzékenységi értékeknél tapasztalható képzajt az alábbi tesztfotók szemléltetik:
A képérzékelő által termelt képzaj, különböző fényérzékenységi beállításoknál
Látható, hogy még ISO 200-nál sincs zavaró mennyiségű zaj, gyakorlatilag csak 400-on jelenik meg a problémás mértékű szemcsésség, ez azonban még mindig valamivel jobb, mint a kategória átlaga, hála a jól sikerült képérzékelőnek (az 5 Mp-es E510 és a 6 Mp-es E550 ennél természetesen lényegesen zajosabb). Éjszakai felvételekhez nem ajánlom a gépet. A megfelelő motívumprogram képtelen megállapítani a helyes értékeket, rekeszprioritás módban nevetségesen alacsony záridőt kapunk, és bár teljesen manuális beállításokkal mindez kiküszöbölhető, az optika gyenge minősége miatt nem lesz sok örömünk a végeredményben.
Motívumprogrammal készített éjszakai felvétel illetve szuper makro kép, 100%-os nagyításban
Műfénynél készített képek vaku nélkül és vakuval
Összegzés
Családi gépnek több mint tökéletes (bár a vaku miatt néha meg kell ismételni egy-egy képet), fotóamatőröknek azonban meg kell fontolniuk, mire szeretnék használni. Közelfotózásra remek választás, azonban óvakodjuk tőle, ha távoli vagy gyorsan mozgó dolgokat szeretnénk megörökíteni, mert ebben sajnos a Fuji E500 alulmarad sok konkurens típussal szemben.
Előnyök, hátrányok
+ külső megjelenés + biztos fogás, kényelmes kezelés + jó minőségű LCD kijelző + makróképesség |
- túlzott energiafogyasztás - gyenge optika - lassú működés - gyenge vaku |
A fényképezőgépet a Fotomarket bocsátotta rendelkezésünkre.