SG.hu

Nyílt levél a kormánynak az elektronikus aláírásért

A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség nyílt levelében aggodalmát fejezi ki az elektronikus adózásról szóló, április 1-től hatályba lépő PM-IHM-MeH rendelettel kapcsolatban.

A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség nyílt levelet nyújtott át a Miniszterelnöki Hivatal, a Pénzügyminisztérium, az Informatikai és Hirközlési Minisztérium vezető minisztereinek. A szervezet úgy gondolja, hogy a rendeletben nem értékének megfelelő hangsúllyal szerepel az elektronikus aláírás technológiájának alkalmazása a magyar állampolgárok számára lehetővé váló elektronikus adóbevallásnál.

"Tudomásunk szerint az elektronikus adózásról szóló PM-IHM-MeH hamarosan megjelenő rendeletének tervezetében nem szerepel az elektronikus aláírás technológiája, amely napjaink legkorszerűbb technológiájaként biztosítja a biztonságos elektronikus ügyintézéshez nélkülözhetetlen letagadhatatlanságot, felelősségvállalást és a hitelességet, sértetlenséget. A várhatóan már április 1-től hatályba lépő rendelet legutolsó tervezete szerint Magyarország állampolgárai kizárólagosan az elektronikus aláírás technológiájánál valóban egyszerűbb, de sajnos sokkal kevésbé biztonságos PIN-kód segítségével nyújthatják be adóbevallásukat a kormányzati portálon keresztül." - írja a levélben Almási János elnök.

A szövetség szerint a PIN-kód kizárólagossága technológiai visszalépés lenne Magyarország számára, és meggyőződésünk szerint ellentétes a Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) Központi Kiemelt Programjaival, valamint a decemberben elfogadott, a Közigazgatási Hatósági Eljárás és Szolgáltatás szabályairól szóló törvény (KET) szellemével, illetve a minisztériumok eddigi bejelentéseivel, kommunikációjával is.

A szövetség kéri, hogy a rendeletben a PIN-kód technológiája mellett biztosítsák az elektronikus aláírással történő, biztonságos adóbevallás lehetőségét is, mint alternatívát - hasonlóan a tízezer legnagyobb magyarországi adózó jelenleg is használt és jól bevált gyakorlatával, a számukra kiépített rendszer használatával együtt. A levél szerint a javaslat nem kerülne pénzbe, és az APEH-nél az az elektronikus aláírással ellátott dokumentumok feldolgozására szolgáló infrastruktúra rendelkezésre áll.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TeszteloPontHu #3
    És a papíralapú adóbevallásnál hogyan döntöd el, hogy az a Kiss János írta alá, aki benyújtotta?
  • Theodora #2
    Az előzőből kifelejtettem, hogy az elektronikus aláírás nem tartalmazza a természetes személyazonosító adatokat sem (anyja neve, születési hely, idő, stb.), azaz csak anyi derül ki az aláírásból, hogy Kiss János.
    Míg egy cég esetében mint írtam az adószám nyilvános adat, továbbá a cégnevek azért mégis csak egyediek.

    Akkor lenne elég az elektronikus aláírás a polgárok részéről, ha maga az állam adná ki ezeket a polgárok részére. pl. A személyi igazolvány tartalmazná ezt, ugyanis akkor a BM tudná, hogy az aláírás kihez tartozik.
    Viszont akokr rögtön jelentkezne a következő probléma az ilyen "kemény" kulcsok kapcsán, mégpedig:
    Mindenkinek kellene kártya leolvasót biztosítani?
    Ügye ami egy kicsit nonszensz dolog lenne.
    Vagy vegyen mindenki magának! Egy szűk réteg meg is tehetné, na és a családok 95%?

    Viszont ha az állam adna ki a magánszemélyeknek elektronikus aláírást, akkor ezzel meg monopóliumot teremt, amit ma már nem lehet csinálni.
    Vagy írjon ki rá közbeszerzést? De akkor meg nem jutna hozzá azokhoz az adatokhoz, amelyekkel megoldaná a problémákat.

    Mindenkire érvényes megoldás sajnos nincs, vannak részmegoldások, meg kis lépések, de ezeket el kell kezdeni megvalósítani fokozatosan.
  • Theodora #1
    A "kedves" szövetség elfeledkezett arról az apróságról, hogy az elektronikus aláírás regisztráció nélkül (azaz tudnom kell, hogy ki írta alá, ismernem kell az aláírását) alapvetően (kizárólag) csak a dokumentum sértetlenségét igazolja.
    A Magyarorszag.hu-s megoldással szemben, ahol a polgárnak meg kell jelennie az okmányirodában, ahol megtörténik a személyazonosítása, ezek után tudni fogják, hogy valójában ki is ő. Ugyanis az 1000 Kiss János elektronikus aláírás közül, honnan tudom eldönteni, hogy melyiket ki írta alá, melyik aláíráshoz melyik adóazonosító jel tartozik?
    A kiemelten adózók kapcsán pedig az elektronikus aláírásban van benne az adószámuk, amit csak az itthoni elektronikus aláírást nyújtók tesznek bele. (Ami enyhén EU-s versenyellenes kérdéseket veszeget. Ui. egy EU-s vagy 3. ország beli aláíráshitelesítőnél készített aláírást erre a célra nem lehet felhasználni.)
    Persze lehetne mondani, hogy akkor tegyük bele a magánszemély elektronikus aláírásba is az adóazonosító jelet, a szazt, a TAJ számot, meg mindent, de akkor meg mindenki megismerheti, amit a tv.-k tiltanak. Ellentétben egy gazdasági társaságnál, akinél az adószám nyilvános adat!
    Vagy legyen n db elektronikus aláírásunk, mint ahogy kártyánk? Egy az APEH-hez, egy a TB-hez, egy az okmányirodákba? Hogy is lenne ez kérem tisztelt szövetség?
    Tehát marad a jól bevált (egyébként elektronikus aláírásnak úgyanúgy megfelelő) regisztrálom a polgárt és PIN kóddal jelentkezik be típusú játék.
    Ezáltal legalább lehetőség nyílik az elektronikus ügyintézésre.