Magyarország.hu
EU felmérés az e-kormányzati szolgáltatásokról
Több mint 48 ezer felhasználó megkérdezésével a világ eddigi legnagyobb felmérését készítette el az EU a közcélú elektronikus szolgáltatásokról. Az e-tranzakciókkal pénzt és időt spórolnak meg a cégek és magánszemélyek, az on-line jövedelemadó-bevallással például fejenként több mint egy órát, illetve tíz eurót.
Az Európai Unió felmérést készített az e-kormányzati szolgáltatások használatáról, amelyben azt is vizsgálták: mennyire elégedettek a felhasználók a szolgáltatásokkal, illetve milyen arányban váltanak a hagyományosról az elektronikus ügyintézésre. A korábbi tizenöt EU-tagország állampolgárai az elektronikus szja-bevallással évente összesen 100 órát spórolnak meg, míg például az elektronikus áfaügyintézéssel tranzakciónként 10 eurót lehet megtakarítani, ami a huszonöt tagországban összesen csaknem félmilliárd euró megtakarítást jelent. Az e-szolgáltatások legvonzóbb hozadéka az időspórolás és a nagyobb rugalmasság: nem kell ügyintézőre várni, napi 24 órában, otthonról kényelmesen intézhetők az ügyek.
Már minden EU-tagország elindította a közcélú e-szolgáltatásokat, de eddig igen kevés felmérés készül ezek használatáról, hasznosságáról. A mostani vizsgálatban több mint 48 ezer felhasználót (magánszemélyeket és üzleti felhasználókat) kérdeztek meg hat szolgáltatásról. Ezek a személyi jövedelemadó-bevallás, a vállalkozások áfabevallása, új üzleti vállalkozás bejegyzése, közbeszerzés, könyvtári kölcsönzések és felsőoktatási intézményekbe való jelentkezés. Az e-szolgáltatások gazdasági hasznát az általuk megspórolható idő és az átlagbérek szorzatával becsülték meg.
A személyi jövedelemadóval kapcsolatos tranzakciók száma 2003-ra 30 millióra emelkedett, a bevallók átlagosan 5-10 százaléka részesíti előnyben az elektronikus utat a hagyományos helyett. Ugyanez az arány a korábbi 15 tagországban 30-35 százalék. Az átlagfelhasználók fejenként 71 percet spóroltak az on-line bevallással, ez 2003-ban összesen 7 millió órát jelentett. A vállalkozások forgalmiadó-bevallásánál az ügyletek száma az egy évvel korábbi 440 ezerről 3 millióra emelkedett, tranzakciónként 38 percet, ezzel összesen több mint 29 millió eurót takarítottak meg a vállalkozások. Az üzleti vállalkozások bejegyzésének negyven százaléka bonyolódik elektronikus úton, a megtakarítás összege eléri a 2,2 millió eurót. E területen a fejlődést adminisztratív akadályok nehezítik.
A szolgáltatók több mint fele a hatékonyság javulását tartotta az e-közbeszerzés legnagyobb előnyének, azonban ezen a területen még sok munka van hátra addig, amíg a keresleti oldalról is megvizsgálhatják. A könyvtári szolgáltatásoknál egyértelmű összefüggésre derült fény a szolgáltatás fejlettsége és a használók száma között. Ahol teljes egészében elektronikusan kezelik az ügyeket, sokkal többen választják az on-line könyvtárazást. Itt egy tranzakció 81 perc időmegtakarítást jelent. A felsőoktatási jelentkezésekről nincsenek konkrét adatok, a szolgáltatások fejlettségében, használatában, illetve az on-line/off-line ügyintézések arányában is óriásiak az eltérések az egyes intézmények között.
A felhasználók 62 százaléka teljesen elégedett volt a szolgáltatásokkal, 28 százalékuk közepesnek, 10 százalékuk pedig gyengének ítélte azokat. Ugyanakkor négyből három felhasználó ismerőseinek is ajánlaná őket. A hagyományos ügyintézéshez képest a magánszemélyek átlagosan 69, a vállalkozások 61 percet nyertek minden tranzakción.
A szolgáltatások fejlődéséről a felhasználók 30-40 százaléka számolt be, többségük szerint az on-line változatnál mindössze a korábbi off-line szolgáltatásokat helyezték elektronikus alapokra, anélkül hogy a szolgáltatás szerkezetét átalakították, fejlesztették volna. A megkérdezettek többsége elégedett a szolgáltatásokkal, az on-line ügyintézés további terjedését a könnyen megtalálható, egyszerűen használható szolgáltatások segíthetik a leginkább - áll a felmérésben.
Az Európai Unió felmérést készített az e-kormányzati szolgáltatások használatáról, amelyben azt is vizsgálták: mennyire elégedettek a felhasználók a szolgáltatásokkal, illetve milyen arányban váltanak a hagyományosról az elektronikus ügyintézésre. A korábbi tizenöt EU-tagország állampolgárai az elektronikus szja-bevallással évente összesen 100 órát spórolnak meg, míg például az elektronikus áfaügyintézéssel tranzakciónként 10 eurót lehet megtakarítani, ami a huszonöt tagországban összesen csaknem félmilliárd euró megtakarítást jelent. Az e-szolgáltatások legvonzóbb hozadéka az időspórolás és a nagyobb rugalmasság: nem kell ügyintézőre várni, napi 24 órában, otthonról kényelmesen intézhetők az ügyek.
Már minden EU-tagország elindította a közcélú e-szolgáltatásokat, de eddig igen kevés felmérés készül ezek használatáról, hasznosságáról. A mostani vizsgálatban több mint 48 ezer felhasználót (magánszemélyeket és üzleti felhasználókat) kérdeztek meg hat szolgáltatásról. Ezek a személyi jövedelemadó-bevallás, a vállalkozások áfabevallása, új üzleti vállalkozás bejegyzése, közbeszerzés, könyvtári kölcsönzések és felsőoktatási intézményekbe való jelentkezés. Az e-szolgáltatások gazdasági hasznát az általuk megspórolható idő és az átlagbérek szorzatával becsülték meg.
A személyi jövedelemadóval kapcsolatos tranzakciók száma 2003-ra 30 millióra emelkedett, a bevallók átlagosan 5-10 százaléka részesíti előnyben az elektronikus utat a hagyományos helyett. Ugyanez az arány a korábbi 15 tagországban 30-35 százalék. Az átlagfelhasználók fejenként 71 percet spóroltak az on-line bevallással, ez 2003-ban összesen 7 millió órát jelentett. A vállalkozások forgalmiadó-bevallásánál az ügyletek száma az egy évvel korábbi 440 ezerről 3 millióra emelkedett, tranzakciónként 38 percet, ezzel összesen több mint 29 millió eurót takarítottak meg a vállalkozások. Az üzleti vállalkozások bejegyzésének negyven százaléka bonyolódik elektronikus úton, a megtakarítás összege eléri a 2,2 millió eurót. E területen a fejlődést adminisztratív akadályok nehezítik.
A szolgáltatók több mint fele a hatékonyság javulását tartotta az e-közbeszerzés legnagyobb előnyének, azonban ezen a területen még sok munka van hátra addig, amíg a keresleti oldalról is megvizsgálhatják. A könyvtári szolgáltatásoknál egyértelmű összefüggésre derült fény a szolgáltatás fejlettsége és a használók száma között. Ahol teljes egészében elektronikusan kezelik az ügyeket, sokkal többen választják az on-line könyvtárazást. Itt egy tranzakció 81 perc időmegtakarítást jelent. A felsőoktatási jelentkezésekről nincsenek konkrét adatok, a szolgáltatások fejlettségében, használatában, illetve az on-line/off-line ügyintézések arányában is óriásiak az eltérések az egyes intézmények között.
A felhasználók 62 százaléka teljesen elégedett volt a szolgáltatásokkal, 28 százalékuk közepesnek, 10 százalékuk pedig gyengének ítélte azokat. Ugyanakkor négyből három felhasználó ismerőseinek is ajánlaná őket. A hagyományos ügyintézéshez képest a magánszemélyek átlagosan 69, a vállalkozások 61 percet nyertek minden tranzakción.
A szolgáltatások fejlődéséről a felhasználók 30-40 százaléka számolt be, többségük szerint az on-line változatnál mindössze a korábbi off-line szolgáltatásokat helyezték elektronikus alapokra, anélkül hogy a szolgáltatás szerkezetét átalakították, fejlesztették volna. A megkérdezettek többsége elégedett a szolgáltatásokkal, az on-line ügyintézés további terjedését a könnyen megtalálható, egyszerűen használható szolgáltatások segíthetik a leginkább - áll a felmérésben.