Magyarország.hu

EU felmérés az e-kormányzati szolgáltatásokról

Több mint 48 ezer felhasználó megkérdezésével a világ eddigi legnagyobb felmérését készítette el az EU a közcélú elektronikus szolgáltatásokról. Az e-tranzakciókkal pénzt és időt spórolnak meg a cégek és magánszemélyek, az on-line jövedelemadó-bevallással például fejenként több mint egy órát, illetve tíz eurót.

Az Európai Unió felmérést készített az e-kormányzati szolgáltatások használatáról, amelyben azt is vizsgálták: mennyire elégedettek a felhasználók a szolgáltatásokkal, illetve milyen arányban váltanak a hagyományosról az elektronikus ügyintézésre. A korábbi tizenöt EU-tagország állampolgárai az elektronikus szja-bevallással évente összesen 100 órát spórolnak meg, míg például az elektronikus áfaügyintézéssel tranzakciónként 10 eurót lehet megtakarítani, ami a huszonöt tagországban összesen csaknem félmilliárd euró megtakarítást jelent. Az e-szolgáltatások legvonzóbb hozadéka az időspórolás és a nagyobb rugalmasság: nem kell ügyintézőre várni, napi 24 órában, otthonról kényelmesen intézhetők az ügyek.

Már minden EU-tagország elindította a közcélú e-szolgáltatásokat, de eddig igen kevés felmérés készül ezek használatáról, hasznosságáról. A mostani vizsgálatban több mint 48 ezer felhasználót (magánszemélyeket és üzleti felhasználókat) kérdeztek meg hat szolgáltatásról. Ezek a személyi jövedelemadó-bevallás, a vállalkozások áfabevallása, új üzleti vállalkozás bejegyzése, közbeszerzés, könyvtári kölcsönzések és felsőoktatási intézményekbe való jelentkezés. Az e-szolgáltatások gazdasági hasznát az általuk megspórolható idő és az átlagbérek szorzatával becsülték meg.

A személyi jövedelemadóval kapcsolatos tranzakciók száma 2003-ra 30 millióra emelkedett, a bevallók átlagosan 5-10 százaléka részesíti előnyben az elektronikus utat a hagyományos helyett. Ugyanez az arány a korábbi 15 tagországban 30-35 százalék. Az átlagfelhasználók fejenként 71 percet spóroltak az on-line bevallással, ez 2003-ban összesen 7 millió órát jelentett. A vállalkozások forgalmiadó-bevallásánál az ügyletek száma az egy évvel korábbi 440 ezerről 3 millióra emelkedett, tranzakciónként 38 percet, ezzel összesen több mint 29 millió eurót takarítottak meg a vállalkozások. Az üzleti vállalkozások bejegyzésének negyven százaléka bonyolódik elektronikus úton, a megtakarítás összege eléri a 2,2 millió eurót. E területen a fejlődést adminisztratív akadályok nehezítik.

A szolgáltatók több mint fele a hatékonyság javulását tartotta az e-közbeszerzés legnagyobb előnyének, azonban ezen a területen még sok munka van hátra addig, amíg a keresleti oldalról is megvizsgálhatják. A könyvtári szolgáltatásoknál egyértelmű összefüggésre derült fény a szolgáltatás fejlettsége és a használók száma között. Ahol teljes egészében elektronikusan kezelik az ügyeket, sokkal többen választják az on-line könyvtárazást. Itt egy tranzakció 81 perc időmegtakarítást jelent. A felsőoktatási jelentkezésekről nincsenek konkrét adatok, a szolgáltatások fejlettségében, használatában, illetve az on-line/off-line ügyintézések arányában is óriásiak az eltérések az egyes intézmények között.

A felhasználók 62 százaléka teljesen elégedett volt a szolgáltatásokkal, 28 százalékuk közepesnek, 10 százalékuk pedig gyengének ítélte azokat. Ugyanakkor négyből három felhasználó ismerőseinek is ajánlaná őket. A hagyományos ügyintézéshez képest a magánszemélyek átlagosan 69, a vállalkozások 61 percet nyertek minden tranzakción.

A szolgáltatások fejlődéséről a felhasználók 30-40 százaléka számolt be, többségük szerint az on-line változatnál mindössze a korábbi off-line szolgáltatásokat helyezték elektronikus alapokra, anélkül hogy a szolgáltatás szerkezetét átalakították, fejlesztették volna. A megkérdezettek többsége elégedett a szolgáltatásokkal, az on-line ügyintézés további terjedését a könnyen megtalálható, egyszerűen használható szolgáltatások segíthetik a leginkább - áll a felmérésben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • webreferens #1
    Valóban kényelmes dolog az online ügyintézés, de mint minden nálunk ez is még gyerekcipőbe jár.
    Nagyon nehezen akarjuk felismerni, hogy jövője ennek van és az fog igazán gyors lenni aki ezt minél hamarabb elkezdi.
    Szép napot kivánok mindenkinek.
    S-Titkárság