Berta Sándor
Intelligens cipőt mutatott be az Adidas
A sportszer- és cipőgyártó vállalat legújabb, Adidas 1 fantázianevű sportcipőjének sarokrészébe egy mikrochipet épített be, amelynek segítségével a cipő alkalmazkodik az adott talajviszonyokhoz, így még kényelmesebb viseletet tesz lehetővé.
Már a legújabb csúcstechnológiákat is alkalmazza új sportcipőinél az Adidas. A vállalat tervei szerint a technológiát a későbbiekben a cég új kosárlabda- és futballcipőibe is integrálják majd. A társaság azt reméli, hogy az Adidas 1-nek köszönhetően főleg a fiatalok körében már nem lesz mindegy, hogy ki, milyen cipőt hord, hanem fontosabbá válik majd, hogy az ember cipője intelligens legyen és alkalmazkodni tudjon az adott terep- és talajviszonyokhoz. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a technológiának köszönhetően például ugyanolyan kényelmesen lehet majd az adott cipőben egy városi aszfaltúton gyalogolni vagy futni, mint például egy erdős, dombos, netán hegyvidéki terepen vagy egy tengerparton.
Az Adidas-1-nek jelenleg egyetlen hátránya van: az ára. Egy új modell ugyanis nem kevesebbe, mint 250 dollárba kerül, ami azt jelenti, hogy 50 dollárral drágább, mint az amerikai piac legtöbbet "kóstáló" cipői. Szakértők szerint kérdéses lehet az új intelligens cipő sikere, ugyanis az Adidas 1 előállítása jóval bonyolultabb és összetettebb, mint hagyományos társaié, ezért gyártási költségei ötször magasabbak azokénál. Talán éppen emiatt a német vállalat csupán 10 ezer párt fog ebből a modellből gyártani és azoknak egyedi külsejük lesz.
Az Adidas egyébként a nagy autógyártó konszernek példáját követi, amelyek általában szintén néhány ezer új személygépkocsiba építik be az új technológiákat, majd ha az sikeres, az olcsó modellekben is elérhetővé teszik azt. A német vállalat az Egyesült Államokban a Nike legnagyobb konkurensének számít és a futballcipők piacán 35 százalékos piaci részesedéssel bír. Az elmúlt esztendőkben egyre fontosabbá vált azonban a cég számára az amerikai piac és ennek tudható be, hogy most már kifejezetten az amerikai igényeknek megfelelő cipőket is készít az Adidas - méghozzá a portlandi üzemében.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Eddig számítástechnikát csak a cipők tervezésénél és készítésénél alkalmaztak, ez az első eset amikor mikrochip került magába a lábbelibe is. Mindenesetre kérdéses, hogy milyenek lesznek a XXI. század cipői? Lehet, hogy legközelebb például már az ember lábát mozgás közben pihentető, masszírozó vagy az izzadásra figyelmeztető mikrochip kerül majd a lábbelikbe?
Már a legújabb csúcstechnológiákat is alkalmazza új sportcipőinél az Adidas. A vállalat tervei szerint a technológiát a későbbiekben a cég új kosárlabda- és futballcipőibe is integrálják majd. A társaság azt reméli, hogy az Adidas 1-nek köszönhetően főleg a fiatalok körében már nem lesz mindegy, hogy ki, milyen cipőt hord, hanem fontosabbá válik majd, hogy az ember cipője intelligens legyen és alkalmazkodni tudjon az adott terep- és talajviszonyokhoz. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a technológiának köszönhetően például ugyanolyan kényelmesen lehet majd az adott cipőben egy városi aszfaltúton gyalogolni vagy futni, mint például egy erdős, dombos, netán hegyvidéki terepen vagy egy tengerparton.
Az Adidas-1-nek jelenleg egyetlen hátránya van: az ára. Egy új modell ugyanis nem kevesebbe, mint 250 dollárba kerül, ami azt jelenti, hogy 50 dollárral drágább, mint az amerikai piac legtöbbet "kóstáló" cipői. Szakértők szerint kérdéses lehet az új intelligens cipő sikere, ugyanis az Adidas 1 előállítása jóval bonyolultabb és összetettebb, mint hagyományos társaié, ezért gyártási költségei ötször magasabbak azokénál. Talán éppen emiatt a német vállalat csupán 10 ezer párt fog ebből a modellből gyártani és azoknak egyedi külsejük lesz.
Az Adidas egyébként a nagy autógyártó konszernek példáját követi, amelyek általában szintén néhány ezer új személygépkocsiba építik be az új technológiákat, majd ha az sikeres, az olcsó modellekben is elérhetővé teszik azt. A német vállalat az Egyesült Államokban a Nike legnagyobb konkurensének számít és a futballcipők piacán 35 százalékos piaci részesedéssel bír. Az elmúlt esztendőkben egyre fontosabbá vált azonban a cég számára az amerikai piac és ennek tudható be, hogy most már kifejezetten az amerikai igényeknek megfelelő cipőket is készít az Adidas - méghozzá a portlandi üzemében.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Eddig számítástechnikát csak a cipők tervezésénél és készítésénél alkalmaztak, ez az első eset amikor mikrochip került magába a lábbelibe is. Mindenesetre kérdéses, hogy milyenek lesznek a XXI. század cipői? Lehet, hogy legközelebb például már az ember lábát mozgás közben pihentető, masszírozó vagy az izzadásra figyelmeztető mikrochip kerül majd a lábbelikbe?