Gyurkity Péter
Japán kivezetné a benzinüzemű autókat
A Toyota első embere szerint viszont a gyorsabb váltás tönkreteheti az autóipart.
Az elmúlt napokban több fontos bejelentés is napvilágot látott az elektromos autók kizárólagos forgalmazásával kapcsolatban. Egy amerikai állam mellett Japán is jelezte, hogy nagyjából másfél évtized múlva lépnék meg ezt, viszont a döntésnek (nem meglepő módon) komoly ellenzői is akadnak.
A Wall Street Journal számolt be arról, hogy a japán kormányzat a 2030-as évek közepén tiltaná be a hagyományos belsőégésű motorokra épülő autók forgalmazását és értékesítését, vagyis onnantól kezdve kizárólag hibrid, illetve tisztán elektromos meghajtáson alapuló járműveket lehetne eladni az ottani piacon. A döntés, pontosabban az abban meghatározott, 2035-ös határidő, rögtön komoly visszhangot váltott ki, többek között a Toyota részéről, amely korábban szintén támogatta a lépést, bár ők ezt nagyjából 2050-től tartják kivitelezhetőnek. Véleményük szerint egy ennél korábbi határidő a teljes autóipar összeomlását eredményezheti, a meglévő üzletmodellt ugyanis egyszerűen ki kellene dobni a kukába, amennyiben betiltják a hagyományos autók eladását.
A japán gyártó számára persze elsősorban nem a hazai piac jelenti a húzóerőt, hanem az amerikai vásárlók étvágya – ez utóbbi, meglehetősen népes tábor pedig továbbra is a benzinfaló városi terepjárók (SUV) és személyautók iránt érdeklődik, így a kereslettel egyhamar nem lesznek nagy gondok. Figyelmeztető jelek persze itt is akadnak, Kalifornia például szintén 2035-től tiltaná be a benzinüzemű autókat, aminek az ad jelentőséget, hogy tavaly az USA-ban újonnan regisztrált könnyebb járművek 11 százaléka talált gazdára a népes államban. A hagyományosan liberális beállítottságú Kalifornia persze több komoly gonddal küszködik, a pandémia nem éppen optimális kezelése az utolsó csepp volt a pohárban, az utóbbi hetekben-hónapokban ezért számos jól ismert személy (és vállalat) hagyta el a régiót, hogy más (kedvezőbb adózást biztosító) államba helyezze át székhelyét – Texas kiemelt célpontnak számít, az alacsony adóráta miatt.
Az új Biden-adminisztráció a maga részéről ebben az évtizedben félmillió töltővel támogatná az e-autókat (jelenleg 28 ezer állomáson összesen 90 ezer kimenetet találunk a tengerentúlon), a kampányban viszont a pandémia került az előtérbe, így a piaci szereplők jelenleg csak remélik, hogy ebből lesz is valami.
Az elmúlt napokban több fontos bejelentés is napvilágot látott az elektromos autók kizárólagos forgalmazásával kapcsolatban. Egy amerikai állam mellett Japán is jelezte, hogy nagyjából másfél évtized múlva lépnék meg ezt, viszont a döntésnek (nem meglepő módon) komoly ellenzői is akadnak.
A Wall Street Journal számolt be arról, hogy a japán kormányzat a 2030-as évek közepén tiltaná be a hagyományos belsőégésű motorokra épülő autók forgalmazását és értékesítését, vagyis onnantól kezdve kizárólag hibrid, illetve tisztán elektromos meghajtáson alapuló járműveket lehetne eladni az ottani piacon. A döntés, pontosabban az abban meghatározott, 2035-ös határidő, rögtön komoly visszhangot váltott ki, többek között a Toyota részéről, amely korábban szintén támogatta a lépést, bár ők ezt nagyjából 2050-től tartják kivitelezhetőnek. Véleményük szerint egy ennél korábbi határidő a teljes autóipar összeomlását eredményezheti, a meglévő üzletmodellt ugyanis egyszerűen ki kellene dobni a kukába, amennyiben betiltják a hagyományos autók eladását.
A japán gyártó számára persze elsősorban nem a hazai piac jelenti a húzóerőt, hanem az amerikai vásárlók étvágya – ez utóbbi, meglehetősen népes tábor pedig továbbra is a benzinfaló városi terepjárók (SUV) és személyautók iránt érdeklődik, így a kereslettel egyhamar nem lesznek nagy gondok. Figyelmeztető jelek persze itt is akadnak, Kalifornia például szintén 2035-től tiltaná be a benzinüzemű autókat, aminek az ad jelentőséget, hogy tavaly az USA-ban újonnan regisztrált könnyebb járművek 11 százaléka talált gazdára a népes államban. A hagyományosan liberális beállítottságú Kalifornia persze több komoly gonddal küszködik, a pandémia nem éppen optimális kezelése az utolsó csepp volt a pohárban, az utóbbi hetekben-hónapokban ezért számos jól ismert személy (és vállalat) hagyta el a régiót, hogy más (kedvezőbb adózást biztosító) államba helyezze át székhelyét – Texas kiemelt célpontnak számít, az alacsony adóráta miatt.
Az új Biden-adminisztráció a maga részéről ebben az évtizedben félmillió töltővel támogatná az e-autókat (jelenleg 28 ezer állomáson összesen 90 ezer kimenetet találunk a tengerentúlon), a kampányban viszont a pandémia került az előtérbe, így a piaci szereplők jelenleg csak remélik, hogy ebből lesz is valami.