26
  • Gauge
    #26
    A Toyota moroghat, de leginkább csak öntökönlövést követ el (brexit-sicc), amíg ellenáll. Esetleg nem az olajlobbi érdekeit kellett volna szem előtt tartani, de közben zászlóra írni, hogy környezetvédők vagyunk...
    Akinek egyébként van pénze, az Teslát vegyen. Még nem az olajlobbinak dolgoznak + valódi innovációt kapsz a pénzedért.
  • CairoJack
    #25
    A cikkhez is:
    1. Munkahelyek fognak megszűnni: Persze: pl olyan munkahelyek, ahol fölösleges alkatrészeket gyártanak, mint a kipufogó, váltó, stb. Egy elektromos autó sokkal kevesebb alkatrészből áll, tehát egyszerűbb gyártani (tehát zöldebb is), így nyilván kevesebb melós kell majd. Viszont ha az akkuk ára lejjebb megy, olcsóbb lesz villanyautót építeni, mint hagyományost, ami a vásárlóknak jobb.
    És persze szerelőből is kevesebb kell majd, mert nem fog tönkremenni a kettős tömegű ledkerék, a DPF, a turbó, a motor, stb. Szintén jó a tulajnak, olcsóbb lesz fenntartani ezeket a járműveket.

    2. Jellemző módon azok morognak most, akik rohadtul le vannak maradva az elektromos autók gyártásában. A Toyota a világ egyik legnagyobb autógyára, de valahogy elaludtak az elmúlt pár évben és nem vették észre, hogy a világ változik. Nem kell a benzines, a dízel, és a tüdőrák sem, ha van alternatíva.

    A Toyota az új Nokia??? A csúcsról a mélybe, és a megszűnésbe!
    Utoljára szerkesztette: CairoJack, 2021.01.15. 21:04:05
  • CairoJack
    #24
    Ezzel az ábrával pont hogy azt bizonyította, hogy a vilanyautózás igen is zöld. Lokálisan 100%-ban, globálisan már most jobbak a belsőégésűeknél, és a technológia fejlődésével ez csak javulni fog.
    Amúgy meg ha már a bányászgépek, a nagy hatótávolságú szállító járművek, a gyárak és a hajók is megújuló energiával fognak menni, akkor a vilanyautók gyártása is elképesztően könyezetbarát lesz. Persze, akik azt mondják, hogy "jaj de szennyező az elektromos autó akksijának előállítása", az elfelejti, hogy a hagyományos autókban meg akksi helyett, kipufogórendszer van, váltó, üzemanyag és vízkör, ezek előállítása szintén szennyezéssel jár. No meg arról már ne is beszéljünk, hogy az olajat kibányászni, finomítani, szállítani is irgalmatlan szennyezés.

    Az elektromos autó minden szempontból zöldebb. Aki nem hisz, javaslom zárja be magát egy garázsba, indítsa be imádott V8-asát, és pár órán keresztül lélegezzen mélyeket. Mert az nagyon jót fog tenni az egészségének!
  • Lapajka
    #23
    Az autó, mint olyan, igen érdekes jellegzetessége, hogy lehet vezetni... akár kivezetni is valahonnan... legalábbis még egy ideig...
  • M2 #22
    Ha van fix hely tölteni a lakó- vagy munkahely közelében, akkor a villanyautó töltögetése kevesebb szabadidőt vesz el az embertől, mint a füstös autók megtankolása.

    A gépjárművek a használati idejük 2-5 százalékát töltik forgalomban, a többi időt azzal "töltik", hogy parkolnak valahol.
  • Major
    #21
    A fentiek alapjan latszik, hogy van megoldas, csak a low end hasznalt autot hasznalokat (kb. az egymillio forint alatti kategoria) erintene rosszul - "A többség továbbra is 1,5-3 millió forint között vásárolna, de mind többen próbálnak 500 ezer forint alatt autóhoz jutni." kvp szerint, akinek nem telik villanyra, az járhat majd busszal, jó fej vagy. :)
  • kvp
    #20
    "Amiket leírsz, az mind fikció. Soha egyetlen gyár sem csinált még hasonlót se, de valószínűleg nem is fognak."

    A remotorizacio hajok, mozdonyok, vasuti motorkocsik eseten teljesen hetkoznapi jelenseg. A gyartok kozzul pl. a Detroit Diesel (lasd: General Motors EMD) kovetett el hasonlot, jelenleg a Daimler tulajdonaban vannak. Europaban az MTU Fridrichshafen (lasd: Maybach), jelenleg Rolls-Royce tulajdon foglalkozik ilyennel. Tehat a technologia adott, egyszeruen csak politikai akarat kerdese lenne. A lenyeg, hogy a jarmu legtobb komponense, tehat a kuplung, valto, fekek, kormanyzas, felfuggesztes, stb. megmaradna. Csak a motorblokkot es az azon levo szenzorokat kell kivaltani. (a fedelzeti rendszer tovabbra is belso egesu motornak latna az uj hajtaslancot)

    Anyagi szempontbol kerdeses, hogy kulso beszallitok (pl. kinai allami cegek) ala tudnak-e igerni a gyari arnak es ezzel gazadasagosabba lehetne-e tenni az atallast. (es mellekesen kiszoritani a hagyomanyos nyugati gyartokat a piacrol)

    "A járművek bármikor, - nappal után akár közvetlenül éjjel is... - rendelkezésre állása, használata egy gazdaság működésének alapja.
    ...
    Az autó nem telefon, hogy napi a töltésekkel szórakozzon az átlagember, de ott legalább minden lakásban van elég konnektor."

    Ha az emberek kepesek a naponta lemerulo telefonjaikat mindig hasznalhato allapotban tartani, akkor egy autot is kepesek lennenek. Igazabol boven eleg ha minden kijelolt parkolohelyen van egy 240V-os konnektor es az autok toltesi rendszere automatikusan bejelenti a fogyasztast (aramdij fizetes es adozas miatt). A legtobb jarmuvet nem a tanya mellett a folduton tamasztjak le, hogy ne lehessen toltore dugni. A legujabb megoldasok raadasul mar kepesek a parkolohelyeken allva, automatikusan, vezetek nelkul tolteni, tehat meg a csatlakozot se kell radugni az oszopra kiszallas utan. (pedig az nem egy nagy feladat)

    Ha az auto aksija es hajtasrendszere ugy van meretezve, hogy minden nap csak annyit hasznaljon el amennyit a lassu 240V-os tolto meg vissza tud tolteni, akkor a jarmu soha nem fogy ki a toltesbol. Normal esetben egy auto tobbet all mint mozog, tehat ha minden parkolasnal ratoltunk, akkor soha nem fog teljesen lemerulni. Meg a Teslak eseten is ez a javasolt uzemmod, tehat a gyorstoltest csak hosszu tavu autoutak eseten javasoljak. Az emberek jelentos reszenek boven eleg ha munkaba, bevasarolni, a gyerekekert el tudnak menni naponta.

    "Vagy megoldják a "vízzel"-töltést, (üzemanyagcella,) - valószínűleg arrafelé kéne a megoldást keresgélni, - "

    A hidrogen eleg nehezen tarolhato. Ha a szetbontott vizet egy legkorbol kivont szenatommal stabilizaljuk, akkor metant kapunk, ami viszont mar jol tarolhato es mind elegetes, mind uzemanyagcellas felhasznalas eseten vizze es legkori szendioxidda alakul vissza. Az uzemanyagcellas metan felhasznas nagy elonye, hogy nem keletkeznek nitrogen oxidok meg egyeb mellektermekek. A cseppfolyos metannak tobb ertelmet latnam mint a cseppfolyos hidrogen gaznak es mar eleg sok mukodo uzamanyag szintetizalo rendszer letezik. (az amerikai hadsereg es pl. a spacex is fejleszti oket) LNG alapu jarmu is letezik, pl. Budapesten is ultem mar LNG-s buszon. Ezek hajthatoak cseppfolyos foldgazzal vagy cseppfolyos metannal is. Utobbi lehet elektromos energiaval a legkorbol es vizbol szintetizalt metan is. A cseppfolyositas energiakoltsege miatt viszont a sima lifepo aksik jobb hatasfokkal rendelkeznek. Igy csak azokat a jarmuveket eri meg uzemanyagcellara atallitani, ahol a nagyobb uzemanyagkoltseget ellensulyozza a gyors tankolhatosag es 7/24 uzemre van szukseg (pl. mentoauto, busz, taxi).

    A fentiek alapjan latszik, hogy van megoldas, csak a low end hasznalt autot hasznalokat (kb. az egymillio forint alatti kategoria) erintene rosszul, de ezek a jellemzoen 10 evnel idosebb jarmuvek okozzak a szennyezes nagyreszet. Nekik kell gazdasagos alternativat biztositani. (vagy olcso uj, esetleg remotorizalt autot vagy megfizetheto tomegkozlekedest)
  • end3
    #19
    A járművek bármikor, - nappal után akár közvetlenül éjjel is... - rendelkezésre állása, használata egy gazdaság működésének alapja. Azt pedig nagy fokú butaság és szerencsétlenség lenne akkumulátor-töltéshez igazítani. Az elektromos autózás a társadalom egy kisebbik, elhanyagolható részének jelenleg is kényelmesen megoldható, - mondjuk, a munkával nem "agyonterhelteknek".., - egy másik, kisebb részének erős kompromisszumokkal mehetne, de ahol a használat időben nem illeszthető a gyakori akku lemerülésekhez, - azaz a többségnek, - egyszerűen még sokáig nem megoldás. (Majd, ha egy feltöltéssel legalább egy hétig-kettőig lehet autózni, kis túlzással km-futás mennyiségre tekintet és megszakítás nélkül, akkor jöhet az elektromos kánaán. Az autó nem telefon, hogy napi a töltésekkel szórakozzon az átlagember, de ott legalább minden lakásban van elég konnektor.

    Vagy megoldják a "vízzel"-töltést, (üzemanyagcella,) - valószínűleg arrafelé kéne a megoldást keresgélni, - kérdés akkora mennyiségben, amelyre a napi közlekedésben szükség lenne a Földön, mindenütt elegendő víz állna e az emberiség rendelkezésére.)
    Utoljára szerkesztette: end3, 2021.01.04. 08:31:01
  • M2 #18
    Amiket leírsz, az mind fikció. Soha egyetlen gyár sem csinált még hasonlót se, de valószínűleg nem is fognak.

    Nagyrészt azért, mert sokkal bonyolultabb művelet, mint egy új autót legyártani, de a költségek is hasonló nagyságrendekben mozognának.

    Léteznek átépítő csomagok, de azok nem a gazdaságosságról szólnak, hanem egy-egy régi kedvenc megmentéséről, hatalmas pénzek beleölésével.
  • 0Fritz
    #17
    Néha azért menj ki a levegőre is, hátha közelebb kerülsz a valósághoz.
  • kvp
    #16
    "A többi is butaság, természetesen a leírtaknál nagyságrendekkel bonyolultabb egy átépítés, az mellett, hogy forgalomba helyezni hazánkban lehetetlen."

    Ha adott autotipushoz keszult a remotorizacios keszlet, akkor pont a motorcserevel megegyezo ido. Itt arrol van szo, hogy ha valasztani lehetne, hogy kitiltjak a telepulesekrol a jarmuvet vagy motorcsere, akkor nagyon sok ember fizetne, hogy tovabb hasznalhassa az autojat. Lehet csak 50-80 km-es hatotavval, de dolgozni meg be tudna jarni vele. Akinek csak 2-4 millios autora volt penze, annak egy 0.5-1 millios atepites meg mindig megerne. Jobb mint a bevont forgalmi es a levett rendszam. A 100-200 ezer forintos fekete rendszamos roncsok eseten persze jo esellyel nem lenne hozza gyari kit, de meg hazi barkacsban sem erne meg, mert dragabb lenne a motor, avezerlo es az aksik mint a jarmu. Na ezeket az autokat egyszeruen kivonnak. Palyara meg ki lehetne menni veluk vagy OT rendszamot kerni ha van olyan allapotu.

    Egy atepitett auto uzembehelyezese ma is lehetseges (egy idoben eleg sok villany bogar es kispolszki epult). Ha viszont a kormanyzat kotelezi ra a tulajt, akkor meg trivialis. A problema megoldasa tovabbra is csak politikai dontes kerdese es ezen szokott elverezni az egesz.
  • Nos
    #15
    Azt gyakran elfelejtjuk, hogy nem csak co2 kibocsatas van. A varosokban sokkal akkuttabb problema a szmog, ami joreszt a szenhidrogenek egesebol ered. Na ilyen az elektromosnal nincs.
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #14
    Munkahelyi ingazashoz eleg 50km-es hatotav is. Kisebb akuval dramaian lehet csokkenteni a koltsegeket.
  • M2 #13
    "kb. annyi ido mint hengerfej tomitest cserelni (motorblokk ki, csere, motorblokk be helyett motorblokk ki, uj villanyos blokk be)"

    Hengerfej tömítés cseréjéhez nem kell a motorblokkot kiszerelni, mert ahogy a nevében is benne van, elég a hengerfejet leszerelni, az alatt található a tömítés.
    A többi is butaság, természetesen a leírtaknál nagyságrendekkel bonyolultabb egy átépítés, az mellett, hogy forgalomba helyezni hazánkban lehetetlen.
  • szgege
    #12
    "Csak az otthon az utcan parkolo, a munkahelyen parkoloval nem rendelkezo embereknek nem jo. Na ok azok a munkasok akiknek at kellene allniuk a tomegkozlekedesre. De magan kisvallalkozok es kisvallalkozasok ugysem lesznek a great reset utan, szoval ez igazabol lenyegtelen. (aki meg segelyen, akarom mondani alapjovedelmen van, annak meg nem nagyon kell auto)" pfff :D
  • hunbalee
    #11
    "Ha akarnank 5 even belul at lehetne allni elektromos uzemre"

    Aha itt abban az országban ahol az átlagkereset nincs 350k majd neked a max 1-2 milliós "átlagkocsikat" lecserélik putri párszáz km-t tudo 8-10 milliós autóra...aha mesélj még kérlek...

    Kurva drága az elektromos techno jelenleg nem éri meg lecserélni a benzines szekereket...
    5-10 év és talán kiforrja magát és már olcsóbbak lesznek és távolság is lesz az elektromos kocsikban. De most a legalapabb fosárt is 10 felett kérnek lol...
  • kvp
    #10
    "Nappal mindenki dolgozik,éjjel mindenki tölt.Nappal termelnek a napelemek,éjjel meg majd pótolják avval,amivel tudják..."

    Nappal minden munkas bejaro autoja a ceges parkoloban all, ahol lehet folejuk napelemet tenni. Ha esik nem azik a kocsi, ha sut a nap nem melegszik a belso ter, ellenben tolt a kocsi...

    Kozben otthon a teton levo napelemek feltoltik az otthoni energiatarolot, amirol egyreszt a haz megy, masreszt ejjel fel lehet tolteni a garazsban a kocsikat.

    Ezzel lefedtuk a falusi, csaladi hazban vagy modern lakoparkban elo, maganvallalkozo vagy nagy cegnel dolgozo embereket. Csak az otthon az utcan parkolo, a munkahelyen parkoloval nem rendelkezo embereknek nem jo. Na ok azok a munkasok akiknek at kellene allniuk a tomegkozlekedesre. De magan kisvallalkozok es kisvallalkozasok ugysem lesznek a great reset utan, szoval ez igazabol lenyegtelen. (aki meg segelyen, akarom mondani alapjovedelmen van, annak meg nem nagyon kell auto)

    Ha akarnank 5 even belul at lehetne allni elektromos uzemre. Reszben uj jarmuvekkel, reszben a meglevok elektromossa alakitasaval. Amennyi aksi befer a belso egesu motor helyere az uj villanymotor melle es a tank helyere, annyi kapacitasa lenne az atakakitott elektromos autonak. Csak a 240V (10-25A) csatlakozot kell kivezetni a motorhaz melle. Egy manualis valtos kocsiban a gazpedal kivetelevel semmit nem kell atalakitani, ha elektronikus a gazpedal, akkor meg azt sem. (meg a kettos tomegu lendkerek is bentmaradhat, ugyan nem kell, de kivenni sem eri meg) Egy ilyen remotorizacios kit legyartasa sokkal olcsobb es gyorsabb (foleg ha autotipusonkent keszulnek) es berakni is kb. annyi ido mint hengerfej tomitest cserelni (motorblokk ki, csere, motorblokk be helyett motorblokk ki, uj villanyos blokk be).

    ps: Olcso aksi technologianak ott van a vasoxid alapu (Edison aksi). Harmadannyi a kapacitasa mint az azonos tomegu lifepo-nak, de olcso, vas van boven es 100 evet minimum kibir. Remotorizalt jarmuvekbe siman megeri berakni. Hatekony modern aksikat meg majd gyart a Tesla es a kinaiak. Csak a visszagyujtesuket kell megszervezni es akarhanyszor ujrahasznosithatoak. (beolvasztaskor visszanyerheto beloluk az osszes fem, erdemes kornyezetbarat elektromos kemencevel csinalni, mint nallunk a szocializmus idejen az aluminiumot Paksi arammal)
    Utoljára szerkesztette: kvp, 2021.01.02. 17:16:26
  • fejlodes
    #9
    Az autókba épített akksik fontos tényezői melyeket optimalizálni kell:
    1, biztonságos 2, olcsó ár 3, környezetbarát és újrahasznosítható 4, tartós 5, nagy energiasűrűség (sok energia, kis helyen, kis súllyal) 6, tartós=hosszú élettartamú 7, sokszor újratölthető minimális kapacitáscsökkenés mellett 8, gyorsan tölthető 9, sok alapanyag van belőle a Földön 10. minimális karbantartást igényel.
    Ehhez kell megtalálni a legmegfelelőbb anyagokat és a költséghatékony (tömeg)gyártási technológiát és a versenytársakkal versenyezni, együttműködni kell.
    Aki ezt megvalósítja az milliárdos lesz. :) Sok sikert hozzá.
  • fejlodes
    #8
    Az elektromos autók és alapvetően a környezetbarátabb autók fognak terjedni, mivel azokat fogják támogatni, persze az árnak is csökkennie kell az esetükben. A kormányzati támogatások, az esetleges szén dioxid adók vagy kvóták valamint a tömegtermelés révén csökkennie kell az árnak az elektromos (vagy bármilyen környezetbarát/alternatív) autók esetén is ez idő és fejlesztések kérdése. A jövő mindenképpen ez így a pénz is ide fog áramolni. Az akkumulátor technológia is fejlődni fog és olcsóbb lesz. Persze az akkumulátor előállítása is szennyező ezt meg kellene vizsgálni teljes élettartamra mennyire szennyező az akksi összehasonlítva a belső égésűekkel. Gyanítom az akksi kevésbé szennyező teljes élettartamra mint a belsőégésű de ezt tudományos meg kell vizsgálni, és fontos szempont az akksik újrahasznosítása.
  • szgege
    #7
    Aha szóval ha elektromos autóról van szó, akkor ne beszéljünk az akkumulátor káros tulajdonságairól ,de ha hagyományos jármű esetén tegyünk hozzá más tényezőket is. Ez aztán így persze elektromos oldalról "környezetbarát" lesz... Persze hogy nem sürgetik az átállást, mert nem tudják honnan előteremteni a sok nyersanyagot akkukhoz, másik hogy miként pótolják a nagyobb diesel járműveket és persze a kieső bevételeket az üzemanyagból és egyéb üzletágakat. Teljesen jól írják ,hogy az elektromos autók messze vannak még az áttöréstől, mert egyszerűen nevetséges az ára és a teljesítménye. Nyomják a hypeot a Tesla körül, aztán majd kirobban ez a lufi is. Mellette meg nagy baromság volt mellőzni vagy leállítani az üzemanyagcellás fejlesztéseket vagy akár ott vannak a gáz üzemű járművek is.
  • Zsombor99
    #6
    Álmodik a nyomor... Szerintem még beláthatatlanul messze áll a világ az elektromos autókra való áttéréstől!! Ahogyan a cikk is írja, az átállástól összeomolhatna az autóipar ahogyan van, ez pedig beláthatatlanul súlyos kvetkezményekkel járna!! Mindenkinek be kellene látni, hogy jobb a minnél nagyobb fokozatosság elvénél maradni!! Bár kétségen kívül egyre több hibrid jármű is készül, de a világ még egyáltalán nem áll készen arra, hogy kivezessék a benzinüzemű járműveket... Gondoljunk csak bele, hogy ha éjjel mindenki elkezdene járműveket tölteni, az lakossági szinten mennyi többlet áramfelvétellel járna, azt pedig egyáltalán bírnák-e az elektromos hálózatok...
  • defiant9
    #5
    A felső a CO2-ről szól utaskilométerre vetítve, az alsó meg hogy mennyi közterületet foglal egy főre vetítve.
    Autók vonatkozásában annyit mond kb. hogy a lokálisan robbanó-motorban égetett szénhidrogén csak 20%-al szennyezőbb mint az erőműben égetett (nyilván a hatásfok különbség miatt). A napfényes ausztrál napelemről töltött EV persze ugyanannyi úttestet foglal el, de CO2 lufija már 0.
    A CO2 mellé illett volna odatenni a többi légszennyező komponenst, mert megbetegítene ezek fognak:

    Levels of pollutants were detected in Melbourne from motor vehicle emissions (diesel and petrol emissions) negatively impacting air quality:
    - 72% of all carbon monoxide (CO) emissions
    - 70% nitrogen oxides (NOx) emissions
    - 28% of all volatile organic compounds (VOC) emissions
    - 31% of all emissions of particles smaller than 2.5 microns (PM2.5)
    - 27% per cent of all emissions of particles smaller than 10 microns (PM10)
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #4
    Az abradat nem kell komolyan venni. Napelem + akku gyartas labnyoma precizen akkora, mint benzines autot hajtani, na persze..
    Okosek evi autocserekkel szamoltak ki?

    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2021.01.02. 08:40:40
  • gosub
    #3
    A villanyautózás nem biztos hogy olyan nagyon zöld, még a napfényes, szélfútta Ausztráliában se, egy érdekes felmérés a témában és árulkodó diagram:

  • barret
    #2
    Nappal mindenki dolgozik,éjjel mindenki tölt.Nappal termelnek a napelemek,éjjel meg majd pótolják avval,amivel tudják...
  • Ender Wiggin
    #1
    nem csak amerika gondolkodik nagy, összkerekes, nagyhatótávú autókban, hanem szerencsére a világ nagyobb része is...