Berta Sándor
Megvannak az első munkanélküli robotok
Az emberiség története mérföldkőhöz érkezett, először rúgtak ki ugyanis egy munkahelyről gépeket.
A The Wall Street Journal tudósított arról, hogy a Japánban működő Henn na Hotel, amelyben eredetileg csak robotokat alkalmaztak volna, "elbocsátotta" a "munkatársai" felét. Az indoklás az volt, hogy a gépi alkalmazottak több problémát okoztak, mint amekkora hasznot hoztak.
A szállodát 2015-ben nyitották meg és még Guinness világrekordot is felállított, mint a világ első robothotelje. A létesítményben összesen 243 gépet alkalmaztak, köztük volt egy robot velociraptor is, amely recepciósként "dolgozott", valamint a Churi nevű fantasy plüssfigura, amely személyes asszisztens volt a szobákban. Az utóbbi például a horkolásokra is reagált és ezért néhány vendéget fel is ébresztett. A Churi által adott válaszok is frusztrációt okoztak; a személyi asszisztens az egyszerűbb kérdéseket még könnyen megválaszolta, de a különleges, összetett kérdésekre (például mikor van nyitva a szomszédos szabadidőpark) nem tudott válaszolni. Ráadásul a vendégeknek nem volt lehetőségük arra sem, hogy felhívják a recepciót, mivel a szobákban nem volt telefon, ezáltal Churi volt az egyetlen elérhető beszélgetőpartner.
A velociraptort hasonló okokból távolították el, nem tudta ugyanis megválaszolni a közlekedési helyzetre vagy a közeli látnivalókra vonatkozó kérdéseket. A csomagszállító robotok általában a több mint 100 szoba egynegyedébe szállították el a bőröndöket és többnyire megbízhatatlanul működtek. Az egyik vendég azt nyilatkozta, hogy a gépek lassúak voltak, hangosak és mindig leálltak, amikor egymás mellett haladtak el. Az induláskor a hotel még 80 robotot alkalmazott és a vendégektől érkező kezdeti pozitív visszajelzések arra ösztönözték az üzemeltetőket, hogy több feladatot adjanak a gépeknek. De ezzel rossz döntést hoztak.
A szállodaipar egyébként a rosszul sikerült próbálkozás ellenére hisz az automatizálásban. Sok amerikai hotel alkalmaz például szállítórobotokat, amelyek a csomgokat a szobákba szállítják. A Google pedig okoskijelzőkkel ötvözött valós idejű fordítórendszereket mutatott be, amelyeket már hotelekben tesztelnek és amelyek megkönnyíthetik a vendégekkel való kommunikációt.
A The Wall Street Journal tudósított arról, hogy a Japánban működő Henn na Hotel, amelyben eredetileg csak robotokat alkalmaztak volna, "elbocsátotta" a "munkatársai" felét. Az indoklás az volt, hogy a gépi alkalmazottak több problémát okoztak, mint amekkora hasznot hoztak.
A szállodát 2015-ben nyitották meg és még Guinness világrekordot is felállított, mint a világ első robothotelje. A létesítményben összesen 243 gépet alkalmaztak, köztük volt egy robot velociraptor is, amely recepciósként "dolgozott", valamint a Churi nevű fantasy plüssfigura, amely személyes asszisztens volt a szobákban. Az utóbbi például a horkolásokra is reagált és ezért néhány vendéget fel is ébresztett. A Churi által adott válaszok is frusztrációt okoztak; a személyi asszisztens az egyszerűbb kérdéseket még könnyen megválaszolta, de a különleges, összetett kérdésekre (például mikor van nyitva a szomszédos szabadidőpark) nem tudott válaszolni. Ráadásul a vendégeknek nem volt lehetőségük arra sem, hogy felhívják a recepciót, mivel a szobákban nem volt telefon, ezáltal Churi volt az egyetlen elérhető beszélgetőpartner.
A velociraptort hasonló okokból távolították el, nem tudta ugyanis megválaszolni a közlekedési helyzetre vagy a közeli látnivalókra vonatkozó kérdéseket. A csomagszállító robotok általában a több mint 100 szoba egynegyedébe szállították el a bőröndöket és többnyire megbízhatatlanul működtek. Az egyik vendég azt nyilatkozta, hogy a gépek lassúak voltak, hangosak és mindig leálltak, amikor egymás mellett haladtak el. Az induláskor a hotel még 80 robotot alkalmazott és a vendégektől érkező kezdeti pozitív visszajelzések arra ösztönözték az üzemeltetőket, hogy több feladatot adjanak a gépeknek. De ezzel rossz döntést hoztak.
A szállodaipar egyébként a rosszul sikerült próbálkozás ellenére hisz az automatizálásban. Sok amerikai hotel alkalmaz például szállítórobotokat, amelyek a csomgokat a szobákba szállítják. A Google pedig okoskijelzőkkel ötvözött valós idejű fordítórendszereket mutatott be, amelyeket már hotelekben tesztelnek és amelyek megkönnyíthetik a vendégekkel való kommunikációt.