Berta Sándor

Sok jelölt van a jövő akkumulátora címre

A lítiumion-akkumulátorok sok éve piacvezető megoldások, a szakemberek azonban már a megfelelő alternatívákat keresik.

A jövő akkumulátoraival szemben számos elvárás van: legyenek nagy kapacitásúak, mégis percek alatt feltölthetők, hosszú élettartammal és sok feltöltési ciklussal rendelkezzenek, valamint megbízhatók, tartósak és olcsók legyenek. A lítiumion-akkumulátorok kis méretűek és könnyűek, azonban a technológiában rejlő lehetőségek kimerültek. A lítiumion-akkumulátorok kapacitása 1991 óta a háromszorosára, míg a töltési ciklusok száma néhány tucatról több ezerre nőtt. Ezzel párhuzamosan viszont a költségek az egyhuszadukra csökkentek.

A lítiumion-akkumulátorokkal kapcsolatban az az egyik legnagyobb probléma, hogy a katódok jelentős részét lítium-kobalt-oxidból készítik, amely ugyan nagy energiasűrűségű, de a kobalt mérgező és drága, ráadásul egyre drágább lesz. Éppen ezért a nemzetközi akkumulátorkutatás elsődleges célja a lítiumtechnológia utódjának megtalálása, de úgy, hogy közben a lítiumion-akkumulátorok előnyeiről ne mondjanak le. A kobalt főleg Kongói Demokratikus Köztársaságban és Zambiában található, az elmúlt 20 évben az ötszörösére nőtt a kereslet. Amennyiben ez így folytatódik, akkor a kobalt néhány évtizeden belül komoly és gyakorlatilag megfizethetetlen hiánycikké válhat. Nem véletlen, hogy a kutatók egy ideje megpróbálják a lítium-katódokba szükséges kobaltmennyiséget csökkenteni vagy kiváltani például nikkel vagy mangán segítségével.


Az újrahasznosításban hatalmas kihasználatlan lehetőségek vannak

Philipp Adelhelm, a Jénai Egyetem vegyésze a lítiumion-akkumulátorok optimalizálásán, illetve alternatív megoldásokon dolgozik, emellett szóba kerülhet a használt lítiumion-akkumulátorok újrahasznosítása. Az alternatívák között felmerülhet a nátrium, a magnézium, az alumínium és a kalcium. A legelőrehaladottabb a nátriumion-akkumulátorok fejlesztése. Ez arra vezethető vissza, hogy a lítium egyszerűen kiváltható a nátriummal, ezért csupán kevés dolgon kell változtatni. Az első nátriumion-akkumulátorok hamarosan elkészülhetnek és sorozatgyártásra készek lehetnek.

A nátriumion-akkumulátorok előnye, hogy stabilak és nagy hatásfokúak, továbbá a nátrium nyersanyagként nagyon tartós. Viszont a nátriumionok soha nem fogják elérni a lítium energiasűrűségét, mert nagyobbak és nehezebbek azoknál. Ezért az elektromos gépkocsikhoz a nátrium nem ideális, de a rögzített energiatárolókhoz annál inkább - különösen közép vagy hosszú távon. Szintén érdekes alternatíva lehet a magnézium, amely bizonyos esetekben a nátrium helyét is átveheti, ugyanis - elméletileg - nagyobb energiasűrűség érhető el vele, mint a lítiummal. A magnézium előnye, hogy komoly mennyiség van belőle, viszont még növelni kellene az energiahatékonyságát.

A kobalt pótlására a legjobb alternatívát az olyan anyagok jelentik, mint a réz- és a vasfluorid, valamint a szilícium. Az ezeken alapuló katódokban - kémiai módon - akár hatszor több lítiumion is tárolható, mint a szabványos katódokban. Ez jól hangzik, azonban a technológia jelenleg csak laboratóriumi körülmények között működik. Problémát jelent az is, hogy az ilyen kísérleti akkumulátorok feltöltése akár 20 órát is igénybe vehet.

A Helmholtz Központ munkatársai egyébként egy új módszert találtak a nátriumion-akkumulátorok teljesítményének a növelésére. Olyan anyagokat használtak fel, amelyek a pókvérben és biohulladékokban találhatók. Mindez egyáltalán nem vicc, ugyanis az organikus nyersanyagokból származó elektródák számos előnyt kínálnak, többek között rugalmas dizájnt és jó elméleti energiasűrűséget, emellett biztonságosak, tartósak és alacsony költség jellemzi azokat. Az organikus elektródák beépíthetők a lítiumion-akkumulátorokba és csökkenthetik a kobalt arányát, valamint akár a kobaltmentes nátriumion-akkumulátorokban is felhasználhatók.


Számít az oxidációs erő, az ionsugár, az elérhetőség, no meg persze az ár

A tudósok azt remélik, hogy ezek a megoldások drasztikus mértékben csökkenthetik a jövő akkumulátorainak feltöltési idejét, növelhetik azok kapacitását és több ezer feltöltés után is stabilak maradhatnak. Az organikus elektródák esetében az egyik lehetséges jelölt a porfirin, amely a természetben a klorofillban, a vérben és a B12 vitaminban található meg. Rézporfirinként megtalálható a rákok és a pókok kék vérében. Kutatók a biológiai rézporfirint kémiailag módosították, majd egy trükk segítségével stabilizálták. Így hasonló tárolókapacitást lehet elérni, mint a lítium és a nátrium esetében, s az akkumulátort több ezer feltöltési ciklus jellemezheti. A teljesítmény kivételes és az egyes cellákat egyetlen perc alatt fel lehet tölteni. Az egyetlen hátrány, hogy nagyobb cellákra van szükség.

Mint látható, ötletekből nincs hiány és a szakemberek számos alternatíva közül választhatnak, csupán kellően bátrak kell legyenek új anyagokat kipróbálni és tesztelni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #86
    Szeretnél a gépjárművekben használatos akkumulátorokról beszélni? Vagy megint az értő szövegolvasás nem megy?
    Ajánlom a topichoz kapcsolódó cikk átolvasását a témában, sok érdekességet megtudsz majd a telefonokban használatos akkumulátorokról, telepített akkumulátorokról meg a járművekben használatos akkumulátorokról.

    Fizika általános iskolai szint: sűrűséget térfogatra számolunk, ez a definiciója szegénynek. Energiasűrűség esetén szintén.
    Kérlek a saját butaságod miatt a jövőben ne nálam reklamálj!
  • molnibalage83 #85
    Továbbra sem fogod fel, hogy a nyersanyag lesz a kocsiknál a szűk km. Kurvára nem érdekel senkit, hogy ezt milyen térfogat konfigba építed meg. A térfogat és más anyaggal párosítás az X tömegből kihozható optimalizáció. Tehát ez kb. a kis hazugság kategóriája.

    Ez kb. akkora marhaság, hogy lehűtöd 0 fokra a benzint 20 fokhoz képest és a hőtágulás miatt azt mondod, hogy akkor nőtt a benzin energiasűrűsége. Jó reggelt, a tömege számít elégetéskor, nem a térfogata.
  • M2 #84
    1. Mobiltelefonok akkumulátorairól beszélünk.

    2. Mobiltelefonoknál nem véletlenül számolnak az energiasűrűséggel, ugyanis adott térfogatú helyre kell a lehető legnagyobb kapacitású aksit elhelyezni. Az aksi tömegének pár tíz százalékos változása meg lényegtelen, akár a készülékház anyaga is többet elvisz (műanyag->alu->acél).

    3. A berakott aksijaid is igazolják a táblázati számokat, csak nem hazudva, nem ferdítve, hanem az iparági standard szerint kellene számolnod. Akkor neked is leesne, hogy a régi centi vastag aksikhoz képest mennyivel kisebbek a mai 3-4000 mAh telefonaksik.

    4. Nyilvánvaló tényeket hazudsz el, aminek semmi értelme és hozadéka nincs, önmagad lejáratásán kívül. Ebben neked mi a jó?
  • molnibalage83 #83
    Konkrét akksikat tettem be, nem a semmiben lógó diagramot...
  • M2 #82
    Forrást, persze. Mert te eddig olyan sok forrást tudtál felmutatni a baromságaidra. Mennyit is? Nullát. Lúzer.
  • M2 #81
    Szedj már szét egy mai telefont, könyörgök! Az aksi térfogata nagyjából pont akkora, mint a régi butatelefonos aksik térfogata. Csak nem 400-600, hanem 3000-4000 mAh-t tudnak.
  • M2 #80
    Megint a teljes műszaki idiótaságokat írod. Az eltérő akkutechnológiák maximum 20-30%-os tömegeltérést okoznak az akkumulátorban. Nem pedig a telefon tömegének megduplázódását!

    A térfogat azért sokkal fontosabb, mert egy telefonban az a legerősebben korlátozott. A vásárlóknak meg teljesen mindegy, hogy a telefon súlya 180 vagy 210 gramm.
    Telepített akkufarmoknál szintén nem lényeges a tömeg, a beton alap bármit elbír.
  • molnibalage83 #79
    A 80%-os részre kérnék forrást.
  • ostoros #78
    A villanyautó csak akkor lesz életképes, ha üzemanyagcellával táplálják. Akkor le lesz cserélve a belső égésű motor. Amúgy nem.

    Például metánból, alkoholból, metanolból vagy akár benzinből (esetleg hidrogén cella, de oda nagy áttörés kell tárolási területen) nyolcvan százalékos hatékonysággal lehet áramot termelni, HA minden klappol, és az már mehet a nagy hatékonyságú elektromotorra, szemben az alacsonyabb hatásfokú belső égésűvel.
    A benzin energia sűrűségét nem lehet felülmúlni elektromos akkuval.

    Annyit lehet változtatni, hogy ugyanaz a benzin mennyiség hatékonyabban alakul át energiává üzemanyagcellával, mint belső égésűvel.
    Ha képesek megoldani. HA képesek.
  • molnibalage83 #77
    Vagy másképpen fogalmazod. Az akksi tömegéért fizetsz, mert a nyeranyagok tömege számít. Tehát az, hogy a akksi esetleges belső kialakításával mennyi a töltés arány nem számít.

    BTW semmiféle forrást nem adtál te és más sem a diagramra. Az akksik tömege és térfogata és kapacitása is ismert. Nézzél meg pár akksit és rajzolt fel a diagram őket. Ameddig ezt nem teszed, addig csak röhögök rajtad. A falnak megyek attól, akik mindenféle forráskritika nélkül elhisznek minden szart.