Berta Sándor

Új szintet jelent a 3D-fémnyomtatás

A 3D-nyomtatók akár fémből lévő elemeket is elkészíthetnek, mindez alapjaiban rengetheti meg az ipart.

A fémporból való 3D-nyomtatás nagyon jó úton halad afelé, hogy kilépjen a kísérleti szakaszból és világszerte elterjedjen. Egyre több fémelemet készítenek porból és lézer segítségével. A szakértők azt prognosztizálják, hogy a területen 2025-ig 35 százalékos növekedés valósulhat meg. A technológia tömeges elterjedésével és alkalmazásával csökkenhetnek mind a kompatibilis 3D-nyomtatók, mind az egyes elkészített egységek költségei. Az előnyök egyértelműek: az eljárás lehetővé teszi a teljesen új, akár nagyon bonyolult formájú elemek legyártását is, amelyekre a hagyományos fémfeldolgozás műszaki vagy gazdasági szempontból nem lenne képes. Ráadásul egy-egy termék vagy alkatrész sokkal kevesebb anyagból és kisebb erőfeszítésekkel készülhet el, hiszen mérséklődik a hibaarány.

A 3D-fémnyomtatás előnye továbbá, hogy akár a növény- és állatvilág nagyon bonyolult struktúráit is le lehet másolni a segítségével. A pelikánnak például olyan csontjai vannak, amelyek szinte üregesek, de a belül található hajszálvékony támasztó-elemeknek köszönhetően mégis rendkívül erősek. Amennyiben egy ilyen struktúrát sikerül a számítógéppel lemodellezni, majd 3D-nyomtatással elkészíteni, akkor teljesen újszerű, könnyű, de mégis nagyon robusztus konstrukciók megalkotása válik lehetővé.


A General Electric egy sugárhajtómű 18 részegységét egyetlen összetett komponenssé tudta összeolvasztani, ezáltal 25 százalékkal csökkent a hajtómű súlya, az élettartama viszont az ötszörösére nőtt. Az Airbus A380-ban alkalmazott, 3D-nyomtatással gyártott csatok 45 százalékkal kisebb súlyúak, mint a hagyományos modellek. Emiatt egy A380 a teljes élettartama során akár 2 millió euró értékű kerozint is meg tud takarítani. A súlycsökkenés komoly költségmegtakarítást eredményez.

Egy másik példa, hogy a Siemens mérnökeinek normális esetekben 44 hétre van szükségük ahhoz, hogy egy erőműben kijavítsanak egy kopott égőt. Mostanra ez az idő 4 hétre csökkent. A tartalékrészek legyártása helyett ugyanis az égőfejekről leszednek 11 mm réteget, majd 3D-fémnyomtatással ismét felviszik a lekopott részeket. Az új technológia lehetővé teszi azt is, hogy a régi égőket a legújabb generációs megoldásokra cseréljék ki. Az üzemeltetők így sokkal gyorsabban ismét üzembe helyezhetik az erőművet, azaz a Siemens előnybe kerül a versenytársaival szemben, akik nem rendelkeznek ilyen ajánlattal.


A Domin Fluid Power nevű angol gyártó úgy számolja, hogy egyetlen kilogramm súly megtakarításával a Forma-1-ben 120 000 dollár, az űrhajózásban több mint 25 000 dollár, a repülőgépeknél 1200 - 13 000 dollár közötti, míg az autógyártásban 20 és 600 dollár közötti összeg spórolható meg.

A Caterpillar és a John Deere a felhőgyártás nevű eljárást tanulmányozza. Ez azt jelenti, hogy a traktorokhoz vagy a markolókhoz szánt tartalékalkatrészekkel kapcsolatos adatokat egy külön rendszerben tárolják, amelyhez világszerte minden érintett hozzáférhet. Amennyiben egy műhelynek például szüksége van egy alkatrészre, akkor elegendő az adatokat letölteni, majd az adott komponens kinyomtatható. Így megszűnnek a magas tárolási és szállítási költségek, valamint a vámok, miközben a pótalkatrészek gyorsabban és olcsóbban elérhetővé válnak.

Ugyanakkor nem minden műhely fog 3D-fémnyomtatót vásárolni, új üzleti modellek alakulhatnak ki, s létrejöhetnek kifejezetten alkatrészek kinyomtatására szakosodott vállalkozások és beszállítók. A gyártás, az értékteremtés helyhez kötötté válik és a 3D-nyomtatással mind a nagyobb mennyiségek, mind az egyedi megrendelések teljesíthetők lesznek. A folyamatból elsősorban a jól képzett munkaerővel és nagy belföldi kereslettel rendelkező országok profitálhatnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gforce9 #17
    Az alaptechnológia műanyag és ragasztó. Azt "pillanatok" alatt lehet szárítani. A fém megolvasztása annyira, hogy rácsszerkezet alakoljon ki mind energiában, mind pedig időben sokkal több idő. Ez esetben viszont nem áll meg az az állítás, hogy gyorsabb. Valamint kíváncsi lennék az előállított munkadarab szakítószilárdságára, keménységére stb. Mert ez csak egy odalökött félmondat és nem látom mitől is lenne gyorsabb a "hagyományos" 3d fémnyomtatásnál.
  • paragic #16
    Nem olvastad el a cikket:

    "The process works with metal as well. But it’s a little different. Here, the lasers arrange metal dust into a pattern. Once complete, the dust is condensed into a solid by a laser or electron beam."
  • gforce9 #15
    Mert nem fémnyomtatás.
  • paragic #14
    Miért is?
  • Tetsuo #13
    Meg nem kell hozzá szerszámokat és formákat tervezni és gyártani...
  • Tetsuo #12
    Hagyományosan nem szét- hanem összeszerelhetőre kell csinálni, mert külön készülnek az alkatrészek. ;-)
  • gforce9 #11
    Ez nem alternatívája a 3d fémnyomtatásnak.
  • paragic #10
    Ami azt illeti, van már gyorsabb technológia:

    "Scientists at the Lawrence Livermore National Laboratory, in California, have now come up with a novel technique that can make complex objects in mere seconds, by adding several layers simultaneously.
    Three weak lasers are used, so the resin doesn’t cure. Instead, it creates a holographic effect, forming a 3D model of what’s to be made inside the tank. Anywhere where the three lasers are made to come together unites them into one strong beam, which hardens the resin. In this way, rather than one layer at a time, multiple layers can be fabricated at once by orchestrating the lasers into complex patterns."
  • jkedzs #9
    a témához tartozik még,
    https://www.youtube.com/watch?v=Bwjy6IUaqUc
    yeah...
  • gforce9 #8
    A fémipari gyártásban az extrém esetektől eltekintve az anyagveszteség nem szignifikáns részét teszi ki a költségoldalon a munkadarabnak. Ennek a módszernek nem a gyártás gyorsaság az előnye és nem is az, hogy nem képződik veszteség.

    A 3D nyomtatás fő előnye abban rejlik, hogy olyan alakú alkatrészt lehet tervezni amilyen épp kedvére van a mérnöknek (persze megfelelően az elérendő célnak), de nem kell figyelembe vennie azt a tervezésnél nagyon is korlátozó tényezőt, hogy öntéssel és forgácsolással limitált a megmunkálási lehetőség és úgy kell tervezni a munkadarabot, hogy legyártható legyen.

    Egyszerűen fogalmazva, egy olyan alkatrésznél, ahol eddig figyelembe kellett venni X felület megmunkálásánál, hogy a forgácsolószerszám egyáltalán odaférjen a megmunkálandó részhez, a megmunkáláshoz adott legyen a munkadarab megfelelő lefogathatóságának lehetősége, lehetőleg ne kelljen a forgácsoláshoz egyedi szerszámot készíteni, stb. Ilyen korlát 3D nyomtatásnál nincs.

    Az öntött alkatrészeknél (főleg ha prototípusról vagy kis darabszámról van szó) nem kell legyártani hozzá az igencsak költséges öntőszerszámot.

    Ezért lehetséges kritikus alkatrészeknél az, hogy sokkal jobb megoldást ad a 3D nyomtatás. Prototípusnál vagy kis darabszámnál így óriási előnye van a hagyományos eljárásokkal szemben.