Berta Sándor
Már az idén tesztelhetik a repülő robottaxit
A közösség dobta össze az első prototípusra a pénzt, a tesztek Dubajban kezdődnek. Az önállóan közlekedő légitaxi hamarosan valósággá válhat.
A Volocopter (korábban E-Volo) nevű startup kifejlesztett egy utasszállító robothelikoptert, amelynek a tesztelése az idei esztendő utolsó negyedévében kezdődhet el Dubajban. A tesztek várhatóan öt esztendőn át tartanak majd. A Volocopter VC200 prototípusát egy közösségi finanszírozású kampány segítségével sikerült elkészíteni. A drón Németországban már előzetes repülési engedélyt kapott az úgynevezett ultrakönnyű repülőgép kategóriában. A várható bevezető ára 300 000 euró lesz.
"Dubaj az egyetlen város a világon, amely jelentős mértékben támogatja az autonóm módon közlekedő légitaxik fejlesztését. Az ott uralkodó sejk kívánságára a helyi bürokraták gőzerővel dolgoznak a megfelelő törvényi háttér megteremtésén. A kitűzött cél meglehetősen ambíciózus: 2030-ig önállóan közlekedő közúti, vasúti és légi járműveknek kell bonyolítaniuk a teljes forgalom 25 százalékát" - hangsúlyozta Alexander Zosel, aki részt vett az önállóan közlekedő jármű megalkotásában. "A légitaxikhoz a városokban fel- és leszállóhelyekre, úgynevezett heliportokra van szükség. Ehhez van elegendő szabad hely akár a belvárosokban is, például a parkolóházak tetején. Egy aktuális NASA-tanulmány alapján a teljes Szilícium-völgyben több száz le- és felszállóhely alakítható ki."
A német hatóságok nagyon nyitottan állnak a témához, a Volocopter már nagyon hosszú ideje szorosan együttműködik az illetékes hivatalokkal és nagyon sok támogatást kap azoktól. Németországban már megváltoztatták a légi közlekedési törvényt azért, hogy az olyan légi járművek, mint a Volocopter számára is lehetővé váljanak a pilóta nélküli tesztrepülések. Az, hogy a légitaxik mikor jelenhetnek meg Európában elsősorban az illetékes hivataloktól függ, hiszen a taxiszolgáltatás kereskedelmi tevékenység. Az biztosnak tűnik, hogy Németország lesz az első állam a világon, ahol az emberes multicoptereket engedélyezni fogják - 2018-től légi sportjárművekként. Ugyanakkor az első engedélyezett légitaxi-szolgáltatásokig még néhány évet várni kell, ezt EU-szinten kell majd meghatározni. Nyilván azt is pontosan meg fogják nézni, hogy Dubajban hogyan szabályozták ezt a kérdést mindössze 3-5 év alatt.
A robotrepülőgép körülbelül 10 perc alatt megteheti a stuttgarti repülőtér és a belváros között távolságot. Napjainkban bármilyen közlekedési eszköz használata esetén ennél sokkal több időre van szükség. A Volocopter az Intel portfóliójába tartozik, így más piaci szereplőknél könnyebben hozzáfér a konszern által kifejlesztett technológiákhoz. Amennyiben például az Intel egy új technológiát dolgoz ki a légi járművek összeütközésének megakadályozására, akkor ezt gyorsan integrálhatják a Volocopterbe.
A Volocopter munkatársa elmondta, hogy a drónjuknak számos előnye van más ismert rövid és közepes hatótávolságú légitaxi-koncepciókkal szemben. A müncheni Lilium Aviation, amely szintén légitaxit fejleszt, nem a konkurensük, mert a két vállalkozás teljesen más piaci szegmensekre összpontosít. A Lilium Jet hosszabb utakra (például Berlin - München) készül, a felszállásnál több energiára van szüksége, viszont nagyobb a sebessége és ezen a területen hatékonyabb a Volocopternél.
Alexander Zosel azt javasolta a startupoknak, hogy világos célokat fogalmazzanak meg. Ők minden finanszírozási kört egy-egy mérföldkővel kötöttek össze. A közösségi finanszírozású kampány elindítása előtt két héttel sor került a Volocopter első tesztrepüléseire, így bemutatták, hogy a technológia működik. Ez bizalmat ébresztett a lehetséges befektetőkben. Emellett természetesen minden startupnak szüksége van egy történetre, amely tűzbe hozza az érdeklődőket. A magánbefektetők pénzét a jövő évtől kezdve kell elkezdeniük visszafizetni.
Az üzleti modell még nincs pontosan kidolgozva, felmerült az Uberrel való együttműködés is. "Nagyon jól ismerjük az Uber légitaxi témával foglalkozó munkatársait és szoros kapcsolatban vagyunk velük. Lenyűgöző, hogy a vállalat mennyi statisztikai adatot gyűjtött a nagyvárosok mobilitási szokásairól. Ennek ellenére számunkra most nem a legmagasabb prioritású a velük való együttműködés, céljaik ugyanis eltérnek a mieinktől. A közösségi utazásmegosztó a legkülönbözőbb jövőbeli légitaxi-koncepciókkal akar - közvetítői szolgáltatásokon keresztül - pénzt keresni, éppúgy, ahogy azt jelenleg a közutakon is teszi. Mi ezzel szemben azokra a repülési missziókra összpontosítunk, amelyeket a Volocopterrel optimálisan meg tudunk valósítani. Most még nem látjuk annak a szükségszerűségét, hogy előre pozicionáljuk magunkat a légitaxikkal kapcsolatos közvetítői piacon, de nagyon is elképzelhetőnek tartjuk azt, hogy a jövőben mi magunk bonyolítsunk több száz belvárosok felett repülő Volocopterrel üzleteket" - jelentette ki Alexander Zosel.
A Volocopter (korábban E-Volo) nevű startup kifejlesztett egy utasszállító robothelikoptert, amelynek a tesztelése az idei esztendő utolsó negyedévében kezdődhet el Dubajban. A tesztek várhatóan öt esztendőn át tartanak majd. A Volocopter VC200 prototípusát egy közösségi finanszírozású kampány segítségével sikerült elkészíteni. A drón Németországban már előzetes repülési engedélyt kapott az úgynevezett ultrakönnyű repülőgép kategóriában. A várható bevezető ára 300 000 euró lesz.
"Dubaj az egyetlen város a világon, amely jelentős mértékben támogatja az autonóm módon közlekedő légitaxik fejlesztését. Az ott uralkodó sejk kívánságára a helyi bürokraták gőzerővel dolgoznak a megfelelő törvényi háttér megteremtésén. A kitűzött cél meglehetősen ambíciózus: 2030-ig önállóan közlekedő közúti, vasúti és légi járműveknek kell bonyolítaniuk a teljes forgalom 25 százalékát" - hangsúlyozta Alexander Zosel, aki részt vett az önállóan közlekedő jármű megalkotásában. "A légitaxikhoz a városokban fel- és leszállóhelyekre, úgynevezett heliportokra van szükség. Ehhez van elegendő szabad hely akár a belvárosokban is, például a parkolóházak tetején. Egy aktuális NASA-tanulmány alapján a teljes Szilícium-völgyben több száz le- és felszállóhely alakítható ki."
A Volocopter VC200 egyike annak a hét új járműnek, amely 2018 elejéig megjelenhet a piacon. A drónokra hasonlító szerkezetű elektromos meghajtású helikopternek 18 aprócska propellere van és akkor sem zuhan le, ha ebből több is leáll, ráadásul vészhelyzet esetére ejtőernyővel egészítették ki. Fő egységei egyszerűen cserélhetők, a jármű helyzetét több tucat szenzor monitorozza folyamatosan útközben, figyelve az esetleges turbulenciákra. A pilótának elegendő csak a magasságot és a repülési irányt beállítania, minden más automatikusan történik. Egy egyszerű sportpilóta vizsga (60 elméleti és 30 gyakorlati órával) elég lesz a vezetéséhez. |
A robotrepülőgép körülbelül 10 perc alatt megteheti a stuttgarti repülőtér és a belváros között távolságot. Napjainkban bármilyen közlekedési eszköz használata esetén ennél sokkal több időre van szükség. A Volocopter az Intel portfóliójába tartozik, így más piaci szereplőknél könnyebben hozzáfér a konszern által kifejlesztett technológiákhoz. Amennyiben például az Intel egy új technológiát dolgoz ki a légi járművek összeütközésének megakadályozására, akkor ezt gyorsan integrálhatják a Volocopterbe.
A Volocopter munkatársa elmondta, hogy a drónjuknak számos előnye van más ismert rövid és közepes hatótávolságú légitaxi-koncepciókkal szemben. A müncheni Lilium Aviation, amely szintén légitaxit fejleszt, nem a konkurensük, mert a két vállalkozás teljesen más piaci szegmensekre összpontosít. A Lilium Jet hosszabb utakra (például Berlin - München) készül, a felszállásnál több energiára van szüksége, viszont nagyobb a sebessége és ezen a területen hatékonyabb a Volocopternél.
Alexander Zosel azt javasolta a startupoknak, hogy világos célokat fogalmazzanak meg. Ők minden finanszírozási kört egy-egy mérföldkővel kötöttek össze. A közösségi finanszírozású kampány elindítása előtt két héttel sor került a Volocopter első tesztrepüléseire, így bemutatták, hogy a technológia működik. Ez bizalmat ébresztett a lehetséges befektetőkben. Emellett természetesen minden startupnak szüksége van egy történetre, amely tűzbe hozza az érdeklődőket. A magánbefektetők pénzét a jövő évtől kezdve kell elkezdeniük visszafizetni.
Az üzleti modell még nincs pontosan kidolgozva, felmerült az Uberrel való együttműködés is. "Nagyon jól ismerjük az Uber légitaxi témával foglalkozó munkatársait és szoros kapcsolatban vagyunk velük. Lenyűgöző, hogy a vállalat mennyi statisztikai adatot gyűjtött a nagyvárosok mobilitási szokásairól. Ennek ellenére számunkra most nem a legmagasabb prioritású a velük való együttműködés, céljaik ugyanis eltérnek a mieinktől. A közösségi utazásmegosztó a legkülönbözőbb jövőbeli légitaxi-koncepciókkal akar - közvetítői szolgáltatásokon keresztül - pénzt keresni, éppúgy, ahogy azt jelenleg a közutakon is teszi. Mi ezzel szemben azokra a repülési missziókra összpontosítunk, amelyeket a Volocopterrel optimálisan meg tudunk valósítani. Most még nem látjuk annak a szükségszerűségét, hogy előre pozicionáljuk magunkat a légitaxikkal kapcsolatos közvetítői piacon, de nagyon is elképzelhetőnek tartjuk azt, hogy a jövőben mi magunk bonyolítsunk több száz belvárosok felett repülő Volocopterrel üzleteket" - jelentette ki Alexander Zosel.