Berta Sándor

Az EU vizsgálja a Qualcomm-NXP üzletet

Az Európai Bizottságnak aggályai vannak a tranzakcióval kapcsolatban.

Tavaly október végén nyert megerősítést az a korábbi sajtóhír, hogy az amerikai Qualcomm cég felvásárolhatja az európai vetélytársát. Az üzlet célja az volt, hogy a Qualcomm biztosítsa piacvezető pozícióját a hálózatba kötött autók területén. Az ár végül 47 milliárd dollár lett. Az Európai Bizottság az európai uniós fúzióellenőrző rendelet alapján indította el a vizsgálatát és azért döntött így, mert komoly aggályai merültek fel az üzlet kapcsán. A testület többek között attól tart, hogy a tranzakció a szektorban magasabb árakhoz és csökkenő termékkínálathoz vezethet, továbbá az innováció is gyengülhet.

Margrethe Vestager, az Európai Unió versenypolitikáért felelős biztosa kijelentette, hogy minden egyes nap használjuk az elektronikus eszközöket, legyen szó mobiltelefonokról vagy táblagépekről. Miután a félvezetők gyakorlatilag minden elektronikus készülékben megtalálhatók, így az emberek függenek ezektől a termékektől. A vizsgálattal biztosítani akarják, hogy a felhasználók továbbra is profitálni fognak a biztonságos és innovatív termékekből, s a versenyképes árakból.

A Qualcomm jelenleg különböző chipseteket fejleszt, amelyek egy része önállóan működik, a másik része pedig integrált alkalmazásprocesszort tartalmaz, továbbá támogatja az UMTS és a LTE szabványt. Az NXP fontos beszállító az autópiacon és a mobiltelefonok piacán. A vállalat az utóbbi területen a Near Field Communication (NFC) chipeket szállít.

Az Európai Bizottság álláspontja az, hogy az új cégnek erős pozíciója lenne mind a chipsetek, mind az NFC-chipek piacán és ezáltal, valamint különböző praktikák segítségével lépéselőnybe kerülhetne a vetélytársaival szemben. Emellett megváltoztathatná az NXP jelenlegi licencgyakorlatát a szellemi tulajdon területén, különös tekintettel az NFC technológiára. Az Európai Bizottság megvizsgálja, hogy mindez járhat-e versenyellenes hatással és például növekedhetnek-e a licencdíjak. A fúzió ráadásul gyengítené a versenyt az autóiparban is, különösen az új Vehicle-to-Everything (V2X) technológiát, amely fontos szerepet játszhat a hálózatba kötött járművek jövőbeli fejlesztésében.

A testületnek 90 munkanapja van arra, hogy lefolytassa és lezárja a vizsgálatát. A végső határidő október 17.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!