Berta Sándor
Kezdődik a ZeniMax kontra Oculus per
A két fél közötti vita évek óta húzódik, az ügy végére a hamarosan kezdődő bírósági eljárás tehet pontot.
2014 március végén a Facebook 2 milliárd dollárt fizetett az Oculus VR cégért, majd kiderült, hogy az átadást-átvételt egy komoly probléma hátráltatja: a ZeniMax Media igényt jelentett be az Oculus 3D-szemüvegébe integrált különleges technológiára. A felvetés igazából John Carmack ellen irányult, aki modern 3D-fejlesztések egyik úttörője és aki az Oculus műszaki vezetője lett. A ZeniMax Media levelet írt az Oculus és a Facebook képviselőinek is, s ebben mutatott rá, hogy Carmack - aki korábban az ő munkatársuk volt - illegális módon magával vitte és megosztotta az Oculus fejlesztőivel a szellemi tulajdonukat. Miután a két cég nem tudott dűlőre jutni, ezért a ZeniMax pert indított az Oculus VR, Inc. és annak alapítója, Palmer Luckey ellen. Az ügy esküdtjeit azonban csak most jelölték ki, így csupán a közeljövőben kezdődhet el a per.
Azt nem lehet megjósolni, hogy mi lesz az eljárás vége. Ugyan az Oculus VR tulajdonosa a Facebook és emiatt úgy tűnhet, hogy a jogi csatározás végkifejlete előre lefutott, de a ZeniMax Media a Bethesda játékfejlesztő stúdió leányvállalata. Emellett az igazgatótanács tagja többek között Leslie Moonves, a CBS első embere; Jerry Bruckheimer producer és Harry Sloan, a Metro-Goldwyn-Mayer Studios egykori első embere, akik szintén nem számítanak lebecsülendő ellenfeleknek.
A ZeniMax már jelezte, hogy a tanúk padjára akarja szólíttatni Mark Zuckerberget, a Facebook vezetőjét. A cég azzal érvelt, hogy Palmer Luckey első eszköze egy primitív fejfedő volt, de később az Oculus sokat profitálhatott a ZeniMax munkájából és segítségéből. Ezért azonban a stúdió semmilyen ellentételezést nem kapott. John Carmack viszont azzal vágott vissza, hogy a ZeniMax megengedte neki a kutatási eredményei publikálását, emellett azért léphetett be az Oculushoz, mert az nem volt a játékfejlesztő stúdió közvetlen vetélytársa. Ráadásul a ZeniMax munkatársaként is javasolta egy virtuális valóság szemüveg elkészítését, de Robert Altman, a ZeniMax vezetője ezt az elképzelést elutasította.
Az Oculus VR szerint a ZeniMax keresete egyoldalú, hiszen csak a játékfejlesztő stúdió szemszögéből jeleníti meg a történteket. A Facebook leányvállalata a per elkezdődésének hírét úgy kommentálta, hogy izgatottan várja, hogy az esetet bemutathassa a bíróságnak. A társaság és annak alapítói jelentős időt és pénzt fektettek be a virtuális valóságba, mert hiszik, hogy ez a dolog alapvetően megváltoztathatja az emberek kommunikációját. Az Oculus csalódott amiatt, hogy egy másik cég egy értelmetlen jogi vitát használ fel arra, hogy a technológia hírnevét kisajátítsa, holott a technológia kifejlesztéséhez nem volt sem víziója, sem szakértelme, sem pedig türelme.
2014 március végén a Facebook 2 milliárd dollárt fizetett az Oculus VR cégért, majd kiderült, hogy az átadást-átvételt egy komoly probléma hátráltatja: a ZeniMax Media igényt jelentett be az Oculus 3D-szemüvegébe integrált különleges technológiára. A felvetés igazából John Carmack ellen irányult, aki modern 3D-fejlesztések egyik úttörője és aki az Oculus műszaki vezetője lett. A ZeniMax Media levelet írt az Oculus és a Facebook képviselőinek is, s ebben mutatott rá, hogy Carmack - aki korábban az ő munkatársuk volt - illegális módon magával vitte és megosztotta az Oculus fejlesztőivel a szellemi tulajdonukat. Miután a két cég nem tudott dűlőre jutni, ezért a ZeniMax pert indított az Oculus VR, Inc. és annak alapítója, Palmer Luckey ellen. Az ügy esküdtjeit azonban csak most jelölték ki, így csupán a közeljövőben kezdődhet el a per.
Azt nem lehet megjósolni, hogy mi lesz az eljárás vége. Ugyan az Oculus VR tulajdonosa a Facebook és emiatt úgy tűnhet, hogy a jogi csatározás végkifejlete előre lefutott, de a ZeniMax Media a Bethesda játékfejlesztő stúdió leányvállalata. Emellett az igazgatótanács tagja többek között Leslie Moonves, a CBS első embere; Jerry Bruckheimer producer és Harry Sloan, a Metro-Goldwyn-Mayer Studios egykori első embere, akik szintén nem számítanak lebecsülendő ellenfeleknek.
A ZeniMax már jelezte, hogy a tanúk padjára akarja szólíttatni Mark Zuckerberget, a Facebook vezetőjét. A cég azzal érvelt, hogy Palmer Luckey első eszköze egy primitív fejfedő volt, de később az Oculus sokat profitálhatott a ZeniMax munkájából és segítségéből. Ezért azonban a stúdió semmilyen ellentételezést nem kapott. John Carmack viszont azzal vágott vissza, hogy a ZeniMax megengedte neki a kutatási eredményei publikálását, emellett azért léphetett be az Oculushoz, mert az nem volt a játékfejlesztő stúdió közvetlen vetélytársa. Ráadásul a ZeniMax munkatársaként is javasolta egy virtuális valóság szemüveg elkészítését, de Robert Altman, a ZeniMax vezetője ezt az elképzelést elutasította.
Az Oculus VR szerint a ZeniMax keresete egyoldalú, hiszen csak a játékfejlesztő stúdió szemszögéből jeleníti meg a történteket. A Facebook leányvállalata a per elkezdődésének hírét úgy kommentálta, hogy izgatottan várja, hogy az esetet bemutathassa a bíróságnak. A társaság és annak alapítói jelentős időt és pénzt fektettek be a virtuális valóságba, mert hiszik, hogy ez a dolog alapvetően megváltoztathatja az emberek kommunikációját. Az Oculus csalódott amiatt, hogy egy másik cég egy értelmetlen jogi vitát használ fel arra, hogy a technológia hírnevét kisajátítsa, holott a technológia kifejlesztéséhez nem volt sem víziója, sem szakértelme, sem pedig türelme.