Berta Sándor
Öngyilkosságok megelőzésében segíthetnének a böngészők
A keresőket bőven lehet még fejleszteni, hogy hatékonyabbak legyenek ezen a területen.
Müncheni szakemberek egy új megoldást alkottak meg, amelynek segítségével a böngészők és a keresők célzottabban kínálhatnak segítséget jelentő ajánlatokat az öngyilkosságra hajlamos személyeknek. A kutatók abból indultak ki, hogy a keresések utalhatnak a lehetséges öngyilkossági kockázatokra. A keresőkbe beírt dolgokkal ugyanis az emberek elárulják nem csupán a kedvenc érdeklődési területeiket, hanem a lelkiállapotukat is. A böngészők már most is képesek arra, hogy különböző ajánlásokat jelenítsenek meg a segítségre szorulók számára, például telefonos lelkisegély-szolgálatok vagy a Egészségügyi Világszervezet részéről. Azonban a platformok még ennél is többet tehetnének.
Florian Arendt és Sebastian Scherr, a Müncheni Főiskola Kommunikáció-tudományi és Médiakutatási Intézetének munkatársai kiderítették, hogy jelenleg csak az esetek 25 százalékában jelennek meg megfelelő segítséget jelentő ajánlatok. Scherr úgy vélte, hogy ezzel a keresők nagy esélyt szalasztanak el arra, hogy segítsenek a veszélyeztetett személyeknek. A tudósok azt javasolták, hogy egy új megoldást kellene alkalmazni, amely jobban figyelembe venné a keresési kifejezések közötti összefüggéseket.
Emellett arra is figyelni kell, hogy az öngyilkosságok száma bizonyos szabadnapok előtt szokott nőni. Arendt és Scherr a "mérgezés" keresőszó és a Google-keresések időrendi sorrendje alapján kiderítette, hogy mikor merült fel ez a kifejezés a leggyakrabban. Az elemzésük szerint azokon a napokon bukkant fel sokszor a kulcsszó, amikor jelentős mértékben emelkedett az öngyilkossági kísérletek száma. A két kutató szerint elsősorban pont azokon a napokon kellene gyakran megjeleníteni a keresőkben és a böngészőkben a segítő ajánlatokat, amelyek kiemelten veszélyesnek számítanak ilyen szempontból. Arendt és Scherr azt javasolta, hogy a keresők algoritmusait folyamatosan bővítsék ki a legújabb tudományos tapasztalatokkal, hogy hatékonyabb segítséget nyújtsanak.
Júniusban a Facebook kapcsán írtunk arról, hogy a közösségi portál a jövőben igyekszik jobban figyelni azokra, akiknél felmerülhet, hogy önkezükkel vetnek véget az életüknek. 2014-ben a Microsoft kutatói jelezték, hogy bizonyos esetekben a közösségi oldalakon tett bejegyzésekből következtetni lehet arra, hogy egy adott személynél kialakulhat-e depresszió vagy sem.
Müncheni szakemberek egy új megoldást alkottak meg, amelynek segítségével a böngészők és a keresők célzottabban kínálhatnak segítséget jelentő ajánlatokat az öngyilkosságra hajlamos személyeknek. A kutatók abból indultak ki, hogy a keresések utalhatnak a lehetséges öngyilkossági kockázatokra. A keresőkbe beírt dolgokkal ugyanis az emberek elárulják nem csupán a kedvenc érdeklődési területeiket, hanem a lelkiállapotukat is. A böngészők már most is képesek arra, hogy különböző ajánlásokat jelenítsenek meg a segítségre szorulók számára, például telefonos lelkisegély-szolgálatok vagy a Egészségügyi Világszervezet részéről. Azonban a platformok még ennél is többet tehetnének.
Florian Arendt és Sebastian Scherr, a Müncheni Főiskola Kommunikáció-tudományi és Médiakutatási Intézetének munkatársai kiderítették, hogy jelenleg csak az esetek 25 százalékában jelennek meg megfelelő segítséget jelentő ajánlatok. Scherr úgy vélte, hogy ezzel a keresők nagy esélyt szalasztanak el arra, hogy segítsenek a veszélyeztetett személyeknek. A tudósok azt javasolták, hogy egy új megoldást kellene alkalmazni, amely jobban figyelembe venné a keresési kifejezések közötti összefüggéseket.
Emellett arra is figyelni kell, hogy az öngyilkosságok száma bizonyos szabadnapok előtt szokott nőni. Arendt és Scherr a "mérgezés" keresőszó és a Google-keresések időrendi sorrendje alapján kiderítette, hogy mikor merült fel ez a kifejezés a leggyakrabban. Az elemzésük szerint azokon a napokon bukkant fel sokszor a kulcsszó, amikor jelentős mértékben emelkedett az öngyilkossági kísérletek száma. A két kutató szerint elsősorban pont azokon a napokon kellene gyakran megjeleníteni a keresőkben és a böngészőkben a segítő ajánlatokat, amelyek kiemelten veszélyesnek számítanak ilyen szempontból. Arendt és Scherr azt javasolta, hogy a keresők algoritmusait folyamatosan bővítsék ki a legújabb tudományos tapasztalatokkal, hogy hatékonyabb segítséget nyújtsanak.
Júniusban a Facebook kapcsán írtunk arról, hogy a közösségi portál a jövőben igyekszik jobban figyelni azokra, akiknél felmerülhet, hogy önkezükkel vetnek véget az életüknek. 2014-ben a Microsoft kutatói jelezték, hogy bizonyos esetekben a közösségi oldalakon tett bejegyzésekből következtetni lehet arra, hogy egy adott személynél kialakulhat-e depresszió vagy sem.