Berta Sándor

Előremenekül a Volkswagen

A német autógyártó próbál magára találni a tavalyi botrány után, és 3D nyomtatással, VR-szemüvegekkel és új elektromos járművekkel próbálja digitális úttörőnek beállítani magát.

Az óriáscég a tavalyi évben a története legnagyobb, 4,1 milliárd eurós veszteségét könyvelte el, ami elsősorban a dízelbotránynak és annak utóhatásainak volt köszönhető. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást, az ügy világszerte a cég mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

A ma kezdődött hannoveri kereskedelmi kiállításon Werner Schreiber, a vállalat kutatási részlegének vezetője közölte, hogy az idén a digitalizálásra és az elektromos meghajtásra összpontosítanak. Az okosszemüvegek segítségével az új alkalmazottak játékosan tanulhatják majd meg az egyes üzemekben a munkafolyamatokat. "Mielőtt egy dolgozó elkezdi a munkáját, lehetővé tesszük a számára, hogy virtuálisan egy teljesen más világban merüljön el" - jelentette ki a menedzser.


RFID-karkötő segíti az alkatrészek kiválasztását

Egy pilotprojekt keretében okosórákkal is kisérleteznek, a rajta lévő kamerával olvasnák be a vonalkódokat. Ezt vezetéknélküli kapcsolaton át egy szerverre továbbítják, majd az órán leolvasható hol van az adott részegység. RFID-karkotőkkel is kisérleteznek, ez hanggal jelzi, hogy a megfelelő alkatrész lett-e kiválasztva. Tévedés esetén dupla sípolás figyelmeztet. A rendelések ellenőrzésére tableteket használnak, de ezekkel segítik a helyes tárolást is.

A cégnél három éven belül a legkisebb sorozatoknál elterjedhet a 3D-nyomtatók alkalmazása. A prototípusok esetében már most is készítenek műanyag- és fémelemeket ilyen módon. Emellett 2020-ig a gyártó összesen 20 további elektromos modellt akar piacra dobni, ezt helyezik a holding stratégiájának középpontjába. A termékkínálatban a hibrid és tisztán akkumulátoros üzemű gépkocsik aránya 2018-ra elérheti a 3 százalékot - ez 10 millió eladott jármű esetén körülbelül 300 000 autót jelentene.


Magyarországon mintegy 35 ezer autó érintett a dízelbotrányban: az 1,2, 1,6 és az 2 literes motorokkal szerelt járművek. Egy részüket szoftverfrissítéssel, míg a többit "egy apró technikai átalakítással" javítják majd, a beavatkozás költségeit a gyártó állja. Ezzel szemben az Egyesült Államokban kötelezettségeket vállalnak az ügy lezárásáért cserébe, de nem ismerik el, hogy hibáztak volna. A tervezett megállapodás alapján az autógyártó a tulajdonos igénye szerint vagy megjavítja, vagy visszavásárolja a dízelbotrányban érintett autókat, és számottevő kártérítést ad a tulajdonosnak. A VW továbbá a csalás révén keletkezett környezeti károk ellensúlyozására befizet majd egy környezetvédelmi alapba.

Azt még nem tudni, hogy a megállapodás mennyi pénzbe kerül majd a VW-nak. A Die Welt szerint autónként 5 ezer dollárt fizetnek a tulajdonosoknak, de más összegekről is hallani. Egyelőre az sem világos, hogy az Amerikában kidolgozandó megállapodás alkalmazható-e majd máshol, mindenesetre a német fogyasztóvédelmi szervezetek országos szövetsége (VZBV) az elvi egyezség hírére reagálva közölte, hogy nem lenne elfogadható, ha a VW nagyvonalúbb lenne az amerikai vásárlókkal, mint a németekkel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bmw #12
    Neked dieseled van tuti.... Veded a mundert mi?....
  • M2 #11
    A minap elgondolkoztam rajta, hogy ha lenne rá 25 millió forintom, akkor Tesla, vagy mondjuk inkább egy új, full extrás, hibrid E Merci. Hát nem nagyon értem aki a Teslát veszi... :-)
    Pedig nekem tetszik a Tesla.
  • KZM #10
    Elektromos autó.
    Nagyon drága, alacsony hatótávolságú, soká kell tölteni, környezetszennyező (szénerőmű, akkumulátor).

    Nagyon fog ám fájni amikor tényleg ez lesz a mainstream.
    Bicikliről fogjuk nézni a 30%-ot, akinek egyáltalán telik rá, ők meg csorgó nyállal azt a 10%-ot, aki még meg tudja fizetni a dieselt.

    De ne aggódjatok nagyon, a Tesla a brutális állami dotációk ellenére is elképesztő veszteséget termel.
  • Palinko #9
    hát egy konszern a kettő
  • BCs design #8
    a sok okosnak csak annyit, hogy a tesla már a harmadik generációját adja ki a világ legjobb elektromos autóiból, a vw, meg ezek a nagyok meg még mindig bemutató termekben mutogatják a szar elektromos megoldásaikat, ez kurva nagy lemaradás, még akkor is ha elvileg betudnák hozni
  • Ender Wiggin #7
    Nem mintha az akksik technológiája akkora forradalom lenne. Az összkerékhajtásuk sem (mintha az elektromosok általában) jó igazán semmire. A Tesla az áraival mindig is réteggyártó marad, a VW meg 7-8 ezer euróért is árul autót (ja, a tőlük megszokott módon, nem csak az Apple törzsvásárlóinak terveznek autót, hanem a csóró pórnépnek is). Melyek ráadásul keveset esznek, így a kibocsátásuk is kicsi. Az áramelőállításának is megvan az árnyoldala, úgyhogy elég fura, hogy a Teslától elélvezel. Főleg, hogy volt már egy tömeggyártott elektromos autó 20 éve is, de akkor még nem sikonyált mindin idióta, hogy globális felmerevedés! Az önvezetés megint elég kamu érv, mintha a VW nem foglalkozna ezzel a témával (meg vagy 10 másik cég).
  • KZM #6
    3D nyomtatás és VR szemüveg? Nagyobb a baj, mint gondoltam, ha a parasztvakítás Audi-i magasságaiban (lsd. https://sg.hu/cikkek/118628/virtualis-valosag-szemuveggel-kepezi-kereskedoit-az-audi) látják ők is a kiutat....
  • kvp #5
    A tesla minden konnyen lemasolhato technologiat ingyenesse tett. Csak az aksik technologiajat tartotta meg, meg a toltohalozatot es az ahhoz szukseges eromuveket.

    Maguk a Tesla autok fuggetlen alvazas, hatso vagy osszkerek meghajtasos, elol kormanyzott rendszerre epulnek padlo alatti aksicsomaggal. Ez kb. megegyezik az Edison fele elektromos autok elrendezesevel. A kulonbseg a nagykapacitasu aksikban, a nagy hatekonysagu motorokban es azokat vezerlo elektronikaban es szoftverben rejlik.

    A gyartasi rendszeruk pedig a Ford (es pl. az Apple) klasszikus megoldasat koveti, keves modell, de konnyen tomeggyarthato. Mindenki azt varja mikor hozzak mar ki a model T(hree)-t, amibol kb. annyit adnanak el evente mint iphone-bol. Es minden szoftverfrissites jar minden korabbi modellhez, tovabba az internetelofizetes benne van az arban. Eleve okos, onvezeto autoknak epitik mindet, amin szepen lassan be lehet kapcsolni a funkciokat.

    Ehhez kepest a Volkswagen komolyan benzines (meg dizel) autokat akar gyartani a jovoben is, 3%-nyi elektromossal, amibol 4 even belul lesz 20 eltero tipus, toluk megszokott modon eltero szoftverrel es alkatreszekkel.
  • Cat #4
    Össze sem hasonlíthatóak a két cég fejlesztési erőforrásai. Tesla még évi százezer autó legyártásával is gondban van, míg a WV majd' tizmilliót szerel össze, előbbinek van kb. három modellje, utóbbinak meg száz felett. Kb. akkor másolják le a Tesla termékét amikor csak akarják - persze nem csak ők, hanem a többi nagy gyártó is. Egyszerűen csak kivárnak, míg megérik a piac, eljutnak a szükséges technológiák abba a fázisba, hogy milliós szinten kelnek el a piacon. No meg teljesen más logisztikai lánc kell, kezdve az akkumulátorgyáraktól a végpontokon lévő, a benzinkutakat helyettesítő töltőállomásokig, amik jórészt mindenhol hiányoznak.
  • Ender Wiggin #3
    Miben? Az elektromos autógyártásban? És a Tesla hány évvel van lemaradva a GM mögött?