Berta Sándor

Egyre jobban átszövik az életet a digitális asszisztensek

Az iOS és az Android egyre többet tud a felhasználókról, talán már túl sokat is.

Az okostelefonban lévő ébresztő 7 óra helyett már 6 óra 15 perckor megszólalt, mert észlelte, hogy a tulajdonos 9 órakor vonattal akar utazni. Igen ám, de a pályaudvarra vezető út egy részét lezárták, ezért kerülni kellett volna. A digitális asszisztens emiatt úgy döntött, hogy 45 perccel előbb ébreszti fel a felhasználót. Mindez nem egy utópisztikus forgatókönyv, hanem a digitális asszisztensek tesztverzióinak jelenlegi tudását szemlélteti.

Az iOS9 és az Android Marshmallow megjelenésével a Siri és a Google Now is előrébb lép. Egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia és a készülékek minden adatunkhoz hozzáférhetnek majd, dokumentálni fogják az életünk minden apró és jelentős mozzanatát, majd megpróbálják előre jelezni, hogy milyen viselkedésre lehet számítani tőlünk.

A két nagy szereplő mögött az Amazon és a Microsoft sem akar lemaradni. Előbbi gőzerővel fejleszti az Alexa nevű rendszerét, míg a Microsoft a Cortanát. A digitális asszisztensek a jövőben kérdésekre fognak válaszolni, javaslatokat tesznek majd és hozzájárulnak a hatalmas adatbázisok kiépítéséhez. A Google Knowledge Graph már most is 600 millió fájlt tartalmaz és ezekhez még közel 50 milliárd adatot is gyűjtött. A legtöbb információ a Wikipédiából származik, a webes társaság emellett állami statisztikákra és több millió honlap adataira támaszkodik, míg az Apple a Yelp bejegyzéseit is felhasználja.


A rendszerekben egyaránt vannak szöveges anyagok, képek, termékinformációk, helyi nevezetességekre vonatkozó tartalmak. A Google például már most a világ több mint egymilliárd helyéről tud dolgokat, például, hogy melyik napszakban hány ember tartózkodik általában az adott helyen és mikor vannak nyitva bizonyos boltok.

Sok dolog azonban még mindig nincs az adatbázisokban és az óriáscégek ezekre kíváncsiak. A Netflix vagy a YouTube éppúgy forrásként szolgálhatnak, mint a blogok, a híroldalak vagy éppen az időjárási platformok. S ehhez társulnak majd még a mobil készülékek, amelyek minden pillanatban megfigyelik a tulajdonosaikat és azok szokásait, hozzáférhetnek a használt alkalmazásokhoz és azok adataihoz, a megtekintett tartalmakhoz, a levelező és azonnali üzenetküldő szolgáltatások információihoz.

Természetesen a tartózkodási hellyel kapcsolatos adatok szintén érdekesek lesznek, a digitális asszisztensek mindenben segíteni akarnak majd, legyen szó a legközelebbi étterem, múzeum vagy templom megmutatásáról, esetleg az utazási javaslatokról. A feldolgozásban főszerep fog hárulni a felhőplatformoknak és a gépek tanulását segítő rendszereknek. A kérdés már csak az, hogy az emberek miként fogadják majd ezeket a segítségeket, s megbíznak-e a mobil eszközeikben és azok tanácsaiban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #7
    Gondolod hogy nincs közük egymáshoz? Ha a google ad adatokat az nsanak, akkor az nsa is biztosan ad adatokat a googlenek.
  • Skylake #6
    Nem kéne átesni a ló másik oldalára. Tudod, vannak fokozatok. Érted?! Nem hiszem, hogy evidens lenne páthuzamba állítani a személyi asszisztensekről szóló, éppen nem marketingduma-benyaló véleményt azzal a "megoldással" amit te úgymond roppant okosan, javasoltál. Nem egy súlycsoport ugyanis.
  • Victorius #5
    Most azt hiszed, mondtál valamit...?
  • karesz6 #4
    Szedd ki a hálókártyát a gépedből dobd ki a telefonod és semmi bajod sem lesz. Használj postagalambot.
  • Skylake #3
    Látom gyerekek, nagyon nyomjátok a digitális asszisztensek témát, jól megfizetnek benneteket érte, ugye? Kösz a marketingcikket, már a múlt héten is volt! Tegyetek ki minden napra egyet, ahol elmondjátok, milyen k*rva jó a digitális asszisztens, sőt, alulra-felülre banner, Cortana-val, Siri-val, Now-al, így mindhárom banda tejelhet az SG-nek! Hova kattintsunk, azt mondjátok, tudjátok, hogy a szent átkattintásszám ("konverziós arány" marketingül) meglegyen?

    Jó lenne, ha lenne NSA / GCHQ fejlesztésű digitális asszisztens is! Szerintem jó brand lenne! Meg roppant pontos is, vélhetően ;-)
  • zola2000 #2
    A cortanával én sem boldogultam, de a google now tökéletesen megérti a hungrisht.
  • benőmenő #1
    Amíg ekkora macera Cortana működésre bírása addig én védve vagyok a digitális asszisztensektől. :D
    Telón a 6. reboot után feladtam, hogy egyáltalán megpróbáljak angolul utasítgatni.