Berta Sándor

Hyperloop - álom vagy valóság?

A fémkapszulás utazási technológia kapcsán már jövőre elkészülhet Kaliforniában az első 7 kilométer hosszú tesztpálya.

Dirk Ahlborn, a Hyperloop Transportation Technologies (HTT) vezérigazgatója elmondta, hogy Quay Valley városában hozzák majd létre a tesztpályát. "Az amerikaiak 10 év alatt eljutottak a Holdra, jelenleg a Marsra terveznek utat, s akkor még mindig vannak olyan emberek, akik kétségbe vonják, hogy ki tudunk-e lőni egy kapszulát egy csőbe?" - tette fel a kérdést a HTT első embere.

A cég jelenleg 200 tudóst, hallgatót és üzletembert foglalkoztat, akik mindannyian a 2013 augusztusában Elon Musk, a SpaceX alapítója által ismertetett elképzelés műszaki és gazdasági megvalósításán dolgoznak. A menedzser egy olyan közlekedési rendszert vizionált, amely fémkapszula segítségével teszi lehetővé az utazást, miközben a kapszula a levegőben lebeg és közel hangsebességgel halad a célállomás felé. A szimulációk alapján működhet a Hyperloop nevű rendszer.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Az új tesztpálya 2018-tól már utasokat is szállíthat, ugyanakkor biztonsági okokból csökkentett sebességgel. Ahlborn biztos abban, hogy meg tudják oldani a műszaki kihívásokat. A tervezett California High-Speed Rail 68 milliárd dolláros építési költségeihez képest a Hyperloop megépített kilométerenként 10-20 százalékkal olcsóbb lesz. Mindez a több száz kilométeres távolságok esetén alacsonyabb jegyárakat eredményezhet.

A 7 kilométer hosszú tesztpálya megépítéséhez 100 millió dolláros alaptőkére lesz szükség, a tőkét a HTT tőzsdére lépéssel vonná be. Ahlborn szerint nem lesz nehéz befektetőket találniuk, mivel a kezdetektől tudatosan arra építenek, hogy minden érdeklődő érdekeit figyelembe vegyék. A Kickstarter és az Indiegogo példája megmutatta, hogy a közösség ereje, összefogása nagyon is előre tudja mozdítani az innovációkat.

Quay Valley szeretne évente 10 millió látogatót fogadni és ebben nagy szerepe lehet majd a tesztpályának. A 100 százalékig napenergiával üzemeltetett település a 21. század mintavárosává válna. A tesztpálya után a következő lépés egy 200-300 kilométer hosszú szakasz megépítése lehet, amelyen már nem lesz sebességkorlátozás. A rendszert először üres kapszulákkal próbálnák ki, ezután tesztelnék a teherszállító eszközöket és csak ezután jöhetne a személyszállítás.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

"Megváltoztathatjuk a világot, azáltal, hogy közelebb hozzuk egymáshoz a városokat. Elég csak egy olyan településre gondolni, mint Detroit, amely jelenleg padlón van, s az emberek és az üzemek elvándorlása ellen küzd. Ott az egyetlen pozitívumot a rendkívül alacsony ingatlanárak jelentik. Ugyanakkor a cégek számára újra vonzó lehetne akkor, ha a felhasználók még a távolabbi városokból is csupán fél óra alatt munkába mehetnének" - jelentette ki a HTT vezérigazgatója.

Ahlborn leszögezte, hogy akkor is voltak kritikusok, amikor az autók először közlekedtek 20 kilométer/órával, míg a vonatok 100 kilométer/óránál nagyobb sebességgel száguldottak. Sokan voltak, akik nem tudták elképzelni, hogy ez lehetséges lesz és arra hívták fel a figyelmet, hogy mindez árthat az emberi testnek. Azt sejteni lehetett, hogy ez a kérdés a Hyperloop esetében is felmerül majd.

Februárban megjelent a piacon a Hyperloop Technologies nevű startup, amely kifejezetten áruszállításra akarja specializálni magát. A hasonló név ugyan némileg zavarja Ahlbornt, de szerinte a verseny és a további kezdeményezések mindenképpen pozitív hatással lesznek a projektekre. Mindenkinek örülnek, aki hozzájárul a vízió továbbfejlesztéséhez és megvalósításához, s nyitott az együttműködésre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fonak #30
    Akkor sem lépnék be egy ilyen teleportba, bár kétlem, hogy valaha is lesz ilyen.
    Amúgy azt is el kell kerülni, hogy két vagy több másolatot lehessen létrehozni, mert az problémákhoz vezetne. Lehet, hogy ez a kvantumállapot hókuszpókusz biztosítaná ezt, a kvantum titkosításhoz hasonlóan (ahol ugye nem lehet kétszer kiolvasni az üzenetet).
    Tegyük fel, hogy lesz majd egyszer ilyen, én akkor is fenntartom, hogy az egyén ezzel meghal, de külső nézőpontból ez észrevehetetlen lesz. A célban materializálódott csávó minden gondolata, emléke pontosan ugyanaz lesz, mint a megölt eredetié.
    Elképzelhető egy olyan működő társadalom, ahol ez bevett dolog és az emberek akár minden nap meghalnak újra és újra, a többiek szempontjából persze nem. Bár ez már filozófiai kérdés, hogy mi az egyén? Szerintem nem egy programpéldány, amit át lehet vinni máshová, és nincs anyagtalan lélek sem, ami valami mágikus úton átköltözik az új testbe. Ha lesz egyszer tudatos MI, az is meg fog semmisülni, amikor a futtató hw-t lekapcsolják, ha a rendszer pontos állapotát átmásolják egy másik hw-re, az már nem lesz ugyanaz, csak a mi szemszögünkből. Persze lehet az MI-t nem fogja izgatni ez. :)
    Utoljára szerkesztette: fonak, 2015.03.09. 13:55:23
  • gothmog #29
    /Sci-Fi ON
    Amennyire olvasmányaimból emlékszem, ahhoz hogy a tudat ne törlődjön, a teleportáláshoz kvantumszinten tudni kell mindent a teleportálandó alanyról. A kvantumszintű "kiolvasás" viszont szükségszerűen megsemmisíti az alanyt, az összerakáshoz szükséges információ meg amúgy is csak a vivősugárban fér el. Ezzel így a duplikálás is elkerülhető, viszont valószínűleg nem lesz valami kellemes élmény.
    Hogy megváltoztat-e, annyi erővel aggódhatnál azon is, hogy reggel ugyanaz az ember vagy-e aki este elaludt... Bár az például kellemetlen lehet ha egyszer csak előre kerül a segged :)
    /Sci-Fi OFF
    Utoljára szerkesztette: gothmog, 2015.03.09. 12:42:16
  • NEXUS6 #28
    De!
  • BCs design #27
    itt az a legfontosabb hogy ne szakadjanak le a belső szerveid
  • fonak #26
    Nem azért vannak kamionok az utakon, mert a vasúti személyszállítás elveszi a helyet a vasúti áruszállítástól. A vasúti áruszállítás jelenleg bizonyos méret/tömeg alatt nem versenyképes a közútival szemben.
  • Ender Wiggin #25
    A teleporter az "atomokat mozgatja" és aki szerint ezzel az "eredeti" példány meghal, az szerintem nem jár messze az igazságtól.
    Vannak ugyanis, akik szerintem az embert valmai más teszi emberré, amint puszta atomok (mondjuk az énje, a lelke, tudomisén). És hogy ez miként "kapcsolódik" az organizmust alkotó atomokhoz, még ma is rejtély. Így elvben lehet, hogy csak egy üres héj épül fel a célállomáson...
    Ezzel a csópostával a legnagyobb baj az lehet, ha műszaki hiba van. Nehezebb lesz kibontani az utasokat, mint leszállítani egy lerobban vonatról...
    Viszont ezzel végre lehetőség lenne a vasutat kizárólag áruszállításra használni, hogy eltűnjenek végre a kamionok az utakról.
  • Irasidus #24
    A vasútban nem a személyszállítás a jövedelem fő forrása, hanem szállítmányozás. Itt is elhangzik, mint cél. A másik, hogy ez kencecipó egyenlőre TESZTPÉLDÁNY, amire nem tettek ablakot. Hűha, most mi lesz...
  • Blacktom #23
    "Nem az a kérdés, hogy lehet-e, hanem hogy érdemes-e... Szerintem..."
    Ja, 200 tudós és mérnök számolgat itt, de mind tök hülye ugye? -> Nem foglalkoznának vele ha nem érné meg. (bónusz: Elon Musk)

    "Pont mint egy repcsi."
    Nem, ezt vonathoz kell hasonlítani. Repülővel több száz helyre mehetsz, itt előre vagy hátra. (ahol van "sín")

    "Inkább azon gondolkozzanak hogy lehetne megoldani hogy ne legyen hangrobbanás.repcsiknél."
    Ezen nem kell elgondolkozni, hangsebesség felett lesz hangrobbanás. Gyengíteni lehet és gondolkoznak is rajta.

    "Utazni azért szeretnek az emberek, mert izgalmas. Ennek a xarnak nincs ablaka, halott ügy."
    Azok a turisták. De vannak ingázók, rokonlátogatók, üzleti utazók...stb is. Persze, van aki szereti ha zakatol a vonat és lassan megy a táj, ő dolga. Ez gyors utazásról szól két olyan pont között ahol a legtöbb az anyagáramlás. -> Ez volt 200 évig a vonat.

    "X ezer km pályát szrrinted mennyibe lesz kiépítni, üzemeltetni"
    Sok. De megtérül, ellenkező esetben el sem kezdik. Ez nem brit tudósos cikk, ebből így vagy úgy de lesz valami.

    "Hány ember aksr majd Ny-LA viszonylatban ingázni?"
    Nem sok. De nem is itt akarják elkezdeni. Asszem olvastam az eredeti tervezetet (LA-SF), volt benne vagy 5-10 megálló útközben, ergo sok embert érint már ez az egy is. Aztán majd lesz 30 másik nagyvárosban is.

    "Ha ingáznia köl akkor miért is nem költözik a melóhelye közelébe?"
    Sok-sok oka lehet. Pl ha így olcsóbb lenne, akkor miért is tenné? Aztán lehet hogy család miatt, közös lakás miatt, vállalkozás miatt, stb. Aztán ingázni diákok is szoktak. Turistáknak is jó lehet. Plusz teherszállításra is használni fogják. Van is alapja: http://faf.ornl.gov/fafweb/Data/Freight_Traffic_Analysis/images/fig22.jpg

    De egyébként: vonatnak közegellenállása és sok mechanikai súrlódása van, plusz aránylag nagyon nagy tömeget mozgat meg feleslegesen. Repülő? Drága a pilóta, előírások, stb miatt, időjárásra érzékeny és sorolhatnám.
    Nem feltétlenül lesz jobb mindennél, de bizonyos szempontokból igen, ezért bizonyos dolgokra ez lesz a legjobb alternatíva.
  • SirBubu #22
    meg még ott "A légy" is, ami szintén nem hozza meg az ember kedvét a dologhoz :DD

    (szerk.) asszem, mindjárt meg is nézem az 1. részét, ha minden igaz, úgyis megvan a globális videotékában, meg már 11 is elmúlt, ideje nyugovóra térni .DD
    Utoljára szerkesztette: SirBubu, 2015.03.06. 23:11:45
  • wraithLord #21
    Mindenesetre érdekes felvetés, Kirk, ha jól emlékszem, csak attól félt, hogy a transporter szarul rakja össze, vagy belesugározza pl. a falba.