Berta Sándor
Akár a bankoknak is elég lehet a hangunk azonosítása
Az emberi hang rendkívüli módon alkalmas a biztonsági felhasználásra, ugyanis kereken 150 jellemzője különböztethető meg egymástól.
A technológia annyira biztonságos, hogy akár már a banki szolgáltatások használatának megerősítésére is használható. A rendszer beüzemelésekor a felhasználók többször mondják el ugyanazt a szót vagy mondatot. A rendszer a számos minta alapján készíti el a hanglenyomatot és eltárolja az egyes személyek hangjának minden jellemzőjét is. Emellett a beszéd, az akcentus, a telefonhívás minősége is megőrzésre kerül. A megoldás annyira biztonságos, hogy még akkor is tökéletesen alkalmas az azonosításra, ha például az ügyfél meg van fázva vagy éppen rekedt.
A hangazonosítás során az adott személy nem csupán a nevét mondhatja ki, hanem akár egy mondatot is, például: "Már 2005 óta vagyok ennek a bankfióknak az ügyfele." A jellemzők feltérképezésére ugyanakkor nem elegendő egyetlen perc, de az eljárás több lépcsőben is alkalmazható. Amennyiben valaki először a jelszavát adja meg, akkor a rendszer beengedheti a bankfiókba és lehetővé teheti számára a kisebb összegű tranzakciók lebonyolítását vagy az ügyintézést. A komolyabb műveletekhez ugyanakkor kérhető, hogy az illető ismét azonosítsa magát a hangjával.
A hangazonosítás előnye, hogy senki sem mondja ki kétszer ugyanúgy ugyanazt a mondatot, még akkor sem, ha a hangsúly és a hangulata ugyanolyan. Már az is elég, ha eltér a hangerő. Hiába rögzítik például a valaki által elmondott mondatot, a hangja mind a 150 jellemzőjét lehetetlen lemásolni. Pontosan emiatt, ha egy mondat mégis ugyanúgy hangzik el, vagyis fennáll a gyanúja, hogy rögzített beszédről van szó, akkor a rendszer azonnal riadóztat. Heinrich Welter, a Nuance beszédfelismerési szakértője kijelentette, hogy az eddigi megoldások gyakorlatilag 100 százalékos hatékonysággal dolgoznak és egyetlen jogosulatlan személyt sem engednek be a védett területre.
A hangazonosító rendszereket eddig elsősorban bankok és mobilszolgáltatók használják. Nemcsak a biztonság nő ezáltal, hanem az ügyfelek is gyorsabban azonosíthatók. Az Interpol szintén a hangazonosításra épít. Tavaly nyár óta létezik a Speaker Identification Integrated Project (SIIP), amelyet az Európai Bizottság is támogat. A program lényege, hogy a hangjuk alapján azonosítsák a gyanúsítottakat. A kifejlesztendő szoftver felismeri az illető nemét, korát és akcentusát. A projektben rendőrségi hivatalok, cégek, kutatóintézetek, s az Airbus védelmi és űrrészlege vesznek részt. A kutatók az SIIP Info Sharing Centerben tárolt adatokhoz, míg a különböző rendőri szervezetek összesen 190 tagja a hangmintákat tartalmazó adatbázishoz férhetnek hozzá.
A technológia annyira biztonságos, hogy akár már a banki szolgáltatások használatának megerősítésére is használható. A rendszer beüzemelésekor a felhasználók többször mondják el ugyanazt a szót vagy mondatot. A rendszer a számos minta alapján készíti el a hanglenyomatot és eltárolja az egyes személyek hangjának minden jellemzőjét is. Emellett a beszéd, az akcentus, a telefonhívás minősége is megőrzésre kerül. A megoldás annyira biztonságos, hogy még akkor is tökéletesen alkalmas az azonosításra, ha például az ügyfél meg van fázva vagy éppen rekedt.
A hangazonosítás során az adott személy nem csupán a nevét mondhatja ki, hanem akár egy mondatot is, például: "Már 2005 óta vagyok ennek a bankfióknak az ügyfele." A jellemzők feltérképezésére ugyanakkor nem elegendő egyetlen perc, de az eljárás több lépcsőben is alkalmazható. Amennyiben valaki először a jelszavát adja meg, akkor a rendszer beengedheti a bankfiókba és lehetővé teheti számára a kisebb összegű tranzakciók lebonyolítását vagy az ügyintézést. A komolyabb műveletekhez ugyanakkor kérhető, hogy az illető ismét azonosítsa magát a hangjával.
A hangazonosítás előnye, hogy senki sem mondja ki kétszer ugyanúgy ugyanazt a mondatot, még akkor sem, ha a hangsúly és a hangulata ugyanolyan. Már az is elég, ha eltér a hangerő. Hiába rögzítik például a valaki által elmondott mondatot, a hangja mind a 150 jellemzőjét lehetetlen lemásolni. Pontosan emiatt, ha egy mondat mégis ugyanúgy hangzik el, vagyis fennáll a gyanúja, hogy rögzített beszédről van szó, akkor a rendszer azonnal riadóztat. Heinrich Welter, a Nuance beszédfelismerési szakértője kijelentette, hogy az eddigi megoldások gyakorlatilag 100 százalékos hatékonysággal dolgoznak és egyetlen jogosulatlan személyt sem engednek be a védett területre.
A hangazonosító rendszereket eddig elsősorban bankok és mobilszolgáltatók használják. Nemcsak a biztonság nő ezáltal, hanem az ügyfelek is gyorsabban azonosíthatók. Az Interpol szintén a hangazonosításra épít. Tavaly nyár óta létezik a Speaker Identification Integrated Project (SIIP), amelyet az Európai Bizottság is támogat. A program lényege, hogy a hangjuk alapján azonosítsák a gyanúsítottakat. A kifejlesztendő szoftver felismeri az illető nemét, korát és akcentusát. A projektben rendőrségi hivatalok, cégek, kutatóintézetek, s az Airbus védelmi és űrrészlege vesznek részt. A kutatók az SIIP Info Sharing Centerben tárolt adatokhoz, míg a különböző rendőri szervezetek összesen 190 tagja a hangmintákat tartalmazó adatbázishoz férhetnek hozzá.