Berta Sándor

Akár a bankoknak is elég lehet a hangunk azonosítása

Az emberi hang rendkívüli módon alkalmas a biztonsági felhasználásra, ugyanis kereken 150 jellemzője különböztethető meg egymástól.

A technológia annyira biztonságos, hogy akár már a banki szolgáltatások használatának megerősítésére is használható. A rendszer beüzemelésekor a felhasználók többször mondják el ugyanazt a szót vagy mondatot. A rendszer a számos minta alapján készíti el a hanglenyomatot és eltárolja az egyes személyek hangjának minden jellemzőjét is. Emellett a beszéd, az akcentus, a telefonhívás minősége is megőrzésre kerül. A megoldás annyira biztonságos, hogy még akkor is tökéletesen alkalmas az azonosításra, ha például az ügyfél meg van fázva vagy éppen rekedt.

A hangazonosítás során az adott személy nem csupán a nevét mondhatja ki, hanem akár egy mondatot is, például: "Már 2005 óta vagyok ennek a bankfióknak az ügyfele." A jellemzők feltérképezésére ugyanakkor nem elegendő egyetlen perc, de az eljárás több lépcsőben is alkalmazható. Amennyiben valaki először a jelszavát adja meg, akkor a rendszer beengedheti a bankfiókba és lehetővé teheti számára a kisebb összegű tranzakciók lebonyolítását vagy az ügyintézést. A komolyabb műveletekhez ugyanakkor kérhető, hogy az illető ismét azonosítsa magát a hangjával.

A hangazonosítás előnye, hogy senki sem mondja ki kétszer ugyanúgy ugyanazt a mondatot, még akkor sem, ha a hangsúly és a hangulata ugyanolyan. Már az is elég, ha eltér a hangerő. Hiába rögzítik például a valaki által elmondott mondatot, a hangja mind a 150 jellemzőjét lehetetlen lemásolni. Pontosan emiatt, ha egy mondat mégis ugyanúgy hangzik el, vagyis fennáll a gyanúja, hogy rögzített beszédről van szó, akkor a rendszer azonnal riadóztat. Heinrich Welter, a Nuance beszédfelismerési szakértője kijelentette, hogy az eddigi megoldások gyakorlatilag 100 százalékos hatékonysággal dolgoznak és egyetlen jogosulatlan személyt sem engednek be a védett területre.

A hangazonosító rendszereket eddig elsősorban bankok és mobilszolgáltatók használják. Nemcsak a biztonság nő ezáltal, hanem az ügyfelek is gyorsabban azonosíthatók. Az Interpol szintén a hangazonosításra épít. Tavaly nyár óta létezik a Speaker Identification Integrated Project (SIIP), amelyet az Európai Bizottság is támogat. A program lényege, hogy a hangjuk alapján azonosítsák a gyanúsítottakat. A kifejlesztendő szoftver felismeri az illető nemét, korát és akcentusát. A projektben rendőrségi hivatalok, cégek, kutatóintézetek, s az Airbus védelmi és űrrészlege vesznek részt. A kutatók az SIIP Info Sharing Centerben tárolt adatokhoz, míg a különböző rendőri szervezetek összesen 190 tagja a hangmintákat tartalmazó adatbázishoz férhetnek hozzá.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #14
    Barmilyen komoly biztonsagi rendszer 3 fele azonositast ir elo. Egy tudasalaput (pl jelszo), egy targyi alaput (kulcs) es biometrikus. Ebbol a harmadikat kivalthatja.

    Ha a felhasznalo fenyegetes hatasara cselekszik akkor nyilvan az osszes ilyen megbukik, mert a kulcsot es a jelszot is atadja, es meg az ujlenyomatat is. MOndjuk pont a hangalapunal lehetoseg van arra, hogy az erzelmet felismerve (van mar ilyen) eszrevegye, hogy az illeto fel/ijedt, es riasszon.
  • Sequoyah #13
    A cikkben konkretan le van irva, hogy nathasan is mukodik. Olvassatok mar el rendesen legyszi.
  • Jakuza1 #12
    Pontosan, tobb biztonsagi elemmel egyutt hasznalva, elfogadhato, viszont csak magaban edeskeves.Raadasul meg szintetizalni se kell a hangot, azaz atverni ilyen modon a rendszert, eleg ha fenyegetesnek van kiteve a felhasznalo, es sajat maga elismetli a mondatot.
    Ellenben peldaul kombinalva mas elemmel mint fizikai allapot merese kozben, pulzus,szivveres,vercsoport es sorolhatnam az ehhez nem kozvetetten kapcsolodo biztonsagi elemeket is, mint irisz,ujjlenyomat, akkor lehet eletkepes a hangazonositas, de magaban edeskeves.
  • senki687 #11
    Szerintem ha ez a hangazonosítás annyira megbízhatóan működik, akkor a korábbi megoldások mellett kiegészítő biztonsági elemként kellene használni, nem a korábbiak helyett.
  • Cat #10
    A hangazonosítás régi dolog, de egy bank se bízna erre tényleges pénzmozgást szerintem. Bármilyen hiba és azonnal veszítenek a bíróság előtt.
  • AgentKis #9
    Aztán egy frankó nátha és nem enged be, vagy ki a rendszer! ;-)
  • xido #8
    2015ben egy cikk,ami technikát már legalább 7 éve ellőttek tévésorozatban amerikában..akkor ők ennyivel előrébb vannak,vagy futurisztikus megoldás volt csak? :)
  • Sequoyah #7
    A szoveget ma mar nagyon jol fel tudjak ismerni. Kicsit lemaradtal az utobbi evek ujdonsagaival:)

    Sot nem, csak hogy ma mar nagy biztonsaggal felismerhetoek a szovegek, a hangsulyok, de meg a beszelo erzelmi allapota is. Ez ma az egyik legyorsabban fejlodo technologia, igy mire par ev mulva egy ilyen biztonsagi rendszer elkeszulhet, addigra meg a mainal is sokkal jobbak lesznek.

    Generalni minden jellemzot amit figyelnek viszont mindenhogy nagysagrendekkel nehezebb, mint elemezni es felismerni azt, epp mint a nyilvanoskulcsu rejtjelezesnel. Az en problemam az az, hogy ez hogyan skalazhato. Sima rejtjelezesnel ha feltorik, akkor megduplazzuk a kulcsmeretet, es megint vedve vagyun kjopar evre, de egy hangnal mit nehezitesz?
  • Sequoyah #6
    Te elolvastad egyaltalan a cikket? Fuss neki megegyszer pls.
  • kvp #5
    A fix szovegek tokeletesen rogzithetoek egy mai mobilon, hatterben futo szoftverbol is. (pl. egy trojait tartalmazo jatek) Ezek gond nelkul visszajatszhatoak digitalis formaban, ezzel lemasolva az eredeti keszulek audio rendszerenek ujjlenyomatat is.

    A valtozo uzenetekkel meg az a baj, hogy azokat nem tudjak megfelelo minosegben es biztonsaggal felismerni, tehat nemhogy a felhasznalot, de meg a valaszt sem ismernek fel. Ellenben hangminta alapjan ma mar eleg jol lehet egy ember beszedet szintetizalni. Kisse monoton lesz, mint amikor bedigitalizalt keziras alapjan generalnak folyoirast, de ezt egy mai szoftver sem fogja eszrevenni.