Berta Sándor

Már az idén jöhetnek a 4K-kompatibilis konzolok

A PlayStation 4 és az Xbox One konzolból egyaránt megjelenhet új változat.

Az információt Neil Hunt, a Netflix streaming-szolgáltató egyik vezetője szellőztette meg. Hunt a Sony berkeiből kiszivárgott jelentésekre hivatkozott, amelyek alapján várható a meglévő hardverek módosítása. Jelenleg hiány van a 4K-tartalmakat lejátszó készülékekből és sem a PlayStation 4, sem az Xbox One nem rendelkezik 4K-lejátszási képességgel. Ez változhat meg az idén és a gyártók láthatóan nem szoftveres megoldásban gondolkodnak, hanem új konzolmodelleket akarnak piacra dobni.

Hunt azt gyanítja, hogy a Sony teheti meg az első lépést és utána a Microsoft sem akar majd elmaradni mögötte. A Forbes amerikai gazdasági magazin megpróbált további információkat szerezni a Netflixtől, vagy legalábbis elérni a kiszivárgott információk megerősítését, de a szolgáltató azt közölte, hogy nem beszélhet a Sony terveiről.

A Microsoft csupán annyit árult el, hogy továbbra is elkötelezettek amellett, hogy vezető szórakoztatási funkciókat és szolgáltatásokat juttassanak el az otthonokba, s ezen kívül nincs mit mondania. A Sony szintén érdeklődik a 4K iránt, fontolóra veszi a 4K felbontású képek és -filmek megjelenítésének támogatását, de további részleteket ezzel kapcsolatban nem közölt. A Netflix arra számít, hogy az új PlayStation 4- és Xbox One-változatok csak a 4K-filmekkel lesznek kompatibilisek, a 4K-játékok egyelőre nem kerülnek előtérbe.

Hogy mi kerülhetne az új PlayStation 4- vagy Xbox One-modellekbe? A Forbes szerint valószínűsíthető lesz egy olyan chip beépítése, amely a HEVC 4K UHD streamformátumban tud dekódolni. Ezt a formátumot használja jelenleg a Netflix és Amazon is. Emellett a Sony és a Microsoft a HDMI 1.4-ről a HDMI 2.0-ra válthat, az utóbbi már lehetővé teszi a 4K-tartalmak 60 fps-sel való lejátszását. Egy további forgatókönyv lehet, hogy nem új konzolok jelennek meg, csupán új kiegészítők, amelyeket a meglévő PlayStation 4 és Xbox One készülékekhez lehet majd csatlakoztatni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ugh #17
    Ezt gyonyoruen sikerult megfogalmaznod.
    Ezt ugattam en is (csak lehet nem ilyen erthetoen) a sok kocsognek egy masiknoldalon de nem ertettek.
    +1
  • Tetsuo #16
    Hát igen, a VGA óta végre fejlődne is valamit a grafika. ;-) Mert vegyük észre azt, hogy a 3D-s graf megjelenése óta még mindig ott, az elcső lépcsőfokon vannak a játékok - amegjelenítést tekintve. A fények, részletek, mozgás stb. semmi sincs a valóság közelében sem, ami persze nem lenne baj, de sajnos a történetek is egyre primitívebbek, ócskábbak.
  • asgh #15
    PC-n sem lesznek jó ideig 4K játékok, mert 4K-ra fejleszteni nagyságrendileg nagyobb befektetést igényel, mint HD-ra.
    Nem csak arról szól ugyanis a 4K, hogy ugyanazt a látvány a video hardver nagyobb felbontásban rendereli, hanem arról is, hogy a látvány részletességét olyan szintre emelik, ami egyáltalán indokolja a 4K felbontást.
    Ez azt jelenti, hogy az összes textúrát nagyobb felbontásban kell megfesteni, az összes modellt nagyobb vertexszámmal kell modellezni, stb. stb. Ha pedig a modellek és a textúrák részletesebbek, az magával vonja, hogy a környezetnek is részletesebbnek kell lennie. Tehát nem csak az objektumok minősége nő, hanem egy adott környezetben az objektumok száma is.
    Erre még külön ráerősít a 4K körüli hype is. Ha a technológiát azzal akarják letolni a felhasználók torkán, hogy hú mennyivel több részlet látszik, akkor egy 4K-s játékkal szemben elvárás lesz, hogy legyen is benne több észrevehető részlet és a játékosok direkt arra fognak figyelni, hogy - ha már kiadták az extra pénzt a 4K-ért -, mennyi vizuális többletet pakoltak a játékba.
    Azaz a 4K nem csak technikai kihívás, hanem nagyságrendileg több emberi munkát is igényel, a játékfejlesztésben pedig mindig az emberi munka a legdrágább.
    Igen valószínűtlen, hogy ilyen nagyságrendű kiadás-növekedést be fognak vállalni a kiadók egy marginális piac kiszolgálásáért, pláne hogy jelenleg még a fullHD-t sem használják ki a fejlesztők, ha lehet valamennyit spórolni a kreatív munkaerőn.
  • Zombee #14
    Sokra megyünk a nagyobb felbontásunkkal PC-n, ha ugyanazt a grafikus motort használják majd a fejlesztők, amit az idővel technológiailag lemaradó konzolok tudásához terveznek.
  • Sir Cryalot #13
    -flipper nem is , de blur-per..!
  • hordani #12
    Ez azért érdekes mert az 1.4-es HDMI szabvány támogatja a 4K-t 24,25 és 30 Hz-es frissítéssel, ami pont filmnézésre teljesen jó, játékok meg soha a büdös életben nem fognak ezeken a konzolokon 4K-ban futni, még egy flipper sem hiszem...

    A hardware arra elég, hogy ha nagyon kiismerik 1-2 év múlva eljuthatnak oda, hogy meg tudják csinálni az AAA címeket 1080p / 60 Hz-en.

    A PC-s játék piac most fog újra fellendülni, mivel ott néhány év múlva már a QHD lesz a minimum és a 4K lesz a jellemző felbontás, a konzolokon pedig ugyanazzal játszhatnak majd a userek bénább kivitelben, ráadásul dupla áron vehetik a játékokat.
    Utoljára szerkesztette: hordani, 2015.02.08. 21:52:33
  • Tetsuo #11
    Egyrészt a csordaszellem, másrészt a kapitalista kereslet-kínálat mérleg. Ha már minden átáll arra, hogy a konzolon játszon a pógár, akkor idővel még a kitartóaknak is jobb váltaniuk - sajnos.
  • Zombee #10
    A csordaszellem működik.
  • Zombee #9
    Már amelyik bírja az 1080p-t. Az Xbox One eleve úgy rajtolt el, hogy a Call of Duty: Ghosts 720p-ben futott. És messze még az életciklus vége... :)
  • Lapajka #8
    És a cucc megáll egy millába... emberiségnyomorító gazdag parazitáknak dizájnolva...