Berta Sándor
Az internet mentheti meg a zeneipart
A Spotify népszerűsége az elmúlt években folyamatosan nőtt, sokan váltanak a letöltésekről a streaming-szolgáltatásra, amelynek számos országban sikerült elérni az áttörést.
Stefan Zilch, a Spotify németországi, osztrák és svájci üzletekért felelős ügyvezetője kifejtette: több millió gyerek, akik korábban illegális módon hallgattak zenét, most az ő legális ajánlatukat használja. A növekedésük töretlen, de az újonnan csatlakozók ritkán kezdenek prémium-előfizetőként, a többség először kipróbálja a reklámokkal ellátott változatot. A hirdetések nem igazán idegesítik az embereket, a prémiumajánlat melletti érvként leggyakrabban az merül fel, hogy így a mobil eszközökről, valamint offline módban is hozzáférhet bárki a kedvenc zenéihez. Ügyelnek arra, hogy a tagok ne hallgassák meg gyakran egymás után ugyanazt a dalt és ne is lássák ugyanazt a reklámot. A prémium-előfizetésért a felhasználók 25 százaléka fizet.
A Spotify esetében az új együttesek számára az elsődleges cél nem a pénzszerzés és nem is az, hogy terjesztési lehetőségként tekintsenek a platformra, hanem sokkal fontosabb, hogy a segítségével ismertté váljanak. A felhasználók pedig új zenekarokat és zenéket fedezhetnek fel, megtudhatják, hogy az ismerőseik milyen zenéket hallgatnak. Amennyiben pedig egy együttes nagyon ismert lesz, akkor akár a slágerlistákra is felkerülhet. A streaming-szolgáltató különleges algoritmusokat használ a dalok ajánlására, így a látogatók mindig új művészeket ismerhetnek meg, de emellett természetesen az aktuális slágerek is megtalálhatók a kínálatban. Zilch szerint ugyanakkor még csak az út elején vannak, a platformnak még időre van szüksége ahhoz, hogy kiforrott legyen. Vannak azért sikereik: Svédországban például, ahol a legrégebben vannak jelen, 70 százalékos a piaci részesedésük. A bevételük 70 százalékát a kiadóknak és a zenei szövetségeknek továbbítják, ezt az összeget azuán elosztják a művészek között.
A Spotify jelenleg 24 millió aktív taggal rendelkezik. Bizonyos előadók esetében a dalok lejátszásának száma vetekszik a YouTube adataival. Ez pedig mindenképpen kiváló eredmény, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a videomegosztónak egymilliárd látogatója van. Amennyiben az oldalnak sikerülne 10 százalékkal nőni, úgy ez komoly hatással lenne a zenei piacra, bevételi forrásként megelőznék az Apple iTunes szolgáltatását is. Zilch visszafogottan nyilatkozott azzal kapcsolatban, hogy a streaming sikeres üzleti modell-e, szerinte ezt a jövő fogja eldönteni. Az ugyanakkor már most látható - és ez nem kizárólag a streamingnek köszönhető, hogy azokban az államokban, ahol a digitális zeneterjesztés előrehaladottabb és sok dalt népszerűsítenek online, ott összességében jobb a zenei piac helyzete. Korábban a zeneipar fontos képviselői közölték, hogy az internet a zeneipar sírásója, míg manapság a világháló a zeneipart megmentő horgony. Szerinte a zenei kalózkodás ki fog halni, mert - a streaming miatt - nem lesz rá szükség.
Az átlagos Spotify-használó 25 évesnél fiatalabb férfi és nagyvárosban él. A zenei műfajok népszerűsége államonként változó, Németországban például a hiphop és a rap a legkedveltebb. A szolgáltatás a jövőben számos helyen terjeszkedhet. A vállalatnak külön csapata van, amely megvizsgálja, hogy a kiválasztott országban hányan élnek, mekkora a zenei piac és hányan fizetnek a zenékért. A terjeszkedés emellett főként az általános internethasználattól, a szélessávú és a mobil hozzáférések számától függ. Néhány nappal ezelőtt indult el a platform Törökországban, Görögországban, Tajvanon és Argentínában is. A cég már most is jelen van Hongkongban, Szingapúrban és Malajziában, s a közeljövőben is Ázsiára akar összpontosítani, de nagyon nehéz a licenckérdések kezelése. Vannak államok, ahol azt sem tudják, hogy kivel kellene kapcsolatba lépniük, ahhoz, hogy legális szolgáltatást indíthassanak el.
Zilch végül hosszú távú prognózist is adott. Tíz év múlva a zeneszámokat már nem a számítógépen vagy a mobil készülékünkön, hanem a ruhánk, a szemüvegünk vagy a kalapunk segítségével fogjuk meghallgatni. Folyamatosan össze leszünk kötve a számítási felhővel és anélkül érhetjük el a kedvenc dalainkat, hogy a számítógépünket vagy bármi mást szinkronizálnunk kellene közben. A felhasználók valamilyen módon közvetlen és állandó kapcsolatban lesznek az internettel.
Stefan Zilch, a Spotify németországi, osztrák és svájci üzletekért felelős ügyvezetője kifejtette: több millió gyerek, akik korábban illegális módon hallgattak zenét, most az ő legális ajánlatukat használja. A növekedésük töretlen, de az újonnan csatlakozók ritkán kezdenek prémium-előfizetőként, a többség először kipróbálja a reklámokkal ellátott változatot. A hirdetések nem igazán idegesítik az embereket, a prémiumajánlat melletti érvként leggyakrabban az merül fel, hogy így a mobil eszközökről, valamint offline módban is hozzáférhet bárki a kedvenc zenéihez. Ügyelnek arra, hogy a tagok ne hallgassák meg gyakran egymás után ugyanazt a dalt és ne is lássák ugyanazt a reklámot. A prémium-előfizetésért a felhasználók 25 százaléka fizet.
A Spotify esetében az új együttesek számára az elsődleges cél nem a pénzszerzés és nem is az, hogy terjesztési lehetőségként tekintsenek a platformra, hanem sokkal fontosabb, hogy a segítségével ismertté váljanak. A felhasználók pedig új zenekarokat és zenéket fedezhetnek fel, megtudhatják, hogy az ismerőseik milyen zenéket hallgatnak. Amennyiben pedig egy együttes nagyon ismert lesz, akkor akár a slágerlistákra is felkerülhet. A streaming-szolgáltató különleges algoritmusokat használ a dalok ajánlására, így a látogatók mindig új művészeket ismerhetnek meg, de emellett természetesen az aktuális slágerek is megtalálhatók a kínálatban. Zilch szerint ugyanakkor még csak az út elején vannak, a platformnak még időre van szüksége ahhoz, hogy kiforrott legyen. Vannak azért sikereik: Svédországban például, ahol a legrégebben vannak jelen, 70 százalékos a piaci részesedésük. A bevételük 70 százalékát a kiadóknak és a zenei szövetségeknek továbbítják, ezt az összeget azuán elosztják a művészek között.
A Spotify jelenleg 24 millió aktív taggal rendelkezik. Bizonyos előadók esetében a dalok lejátszásának száma vetekszik a YouTube adataival. Ez pedig mindenképpen kiváló eredmény, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a videomegosztónak egymilliárd látogatója van. Amennyiben az oldalnak sikerülne 10 százalékkal nőni, úgy ez komoly hatással lenne a zenei piacra, bevételi forrásként megelőznék az Apple iTunes szolgáltatását is. Zilch visszafogottan nyilatkozott azzal kapcsolatban, hogy a streaming sikeres üzleti modell-e, szerinte ezt a jövő fogja eldönteni. Az ugyanakkor már most látható - és ez nem kizárólag a streamingnek köszönhető, hogy azokban az államokban, ahol a digitális zeneterjesztés előrehaladottabb és sok dalt népszerűsítenek online, ott összességében jobb a zenei piac helyzete. Korábban a zeneipar fontos képviselői közölték, hogy az internet a zeneipar sírásója, míg manapság a világháló a zeneipart megmentő horgony. Szerinte a zenei kalózkodás ki fog halni, mert - a streaming miatt - nem lesz rá szükség.
Az átlagos Spotify-használó 25 évesnél fiatalabb férfi és nagyvárosban él. A zenei műfajok népszerűsége államonként változó, Németországban például a hiphop és a rap a legkedveltebb. A szolgáltatás a jövőben számos helyen terjeszkedhet. A vállalatnak külön csapata van, amely megvizsgálja, hogy a kiválasztott országban hányan élnek, mekkora a zenei piac és hányan fizetnek a zenékért. A terjeszkedés emellett főként az általános internethasználattól, a szélessávú és a mobil hozzáférések számától függ. Néhány nappal ezelőtt indult el a platform Törökországban, Görögországban, Tajvanon és Argentínában is. A cég már most is jelen van Hongkongban, Szingapúrban és Malajziában, s a közeljövőben is Ázsiára akar összpontosítani, de nagyon nehéz a licenckérdések kezelése. Vannak államok, ahol azt sem tudják, hogy kivel kellene kapcsolatba lépniük, ahhoz, hogy legális szolgáltatást indíthassanak el.
Zilch végül hosszú távú prognózist is adott. Tíz év múlva a zeneszámokat már nem a számítógépen vagy a mobil készülékünkön, hanem a ruhánk, a szemüvegünk vagy a kalapunk segítségével fogjuk meghallgatni. Folyamatosan össze leszünk kötve a számítási felhővel és anélkül érhetjük el a kedvenc dalainkat, hogy a számítógépünket vagy bármi mást szinkronizálnunk kellene közben. A felhasználók valamilyen módon közvetlen és állandó kapcsolatban lesznek az internettel.