HENT hírlevél

Mi a különbség ihlet és plágium között?

Pert indított egy fotós a bonni városi közművek ellen, mert az a legújabb reklámjain azokat a motívumokat használja, amelyek a művész kedvenc témáit jelentik - immár negyedszázada.

A fotós Horst Wackerbarth nevét emberek és állatok vörös kanapén való megörökítése fémjelzi, mint például a jelen jogvitában egy fekvő malac a vörös kanapén. A bonni közüzemi vállalat ugyanakkor egy, a fotós kompozíciójához hasonló helyzetben lencsevégre kapott malacot jelentetett meg legutóbbi, az áram-, gáz- és vízfogyasztókhoz szóló reklámjában, csak éppen ez az állat kék kanapén áll. Az emblematikussá vált vörös kanapé más cégek reklámjain is előfordult már, például egy német sörgyárnál vagy egy brit dohánycégnél használták a bútordarabot, ahol az éppen Manhattan fölött lebegett hasonlóan a német fotós egyik képéhez. Akkor is per követte a vélt plágiumot, azonban akkor a bíróság az alpereseknek kedvező ítéletet hozott. A bonni eset már a Legfelsőbb Bíróság elé került a reklámügynökség ellen, de megint csak nem hozott sikert Wackerbarth-nak. Most azonban a művész a bonni közműveket perelte be, mert meg akarja védeni az életművét.


A német jog - írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung -önmagában az ötletet nem védi, hanem annak konkrét megvalósítását. Ennek megfelelően át szabad venni és továbbfejleszteni bárki elgondolását, hiszen ha az ötletet monopolizálnák, akkor ilyen módon nemigen lenne lehetséges a művészi, illetve szakmai szabadságról beszélni. Ám a nehéz kérdés az, hogy hol ér véget az ihlet és hol kezdődik a másolás? Mikor visznek tovább egy gondolatot, és mikor van szó puszta másolásról?

A reklámügynökség elleni perben Wackerbarth a versenyjogra hivatkozott, amikor meg akarta akadályozni a kék kanapés reklámkampányt. A kölni tartományi bíróság szerint azonban már a két kanapé eltérő színe is elegendő különbséget jelent ahhoz, hogy a versenyjogi szabályok szerint ne lehessen jogsértést megállapítani. Az általános jellegű hasonlóság nem ad elég alapot a jogsértő magatartás megállapításához és a vállalattal szemben annak abbahagyására kötelezéséhez. A bíróság szerint a kék kanapés reklám nem megtévesztő, nem kelti azt a benyomást, hogy az a piros kanapés sorozat alkotójától származna.


A fotós most szerzői jogainak a megsértésére hivatkozással indította el a közműcég ellen a pert, amelyben nagyobb sikerrel járhat a hasonló motívumokat használó és hasonló beállítású hirdetés elleni fellépésben. Most a bíróságon a sor, hogy eldöntse, hogy a fotós képe és a reklám közötti hasonlóság olyan fokú-e, ami megalapozza a szerzői jogi jogsértés megállapítását.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #9
    Ugyanaz a nagyon ritka, szokatlan téma kétszer is... Ez olyan, mint a Bergendy Süsüje. ;) Az esély nagyobb a lottón.
  • Szefmester #8
    Ezek szerint ha alapítok egy IT céget aminek a logója egy sárgadinnye minusz egy szelet, akkor semmi joga nem lesz sem az epölnek sem a pac-man tulajának perelni?
  • Gabbbbbbbbbbbb #7
    Ez egész biztosan nem plágium. A kompozíció teljesen más, a színek/tónusok is, a téma arckifejezése és pozíciója sem egyezik. Az lehet, hogy adott cégnél valaki elment a tag galériájába és ott látta ezeket a képeket, de erre perelni szerintem nevetséges.
  • Laza #6
    Szerintem is a szándék határozza meg, hogy lopás vagy nem lopás ... valószínűleg nem továbbgondolták a 'művész' ötletét, hanem egyszerűen az ismert motívumokat felhasználták saját céljaikra ... ráadásul ismétlődően. Ez már elég kéne legyen, függetlenül attól, hogy mennyire 'művészi' amit a fickó csinál.
  • Xellos999 #5
    Szerintem azért van alapja, egy faszi, aki egy kanapéval a csónakban evez...
    És véletlenül ugyanaz a szolgáltató egy malacot rak a kanapéra...
  • Szefmester #4
    Az ihlet az amikor nem sikerül bizonyítani a plagizálást...
  • csulok0000 #3
    héttér => háttér
  • csulok0000 #2
    Megnéztem a képeit ennek a valakinek és nem igazán találtam sok művészit köztük. Kb arra hajt hogy ahova tud kipakoljon egy kanapét és lefotózza. Egy két helyen talán érződik benne valami "Művészi utalás", a kontraszt a kanapé és a héttér közt, de a többinél inkább csak az, hogy eddig is ezt fotóztam, akkor ezután is, hátha valakinek majd bejön.
  • esemve #1
    Há nemtom, szerintem elég nehéz lenne olyan képet lőni, amit még senki sem fotózott előtte, főleg ha olyan szempontból vizsgáljuk csak, hogy "malac egy kanapén" vagy "csónakban egy ember".