Gyurkity Péter

Új Intel és AMD chipek - konzolok a láthatáron

Bár az elmúlt hónapokban egyértelműen az új slágertermékek szegmensére koncentrálódott az érdeklődő fanatikusok és a laikusok figyelme egyaránt, azért az asztali számítógépek és a hagyományos konzolok területén sincs hiány a friss bejelentésekből és fejlesztésekből. Az AMD piacra dobta legfrissebb processzorait, az Intel jövő tavasszal ismét lejjebb szorítja a csíkszélességet, ám mindkettejük számára komoly kihívást jelent a hordozható termékek szegmense, ahol a jelek szerint az AMD fog igazán megszenvedni, de vetélytársuk sem dőlhet hátra, hiszen az Atomok népszerűségének visszaesése a netbookok lassú halálát vetíti előre. Az ARM szintén újít, a Sony és a Microsoft pedig megcáfolhatja a korábbi híreket, és már 2013-ban bemutathatják a konzolok következő generációját.

Lássuk elsőként az AMD-t amely már évekkel ezelőtt beharangozta a Bulldozer architektúrát, az asztali szegmensbe szánt chipeket mégis csak most sikerült piacra dobniuk. Szeptember elején szállították le az első példányokat, ám az FX-sorozat négy-, hat-, illetve nyolcmagos tagjai október második hetében jelentek meg hivatalosan, amelyet rögtön követtek a nem túl optimista beszámolók és első tesztek. Kiderült ugyanis, hogy a cég mérnökei a teljesítmény és az órajel helyett ezúttal a processzormagok számának növelésére, valamint kisebb optimalizációra koncentráltak, ennek eredményeként pedig a legerősebb nyolcmagos példányok nemhogy az Intel Core i7 chipjeivel, de az egy generációval korábbi Phenom II X6 processzorokkal szemben sem állnak igazán helyt, kivéve a kifejezetten többszálas futtatásra kiélezett, általános célú programokat.


A nagy durranás elmaradása egyértelmű csalódást okozott a piaci elemzők és a rajongók körében, ezen pedig még azon ígéretek sem igazán javítottak, amelyek szerint az AMD 2014-ig szeretné legalább 50 százalékkal javítani a fogyasztás-teljesítmény mutatót, vagyis az Excavator architektúra tagjai már ennyivel lennének gyorsabbak a jó ideje ígért, most megjelent Bulldozerhez képest. Jövőre ismét nyolcmagos példányokkal erősítenének az asztali vonalon, de a szerverekbe már 10, illetve 20 magos óriások kerülnének, ezt követné 2013-ban a 12/24 magos Steamroller, majd egy évvel később a már említett Excavator, amely 14 és 28 magos processzorokkal operálna. Az egyetlen pozitívum a Bulldozer esetében az órajelhúzás egyszerű elérhetősége, amelyet nyilván igénybe is vesznek majd a fanatikusok, ám mindez nem lesz elég az Intellel szemben, amely tovább nyomul előre.

Utóbbi már megkezdte a vadonatúj Ivy Bridge chipek sorozatgyártását, amelyek jövő márciusban és áprilisban jelennek majd meg az asztali szegmensben. A harmadik negyedéves eredmények ismertetése közben elmondták, hogy itt a 22 nanométeres gyártástechnológia, valamint a 3D tri-gate tranzisztorok alkalmazása jelentik a legfontosabb újítást, ez utóbbiak pedig alacsony feszültségen 37 százalékkal nagyobb teljesítményt nyújtanak saját, 32 nanométeres technológiájukhoz képest, vagyis bőven lesz lehetőség a sebesség fokozására, illetve az étvágy csökkentésére aszerint, hogy mire van leginkább szükség az egyes termékekben.


Az Ivy Bridge architektúrába tartozó Core i processzorok az általános célú programoknál 20 százalékkal gyorsabbak a mostani Sandy Bridge család tagjainál, új, 30 százalékkal gyorsabb grafikus vezérlőt tartalmaznak, amely támogatja a DirectX 11 és OpenCL 1.1 szabványokat, emellett pedig megoldott a PCI Express 3.0 x16 és a PCIe 2.0 x4 csatlakozás is a különböző perifériák alkalmazásához. A cég mainstream és teljesítményre kiélezett chipjei eddig jellemzően 95 watt körül fogyasztottak, ezen új példányok viszont 77 wattra szorítják le a TDP-t, ami szintén jó hír.

A két rivális komoly problémákkal kénytelen szembenézni a mobil szegmensben, ahol egyrészt a tapasztalatok, másrészt pedig a versenyképes termékek hiánya miatt vannak hátrányban az ott hagyományosan erős nevekkel szemben. Az AMD-t ismét elemzői bírálat érte, amiért az "x86 everywhere" stratégiát követi, elsősorban azért, mert nem hajlandó az ARM fejlesztéseit alkalmazni, ezek helyett pedig továbbra sem képes hasonló termékkel előállni. Ezzel magyarázható, hogy le is mondtak az okostelefonokról, saját megoldásaikat kizárólag táblákba szánják, mindezt pedig azzal támasztják alá, hogy az ARM nem képes hozzájuk hasonló teljesítményt nyújtani, így tulajdonképpen mégis ők vannak előnyben.


Ezt persze az ARM nem így gondolja, be is mutatták Cortex-A7 és Cortex-A15 chipjeiket, hogy mind a fogyasztás, mind pedig a teljesítmény terén új szintet állítsanak fel, ezeket pedig egyazon SoC-dizájnban egyesítenék, hogy dinamikus módon, a felhasználói igényekhez illeszkedve, akár egyszerre biztosítsák mindkét előnyös tulajdonságot.

Az Intelnek eközben az Atomok népszerűségének csökkenése okoz fejfájást, hiszen a negyedéves eredményekből az tűnik ki, hogy az eredetileg netbookokba szánt processzorok forgalma kétéves minimumot ért el, éppen egyharmaddal esve vissza az egy évvel ezelőtti eredményhez képest. A táblák és az olcsó noteszgépek tehát nem sok esélyt hagynak a pár éve még hihetetlen újításként üdvözölt netbooknak, ez pedig a jövőben tovább romolhat, vagyis a gyártónak az új slágertermékekre kell koncentrálnia, amit már el is kezdtek. Az új Atomok már egyértelműen táblákba készülnek, a következő három évben pedig három új generációra számíthatunk, amelyek 32, 22, majd pedig 14 nanométeren készülnének, minden bizonnyal a jelenleginél sokkal kedvezőbb mutatókkal.


A cég egyébként a Windows 8-ba helyezi minden bizalmát, legalábbis amikor a táblákról és saját Medfield kódnevű fejlesztéséről van szó, hiszen a Microsoft új operációs rendszere kényelmes átjárót biztosít majd az asztali gépek és a táblák között, egyazon platform szolgáltatásait nyújtva mindkét szegmensben. A ma még az Apple, a Samsung, az Asus, a HTC és mások által uralt területre szeretne betörni az Intel, a Computex alatt be is mutattak vagy 10 különböző változatot, amelyek mind az Atom Z670-re, valamint különböző szoftverekre (Android, Meego, Windows 7) támaszkodnak. Nekik sem lesz azonban könnyű dolguk, hiszen meglévő chipjeik túlságosan nagy étvágyúak az okostelefonokhoz, és míg a Windows-táblák nem váltak népszerűvé, addig a MeeGo zsákutcának látszik, az Androidnál pedig a támogatással voltak gondok. Lesz tehát mit bizonyítani, mire megérkezik 2012-ben az áttörésnek ígért, Windows 8-cal karöltve a táblákban remélhetőleg otthonra találó Medfield.


Iparági források eközben megerősítették, hogy a Microsoft szeretné már 2013 közepén lerántani a leplet az Xbox 360 utódjáról, amely a híradásokban legtöbbször Xbox 720 néven szerepel. Erre állítólag az E3 alatt kerülne majd sor, amely több hónappal megelőzné a megjelenést, vagyis - a korábbi tapasztalatok alapján - a konzol 2013 karácsonyán válna elérhetővé. Jól értesültek szerint egy, az EA alá tartozó stúdió méri fel jelenleg a konzol képességeit, amelyet hagyományos asztali PC-re emlékeztető házban kaptak kézhez, míg a szoftvercég továbbra is mélyen hallgat. Bár korábban arról beszéltek, hogy szeretnének 10 éves életciklust látni az Xbox 360 mellett, valószínűleg nem várnak az évtized közepéig, ez viszont azt is jelentené, hogy már most tudják, mely hardveres komponensekkel vértezik fel a készüléket. Neal Robison, az AMD szoftverfejlesztői kapcsolatokért felelős igazgatója nemrég arról beszélt, hogy a jövőben megjelenő Xbox játékok az Avatar filmben látottakhoz hasonló világot jelenítenének meg, ám részletekkel nem szolgált ezzel kapcsolatban.

A vélemények azonban továbbra is megoszlanak a megjelenéssel kapcsolatban, más elemzők ugyanis azt emelik ki, hogy a Sony mindent megtesz majd a visszavágás érdekében, vagyis hogy ezúttal ők jöjjenek ki elsőként saját fejlesztésükkel. Szerintük a Microsoft nem tudja majd 2013-ban piacra dobni a következő Xbox konzolt, ezt pedig 2014-ben követné a Sony készülékének debütálása, addig pedig elsősorban arra számíthatunk ezen páros részéről, hogy információmorzsák szivárogtatásával igyekeznek majd meggyőzni a vásárlókat, hogy maradjanak távol a legutóbbi kört egyértelműen megnyerő Nintendo masináitól, így a Wii U-tól is. Hogy ez mennyire sikerül majd nekik, azt meglátjuk 2012-ben, illetve 2013-ban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Skynet #8
    Elég lenne a PS3 videó részét lecserélni egy 5870-es radeonra, és berakni még 1 gb ramot. A proci a mai gamerpc-k teljesítménye fölött van jóval, a jelenlegi kb 8500gt szintjét megközelítő ga-val is tudnak néha csodát művelni benne,kb 40ezerrel kerülne többe hogy lemossa a mai fullgamer pc-k látványvilágát minden tekintetben élsimításostul mindenestül..
  • jaspercry #7
    Ha csak egy mai videókártyát (teljesítményt) beépítenénk,egy konzolba.
    Akkor a windows DX-es rendszere nélkül(API), körülbelül 20Xnagyobb teljesítményt is ki lehetne facsarni egy konzolbol(mostani pc hardware)
    Mire lenne képes egy GTX580,vagy egy HD6990-es kártya,ha 20x-nagyobb kakaót ki lehet belölle tekerni.
    Ill a kako benne van csak ,hát az kinek éri meg? Főleg Winfos alatt.....
  • sanyicks #6
    Hát ha 2x szeretnél fizetni egy korlátozott netelérésért akkor ja dobhatod ki a pc-ket.
  • nando42 #5
    Mondjuk arra nagyon kíváncsi vagyok, hogy a x720-ba mennyire integrálják a w8-at. Lehet, hogy ki is lehet majd dobni a régi pc-ket?
  • item #4
    Már látom,hogy a WETA Digital kiszórja a renderfarmját és vesz 1 xbox720-at,
  • Szefmester #3
    Mert? Alacsonyabb poligonszám, kevesebb shader, sokkal kevesebb élsimítás és kisebb felbontás. :Da Poligont nehezen venné észre a humán wireframe nélkül, a z élsimítással és a pixelekkel már megbarátkozott mindenki, a shadereket meg ha jól használják...
  • merai #2
    Avatar Real-Time Rendering?
    cool story
  • VRSDM #1
    Avatar... jól megfogták a marketing szamár farkát :'DDD