Gyurkity Péter
Indul a mobilchipek háborúja
Az elmúlt időszakban hozzászokhattunk ahhoz, hogy a nagy kérdések és összecsapások a processzorok terén az Intel és az AMD között dőlnek el, ebbe nemigen tudnak beleszólni a többiek. Az utóbbi hónapok fejleményei azonban rávilágítottak arra, hogy a mobil szegmens hozza majd el a következő nagy robbanást, és a táblák, valamint az okostelefonok gyors terjedése révén a processzorok fejlesztésében és gyártásában érdekelt cégeknek itt kell majd összemérniük erejüket.
Mindkét nagy készül a csatára, ezúttal azonban a területen abszolút első ARM, valamint az nVidia és más cégek is nagyon jó eséllyel szállhatnak be a versenyfutásba. Nem meglepő tehát, hogy egyre szaporodnak az elemzések, valamint a jövőt illetően találgatásokba bocsátkozó írások, amelyekben - egyebek mellett - a címben is szereplő kérdést feszegetik. Ezek egyikét olvashatjuk a Betanews lapjain, ez pedig társaihoz hasonlóan azt az érzést kelti bennünk, hogy még semmi nem dőlt el, mi több, az igazán fontos válaszokat még csak most fogjuk megkapni kérdéseinkre.
Ezen válaszok között sokak számára az lehet kiemelten érdekes, hogy az esélyesek közül ki nyeri majd az összecsapást, illetve a végső győzelem elmaradása esetén ki tudja majd a legnagyobb szeletet kiharapni a tortából - arról nem is beszélve, hogy ezúttal egymástól eltérő architektúrák csaphatnak össze, amire a PC-k terén jó ideje nem volt példa.
Az Intel immár ezen a téren is tapasztalt versenyzőnek számít, hiszen az első Atom processzorok révén már három évvel ezelőtt megjelent a mobil szférában. Elsődleges célja éppen az volt, hogy kellően alacsony fogyasztású, ám ezzel egy időben elviselhető teljesítményű fejlesztésekkel álljon elő, hogy ezek minél több mobil, hordozható eszközben otthonra találjanak, megalapozva ezzel egy újabb biztos lábat, már ami a cég jövőjét illeti. Az elmúlt éveket nem is vesztegették el, folyamatosan tökéletesítették a család tagjait. Ezúttal a harmadik generáció van érkezőben, amely már eséllyel szállhat szembe az okostelefonokban jelenleg is dolgozó ARM-processzorokkal. A Medfield kódnéven szereplő sorozat most kerül sorozatgyártásba, és bár a pontos adatokat nem hozzák nyilvánosságra, a jól értesültek szerint az OEM-gyártók nagyon is komolyan érdeklődnek a chipek iránt, amelyek állítólag pozitív fogadtatásra találtak köreikben.
Ami az AMD-t illeti, ők az új Bobcat architektúrától várják az áttörést, amely egyben a nemrég bemutatott Fusion hibrid processzoroknál is nagy szerepet kap. Az évek óta készülő család szintén alacsony fogyasztásával rukkolna ki, bár ez még nem lesz elegendő. A vállalat óvatos taktikáját jól jellemzi, hogy egyelőre nem is törekednek az okostelefonokban történő megjelenésre, első körben maradnak a tábla PC-knél. Azt persze nem zárják ki, hogy előbb-utóbb a telefonokban is felbukkanhatnak az AMD chipjei. (A fogyasztás egyébként nagyjából a netbookokban szolgálatot teljesítő Atomok szintjén mozog, vagyis nem véletlen a fenti elhatározás.)
Az ATI által kifejlesztett Imageon chip számtalan telefonban van benne
Harmadikként csatlakozik a csatározáshoz az nVidia, amely itt szeretné bizonyítani, hogy nem kizárólag grafikus vezérlők fejlesztésében emelkednek ki a mezőnyből. A Tegra sorozatú chipekben az ARM által fejlesztett processzormagokat ötvözik saját mobil GPU-ikkal, itt pedig már megkezdték az ikermagos, illetve a négymagos változatok kidolgozását és alkalmazását, 3D-támogatással egyetemben. Mi több, lehetségesnek tartják az ARM-chipek szerepének kiterjesztését a munkaállomások és szerverek területére, ezt célozza ugyanis a Project Denver, amivel kapcsolatban többen emlékeztetnek arra, hogy ezen szegmens korábban nem tartozott az x86 architektúra birodalmába, az Intel több évig tartó kemény munkával érte el, hogy végül (többé-kevésbé) kiszorították a RISC-chipeket innen.
Egyszerre tehát két érdekes és új irányvonalat szemlélhetünk közelebbről, az x86 benyomulását a mobil szegmensbe, illetve a hagyományosan itt jelenlévő ARM megjelenését a csúcsteljesítményű összeállítások piacán. Mindkét fejlemény meglepő lehet, ám érdemes szemünk előtt tartani azt a megállapítást, hogy az egyes architektúrák kiemelt szerepe és jellege elsősorban a tervezők döntéseinek tulajdoníthatók, ezek nem önmagukból következnek. Vagyis mindkét tágabb értelemben vett családnak esélye van arra, hogy számára egészen új területen jelenjen meg és teljesítsen megfelelő módon - nyilván a piaci szereplés fogja majd eldönteni, mennyire volt értelme a lépésnek.
Az nVidia Tegra grafikus teljesítményben biztosan nem szenved hiányt
Az nVidia egyébként nem áll egyedül ezen döntésével, az újoncnak számító Calxeda hasonló lépésre szánta el magát, amikor bejelentették, hogy négymagos ARM-processzorok révén robbannának be a szerverek piacára. Egyszerre akár 120 ilyen chipet (vagyis 480 magot) alkalmaznának egy-egy node-on, miközben a fogyasztás - a memóriát is beleszámolva - magonként mindössze 1,25 watt lenne. Előzetes számításaik szerint a teljesítmény-ár vonatkozásában akár ötször, vagy tízszer jobb mutatókat tudnak majd produkálni, mint ahogy azt az x86 chipek esetében megszoktuk, az ár figyelembe vétele esetén pedig a különbség akár hússzoros is lehet saját fejlesztésük javára.
A két ősi rivális eközben az asztali vonalon is folytatja harcát, itt ezúttal az AMD készül a visszavágásra, pontosabban a Core i7 (némileg megkésett) fogadására, mégpedig a Bulldozer sorozattal. Itt elhagyják a jól ismert neveket és típusszámokat, mindössze az FX-jelölés marad meg, amelyet négy szám követ majd, az egyes változatok megkülönböztetése érdekében. Ikermagos, négymagos, illetve hat- és nyolcmagos processzorokra számíthatunk valamikor a második negyedévben, a cég reményei szerint pedig az év végére már az asztali termékek 10 százalékát ezek a chipek teszik majd ki, amihez nyilván az is kell, hogy valóban megfelelő alternatívát nyújtsanak a Sandy Bridge családdal szemben.
Visszatérve a mobil szegmensbe, választ egyelőre természetesen még nem tudunk adni az esélyekkel kapcsolatos találgatásokra. Az biztos, hogy egyre nagyobb igény mutatkozik a vásárlók részéről a két új slágertermék iránt, és ezen még az iPad 2 fogadtatása, valamint a már-már divattá váló Apple-fikázás sem változtat, immár a laikusok is nagyobb számban pillantanak ezen új termékek irányába. Az nVidia a maga részéről legutóbb a játékokat emelte ki, mint lehetséges eszközt az érdeklődés fenntartására, illetve további fokozására. A cég ezért is szeretné viszontlátni a PC-s játékokat a mobil készülékeken, amihez nyilván megfelelő erő kell majd az új chipek részéről. Többek között ezt szolgálja a Tegra 3, a többi ARM-alapú fejlesztés, valamint az új Atomok megjelenése, és talán egy idő után az AMD csatlakozása.
Az már más kérdés, hogy a felhasználók valóban igényt tartanak-e olyan szolgáltatásokra és szoftverekre a táblákon és okostelefonokon, amikről eddig nem is nagyon álmodozhattunk.
Mindkét nagy készül a csatára, ezúttal azonban a területen abszolút első ARM, valamint az nVidia és más cégek is nagyon jó eséllyel szállhatnak be a versenyfutásba. Nem meglepő tehát, hogy egyre szaporodnak az elemzések, valamint a jövőt illetően találgatásokba bocsátkozó írások, amelyekben - egyebek mellett - a címben is szereplő kérdést feszegetik. Ezek egyikét olvashatjuk a Betanews lapjain, ez pedig társaihoz hasonlóan azt az érzést kelti bennünk, hogy még semmi nem dőlt el, mi több, az igazán fontos válaszokat még csak most fogjuk megkapni kérdéseinkre.
Ezen válaszok között sokak számára az lehet kiemelten érdekes, hogy az esélyesek közül ki nyeri majd az összecsapást, illetve a végső győzelem elmaradása esetén ki tudja majd a legnagyobb szeletet kiharapni a tortából - arról nem is beszélve, hogy ezúttal egymástól eltérő architektúrák csaphatnak össze, amire a PC-k terén jó ideje nem volt példa.
Az Intel immár ezen a téren is tapasztalt versenyzőnek számít, hiszen az első Atom processzorok révén már három évvel ezelőtt megjelent a mobil szférában. Elsődleges célja éppen az volt, hogy kellően alacsony fogyasztású, ám ezzel egy időben elviselhető teljesítményű fejlesztésekkel álljon elő, hogy ezek minél több mobil, hordozható eszközben otthonra találjanak, megalapozva ezzel egy újabb biztos lábat, már ami a cég jövőjét illeti. Az elmúlt éveket nem is vesztegették el, folyamatosan tökéletesítették a család tagjait. Ezúttal a harmadik generáció van érkezőben, amely már eséllyel szállhat szembe az okostelefonokban jelenleg is dolgozó ARM-processzorokkal. A Medfield kódnéven szereplő sorozat most kerül sorozatgyártásba, és bár a pontos adatokat nem hozzák nyilvánosságra, a jól értesültek szerint az OEM-gyártók nagyon is komolyan érdeklődnek a chipek iránt, amelyek állítólag pozitív fogadtatásra találtak köreikben.
Ami az AMD-t illeti, ők az új Bobcat architektúrától várják az áttörést, amely egyben a nemrég bemutatott Fusion hibrid processzoroknál is nagy szerepet kap. Az évek óta készülő család szintén alacsony fogyasztásával rukkolna ki, bár ez még nem lesz elegendő. A vállalat óvatos taktikáját jól jellemzi, hogy egyelőre nem is törekednek az okostelefonokban történő megjelenésre, első körben maradnak a tábla PC-knél. Azt persze nem zárják ki, hogy előbb-utóbb a telefonokban is felbukkanhatnak az AMD chipjei. (A fogyasztás egyébként nagyjából a netbookokban szolgálatot teljesítő Atomok szintjén mozog, vagyis nem véletlen a fenti elhatározás.)
Az ATI által kifejlesztett Imageon chip számtalan telefonban van benne
Harmadikként csatlakozik a csatározáshoz az nVidia, amely itt szeretné bizonyítani, hogy nem kizárólag grafikus vezérlők fejlesztésében emelkednek ki a mezőnyből. A Tegra sorozatú chipekben az ARM által fejlesztett processzormagokat ötvözik saját mobil GPU-ikkal, itt pedig már megkezdték az ikermagos, illetve a négymagos változatok kidolgozását és alkalmazását, 3D-támogatással egyetemben. Mi több, lehetségesnek tartják az ARM-chipek szerepének kiterjesztését a munkaállomások és szerverek területére, ezt célozza ugyanis a Project Denver, amivel kapcsolatban többen emlékeztetnek arra, hogy ezen szegmens korábban nem tartozott az x86 architektúra birodalmába, az Intel több évig tartó kemény munkával érte el, hogy végül (többé-kevésbé) kiszorították a RISC-chipeket innen.
Egyszerre tehát két érdekes és új irányvonalat szemlélhetünk közelebbről, az x86 benyomulását a mobil szegmensbe, illetve a hagyományosan itt jelenlévő ARM megjelenését a csúcsteljesítményű összeállítások piacán. Mindkét fejlemény meglepő lehet, ám érdemes szemünk előtt tartani azt a megállapítást, hogy az egyes architektúrák kiemelt szerepe és jellege elsősorban a tervezők döntéseinek tulajdoníthatók, ezek nem önmagukból következnek. Vagyis mindkét tágabb értelemben vett családnak esélye van arra, hogy számára egészen új területen jelenjen meg és teljesítsen megfelelő módon - nyilván a piaci szereplés fogja majd eldönteni, mennyire volt értelme a lépésnek.
Az nVidia Tegra grafikus teljesítményben biztosan nem szenved hiányt
Az nVidia egyébként nem áll egyedül ezen döntésével, az újoncnak számító Calxeda hasonló lépésre szánta el magát, amikor bejelentették, hogy négymagos ARM-processzorok révén robbannának be a szerverek piacára. Egyszerre akár 120 ilyen chipet (vagyis 480 magot) alkalmaznának egy-egy node-on, miközben a fogyasztás - a memóriát is beleszámolva - magonként mindössze 1,25 watt lenne. Előzetes számításaik szerint a teljesítmény-ár vonatkozásában akár ötször, vagy tízszer jobb mutatókat tudnak majd produkálni, mint ahogy azt az x86 chipek esetében megszoktuk, az ár figyelembe vétele esetén pedig a különbség akár hússzoros is lehet saját fejlesztésük javára.
A két ősi rivális eközben az asztali vonalon is folytatja harcát, itt ezúttal az AMD készül a visszavágásra, pontosabban a Core i7 (némileg megkésett) fogadására, mégpedig a Bulldozer sorozattal. Itt elhagyják a jól ismert neveket és típusszámokat, mindössze az FX-jelölés marad meg, amelyet négy szám követ majd, az egyes változatok megkülönböztetése érdekében. Ikermagos, négymagos, illetve hat- és nyolcmagos processzorokra számíthatunk valamikor a második negyedévben, a cég reményei szerint pedig az év végére már az asztali termékek 10 százalékát ezek a chipek teszik majd ki, amihez nyilván az is kell, hogy valóban megfelelő alternatívát nyújtsanak a Sandy Bridge családdal szemben.
Visszatérve a mobil szegmensbe, választ egyelőre természetesen még nem tudunk adni az esélyekkel kapcsolatos találgatásokra. Az biztos, hogy egyre nagyobb igény mutatkozik a vásárlók részéről a két új slágertermék iránt, és ezen még az iPad 2 fogadtatása, valamint a már-már divattá váló Apple-fikázás sem változtat, immár a laikusok is nagyobb számban pillantanak ezen új termékek irányába. Az nVidia a maga részéről legutóbb a játékokat emelte ki, mint lehetséges eszközt az érdeklődés fenntartására, illetve további fokozására. A cég ezért is szeretné viszontlátni a PC-s játékokat a mobil készülékeken, amihez nyilván megfelelő erő kell majd az új chipek részéről. Többek között ezt szolgálja a Tegra 3, a többi ARM-alapú fejlesztés, valamint az új Atomok megjelenése, és talán egy idő után az AMD csatlakozása.
Az már más kérdés, hogy a felhasználók valóban igényt tartanak-e olyan szolgáltatásokra és szoftverekre a táblákon és okostelefonokon, amikről eddig nem is nagyon álmodozhattunk.