Gyurkity Péter

Nvidia: az asztali PC lassan a múlt eszköze lesz

Az nVidia háza táján az elmúlt hetekben több érdekes interjú is elhangzott, ezekből pedig nagyjából felvázolható, hogy mire is számítanak a cég vezetésének tagjai, illetve volt tagjai. Különösen érdekes, hogy egyesek már az asztali személyi számítógépek lassú de biztos halálát vizionálják, mások pedig ennél jóval óvatosabban fogalmaznak, bár azt kiemelik, hogy a grafikus chipek a jövőben sokkal több feladatot elláthatnak majd. A vállalat mind a beágyazott, alacsony fogyasztású termékek, mind pedig a nagy teljesítményű számítógépek terén jó esélyt lát a sikerre.

Elsőként vesézzük ki Neil Trevett előadását, amely a MobileBeat rendezvény alatt, az "Apps Everywhere" panel részeként hangzott el. Lehet, hogy a cég mobil tartalmak fejlesztéséért felelős alelnökeként, valamint a Khronos Group fejeként, a terület iránt érdeklődőknek szeretett volna kedveskedni a szakember, kijelentéseivel azonban felkavarta az állóvizet, hiszen sokakat meglepett azon jóslatával, miszerint az asztali PC idővel akár el is tűnhet. Szerinte ugyanis a jövő egyértelműen a mobil, hordozható megoldásoké, és ahogy a web és a vásárlók is egyre inkább erre a szegmensre koncentrálnak, úgy az nVidia részéről is fokozott erőfeszítésekre számíthatunk.

Trevett azt elismeri, hogy a különálló grafikus vezérlők piaca ma még hatalmasnak mondható, ám a jövő már a mobil fejlesztéseké, épp ezért nagy jelentőséget tulajdonít a cég Tegra platformjának. Ez utóbbi az ARM processzorok alacsony fogyasztását párosítja a GeForce chipek erejével, ezzel pedig szerintük igencsak ütős párost alkotnak, a HDTV-készülékektől az autókban használatos úgynevezett infotainment rendszerekig. Bár az nem teljesen világos, hogy a vezető az asztali PC-k piacának teljes eltűnését várja, avagy mindössze annyit mer kijelenteni, hogy a mobil szegmens bőven maga mögé utasítja majd azt, biztosra vehetjük, hogy szerinte a Tegrában rejlik a válasz a jövő kihívásaira.


Mint ahogy az is világos, hogy operációs rendszerként az Android lesz az egyértelmű befutó, legalábbis az nVidia várakozása szerint. Már most arról beszélnek, hogy a Google platformja a mobil szegmens Windows-za lesz, ez a fölény pedig nem csak az okostelefonoknál, hanem a tábla PC-knél is kimagaslóvá válhat. Egyértelmű előnyöket tulajdonítanak a nyílt jellegű rendszernek az Apple megoldásával szemben, ami viszont némileg ironikus, hiszen az eddig kereskedelmi forgalomban megjelent Tegra-termékek közül a Microsoft Zune lejátszója, valamint a szoftvercég Kin telefonjai érdemelnek említést, vagyis Redmondtól sem szabadulnak meg olyan könnyen.

A cégvezető kijelentéseit némileg beárnyékolja az nVidia jelenlegi pozíciója, amivel kapcsolatban elég ha csak a legutóbbi üzleti mutatókat vesszük sorra. Eszerint a legutóbbi negyedévben elért 1 milliárd dolláros bevétel 78 százalékát tették ki a különálló (un. diszkrét) grafikus vezérlők, amelyek az asztali és a mobil PC-kben, valamint a profi felhasználásra szánt számítógépekben találtak otthonra. A Tegra-féle integrált (system-on-chip) megoldások viszont - az ezen a területen használt licencekkel, valamint egyéb fogyasztói elektronikai megoldásokkal együtt is - alig 3 százalékot tettek ki, ez a 31 millió dollár pedig elenyészőnek tűnik a grafikus kártyákhoz képest. Nyilvánvaló, hogy időre van szükség a váltáshoz, ez pedig hosszú éveket jelenthet.

Ezzel nagyjából egybehangzik David Kirk véleménye, aki annak idején a cég fő kutatási szakembere volt, most pedig kívülről szemléli a fejleményeket. Ő hangsúlyozta, hogy a HPC szegmensben is komoly esélyeik vannak, az Intelnek itt - bizonyos hírekkel ellentétben - nincs komolyabb előnye velük szemben, a Tesla platform pedig megfelelő erényeket vonultat fel ezen a téren. Az AMD itt a FireStream fejlesztésekkel készül a további hódításra, az Intel pedig a Larrabee kudarca után Knights Corner kódnéven dolgozik sokmagos megoldásán, amely megtartaná az x86-kompatibilitást.


Az olaj- és gázmezők felmérésében, a szeizmikus mozgások feltérképezésében, valamint a pénzügyi szférában használt platformok esetében néhányan elképzelhetőnek tartják a hagyományos központi processzorok (CPU) eltűnését, ám Kirk szerint ezekre továbbra is szükség lesz az operációs rendszerek futtatásánál. Hasonló kérdések merülnek fel ugyanakkor a beágyazott és mobil megoldások esetében is, ahol már a grafikus vezérlők vehetnek át fontosabb feladatokat a CPU-któl.

Kirk kiemelte, hogy a GPU a jövőben tovább erősödhet, feladatai szerteágazóbbak lesznek, és míg a hagyományos asztali PC-k továbbra is a lehető legjobb elérhető teljesítményt nyújtják majd az erre vágyók számára, a párhuzamos feldolgozásra építő grafikus chipek programozása könnyebbé válik, hogy a szuperszámítógépektől egészen az alacsony fogyasztású megoldásokig több területen érvényesüljenek. Eközben persze a CPU fejlesztése is a nagyobb párhuzamosság irányába ment el. Nem véletlen, hogy az Intel ezt a kettőt - a központi processzorok rugalmasságát, valamint a GPU párhuzamos jellegét - próbálta meg összehozni, ám a Larrabee végül nem vezetett eredményre.


A grafikus vezérlőknek elsősorban rugalmasabbá, könnyebben programozhatóvá kell válniuk, amihez a CUDA-platform is hozzájárulhat. A cél, hogy a játékok, valamint a HPC-alkalmazások futtatása mellett több szerepkört is betöltsenek, idővel akár még az operációs rendszer kezelését is átvegyék. Ezzel kapcsolatban a szakember megjegyezte, hogy az x86 nem mindenható, idővel pedig egyes operációs rendszerek akár a grafikus chipekre támaszkodva is elfuthatnak majd. Ő is megjegyezte, hogy a Tegra ARM chipeket használ, bár ezek kifejezetten alacsony étvágyú készülékekbe kerülnek, nem túl izmos felépítéssel.

Ami azonban fontos, hogy már majdnem megvalósították az operációs rendszer grafikus chipeken történő futtatását, és bár ez meglehetősen szegényes kihasználása lenne a GPU párhuzamos jellegének, a jövőben mindenképpen komoly lehetőségként merülhet fel - egyelőre még ésszerűnek tűnik a GPU és a CPU párosítása, a különböző perifériák kezelése érdekében. Abban Kirk teljesen biztos, hogy a jövőben is lesznek nagy teljesítményre vágyó vásárlók, számukra pedig megmaradnak az asztali PC-k. A nagy többség azonban a kedvező fogyasztású mobil, hordozható, illetve beágyazott termékeket választja majd, legyen szó okostelefonokról, tábla PC-kről, e-olvasókról, vagy egyéb kütyükről a nappaliban, vagy akár az autóban.

Azt sem hagyhatjuk azonban figyelmen kívül, hogy az asztali vonalon is érkeznek a hibrid chipek, amelyek további egyszerűsítést, a fogyasztás mérséklését teszik lehetővé (lásd AMD Llano és Ontario, illetve Intel Sandy Bridge), amiből szintén csak az erőművekre vágyó fanatikusok maradnak ki (egyelőre).

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gere1 #51
    persze h eltunik az asztali pc, csak a csoka azt nem mondta h milyen idointervallumrol beszel. 100 ev mulva tuti nem lesz mar, csak hordozhato valtozat.

    imadom az ilyen oooooooriasi hordereju megnyilvanulasokat...
  • T0nk #50
    Most érted így hirtelen nyomimókus, akinek kalapács van a kezében, az mindent ütni akar. Az igényekről annyit, hogy egy bazi nagy kalapáccsal is be lehet menni egy ajtón, meg egy picike kulccsal is. Az adott kor csúcsteljesítményére nincs mindenkinek szüksége. Most már szerencsére a játékoknak sem annyira. Inkább azt magyarázd meg, hogy miért KÖTELEZŐ egy informatikai eszköznek 60x50x20 cm-es bádogkasztniban lenni?
  • who am I 7 #49
    "commodore 64-et meg egy mai htpc-t akkor kb ugyanolyan fogyasztási és melegedési paramétereket fogsz kapni."

    Úgy látom piciny agyacskád nem veszi be, a lényeget.Ennyi erővel az abakuszt is mondhattad volna te szerencsétlen, meg kavicsokat is, hogy ahhoz képest egy htpc bla bla.ITT az adott kor IGÉNYÉN (csúcs technológiáján) van a hangsúly és a fejlődésen...felfogtad?Vagy írjam lassabban?Az, hogy egy htpc 4125x gyorsabb mint a c64 és 34252623623626x mint egy kavics, nem jelent semmit, mivel az igények is nőlnek szinte exponenciálisan...

    "No meg 25 év a két technológia közöt"

    Miért nem az őskorhoz viszonyítasz?akkor még nagyobb butaságot is be tudnál firkantani, szorzószámként :)
  • roliika #48
    Igen!
    Iphone-ra van ilyen program. De tegyük hozzá gyorsan, hogy csak LAN-on megy, WAN már lehet, hogy kevés hozzá.
  • T0nk #47
    Most érted így hirtelen pöcstarisznya kolléga, ha összehasonlítasz egy commodore 64-et meg egy mai htpc-t akkor kb ugyanolyan fogyasztási és melegedési paramétereket fogsz kapni. Számítási teljesítmény különbség meg ugye van vagy 5000x-es, ha nem több. No meg 25 év a két technológia között. Persze természetesen elképzelhető, hogy most fog megállni a fejlődés, mert megijedtek a gyártók a szellemi nagyságodtól, de ha nem zavar, én ezt nem vízionálnám. Az Nvidiától függetlenül.
  • T0nk #46
    Azon a környezeten amit leírtam, azaz beledugsz egy monitort, meg billentyűzetet, már a jelenlegi teljesítmény is bőven elégséges. A szövegszerkesztésnek manapság nem a számítási kapacitás az akadályoztatója, hanem az User interface. Sajnos a pc-s billentyűk többségén, az összes notebook billentyűzeten, a netbookokat meg hagyjuk...
  • Balumann #45
    Én mindigis annak a híve voltam, hogy legyen egy hagyományos, erős, megbízható asztali PC itthon, amit szinte mindenre tudok használni, játékok, netezés, HD filmezés, programozás, honlapkészítés, videó és zeneszerkesztés, videóról és tv-ről digitalizálás, és minden ilyesmire alkalmas. Itt van előttem a HDTV, egy kényelmes számítógépes szék (de mögöttem az ágy ami összecsukható egy nagyon kényelmes kanapéra), erre van beállítva ideálisan az 5.1 rendszer (de a tv-be és hangfalba van bekötve a upc-s hd-s settopbox is meg az elektromos zongorám is ^^). Játék szempontjából, van gamepadom, kormányom, joystickom a szimulátorokhoz, ha FPS -t játszok akkor bill+egér, stb.. Én az asztali gépnél óriási előnynek tartom, hogy saját igényeim szerint állíthatom össze a hardvereket, korábbiakat meg el lehet adni. Raádásul mostmár tényleg viszonylag olcsón össze lehet állítani egy gépet, amin azért tényleg szépen el lehet játszani, filmeket nézni meg ilyesmi. Nameg a lehetőségek száma szinte tényleg végtelen, vezetéknélküli billegér, gamepaddal is lehet az egeret helyettesíteni egy program segítségével és vezérelni mindent.

    Én ez mellett egy olcsó netbookot választottam (EEEPC 900HA), amivel én nagyon meg vagyok elégedve, első sorban a suli miatt (rendszergazda képzésen vagyok most, és jól tudtam használni programozáson, honlapkészítésen, illetev minden más órán jegyzetelésre is - ZH -imat is nagyrészt ezen írtam meg egész jól, megy rajta gyakorlatilag minden amire így szükségem lehet amikor nem itthon vagyok (jópár játék kikapcsolódásra - amivel adhocban is tudunk játszani, photoshop cs3, dreamweaver cs4, codeblocks programozáshoz, office2007, 720p-s HD-t is lejátszik és van monitor kimenete. Utazásokon is nagyon jó szolgálatot tett.

    Laptopokkal kapcsolatban írta valaki, hogy nem cserélné el akármilyen játékpc-re a laptopját, mert azzal kiülhet napágyra teraszra vele. Hát nem tudom, laptopoknál (és term. ez a netbookomnál is) nekem több problémám is van az ilyesmi kényelemmel, sok mindent próbáltam már a netbookommal is (fekve, ülve), sehogy sem volt kényelmesebb mint itt ülni az asztali előtt. Egyrészt a touchpaddal is szenvedtem mindig, másrészt nem igazán sikerült úgy elhelyeznem hogy a kéztartás is megfelelő lehessen (ne kelljen fölfele tartanom) és lefele se kelljen néznem (akkor meg a nyakam fájdul meg idő után), ha túl világos van akkor már nehezebben látom a kijelzőt is, a hangot is jobb szeretem az 5.1 -en hallgatni, a nap nem tesz jót neki, ráadásul az aksik elég rövid tartalmúak viszonylag (célszerű ha konektor lehetőség van kihasználni). Ismerősöm is vett csak otthonra 3-4 éve 200ezer Ft körül egy laptopot, amit csak otthon, netezésre használ, már jóideje elromlott az aksija, bekrepált a DVD írója, nincs wifije se, és hát fejleszteni se tudja ugye. Ma már talán jobb a helyzet laptopok terén, dehát nem tudom... Én biztos nem cserélném le az asztali PC-met laptopra, netbookomat is csak akkor használnom ha nem vagyok itthon.

    Okostelefonok számomra kényelmetlenek, kicsi képernyő, kicsi teljesítmény, nem mondom hogy nem fogadnék el egyet ajándékba, tudnám én is használni ,de az árukat én szerintem nem éri meg. Az asztali PC-t nem helyettesíti, filmet nézni szvsz kényelmesebb egy netbookon is mint laptopon (és azt sem vészes így hordozni, elfér egy kicsi táskában is), több mindenre tudom használni. Több hátrányát látom, mint előnyét.
  • kicsizoz #44
    A korábbi pusztán szerver bérléstől ez már a következő szintre lépett, és szerintem arra halad, amit te írtál, még ha az elején is van az útnak...

    megj.: a telefonkábel 4 eres (igaz sok helyen csak 2 használt belőle)...
  • kukacos #43
    És tudnál mondjuk játszani az így kapott stream-en? Mobilnetnél tudtommal örülhetsz, ha 100 msec alatt van a latency.
  • kukacos #42
    Ez még nagyon messze van attól, amiről beszélek. Szervert bérelni régóta lehet, ahol persze a trükk az, hogy a felhasználó gépére sávszélt nem igénylő feladatokat lehet rajtuk csak futtatni.

    A technikai kérdés az, hogyan lehetne a számítógép popsijából kijövő összes kábelt egyetlen, akár sok kilométer hosszú kábelbe zsúfolni. Ha ez teljesül, akkor a számítógép lehetne akárhol.

    Sajnos ehhez egy egyeres telefonkábel kicsit kevésnek tűnik. Ha lenne üvegszál minden lakásba, talán...