MTI

A csekély bevételek miatt aggódnak a közösségi portálok

A Facebook és a hozzá hasonló közösségi portálok illetékesei régóta nyugtalankodnak. Népszerűségük látványos növekedése nyomán nevük közismertté vált, de mindeddig nem találták meg a módját annak, hogy a rengeteg új "barát" és "követő" arányos jövedelmet is hozzon számukra. A svájci Davosban lezajlott világgazdasági fórum alkalmából a nagy riválisok, a Twitter, a Myspace, a Facebook és a Linkedln vezetői együtt vitatták meg jövendő üzleti stratégiájukat.

Közös téma volt, hogy ezeket a hálózatokat a barátkozásnál többre is fel kellene használni: humanitárius célokra - például a Haiti földrengés áldozatainak segítésére -, vagy arra, hogy a vállalkozások jobban kommunikálhassanak ügyfeleikkel a fogyasztás serkentése érdekében. A résztvevők méltatták a közösségi média arra irányuló képességét, hogy sokakhoz eljusson, kapcsolatokat alakítson ki, összekösse az embereket és a vállalkozásokat, de nem sokat mondtak arról, hogy miként lehet pénzt csinálni az oldalak látogatóinak hatalmas tömegéből.

Augie Ray, a szociális internetezés egyik vezető elemzője úgy fogalmazott az AP amerikai hírügynökségnek: "Az a fontos számukra, hogy a fogyasztók szemében nélkülözhetetlenné váljanak. A Facebook esetében a +barátok+ preferenciáira és cselekedeteire is kiható hirdetések értéke az érdekes". Ezeken a portálokon azok számítanak barátnak, akiket a felhasználó a maga oldalán megnevez, betekintést nyújtva az általa elérhetővé tett tartalmakhoz.

A Facebook a portál jobboldalán elhelyezett hirdetésekből tesz szert jövedelemre. Az utóbbi időben találgatás indult arról, hogy a cég az idén esetleg a tőzsdére megy. A portál novemberben kettős részvényrendszert vezetett be, amely előjogokat biztosít a jelenlegi részvényeseknek, ám kevésbé vonzó más befektetők számára, mivel kevesebb szavazati jogot nyújt számukra: ez tipikusan a tőzsdei bevezetés előjátéka. "A Google tőzsdei bevezetése előtt ugyanezt tette" - jelentette ki a davosi megbeszélésen Scott Sweet, az IPO Boutique befektetési tanácsadó cég szenior partnere, aki szerint abban az esetben, ha a Facebookot is tőzsdére dobják, akkor a Twitter és a Linkedln is követheti a példát.


Evan Williams, a Twitter társalapítója és vezérigazgatója

A közösségi portálok új lehetőségeit méltatta a tanácskozáson Evan Williams, a rendkívül népszerű Twitter vezetője is. Elmondta, hogy egyre több kisvállalkozás érintkezik ügyfeleivel a portálon, kihasználva azt, hogy az emberek mind több kapcsolatukat bonyolítják a közösségi hálózatok segítségével. "A közösségi portálok közül sokan összpontosítanak erre a jelenségre. Működésük veleje a kommunikáció, de egyben mindenfajta egyéb érintkezést is gyámolítnak. A Twitter révén például bárki kapcsolatba léphet valamilyen helyi bolttal, például egy kávézóval, és megtudhatja, hogy mi az aznapi ajánlat" - fejtette ki Williams.

Randi Zuckerberg, a Facebook alapítójának, Mark Zuckerbergnek a testvére arról beszélt, hogy miként működött közre a portál más hasonló webhelyekkel együtt a Haitinak szóló jótékonysági programok megszervezésében a pusztító földrengés után, információt szolgáltatva a tragédiáról, és megjelölve az adományozásra szolgáló címet is.

A szakértők szerint a közösségi hálózatokban nagy üzleti tartalék van. George Colony, a Forrester ügyvezetője megjegyezte, hogy manapság sokan napi öt-hat órát töltenek az interneten - ennél több időt csak az alvásra fordítanak. A ComScore Inc. cég felmérése szerint a 15 legnagyobb forgalmú portál közül hét közösségi jellegű. Közülük a Facebooknak napi 130 millió látogatója van, a Myspace-t naponta 50-60 millió internetező keresi fel, a Twittert napi 25 millió.

Ezek a portálok mind több üzleti tevékenységet bonyolítanak le, a "barátok" rajtuk helyezik el álláskereső hirdetéseiket, vendéglők ajánlják konyhájukat, mások a legelőnyösebben beszerezhető gépkocsikat vagy számítógépeket ajánlják ezen az úton. Ez viszont azt jelenti, hogy a "szociális média az üzleti élet egyik motorjává válik" - vélekedik Don Tapscott, az nGenera Insight nevű, információs technológiával foglalkozó elemző cég elnöke. A vállalkozások a Facebookot és a Twittert felhasználják márkájuk méltatására, és arra is, hogy kedvükben járjanak termékeik felhasználóinak, például kedvezményeket és jutalmakat kínáljanak számukra.


Reid Hoffman, a LinkedIn alapítója és vezetője

Az online jövedelem alapvetően az internet társadalmi beépültségével függ össze. Ezt az eBayhez hasonló népszerű webhelyek hamar megértették, és fogyasztói bázisukat olyan kritériumokra építik, mint például a bizalom - hangsúlyozta Tim Berners-Lee brit fizikus, a világháló, a world wide web feltalálója. "A személyes adatvédelmi politikában végrehajtott legkisebb változtatás is kihat a közösségi hálózatok működésére" - mondta a portálok vezetőiből, szakírókból és tudósokból álló közönségnek. Az eBay megerősítette az adatvédelmet, így például az árverési portál ma már nem közli az egymás ellen licitáló vevők személyi adatait.

A fiatalabb internetezők azonban sokkal nyitottabbak, többet hajlandók közöli magukról. Reid Hoffman, az alkalmazottak és a munkakeresők közösségi portáljaként működő Linkedln elnöke és alapítója szerint "az adatvédelmet illetően inkább csak az idős emberek aggódnak". Sok tizenéves és fiatal felnőtt azért használja mobiltelefonján a Facebookot és a Twittert, mert szemükben az a legfőbb, hogy el lehessen érni őket, és láthatók maradjanak - fejtette ki.

Don Tapscott véleménye szerint a közösségi internetezés jövője maguktól a résztvevőktől függ. "Ez egy semleges média, a mi feladatunk megtölteni alapvető emberi értékekkel. Ezek egyike az információs titoktartás. Ennek lehetőségét meg kell óvni, tehát azt a jogot, hogy minden érintett megvédhesse adatait, magánéletének titkait" - hangsúlyozta az elemző Davosban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • csiber #3
    Szüntessék be, nagyügy :D
  • pinball #2
    hullatom is a könnyeket
  • Skynet85 #1
    szívem szakad meg