SG.hu

A kiadók igyekeznek kihasználni a GTA VI késését, játékcunami jöhet az ősszel

Napokkal azután, hogy a Take-Two Interactive jövő év májusára halasztotta a Grand Theft Auto VI megjelenését, a rivális kiadók igyekeznek módosítani játékuk megjelenési dátumát, hogy elkerüljék a közvetlen ütközést az iparág egyik legjobban várt címével.

Elemzők és iparági vezetők bejelentések hullámára számítanak az őszre, mivel a Take-Two tulajdonában lévő Rockstar Games potenciális kasszasikerének hiánya az idei kínálatból lélegzetvételnyi teret biztosít más címeknek. "A kiadók késleltették játékaik megjelenési dátumának bejelentését. A GTA VI után vagy akár közvetlenül előtte történő megjelenés csökkentette volna az eladásaikat" - mondta Obbe Vermeij, a Rockstar Games korábbi technikai igazgatója. "Az elkövetkező hónapokban számos olyan játék bejelentésére számíthatunk, amelyek most az őszi megjelenési dátumokat célozzák meg."

Az Electronic Arts a múlt héten elsőként lépett, és négy nappal a GTA késése után bejelentette, hogy még ebben a pénzügyi évben - amely 2026 márciusában ér véget - kiadja új Battlefield lövöldéjét. A Take-Two szintén ezt az ablakot tervezi kihasználni másik játékának, a Mafia: The Old Countrynak a piacra dobására. Más címek is profitálhatnak a késésből, köztük a Techland "Dying Light: The Beast" és az Embracer-féle "Killing Floor 3", amelyek még nem rögzítették a megjelenési dátumokat.

A szeptembertől december elejéig tartó időszak a játékipar számára nagyon fontos az ünnepek és az év végi vásárlási roham miatt. De nem sokan tudják kihasználni ezt a lehetőséget az új megjelenésekkel. A nagy címek hosszú fejlesztési ciklusai - amelyek némelyike öt-hét évig is eltarthat - azt jelentik, hogy a legtöbb nagy játékot nem lehet rövid határidővel átütemezni. Ehelyett az elemzők szerint ez az időszak a bővítménycsomagok, a felújított címek és a kisebb stúdiók számára jelenthet kedvező lehetőséget, különösen a már befejezés előtt álló játékokkal rendelkező fejlesztők számára.

A már befutott kiadók, például az EA és az Activision számára a késedelem jótékony hatású lehet. A közvetlen verseny egy olyan masszív címmel, mint a GTA VI, a Battlefield eladásait is csorbíthatta volna. Az EA stratégiailag jól döntött, mert máris megugrottak a részvényei, mivel a befektetők örültek a népszerű első személyű lövöldözős franchise visszatérésének. A vállalat vezérigazgatója, Andrew Wilson nem volt szégyenlős a lehetőséggel kapcsolatban. Az indítási ablak "világosabb, mint korábban volt" - mondta.

Joost van Dreunen, a NYU Stern School of Business játékprofesszora arra számít, hogy az EA a 2026-os pénzügyi év végéig 4-5 millió darabot ad el az új Battlefieldből, de úgy véli, hogy 3-4 millió darabot adtak volna el, ha a GTA VI nem késik. Az EA éves megjelenései, például az "FC" futball franchise és a "Madden NFL" szintén kevesebb versenytársat kapnak ebben az időszakban. "Ez lehetőséget teremt számukra, hogy még inkább pénzzé tegyék azokat a játékaikat, amelyeknek van egy élőszereplős komponensük, legyenek azok sportjátékok vagy olyanok, mint az Apex Legends" - mondta Chris Hewish, az Xsolla játékfintech cég stratégiai vezetője és a Survios VR-játékfejlesztő cég korábbi stúdióvezetője.

Az eladások fellendülése azonban nem garantált a címeiket 2025 őszére átütemező kiadók számára, mivel a megjelenések számának növekedése fokozza a versenyt egy olyan időszakban, amikor a fogyasztók visszafogják a költéseiket és válogatósabbak az új játékok vásárlásakor. A GTA VI késése szélesebb körű kérdéseket is felvetett az iparág 2025-ös növekedési kilátásaival kapcsolatban. A játéktól azt várták, hogy az eladásai óriásiak lesznek, heteken belül milliárdokat vonz majd, és felpörgeti a konzoleladásokat. A késés pedig egy olyan időszakban következik be, amikor az Xbox és a PlayStation ára máris emelkedett az USA által a fő gyártási központokra, köztük Japánra, Kínára és Vietnamra kivetett súlyos vámok miatt. A konzolok eladásai már eddig is csökkentek, és az áremelések tovább ronthatnak ezen.

Ennek ellenére voltak arra utaló jelek, hogy a gazdasági bizonytalanság közepette a játékipar ellenállónak bizonyult. Mind a Roblox, mind az EA a Wall Street becslései fölötti előrejelzéseket adott ki, és egyes elemzők szerint az ősszel a GTA VI helyére lépő címek segíthetnek az iparág növekedésének fellendülésében. "Lehetőség van arra, hogy ezt a növekedést más címek pótolják. Ez teret teremt más játékok számára, hogy belépjenek” - mondta Hewish.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • takysoft #1
    Igen, mert egy sok éves fejlesztés megjelenésének a dátuma nyilván attól kell, hogy függjön, hogy egy másik cég mikor ad ki valamit.

    Attól majd biztos előbb befejeződik a "mi" projektünk...
    Biztos jó lesz...