SG.hu

Játékokban hirdeti nézeteit Oroszország

Oroszországnak köszönhetően az ukrajnai információs háború a videojátékok területét is elérte, a Kreml propagandája jelen van a Minecraftban és más népszerű játékokban is.

Az orosz propaganda egyre jobban terjed a világ videojátékaiban. A Microsoft tulajdonában lévő Minecraftban orosz játékosok újrajátszották az orosz erők által januárban elfoglalt ukrajnai városért, Szoledarért vívott csatát, és a játékról készült videót országuk legnépszerűbb közösségi médiahálózatán, a VKontaktén tették közzé. Egy másik esetben a World of Tanks, egy többjátékos háborús cím orosz verziójának egyik csatornája májusban a náci Németország legyőzésének 78. évfordulójáról a Szovjetunió 1945-ös moszkvai tankparádéjának újrajátszásával emlékezett meg. A Roblox kisgyerekeket célzó játékplatformon egy felhasználó júniusban a belügyminisztérium erőinek tömbjét hozta létre a nemzeti ünnep, az Oroszország-nap alkalmából.

Ezek a játékok és a hozzájuk kapcsolódó vitafórumok, mint a Discord és a Steam, az orosz agitprop online platformjaivá válnak, és új, főként fiatalabb közönséghez juttatják el a propaganda áradatát, amelyet a Kreml arra használ, hogy megpróbálja igazolni az ukrajnai háborút. Ebben a virtuális világban a játékosok felvették a Z betűt, amely a megszálló orosz csapatok szimbóluma; hirdetik a Krímet és más régiókat érintő orosz területi követeléseket és visszhangozzák Vlagyimir Putyin elnök szavait arról, hogy az ukránok nácik és a konfliktusért a Nyugat a felelős. "Dicsőség Oroszországnak!" - hirdeti egy oktatóvideó, amely azt mutatja be hogyan kell zászlórudat építeni a Minecraftban. A rúdon lévő orosz zászló egy Luhanszk feliratú városkép fölött szerepel, amely egyike azon ukrán tartományoknak, amelyeket Oroszország annektált. A fiatalokat leginkább a számítógépjátékok világában lehet elérni, és így ez a propaganda hatással lehet a közvéleményre.


A Microsoft tud a problémáról, Brad Smith elnök áprilisban nyilvánosságra hozta, hogy a vállalat biztonsági csapatai tudatában vannak azon orosz erőfeszítéseknek, amelyek "alapvetően arra irányulnak, hogy behatoljanak néhány ilyen játékközösségbe", példaként említve a Minecraftot és a Discord vitaköröket. Elmondta, hogy a Microsoft tájékoztatta a kormányokat - amelyeket nem nevezett meg - ezekről az esetekről, de nem tartotta a dolgot jelentősnek. "Igazság szerint ez nem egy olyan dolog, ami miatt aggódnunk kellene" - mondta Smith egy washingtoni gazdasági konferencián. "Valahol mindenképp közzéteszik ezeket a híreket. Tudja, ez történetesen csak ez egy jó hely arra, hogy az információt bedobják a köztudatba."

A Microsoft fenyegetéselemző csoportjának vezetője, Clint Watts a New York-i Egyetem a videojátékokban megjelenő szélsőségességet vizsgáló kutatóinak elmondta, hogy a Wagner-csoport néven ismert orosz félkatonai erő "rosszindulatú narratívákat" népszerűsített a Discordon és a Steamen, hogy támogassa a Kreml nézeteit. Megpróbálták ösztönözni a jelentkezőket, amikor az orosz harci veszteségek hatalmas áldozatokat szedtek. "A propaganda elsősorban arra törekszik, hogy Wagnert és az orosz hadsereget menőnek és fenyegetőnek tüntesse fel" - mondta Watts. A Microsoft nem kívánta részletezni vezetői megjegyzéseit, illetve nem kívánt válaszolni az orosz példákkal kapcsolatos kérdésekre, csak annyit mondott egy közleményben, hogy a vállalat felülvizsgálja a közösségi szabványokat sértő tartalmakat.

Bár az anyagok egy része az egyszerű oroszok nézeteit tükrözi, más példák kormányzati részvételre utalnak. A Kreml videojátékokba való belenyúlása jól mutatja, hogy Putyin kormánya a diplomáciai és gazdasági elszigeteltség ellenére milyen kitartóan igyekszik politikai céljait a nyugati közösségi média és fogyasztói termékek felhasználásával támogatni. Júniusban hírességek, zenészek és legalább egy orosz kormánytisztviselő koncertet rendezett a Minecrafton az Oroszország-nap alkalmából. A tisztviselő, Jekatyerina Mizulina a Polgári Kamara, egy tanácsadó testület tagja és az Orosz Internetbiztonsági Liga vezetője. Édesanyja, Jelena a parlament felsőházának tagja és Putyin egyik prominens szövetségese, a homoszexuálisokat célzó konzervatív törvények nagy támogatója.

Putyin nemrég részt vett egy 2018-ban alapított, hogy a fiatalok társadalmi és gazdasági kérdéseivel foglalkozó civil szervezet gyűlésén, ahol aláhúzta a Kreml érdeklődését a játékipar iránt, mint a kormányzat potenciális eszközét az értékek közvetítésére. "Kolosszális üzletnek" nevezte azt, és az ugyanazon a találkozón felszólaló miniszterelnök-helyettes szerint minden negyedik orosz játszik online játékokkal. Putyin szerint a játékoknak "a művészet és az oktatás metszéspontjában kell lenniük". "A játéknak segítenie kell az ember fejlődését, segítenie kell önmagát megtalálni, segítenie kell az ember nevelését mind az egyetemes emberi értékek, mind a hazafiság keretein belül" - mondta Putyin.


A Gazprom által finanszírozott Atomic Heart figurái még az Armrus, egy orosz állami katonai áruház kirakatain is megjelentek. A játék együttműködik az FSZB-vel, a játék weboldalán keresztül gyűjti a játékosok adatait az orosz ügynökség számára. Egy másik hasonló orosz fejlesztésű játék az Escape from Tarkov. A fejlesztők úgy reklámozták új DLC-jüket, hogy középső ujjukat mutatták egy ukrán katona játékbeli modelljének. A játék subredditjén és fórumán pedig a moderátorok minden utalást törölnek az ukrajnai háborúra, elrejtve az orosz invázió borzalmait a gyanútlan játékosok elől.

Oroszország 2022. februári ukrajnai invázióját követően a Microsoft bejelentette, hogy felfüggeszti az Oroszországba irányuló új termék- és szolgáltatásértékesítéseket, hogy megfeleljen az Egyesült Államok és Európa által bevezetett szankcióknak, de az oroszok továbbra is megtalálják a módját, hogy a játékai és az olyan oldalak, mint a Discord és a Steam segítségével szélesebb közönséget érjenek el. A propaganda jellemzően orosz nyelvű, ami arra utal, hogy a célközönség az otthoniak vagy a szomszédos országok, köztük Ukrajna orosz anyanyelvű lakosai között van. "Az orosz propaganda új dolgokkal próbálkozik, hogy népszerűsítse a rendszerét" - mondta Artem Starosiek, az online fenyegetéseket elemző ukrán Molfar tanácsadó cég vezetője.

A Molfar kutatói több mint egy tucatnyi esetben azonosítottak Kreml-barát propagandát a Minecraftban, a Robloxban, a World of Tanks és a World of Warships orosz verzióiban, a Fly Corp, az Armored Warfare és a War Thunder játékokban. Majdnem mindegyik a náci Németország feletti szovjet győzelmet dicsőítette, egy olyan témát, amelyet Putyin és tanácsadói arra használtak, hogy támogatást szerezzenek a mai háborúhoz. Némelyikük kifejezetten politikai pártokhoz vagy kormányzati szervekhez kapcsolódott. Nem világos, hogy a Microsoft vagy más vállalatok milyen lépéseket tettek az orosz erőfeszítések megakadályozására. A Wargaming Group - a World of Tanks, a World of Warships és más játékok ciprusi székhelyű alkotója - tavaly kivált az orosz és fehéroroszországi üzletágából. "A Wargaming vehemensen támogatja az ukrán népet, kijevi stúdiónkat és ottani alkalmazottainkat" - mondta Alex Brewer-Disarufino, a Wargaming észak-amerikai szóvivője.

Jacob Davey, a londoni Institute for Strategic Dialogue szélsőjobboldali és gyűlöletmozgalmakkal foglalkozó kutatási vezetője szerint a Minecraft és más játékok hasznos eszközök lehetnek azok számára, akik befolyásolni akarják a kiszolgáltatott fiatalokat, különösen akkor, ha ezek az emberek már privát csoportokba rendeződtek, ahol szívesen beszélgetnek a szélsőséges ideológiákról. "Tudjuk, hogy a tudatformálásra és az emberek befolyásolására törekvő ellenséges szereplők opportunisták" - mondta Davey, aki a szélsőséges tartalmakat tanulmányozza. "Oda mennek, ahol úgy gondolják, hogy fogékony közönségre találhatnak, és a legkülönbözőbb technológiai platformokat veszik igénybe üzenetük terjesztéséhez." Tekintettel sok játék harci jellegére, nem meglepő, hogy az ukrajnai háború hatással van a tartalomra, de egyes esetekben maga a játék vált csatatérré.


Egy németországi cég készített egy videojátékot, a Death From Above-ot, amely az orosz erők elleni ukrán dróntámadásokat szimulálja. A cég tulajdonosa "propagandajátéknak" nevezte a játékot. 2023 júniusában Finnország legnagyobb újságja, a Helsingin Sanomat felbérelt két pályatervezőt, hogy készítsenek egy különleges pályát a Counter-Strike-ban. Ez egy rejtett szobát tartalmazott, amely az ukrajnai háború borzalmait mutatta be. "Lehetne-e olyan helyet teremteni a Counter-Strike-ban, ahol az FPS-t játszó orosz fiatalok milliói kénytelenek lennének szembenézni az ukrajnai háború borzalmaival?" - tette fel a kérdést az újság egy interaktív cikkben.

Joseph Brown, a British Columbia-i Thompson Rivers Egyetem adjunktusa öt évet töltött Oroszországban a videojáték-fejlesztésről tanítva, és elmondta, hogy első kézből látta, hogy az ország milyen elkötelezett a videojátékokon és a média más formáin keresztül történő propaganda iránt. "Mindenkit vissza kell állítaniuk a háborúba" - mondta Dr. Brown. "Ez egy újabb darabja ennek az egész kirakós játéknak, a folyamatos propagandának, állandóan. Minden egyes médiumban, amivel csak el tudnak érni, el fognak érni téged"."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • csicso82 #6
    Kreatívnak tűnik de primitív módszer.
  • kvp #5
    Alapvetoen az amerikai es nyugat europai piacon az amerikai jatekok es az amerikai narrativa az ami ervenyesult eddig a videojatekokon keresztul. Ehhez az USA ragaszkodik. Mivel a nyugati blokk vezetoje, ezert ertheto, hogy vedi a kulturalis dominanciajat a sajat felsegteruleten belul.

    Amennyire en latom el kell fogadnunk, hogy az USA az ukran es tajvani esemenyekre valaszul ugy dontott, hogy ujfent ket reszre osztja a vilagot. Vannak akik veluk vannak es vannak akik ellenuk. Magyarorszag a nato es eu tagsaga miatt ujfent a nemet, azaz az amerikai oldalon talalta magat, az oroszokkal szemben.
  • Major #4
    Azért, a példa ne maradjon benned.
  • Myers #2
    Megcsinálhatnák a Red Alert következő részét. :)
  • Kissssss0 #1
    mintha a játékok nem lettek volna már így is az ilyen olyan országok agiprop hadszíntere az elmúlt 13 évben... féleszű játékfejlesztők meg kiadók még asszisztálnak is hozzá, aztán utána meg megy a bőgés részükről hogy miért vannak korlátozva a játékaik különböző országokban.