Berta Sándor

Sikeresek a Volkswagen hamburgi tesztjei

Az alkalmazott szoftver folyamatosan fejlődik.

A Volkswagen április óta teljesen automatizált e-Golf típusú gépkocsikat tesztel Hamburgban. Ez az első alkalom, hogy a társaság 4-es szintű automatizált járműveket próbál ki valódi körülmények között egy nagyvárosban. Az egyes autókat lézerszkennerekkel, kamerákkal, ultrahullámú szenzorokkal és radarokkal szerelték fel. A megszerzett adatokat a konszern november elején alapított autonóm közlekedési cége, a Volkswagen Autonomy (VWAT) GmbH is megkapja. A tesztek során kiderült, hogy a gépkocsik még nagy forgalomban is megbízhatóan és az előzetesen számított menetrendeket betartva tudnak közlekedni. Bebizonyosodott, hogy a javított algoritmusnak köszönhetően a járművek még a rendkívül bonyolult közlekedési helyzetekkel is megbirkóznak.

Alexander Hitzinger, a Volkswagen autonóm közlekedést felelős alelnöke kijelentette, hogy egy kiforrott öntanuló rendszer megalkotásán dolgoznak, amelyet már a következő évtized közepétől elérhetővé akarnak tenni. A különlegesen felszerelt e-Golf modellek képesek arra, hogy a lehetséges forgalmi eseményeket 10 másodperccel előre kiszámítsák, ezáltal jelentős mértékben javulhat az egyes szituációkra jutó reakcióidő. A projekt keretében az adatok elemzésére a mély tanulást, a neurális hálózatokat és a mintafelismerési eljárásokat egyaránt alkalmazzák. Így az események akár egy másodpercen belül többször is újra kiértékelhetővé válnak.

A fejlesztésben komoly segítséget jelentett, hogy a szakemberek támaszkodhattak a korábbi tesztek eredményeire, de még bőven vannak olyan dolgok, amelyek figyelembevételére meg kell tanítani a rendszert. Ezek közé tartoznak a túl gyorsan hajtó sofőrök, a nagyon egymás mellé vagy akár a külső sávba belógóan parkoló autók, a piros jelzésre nem figyelő gyalogosok, a szemben közlekedő kerékpárosok, valamint a kereszteződések. Az e-Golfok az átlagosan egy hétig tartó tesztszakaszok során naponta többször közlekednek a kijelölt útvonalon. Az adatok gyűjtésében és elemzésében gépkocsinként 11 lézer, 7 radar és 14 kamera segít. Továbbá minden járműben van egy 15 laptop számítási teljesítményét kínáló fedélzeti számítógép, amely percenként akár 5 gigabájt adatot tud megosztani és feldolgozni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #4
    Az utolsó 2018-as kaliforniai jelentésben a Waymonál 18e km/1 átadást már nem nevezném soknak, kíváncsian várom az idei adatokat. Vélhetően többen kezdenek majd felzárkózni a Waymo-ra. Uber ugye Arizonában tesztel, de 40 autó azért már megalapoz némi progress rate-et, bár ez is csak töredéke a GM flottájának ahol csak úgy röpködnek az újabb milliárd dolláros fejlesztési pénzek. Az élenjárók most már azt pedzegetik a hatóságnál hogy engedélyezzék a kormány és a többi manuális irányítás kivételét a járművekből. Elon pedig nemrég arról beszélt hogy előbbre hoznák a korábbi 2020 közepi marketing néven 'full self driving' bekapcsolását egy szűkebb csoportnak idénre, de ez még nem biztos, és a vezetőnek továbbra is 2020 végéig át kell tudnia vennie az irányítást. Meglássuk mennyire nagyot mondás.
  • defiant9 #2
    "szemben közlekedő kerékpárosok"
    Én tegnap szembe haladtam az Arany János utcában egy önvezető tesztautóval, ezzel is segítettem a fejlesztést:)
    A VW státusz riportja számomra ambivalens, egyrészt kitűnő eredményekről beszél, másrészt meg alapvető hiányosságokról. Legtisztább az lenne ha közölnék a disengagement/km mutatót évente. A 2025-ös céldátumuk inkább a még megoldandó hiányosságok jelentős számára utal, de legalább nem hurrá optimisták.
  • tom_pika #1
    olcsó lesz ez az autó ezzel a hardverrel... tudom, nem is kell autót venni...