13
-
t_robert #13 ok akkor nem 1,5 hanem már 1,8-as szint fejlödött... de az 5-ös szinttől, ami a teljesen az önvezető képesség még marha messze van. Jóval messzebb, mint az önvezetés jelenleg tesztelt járművei. még azok se érték el a 4-es szintet legfeljebb közelítenek már hozzá. Az 5-ös szint majd az lesz, mikor beülsz az autódba megmondod neki hová szeretnél eljutni. Aztán magától kideríti merre kell menni és megoldja. Közben neked 0%-ban kell figyelned, hogy mit csinál az autó. Egy dologra kell figyelned, amikor közli veled az autod, hogy megérkeztél a célodhoz. te kiszállsz esetleg közlöd a kocsival, hogy délután 3-kor mentek vissza.
- Ja jut eszembe mennyi töltés van még benned?
- átlagos fogyasztás mellet még 345 km-re elég.
- Hmm tudod mit keres a közelben valami automata töltőpontot és vegél fel még energiát, de csak 5000 forintért. Nem én vagyok a Mészáros Lőrinc.... és csak jövő héten kapok fizetést. Lehet, hogy este átugrunk még Szegedre a barátnőmhöz.
És mindezt 10-szer nagyobb biztonsággal teszi az autó, mintha te vezetnéd...... nem próbál se téged se mást megölni.... na ez az 5-ös szintű... :)
Utoljára szerkesztette: t_robert, 2021.02.03. 13:40:45 -
jocco #12 Azért nézzünk pár amerikai FSD-s videót, hogy mire képes egy Tesla, ne az európai dirve assist-os verzióból induljunk ki. Mindegyik Teslában amiben benne van a megfelelő hardver háttérvben folyamatosan futtája az önvezetést s igy tanulja s térképezi fel a környezetet s a sofőr rekacióit egy helyzetre. Ha valahol hibázik is azt a bétába lehet jelezni, s nem egy videó van amin lehet látni h ha eleinte ott ahol beavatkozást igénylett, egy frissítés után csont nélkül megoldja.
https://www.youtube.com/watch?v=J-EAaq6UATI&ab_channel=DirtyTesla
https://www.youtube.com/watch?v=i8qVLmflQjs&ab_channel=AIDRIVR
-
t_robert #11 Hát egy tesla nem azt érzékeli, mint egy profibb önvezetésre használt kisérleti jármű. Van benne ráfutás gátlás, sávtartás, tábla felismerés. Ha kiteszed az indexet egy autópályán, akkor magától sávot vált stb. Na ezeket a korábban már létezett támogató rendszereket kapcsolja őssze egy program. De nincsen benn olyasmi, mint mondjuk egy LIDAR, amivel egy valódi őnvezető autó megpróbálja feltérképezni a környezetét és az alapján dönteni. Ezért legfeljebb 1,5 szint az 5-ből. De az a 1,5-es szint is csak nagyon preciz kiépített környezetben működik. Ahol mondjuk egyértelműen fel vannak festve a terelő és záróvonalak, hogy képes legyen egyértelműen meghatározni az út nyomvonalát. Vagy precizen kirakott és látható kresz táblák, amit képes felismerni. Ha ezek hiányoznak, akkor csak az ima és a remény marad, hogy egy tesla arra megy amerre az út. -
t_robert #10 Ö az az idősebb fickó, aki bemutatta, hogy milyen lemenni egy teslaval Budapestről valahová a balaton felvidékre? Tanulságos, mit lehet elvárni egy Teslatól a valóságban. A kocsi szépen teljesített Pestől a Balatonig, amíg autópályán haladt. Csak 2-3 alkalommal kellett beleavatkozni a vezetésbe. De ahogy letértek a pályáról és egyre kisebb utakra mentek már mindent elkövetett, hogy megölje a gazdáját vagy bárki mást... -
Venator #9 Ezt hívják fejlődésnek. Már jobb, mint 10 éve, de nem tökéletes. Majd lesz. Egyelőre nem látsz önvezető autókat az úton teljesen egyedül közlekedni, nem véletlenül.
Nem kell mindig fanyalogni, örülj, hogy van akinek van esze és pénze ezt fejleszteni.
Kíváncsi lennék mit mondanál az első mosogatógép prototípusokra. "Á, hagyjuk, ez szar, fejlesszünk ki jobb szivacsot." Vagy az első repülőgépekre, hogy "Á inkább ne fejlesszünk, mert ez szar, menjünk gyalog." -
asgh #8 Kb. 15 éven belül már nem előny lesz, ha a kocsi nem tudja az önvezetést, hanem hátrány, ha nem. 20-25 éven belül meg már nem az lesz a kérdés, hogy engedélyezik-e a vezető nélküli full autonóm járműveket, hanem hogy engedélyezik-e egyáltalán a manuális vezetést.
Ezek önfejlesztő rendszerek így egyszerűen csak idő és begyűjtött adatmennyiség kérdése, hogy mikor érnek el jobb baleseti statisztikákat az önvezető autók, mintha az utakon rajzó sok idiótára bíznák, hogy betartják-e a közlekedési szabályokat. -
kvp #7 A Tesla europai szoftvere direkt le van butitva, mert az EU szabalyzo testulete miatt kenytelenek voltak kivenni egy csomo dolgot. Az amerikai szoftver legujabb valtozata pl. korforgalmakon is at tud menni, de ha valamit nem ert, akkor biztonsagosan megall.
Egyebkent a rosszul felfestett utakkal kapcsolatban mindig felmerul bennem, hogy melyik lenne egyszerubb: megcsinalni a festetlen utakon valo kozlekedest vagy valamilyen egyezmenyes szinnel minden onvezetesre kijelolt utcaban felfesteni a nyomvonalakat a savok kozepere? Onnantol kvazi egy vonalkoveto robot tudasara lenne szukseg csak. Persze most mindenki arra var, hogy a helyzetmeghatarozo muholdak pontossaga javuljon annyit, hogy ezt ne kelljen fizikailag felfesteni csak a virtualis terben. Mondjuk erre is vannak nagyon jo fejlesztesek.
Onnantol, hogy minden automata auto mindig tudja, hogy hol van pontosan es merre nez az eleje, mar tenyleg csak vonalkovetes. A tormelek az uton pedig tipikusan olyan eset, amit a kocsinak ki kell szurnia es biztonsagosan megallni elotte. Ha jol tudom a Google megoldasa erre mar kepes. (ott a batorsag hianyzik a szoftverbol, tehat nem hibazik, csak tul sokszor megall mert nem tudja mehet-e, ami onmagaban nem gond csak igy meg nem hasznalhato) -
gosub #6 Egy Bp Vérmező-Óceánárok utca, Vérhalom tér érintéssel vajon hány belenyúlással teljesítene? -
#4 azért mert nem csinál meg mindent magátol még azért azt tulzás lenne mondani, hogy nem tud semmit és csak 1,5ös szintü az 5 bol.
Ha igy lenne akkor mit mondanátok a most a közütakon közlekedö többi autóra ami ugyan ugy vezetés segitövel van felszerelve?
Mert ahokhoz képest azért egy teszla fényévekkel többet tud.
Gondolom nem vagy azzal sem tisztávba , hogy a különbözö kategoriák mit irnak elö, csak nagy vonalakba amikor a cikkek szalagcimét olvastad. Mert az 1es kategoria az kb ami most egy átlag autóba benne van, hogy holttér figyelés meg sávelhagyás figyelmeztetés, de azon kivül nem fog téged semmiben sem helyettesiteni, azért a tesla ennél többre képes.
Azt elvárni egy béta softver első kiprobálásakor, hogy mindent hiba nélkül megold azért nem kicsit demagog szóveg.
Az meg, hogy hiányoznak a szenzorok belöle és nem alkalmas a szoftver rá. Láttad már egyáltalán az autót hogy hol vannak a szenzorai vagy a softvert hogy mit érzékel az utbol és a környezetésől.
Mert a tesláknál nem abbol merül ki a táblafelismerés funkcio mint a legtöbb autónál, hogy felismeri a sebességtáblákat és kijelzi hanem konkrétan tudja, hogy az a tába mennyit mutat és a kocsit képes arra a sebességre beállitani, mig a normális kocsiknál csak felmutatja a képet , aztán semmi reakcio, nincs se figyelmeztetés se sebesség limit , hogy ne tudj többel menni.
Az csak egy PR maszlag,. hogy rfogják , hogy van benne táblafelismerés.
-
Macropus Rufus #3 Polgar Arpi mutatta be a youtube-on, hogy mennyire ne bizzal a Tesla automatikus vezeteseben. Ha van utszel felfestes sem szamit ha az ut egy korforgalomba hajt be. Ezzel nem tudott mit kezdeni a vas, es ha az Arpi nem avarkozik kozbe akkor szepen beszallnak a korforgalomba. Ez nem 1.5 hanem 0. Ennyi. Ez meg csak nem is vezetest tamogato rendszer. Ez egy faszmeregetes amugy semmire nem jo. -
Sequoyah #2 Ez egy teszt volt. Valoszinuleg az aki most tesztelte az tudja hogy nem kene szunyokalnia, es nem veletlenszeru Tesla tulajok kapjak meg a funkciot... -
t_robert #1 hát ez kissé életveszélyesnek tűnik. Egy Tesla koránt sem ónvezető jármű. Úgy precíz, hogy fejlett vezető támogató rendszerekkel felszerelt.
elvben felismer táblákat illetve megpróbálja követni az útvezetést. Ez szépen müködik mondjuk percizen kiépített autópálya esetén. Ahol egyértelműek a jelzések és sávok és egyebek. Ahogy beér olyan környezetben, ahol hiányoznak a jelzések eszét veszti. Például terelő vonalak és útszéle vonal hiányában nem tudja merre megy az út. Simán neki vinné az embert egy útszéli fának vagy áttérne a szembe jővő forgalomhoz egy jó kis frontális ütközésre. Nem csak a szoftvere nem alkalmas rá, hanem hiányoznak azok a szenzorok is belőle, amelyek segítségével megpróbálja használhatóan érzékelni a környezetét menet közben. 5 kategóriába szokták sorolni az önvezetést 1-5 -ig ebből 5-ös szint az, ahol beszáll az ember beállítja, hogy hová megy majd a kocsi elviszi tényleg oda magától. Közben akár szunyókálhat is. A legjobb kisérleti önvezető járművek valahol a 3-ból 4 átmenet környékén vannak a legjobbak valahol a 4-es szint elején. Egy Tesla jelenleg úgy 1,5-es szintet képviseli.