101
  • Tetsuo
    #101
    Az csak bizonyos korulmenyek kozott igaz, amit te altalanos torvenynek fogadsz el..
  • Kara kán
    #100
    Ezt a zenés videóklipet Pheelnek küldöm. Hátha megjön a jobbik esze. Amúgy érdekesek vannak az ismertetőben.
  • halgatyó
    #99
    Nagyon fontos

    Nem árt arra odafigyelni, hogy a közlekedés-szállítás csak egy része a gazdaságnak és a társadalomnak. Ráadásul ha csak az egyéni közlekedést szorítják vissza, azzal a társadalom-gazdaság által elfogyasztott energiamennyiség nem fog nullára zuhanni!

    Vagyis az olaj akkor is elfogy, ha mindent hajóval szállítanak és mindenki busszal szenved.
    Akkor is szükség lesz a lakások fűtésére (ez fogyasztja a legtöbb energiát), akkor is ki kell mosni a ruhánkat, meg szeretnénk fürödni meleg vízben, stb...
    A korszerű ipar termékeit is meg akarjuk venni, azokat pedig le kell gyártani és el kell juttatni a lakossághoz.

    Vagyis: ha autózunk, akkor elfogy az olaj mondjuk 50 év múlva. Ha nem autózunk, akkor elfogy az olaj 60 év múlva.
    EZ A MEGOLDÁS????? NEM!!

    Át kell állni az olajról más energiahordozókra.
    Ez óriási feladat. Nehéz szavakkal leírni, akkora és annyira bonyolult feladat.
    Ennek a végrehajtása erős gazdaságot kíván.
    A környezetvédelem túllihegése legyengíti a gazdaságokat, a normális életminőségünk és mozgásszabadságunk erőszakos (és ravasz, aljas módon történő) megvonása pedig az emberi erőforrásokat rombolja!

    Pont egy ennyire kritikus időszakban. A hatalom igazi birtokosainak szándékai nagyon kevéssé érthetőek. (fogalmazzunk finoman)
  • halgatyó
    #98
    Ezt mire írtad válaszul?
    A kamionok vasúti szállítása vajon miért nem működik? Tényleg nem tudom, maximum tippelni tudok: költség.
    A dunai hajózás (sőt, nemcsak a dunai, hanem egy össz-európai hajózási hálózat minta csíráiban meglenne) nos, a dunai hajózás asszem pont a környezetvédelem hibás értelmezése miatt nem műxik. (ld. Duna-kör és hasonlók)

    Azt hadd jegyezzem meg, hogy átütő sikert nem várhatunk a hajózástól. A társadalom-gazdaság által létrehozott össztermék túlnyomó zöme ma már nem tömegáru, hanem kifinomult termék (mikroprocesszoros készülékek, stb...) Ezeket nem egyetlen nagy üzemben állítják elő.

    A tömegárut -- ha világviszonylatban nézzük -- nagyobbrészt hajóval szállítják ma is. Hatalmas óceánjárókkal. Így gazdaságos. A Dunán csak sokkal kisebb hajók férnek el, így nem annyira kifizetődő, bár attól még lehetne növelni a vizi szállítást, nem tudom, miért nem növekszik.
  • halgatyó
    #97
    Már többször leírtam, de nem lehet elégszer, a sajtó által marhaságokkal tömött agyakból minden kihullik..
    Szóval sok ezer éves történelmi tapasztalat, hogy a közlekedés-szállítás felvirágzása az érintett területek (városok, városállamok, régiók vagy épp birodalmak) felvirágzását vonja maga után.
    Ennek az ellentettje is igaz: a közlekedés-szállítás leromlása hatására hanyatlásnak indul az érintett terület is.

    Ez kisebb földrazi léptékben és napjainkban is működik. Meg lehet figyelni a fizetőparkolás hatását az érintett terület boltjaira, majd a lakosság összetételére! Bárki végigmehet a belső körúton (4-6-os villamos vonala) vagy az Üllői út belsőbb szakaszán, de lehetne sorolni a helyeket, és láthatja a lehúzott redőnyöket, az üresen álló poros kirakatokat, az "Eladó" táblákat évről évre növekvő számban. És a lakosság előregedést (jobbik esetben) vagy épp az összetétel megváltozását (hadd ne ragozzam)

    Az értelmes, előrejutni és boldogulni akaró, tervezgető, álmodozó és szorgalmasan dolgozó emberek menekülnek az olyan nyomorultrohadék területekről, ahol a közlekedést drasztikusan megnehezítik. És ez így van jól.
    Reménykedjünk, hogy erre egyszer rájönnek a hatalom igazi birtokosai is. Feltéve, hogy jószándékúak... ami iránt vannak kétségeim, de ez más lapra tartozik.
  • Kara kán
    #96
    Segítek visszagurítani, okés?

    Az okok a fejekben vannak. Az okok a fejekben vannak. Leírjam még egyszer? Vannak persze természeti katasztrófák is, de azok a hülyéknek vannak kitalálva. Kedvem lenne ezt is leírni még egyszer. De majd besuvasztom az aláírásomba.

    Mondok két példát:
    - kamionok szállítása vasúton. De jó lenne, de nem müxik. Olcsóbb és kényelmesebb lenne a kamionosnak, környezet- és autópályakímélőbb nekünk, ráadásul gyorsabb is, de nem müxik. Ezt egy EU-s rendelettel be lehetne vezetni (lásd: fejek). Aki meg nem úgy csinálja, ahogy a rendelet írja, azt deportálni kell Szibériába.
    - dunai hajókázás, főleg völgymenetbe. Kutya Szerbia sem háborúzik már. Mert ugye azt vágod, hogy a dél-szláv balhék miatt akadt meg a dunai hazás fejlődése? Lefelé árut szállítani, a töröknek, tatárnak, románnak, bolgárnak a németektől, csehektől, szlovákoktól, az lenne a legolcsóbb.

  • halgatyó
    #95
    Inkább várakozó álláspontra helyezkednék. Egyelőre nem látszik tisztán, hogy milyen eredményről van szó.
    Olvastam valami Richter nevű fizikusról, aki az 50-60-as években jelentős pénzeket akasztott le Argentinában fúziós kutatsokra. Nagy szikrákat üttetett át gázokon, a plazma instabilitásokról mit sem tudva... a kisérletek zéró eredménnyel jártak, asszem úgy kellett ellógnia, mint a középkori aranycsinálóknak a bosszútól lihegő nagyherceg udvarából
    De már alig tudok visszemlékezni a sztorira
  • halgatyó
    #94
    A civilizációnk éppoly bonyolult és érzékeny, mint a környezet.
    Minden eleme összefügg mindegyikkel. Mint egy nagy halászháló. Ha az egyik csomóját megrántod, megmozdul a többi is.

    A jelenlegi civilizáció ember százmillióknak sőt egyre inkább ember milliárdoknak ad olyan életminőséget, amely a korábbi korokban elérhetetlen volt, a korábbi korok életminőségét leírhatatlan mértékben múlja felül.

    Érdemes elgondolkodni azon, hogy minden hogyan vált lehetővé. Vannak igen fontos, egymással összefüggő elemei:

    -- A tudományos-technikai fejlődés (100 emberből 100-nak ez ugrana be először.)

    -- Az energiaforrások, amelyek éltetik ezt a civilizációt,

    -- A nagy sorozatú gyártás! Sajnos, erre kevesen gondolnak, pedig ez kb. egyenrangú az előbbiekkel.
    A korszerű ipari termékek igen sok kutatás-fejlesztési munkát tartalmaznak. Ezenkívül bonyolultak, sok alkatrészből állnak, és ezek preciziós alkatrészek, vagy egyéb okból nem állíthatók elő egy sufniban.
    Ezeknek a sok alkatrészből álló, preciz termékeknek az előállítása csak nagy sorozatú gyártás esetén gazdaságos. (A ráfizetéses termelés pedig nem tartható fenn, és a tömegek életminőségét inkább rontja, mint javítja)

    A nagy sorozatú gyártás feltételezi, hogy egy-egy gyártó nagy területet kell hogy ellásson. Ez pedig szállítás nélkül nem megy.

    A másik tényező az emberi: a növekvő specializáció, ami a növekvő fokú munkamegosztásból következik. Ez a munkavégzés hatékonyságnövekedsének az emberi feltétele. és együttjár a hosszabb képzési idővel, és a folyamatos utánképzéssel (ami nagyobbrészt ma még önképzés).

    A munkaerőt is szállítani kell a munkavégzés helyére. Ha valakinek hajnali 4-kor kell felkelnie, hogy az 3/4 6-kor induló vonattal bedöcögjön a gyárba, 1 óra alatt megtéve a 20 km-es távolságot, délután meg vissza, nos attól az embertől ne várjunk kvalifikált munkát.
    Amellett az életminősége rettenetes. A közlekedés visszafogásáért hadakozóknak szívből kívánom a vidéki ingázók életét!!!!

    Az a baj, hogy a közlekedés csupán következmény, azaz tünet! Az OKOKAT kellene kezelni ahhoz, hogy az egyéni közlekedés mértéke csökkenjen, mert az autósok szarbatiprása még tüneti kezelésnek is gyenge!
    Vagyis:
    -- Jelentősen csökenteni kell a lakások és munkahelyek átlagos távolságát, ez több munkahely létrehozását jelenti, valamint a szellemi munkák (részarányuk növekszik!) otthoni végzését egyre inkább
    -- Óvodák, iskolák minőségének és sűrűségének növekedését, hogy közelebb találjanak az emberek (családok) ilyen intézményt,
    -- Az autózás futáskilométertől FÜGGETLEN költségeinek megszüntetését!
    Amikor a nyomorult antall-kormány alatt bevezették a kötelező felelősségbiztosítást, az nagyot lendített az emberek közlekedhetnékjén. Végülis ha már úgyis ki vanm fizetve, hát járjunk vele... akkor is fogyaszt, ha a garázsban áll és elő se veszem hétközben. Aztán jöttek a mindenféle adók, ma már egy nulla km-t futó autó is komoly pénzekbe kerül. Ezt meg kellene szüntetni, hogy a spórolós emberek szabadon dönthessenek és nem kényszer és gyalázkodás hatására, hogy mivel közlekednek.
    -- Át kellene gondolni, azt is, hogy ha az egyik városból valaki átautózik a másikba, például (csak egyetlen kiragadott példa!) abban a vároban van egy kiváló bútorbolt, az övében meg nincs, akkor hogyan lehetne elérni, hogy otthon is megtalálja azt?
    Persze, aki a jó bolt közleében lakik, az anyázza a másikat, hogy miért autózik oda, de az eszébe sem jut, hogy csak az ő lakótelepe önmagában nem tartana el egy komoly boltot, ahhoz nagyobb környezet lakossága (kereslete) szükséges...
    Vagyis azokra az emberekre szüksége van, de azért bumlizzanak csak busszal, míg ő ott lakik a szomszédban és röhög a markába...
    Lehetne még sorolni.

    Összegezve:
    A közlekedés-szállítás rugalmassága is része a nagy sorozatú gyártásnak és az áruk eljuttatásának a lakossághoz. Nem lehet vasúti síneket építeni minden kis bolthoz. Sőt, a rendszerváltás óta felszámolták azokat a nagy gyárainkat is (cement-, tégla-, cukor-, konzerv-, stb gyárainkat) amelyekbe vasúti sínek kígyóztak befelé.
    A helyükbe egy rakás 10 fő körüli kis kft lépett. Azokba pedig nem jár különbusz, és vasúti sínek sem kígyóznak.
    Tudomásul kell venni, hogy ezek az OKOK. A tüneti kezelésnek is rossz megoldások csak fogcsikorgatást és tömeges gyűlöletet váltanak ki. Gazdaságilag és társadalmilag nagyon hátrányosak.
  • Tetsuo
    #93
    Egy hirtelen valtas, ha a mai viszonyokat nezzuk, gazdasagi osszeomlast eredmenyezne, ill valsagot, amibol ha kijovunk, akkor valoszinuleg jobb eselyeink lesznek mint most, de a problema ennel sokkal ossszetettebb.
  • Tetsuo
    #92
    :) Nem mondtam hpogy mindennek mi vagyunk az okai, es nem mondtam hogy a 2000-es allapotot kell lefagyasztani..

    "..túlélésünk összekapcsolódik más fajok túlélésével" ez teny. errol pofazok.
    A termeszetet azert akarom megmenteni, mert az en kornyezetem resze es az unokaim kornyezetee is, nem holmi filozofiai okokbol..
  • duke
    #91
    "Ezt a "szmog=halál" fröcsögést az autóellenes állatok találták ki, és nyomatják a sajtóban naponta ezerszer.

    IRTÓZATOS ALJAS HAZUGSÁG!
    És mérhetetlenül aljas célja van: a dolgozó középosztály megfosztása életminőségétől, terveitől, vágyaitól, céljaitól, önállóságától, társadalmi súlyától, mindentől!"

    Bocs de szerintem neked elgurultak a gyogyszereid, ha a civilizacio osszeomlasat vizionalod a belsoegesu jarmuvek megszuntetese miatt.
    A mai technologiaval gond nelkul kivalthato lenne az olaj,szen,gaz,atom eromuvek hasznalata.Az ezekre elkoltott 1000 milliard dollarok tizedebol par ev alatt kiepitheto lenne az ezekkel egyenerteku nap, szel, geotermikus eromuvek halozata.


    "a vizet nem a vízcsapból veszik, hanem edényben hozzák a patakból."
    Hat a vizet ma is edenyben szallitjak,csak most az edenyt PET palacknak hivjak. :)
  • Kara kán
    #90
    Ezt én is aláírom.
  • NEXUS6
    #89
    Nem akarok nagyon műbalhét generálni. Tényleg csak a megfogalmazásba kötnék bele. Mert az tiszta sor, hogy ha túl akarjuk élni a mostani nem igazán stabil, hanem folyamatosan és rohamosan változó, és a mi szempontunkból is romló helyzetet, akkor felelősen, előre gondolkodva kell cselekednünk.
    Csak ez a fajta előrelátás, és az hogy egy adott állapotot akarunk megőrizni, ami nekünk adott pillanatban jó, na ez az ami a lehető legtávolabb van a természet viszonyaitól, amelyekre éppen hogy jellemzőek a szélsőséges változások, sőt a fajok kihalása.

    Szóval nem azon kell erőlködnünk, hogy a Földet megtartsuk valahogy mondjuk a 2000. évi állapotában, mert erre szinte semmi esélyünk, ugyanis a természet maga, saját dinamikájától hajtva változik olyan módon, amit nem tudnánk megállítani, stabilizálni. A klíma a jégkorszak végétől folyamatosan melegszik az ember nélkül is, ami akár korábban elterjedt fajok tömeges pusztulásával, kipusztulásával jár.
    Az ember is hozzájárul a változáshoz, akár jelentősen súlyosbíthatja a fajgazdagság csökkenését, de azt képzelni, hogy mindennek mi vagyunk az okai, még a jelenlegi helyzetben is jelentős beképzeltségre, önmagunk túlértékelésére vall.
    Nem a természetet kell megóvnunk, mert az köszöni szépen jól érzi magát, velünk vagy nélkülünk, hanem azt kell tudatosítani, hogy éppen hogy mi magunk is egy veszélyeztetett faj vagyunk! Lehet, hogy túlélésünk összekapcsolódik más fajok túlélésével, ezért kell azokat is megőriznünk, de változások voltak, vannak és lesznek, megállítani visszafordítani nem tudjuk, csak megfelelő stratégiával kiválaszthatjuk, hogy a változásokat kihasználjuk a magunk hasznára, vagy mi is áldozatává válunk.
  • Kara kán
    #88
    Már Észak-Korea is kifejlesztette a magfúzión alapuló technológiát!
    http://index.hu/kulfold/2010/05/12/eszak-korea_sikeres_magfuziot_hajtott_vegre/

    De ti csak nyammogjatok az olajon.
  • Tetsuo
    #87
    Az emberi saskarajjal kapcsolatban, nem feltetlenul a fajokban van leszabalyozo mechanizmus, hanem a termeszet egeszeben.
    A termeszet osszessege, a kornyezet az, ami komplex rendszerkent mukodik, reszek es reszek reszei harmonikusan illeszkednek. Allando kis/nagy ciklusok, pozitiv negativ feedback-ek milliardjai.. a kozeleben sem vagyunk a megertesenek.
    Viszont az ember is a rendszer resze, igy vhogy megis erezzuk, hogy mi a jo es mi a rossz. Termeszetesen az ember is lelegelheti a Foldet, majd tovabbalhat, mint a saskaraj.. bar jelenleg nincs ilyen opcio. ;)
    A problema az, hogy az egesz Foldrol van szo, nem csak nehany varos kornyezeterol, mint a majaknal vagy a Husvet-szigeten, igy a termeszet egeszet veszelyezteti az emberi faj..
    Persze belekothetsz abba, hogy a termeszet definicioja nem zarja ki azt, hogy ugy nezzen ki a Foldgolyo mint egy Jupiterhold.. de tudod, hogy az ember altal hosszutavon elheto bioszferara gondoltam ill Gaia-ra a Foldi eletter egeszere.
    A nem taplalkozasbol adodo civilizacios pusztitasok pedig ugyancsak nagy sebek a rendszer egeszen. Pl egy nagyobb oceani szennyezes olyan folyamatot indithat be, amitol a legkor oxigenszintje komolyan csokkenhet, (amire az emlosok (pl az ember) nagyon is erzekeny) ugyanis az oxigen legnanyobb reszet az oceanok algamezoi adjak..

    "A Földön az élet valamikor létrejött és valamikor el fog tunni róla, akár mit teszünk érte, vagy ellene." Ezzel azt akarod mondani, hogy felesleges a kornyezetvedelem? Vagy az emberi civilizacio tovabbi orokitese?

    A termeszettel valo osszhang minden ember erdeke. Jelenleg ezt nem tudjuk 100%ban megvalositani es talan soha sem tudjuk 100%ban, de torekedni kell ra, mert az emberi faj csak kornyezetevel maradhat fenn hosszutavon, nelkule finish. Es nem csak az ismert anyagcserefolyamatok gazdasagos kiszolgalasara gondolok, hanem eddig kevesbe kutatott dolgokra is, pl amiert jo erzes muanyag butorok helyett a fa, vagy amiert jo erzes figyelni a viragokat, hallgatni a madarakat, megerinteni egy oreg fat.
    Vagy amiert vonzodunk a termeszetes torvenyszerusegekhez, pl a nemszimmetrikus geometriahoz, aranymetszeshez, stb..
    Ezeket, mint az egyedi es faji tulelesi osztonunket a genetika hordozza.
  • halgatyó
    #86
    Ezt a "szmog=halál" fröcsögést az autóellenes állatok találták ki, és nyomatják a sajtóban naponta ezerszer.

    IRTÓZATOS ALJAS HAZUGSÁG!
    És mérhetetlenül aljas célja van: a dolgozó középosztály megfosztása életminőségétől, terveitől, vágyaitól, céljaitól, önállóságától, társadalmi súlyától, mindentől!
    És mindezt úgy, hogy a birkák önként hajtsák a fejüket a vágóhídra.

    Ezt a trükköt már évezredek óta alkalmazza a hatalom. Csak egy jó vallás kell hozzá, amely a szegénység üdvözítő hatását hirdeti.

    Jelenleg az emberiség előtt két út áll:

    1.) Az energiatermelés átállítása atomenergiára (fúziós + szaporító reaktorok) és a megújuló energiára. A közlekedést az így legyártott üzemanyag biztosítja majd. (lehetséges a nagyobb kapacitású akkumulátorok kifejlesztése és az elektromos autó)

    2.) Az emberiség energia nélkül lassú pusztulásnak indul. Az ipar és a közlekedés-szállítás hanyatlik, a sorozatgyártás szintén, az árucikkek előállításában a helyi erőforrások és a kézi munka részaránya nő. Emiatt az árucikkek egyre primitívebbé válnak, az életszínvonal romlik.

    Csakhogy ez a baj nem jár ám egyedül!
    A középkori szintre visszacsúszás a középkor összes többi jelenségét is magával hozza ám! Azok ugyanis nem véletlenül alakultak ki, hanem azért, mert az akkori viszonyok szükségessé tették!
    A családok átalakulnak, a gyerekszám növekszik. Az élelmiszer termelés bizonytalan, a szállítás csak rövid távra (lovas szekér)
    A LAKOSSÁG LÉTSZÁMÁT AZ RENDSZERES IDŐKÖZÖNKÉNTI HÁBORÚK, JÁRVÁNYOK, ÉHINSÉGEK TARTJÁK SZINTEN.

    Újra megjelenik a boszorkányégetés, a babonák, az ostobaság, az analfabétizmus, a ruhájukat a patakparton fogják "mosni" (csapkodják egy lapos fával), a vizet nem a vízcsapból veszik, hanem edényben hozzák a patakból.
    A gyermekhalandóság és az anyák gyermekágyi halandósága újra a középkori szintre süllyed...

    És még lehetne részletezni, csak néhányat ragadtam ki a középkor "örömeiből"

    Nagyon boldog lennék, ha a civilizáció ellenes őrültek BEMUTATNÁK valahol, egy minta-országban, hogyan működik pontosan az őáltaluk megálmodott világ!
  • halgatyó
    #85
    Nem vagy Te beteg?
    Még nagyobb legyen a baj? Csak azért, hogy a "közvélemény" (néhány ökölrázogató) még nagyobb hanggal ordítozzon a civilizációnk ellen?

    Persze, gondolod: "gyorsabban terjedhetnek a kornyezetbarat megoldasok".
    Ezek a "megoldások" még kifejlesztésre várnak.
    Ordítozás helyett fejleszteni kellene. Előtted sincs lezárva ez a lehetőség.

    A legfontosabb fejlesztési irányok:
    -- Hogy a napelemek előállítása sokkal olcsóbb legyen, élettartamuk sokkal hosszabb, előállításuk egyszerű és vegyszermentes,
    -- Hogy a rendkívül szeszélyes megújuló energiaforrások által termelt energia hosszútávú eltárolása és gazdaságos (legalább 90%) visszanyerése meg legyen oldva.

    A következő óriási logikai ellentmondást tartalmazza ez a "legyen még nagyobb a katasztrófa" tipusú ötlet:
    A problémátok az, hogy az emberek reakciója alatta marad a katasztrófa általatok becsült mértékének.
    De honnan gondolod, hogy ez nem ugyanígy lesz, ha a katasztrófa sokkal nagyobb?

    Hogy próbáljam megvilágítani:
    Katasztrófa=10 egység, lakossági reakció = 8 egység. (Ti így érzitek)
    Növeljük ezt a 10-szeresére:
    Katasztrófa= 100 egység, lakossági reakció = 80 egység
    Így is alatta marad!
    Csak a kár lesz nagyobb. Ez nektek jó?
  • duke
    #84
    "600 tonna/nap * 60 nap = 36ezer tonna. Elég sok ez is, de lokalizálható, kis helyen jön és nem egyszerre Bízzunk benne, hogy 2 hónap elég lesz a probléma megoldására. A Föld első számú hatalma ha ráfekszik egy kicsit erre, akkor menni fog."

    Kornyezetvedelmi szempontbol a legjobb az lenne, ha minnel tovabb tartana a szennyezes.
    Minel nagyobb a katasztrofa, a kozvelemeny annal inkabb olaj ellenes lesz.Es ugy jobban, gyorsabban terjedhetnek a kornyezetbarat megoldasok.Hosszutavon mi is es a termeszet is jol jar.
    Azt mondom folyon csak az olaj, okozon minnel nagyobb pusztitast.
    Greenpeace helyeben titokban megprobalnam, akadalyozni a kut elzarasat, es ezzel parhuzamosan a mediaban hadjaratot inditanek az olaj es az olajcegek ellen.
  • duke
    #83
    " Az, hogy nem esel össze holtan egy korty levegő beszippantása után, nem jelenti azt, hogy számodra nem kártékonyak. "

    Meg ez se kizart :
    http://index.hu/tudomany/2010/04/29/buta_gyerekek_szuletnek_a_szennyezett_levegoben/
    szelutest_es_szivrohamot_okoz_a_legszennyezes


    Ez is erdekes:
    buta_gyerekek_szuletnek_a_szennyezett_levegoben/
  • NEXUS6
    #82
    Valakik kézbe vették a dolgokat!
  • halgatyó
    #81
    Tényleg: mi a helyzet a szénhidrogéneket felfalni/átalakítani képes baktériumokkal?
    Elég régóta ismernek már ilyeneket, sőt valahol olvastam, hogy a katonai laborok kifejlesztettek valami benzin-megkocsonyásító bacit is (az autóellenes f***ok meg dugódíj bevezetgetők naaagy terepjáróiba kellene becsempészni, hadd tudják meg azok is hogy milyen a tömegközlekedés)

    Ez a napi 600 tonna olaj nem a legnagyobb az eddigi történelemben. Csak ez MOST szenzáció, de ide a rozsdás bökőt, hogy 10 év múlva senki se fog már emlékezni rá.
    Ki emlékszik a Torrey Canyonra? Akkor fiatal voltam, asszem 1968-ban történt. 118ezer tonna olaj ömlött ki, vastag szőnyeget borítva nyugat-Európai partokra

    600 tonna/nap * 60 nap = 36ezer tonna. Elég sok ez is, de lokalizálható, kis helyen jön és nem egyszerre Bízzunk benne, hogy 2 hónap elég lesz a probléma megoldására. A Föld első számú hatalma ha ráfekszik egy kicsit erre, akkor menni fog.
  • halgatyó
    #80
    Eltűnt a 68-69 -es hozzászólás!
  • Julius Caesar
    #79
    Oké-oké, de nem lehetne SI tonnában számolni, ahol 1000 a váltószám? (még ha kerekítjük is 1 lityó olajt egy kilóra, ami persze durva pontatlanságot okoz, de sztem itt az SG-n még eldöcög).

    Amúgy a természet nem maga a harmónia, hanem egy kbszott nagy káosz és összevisszaság. Egy kis pöccentés és már omlik is össze az egész, hogy javíthassa is a saját hibáit.

    Persze, védeni kell a környezetet, de szerintem egy ilyen olajfolt a tenger élővilágára fityfene, ők már többet is túléltek. Maximum mi szívjuk meg, de az élet? Soha...
  • philcsy
    #78
    Arra akartam utalni hogy az, hogy mi a számomra káros, azt igazából én döntöm el. Az egészségügyi problémákat is ide értve. Persze nem azt mondom, hogy nem betegszem meg.
  • philcsy
    #77
    A kettő nincs ellentétben egymással. A nagy harmóniában, a világ sajnos kizsákmányolódik.
  • Kindred Blades
    #76
    Ez pedig kizsákmányolás, nem harmónia.
  • Kindred Blades
    #75
    Az, hogy nem esel össze holtan egy korty levegő beszippantása után, nem jelenti azt, hogy számodra nem kártékonyak.
  • philcsy
    #74
    A környezet alkalmazkodik hozzánk. Azok a fajok kerülnek előtérbe akik képesek körülöttünk élni.
    Mi pedig alkalmazkodunk a környezethez. A gazdaságunkat úgy formáljuk hogy egyre több természeti erőforrást tudjunk kiaknázni.
    És még meri bárki is azt mondani hogy nem élünk harmóniában a természettel?
  • philcsy
    #73
    "Mondja valaki, hogy melyik az az állat aki ilyen kártékony!"
    Akkor mondjuk valamire vagy valakire hogy kártékony ha kárt okozott NEKÜNK. Számomra ők nem voltak kártékonyak.
    Ha megkérdeznél néhány mikroorganizmust az mondanák a BP a király. Persze sokan mások nem ezen a véleményel lennének.
  • NEXUS6
    #72
    Anélkül, hogy vitatkoznék azzal, amit írtál csak jelzem megint, hogy igen abban is igazad van, hogy az ember úgy él mint a sáskaraj. Csak éppen minden állatfaj így él, vagy így élne, ha hirtelen megszaladna az erőforrásokhoz jutása és csökkenne a rá ható szelekciós nyomás. A fajokban nincs belső önszabályozó mechanizmus, az egyensúlyt csak az jelenti, hogy az állatok felzabálják egymás elöl az erőforrásokat, meg egyéb módon csökkentik egymás létezési valószínűségét. Másrészt ha egy állatfaj nem törekedne a korlátlan terjeszkedésre az kipusztulásra lenne ítélve nagyon rövid idő alatt, mint ahogy ilyen helyzetbe bele is kerülnek bizonyos fajok időről időre az embertől függetlenül is.
    Igazából minden viszonylagos, egyszerűen az idő léptékétől, az erőforrások viszonylagos gazdagságától, és az utódok halandóságától függ. Lehetne a Földön valami szuper-lassú földigiliszta, ami 100 évente hozna új utódot, de viszonylagosan kevés veszély fenyegetné az életét, és mondjuk úgy zabálná a talajt, hogy az utána számára és más szára is felhasználhatatlanná válna. Szép lassan kb 5 millió év alatt lakhatatlanná is tenné a Földet, ha semmi nem változna. De a földi bioszféra kb 50 millió év alatt képes regenerálni a komplexitását az új környezethez alkalmazkodva, a nagy fajkipusztulások utén kb ennyi idő kellett. Ha az ember tartósan itt fog élni a Föld meg fog "tanulni" együtt élni vele.

    A Földön ténylegesen végesek az erőforrások, de az űrben gyakorlatilag végtelenek. A Földön az élet valamikor létrejött és valamikor el fog tűnni róla, akár mit teszünk érte, vagy ellene. Az űrben valahol viszont mindig is lesz élet ez után is. Az embernek van lehetősége, hogy kiterjessze az életterét.
    A jelenlegi krízis olyan szempontból jó, hogy megtanít arra, hogy ugyan tényleg végtelenek az erőforrások az űrben, azonban lokálisan valamilyen szempontból mindig korlátozottak, amit tudatosan figyelembe kell venni.
    De az ember újra és újra el fogja érni a földi erőforrások határait, ez a probléma újra és újra előkerül mindig más erőforrással. Egészen addig, amíg ki nem lépünk a Földről, erre a problémára soha nem lesz végleges megoldás.
    Nincs abszolút környezetbarát technológia, és a Navik civilizációja is csak a mesében létezik.
  • Kara kán
    #71
    Lesznek még itt krachok. Minden téren.
    http://www.vg.hu/kozelet/tarsadalom/ujabb-kis-jegkorszak-jon-kemenyebb-telek-lehetnek-nalunk-is-315444

    De ti csak nyammogjatok a mexikói-öböli olajfolton.
  • Molnibalage
    #70
    Szerintem ne figyeljük a továbbiakban Bencére. Teljesen meghülyült szegény.
  • Tetsuo
    #67
    Te is tudod, hogy nem a 100% elet-kipusztulasra gondoltam.. a komplexitas ill a biodiverzitas hatalmas csokkenesere es ez nem a csucsragadozo eletmod sajtja, hiszen az a folyamat onszabalyzo.
    Konnyeden mondhatod, hogy akar "civilizacionk" elott is voltak olyan behatasok, amik hasonlo vagy nagyobb karokat okoztak a okologiai rendszerben, csak amit mi okozunk, annak mi isszuk meg a levet. ;)
    Termeszetesen sok dolog formalta az ido soran a Fold bioszferajat, akar hatalmas mertekben is (barhogy is merjuk) nem vitas. Viszont pont mi is nagyon erzekenyek vagyunk kornyezetunkre, taplalkozasunkra.. amire utaltam az az, hogy nem egyedul megyunk pusztulasba vagy a kihalas szelere, hanem sok gerinces is, fokepp az emlos allatok nagyresze..
    A jelenlegi 7Mrd -majd megtobb- ember azon kivul, hogy ugy viselkedik a Foldgolyon, mint egy saskaraj egy ultetvenyen.. vagyis felel minden taplalekforrast, gondatlansagbol ill egyeb okobol pusztitja sajat kornyezetet is, pl mergezi, elhetetlenne teszi sok faj szamara, de fokepp sajat maga szamara.

    A "nagymeretu" fajok leginkabb a legkor valtozastol haltak ki (oxigen/legzo felulet aranya vagy kisebb levelu novenyek) ha nem volt lehetosege a fajnak a kisebb meretu egyed mutaciora, ami magasabb tulelesi aranyt biztositott, pl az idotenyezo miatt..
  • BenceYCE
    #65
    Pöppet szennyezzük a levegőt, a vizeinket, földjeinket és nem is sokáig lesz ez probléma. Majd beszól valamelyik fejes a másiknak, legyártanak egy terrorista történetet, aztán összetákolt indokkal ledózerolnak egy földrészt.
  • BenceYCE
    #64
    És akkor most ki veszélyeztet kit? Az életedre törtek a hangyák? Szerinted hány olyan faj van ma a földön amelyet védetté kellett nyilvánítani, mert a húsukat fogyasztó embereknek büdös a sertéshús vagy a baromfi?
  • BenceYCE
    #61
    Olyan jó, hogy tonnákban beszélgetünk. Az olaj hordónkénti ára mire a kúthoz ér x ft/liter. Ja nem Az x tonna olaj mire a kúthoz ér x forint/tonna áron kapható. A kutasnak meg 0.04 tonna 95-ös kérek, THX! Kell már mentegetőzni minden fronton. Tán szakmabeliek vagyok?
  • BenceYCE
    #60
    Bagatell dolog, gondolom azért is mérik Exxon Valdez után a második legnagyobb olajszerencsétlenségnek. Bár a szerencsétlenségnek ehhez semmi köze, egyszerű EMBERI hiba volt megint a ludas. Emberi hiba, mert technológiánk az már lenne rá, csak a dollármilliárdokat csebre tevő cégeknek spórolni kell ugye, mert különben nem lesz minden évben új villa.
  • NEXUS6
    #59
    A bioszféra legnagyobb részét olyan mikroorganizmusok teszik kis, amelyek több száz km vastagságig átitatják a földkérget! Az, hogy a felszínen pár összetettebb lény miket harcolgat az élet nagyobb része szempontjából irreleváns.

    A természet nem törekszik egyensúlyra, de pont a szelekció, a harc és az e mellett meglevő változatosság miatt kialakulhat egy dinamikus, szinergikus kvázi egyensúlyi állapot, amit azonban viszonylag könnyű kimozdítani ebből a helyzetéből. Ilyen az időjárás, az evolúció meg szinte minden természeti jelenség. A régebbi lineáris modelljeink nem a természetet tükrözik, hanem azt ahogy a XX. század elejéig láttuk a természetet, jobbára a matematikai eszköztárunk hiányosságai miatt.
    Nagy kihalások már az emberek előtt is voltak, a jégkorszak sem az ember miatt ért véget, pedig az azért jelentősebb esemény volt, mint a mostani melegedés.

    Az hogy volt-e régebben egy az emberhez valamilyen módon hasonlító szuperpredátor nem tudjuk, de az hogy most van, mert az ember is ugyan úgy a természet terméke mint minden más, jelentheti, hogy volt ilyen.
    Pl régebben voltak több méteres ízeltlábúak. Azonban ismerve az ízeltlábúak és a fejlettebb lények immunrendszere közötti különbséget elképzelhető, hogy egy egyszerű vírus fertőzés kicsinálta az akkori bioszféra fejlettebb részét. És csak azok az ízeltábúak maradtak meg, amelyek hihetetlenül nagy számú utódot hoznak létre, ezzel ellensúlyozzák a betegségek okozta elhalálozásokat, illetve az olyan lények, amelyek fejlettebb adaptív immunrendszerrel rendelkeznek.
  • wednes
    #58
    Ott vannak pl: a macskák. :)
    Nálunk a macskák hatalmas vérengzést tartanak a kis állatok között, vakond, madarak, rágcsálók. A vakonddal úgy játszott, hogy feldobta a levegőbe aztán lefeküdt ha szaladni próbált rácsapott, visszafeküdt. Ha próbálta magát beásni a földbe addig várt míg félig beásta magát, aztán megragadta és feldobta megint a levegőbe. Amíg gyorsan mozog az áldozat, jó játék. A végén megöli.
    Ha egy ragadózónak tele a hasa akkor is ölhet. Volt egy természetfilm az utolsó oroszlánról a Natgeo-n. Mikor bőséges volt a táplálék akkor is elejtett gazellát, gnút. Kicsit pofozgatta, játszott a tetemmel, aztán otthagyta, mert nem volt éhes. Ezt én mondjuk nem tartom igazi élvezetből ölésnek, ennek is meg lehet a magyarázata, formában tartja magát stb.
    A csimpánzok is csináltak olyat az erdőbe, az egyik banda összeverődve átment a másik csoport területére. Elkaptak egy magányos példányt és megölték, aztán visszamentek a saját területükre.
    Abban igaza van NEXUS6-nak, hogy nem tudsz egy olyan állatot összezárni ezred magával egy szűk kis területen, hogy abból ne legyen vérengzés. Erre a "hering" együttélésre csak az ember képes. Most leszámítva a kaptár "élőlényeket", méh, hangya stb. De ott nincsenek is egyéniségek, ott a kaptár összessége maga "egy élőlény".
    A szórakozásból kínzás meg gyilkolás azért az emberek körében se egy elfogadott és széles körben előforduló cselekmény.
  • teddybear
    #57
    Ami ezzel a probléma, az az, hogy amit ki akarsz pusztítani, azt nem sikerül, amit meg megakarsz tartani kipusztul.