56
  • lapaleves
    #56
    szerintem ő valóban kevés az éghajlat megváltoztatásához. sajnos odafentről kell jönnie a jóságnak, pont azért mert az átlagember hülye és nem szívesen adja fel a megszokott életszínvonalat. innentől kezdve a pénz / olcsóság önmagában nem lesz elegendő, bivalyerős állami szabályozás kell.

    mint látható a piac nem fogja tudni ezt megoldani, mert a termelés átállítása már önmagában annyi erőforrást emésztene fel, ami kegyelemdöfésként érné kicsiny bolygónkat. egyszerűen be kellene tiltani az olajat, legalábbis kvótát felállítani a két számjegyű csökkentésre mondjuk 10 évenként.

    az összes álzöld meg tépi a száját, de azért gondolom ők se ősközösségben élnek, fa pedállal tekerve a bambusz pc-t. addig meg inkább csitu van, mindenki benne van a buliban.

    egyébként meg ha jól tudom a szennyezés mértéke leginkább az élettartammal és a gyártás energiaigényével együtt lenne értelmezhető csak, arról meg gondolom nem nagyon vannak infók azon kívül, hogy sok a vas ezekben a dögökben. az illető által megtenni kívánt kilométerek száma sem ismert. ki a sötét?

    "a negyedébe kerülő elektromos autot választana" ezt hol lehet kapni?
  • Justil
    #55
    de, de, épp hogy kurvára sötét vagy, és (többek közt) a hozzád hasonló emberek miatt tart ott a világ, ahol. mert csak azzal foglalkozol, hogy a te kis szánalmas életedben jó legyen, szívhasd a benzingőzt és érezhesd ahogy dübörög alattad a motor. Magasból lefosod, hogy közben mennyit ártasz a környezetednek, úgy vagy vele, hogy ugyan ki a faszt érdekel mi lesz, úgyis megdöglesz pár évtized múlva, addig meg csak kihúzod valahogy a jelenlegi hozzáállásoddal. Arra nem gondolsz, hogy csak a pénz és az emberi hülyeség az egyedüli két oka annak, hogy léteznek még benzinnel, ill. egyáltalán kőolaj alapon működő gépek.
  • duke
    #54
    "Az átlagember nem az adot technikához ragaszkodik, hanem az olcsó autózáshoz. Ha megint elkezd elszállni a beninár, úgy válhatnak életképessé a még alternatív meghajtási módok."

    Sajnos nem igaz,az átlag ember egyszeruen HÜLYE,HÜLYE,HÜLYE.Mert ha az olcso autozás lenne a cél,akkor egyértelműen mindenki a negyedébe kerülő elektromos autot választana.Ehelyett olyan szempontok a legfontosabbak,mint az elöbbi hozzászólásban,hogy hallani akarja a motor brrummmmogását.

    "ha ugyanúgy hörög, ám legyen:P "
    bazd meg,vedd fel mp3-ba es játszd le az autohifin,csak ne szennyezd a levegöt. :)
  • Glutamin
    #53
    Az átlagember nem az adot technikához ragaszkodik, hanem az olcsó autózáshoz. Ha megint elkezd elszállni a beninár, úgy válhatnak életképessé a még alternatív meghajtási módok. Ha mondjuk 1000 Ft lenne egy liter benya (az nem mostanában lesz még), akkor már nem kellen senkit győzködni arról, hogy másképp olsja meg a közelekdését.
  • kvp
    #52
    "Ki skiegészítés még ide: A dízel-elektromos mzodonyok valóban nem hasonlíthatók a hibrid autókra. Itt elsősorban azért alkalmazzák a tengelyeket hajtó eletromotorokat, mivel így egyszerűbb a hajtás átvitele a kerekekre mint tisztán mechanikus úton. Egy mai dízel-elektromos mozdony kb 3-4000 ezer lóerős teljesítményű."

    Ez megnoveli a rendszer hatekonysagat is, mivel a diesel generator mindig a szamara idealis fordulatszamon mehet, tehat az uzemanyag atalakitasa sokkal hatekonyabb mintha mechanikus atvitelt alkalmaznanak. Ezt kiegeszitve egy energiatarolo egyseggel (aksi) a fekezesi energia is visszanyerheto. Ilyen modern diesel elektromos mozdonyokat hasznalnak pl. japanban is. A masik alternativa vasut eseten a vegyes uzemu mukodes, amikor a mozdony kepes az elektromos halozatrol is mukodni, de van benne akkumulator es diesel generator is. Ilyen megoldast hasznaltak az anno 1925-ben gyartott olaj-elektromos ingensoll-rand-alco-ge mozdonyok is. Ezt a regi technikat kiegeszitve egy modern felvezeto alapu pwm vezerlessel nagyon jo hatasfok erheto el tovabba az energia jo resze fekezeskor visszanyerheto. Nem veletlen, hogy az elso hibrid autok az edison fele elektromos inditomotorral felszerelt ford-t modellek mechanikajat kaptak, mivel ezek tekinthetoek az elso hibrid autoknak. (bar igaz, hogy anno az inditomotorral csak kb. 20 km-t lehetett menni es ekkor a vegsebesseg sem volt tul magas) Az t modellekben felhasznalt motorrol csak annyit, hogy anno edison az elektromos autoihoz tervezte, csak olajlampaba valo benzin volt minden tanyan, mig toltoallomas nem, igy a benzines auto terjedt el.

    Autok eseten egy fix fordulatszamon jaro generator, egy energiatarolo, egy vezerloegyseg es a villanymotorok jelentik az optimalis konfiguraciot. A rendszer elonye, hogy amikor halozat kozeleben van (pl. parkol) akkor halozatrol is toltheto az aksi, mig hosszabb utak eseten a motor/generator par kepes energiat eloallitani. A generator energiaforrasa lehet barmi, akar egy kulsoegesu stirling is, mivel ezeknek jobb az energiahatekonysaguk mint a robbanomotoroknak. (mivel nincs hulladekho es letezik beloluk elhanyagolhato kopasu lineris valtozat is, ez a nasa fele stirling generator)

    ps: Azok az emberek akik most ragaszkodnak a benzines autokhoz ugyanazok az emberek akik anno ragaszkodtak a vandorlo vadaszo-gyujtogeto eletformahoz. Alapvetoen nem lehet oket nagyon meggyozni, viszont ha nem fejlodunk akkor elobb utobb elfogynak az eroforrasok.
  • 12346
    #51
    eeE:c

    pedig de. pont nem én fogom tönkretenni az éghajlatot. ahhoz azért kicsit kevés vagyok.
  • 12346
    #50
    halál komolyan mondom. miért fájna az neked, ha nekem lenne egy hobbi benzintemetőm? és ne személyeskedjünk, jó?;) pöts. nem mindenki leli örömét saját fingjának szaglászásában, és vezetne hibrid autót x)

    egyébként ha picit kimásznál a kis tarisznyás, alter bölcsész világodból rájönnél, hogy sokan vannak még így. sőt: nagyon sokan egyenesen lexarják mi hajtja a szekeret, mivel kisebb gondjuk is nagyobb annál, mintsem ilyeneken gondolkozzanak:/ és ez nem azért van, mert annyira - szavaiddal élve - "sötét egyének" lennének.
  • 12346
    #49
    ha ugyanúgy hörög, ám legyen:P
  • Komolytalan
    #48
    Így van. A diesel-elektromos mozdonyokban a generátor meg az elektromotor gyakorlatilag a váltót és a kuplungot helyettesíti, mivel az elektromotornál a teljes forgatónyomtaték rendelkezésre áll minden fordulatszám tartományban, ami a diesel motorokra nem igazán mondható el.
  • Glutamin
    #47
    Ki skiegészítés még ide: A dízel-elektromos mzodonyok valóban nem hasonlíthatók a hibrid autókra. Itt elsősorban azért alkalmazzák a tengelyeket hajtó eletromotorokat, mivel így egyszerűbb a hajtás átvitele a kerekekre mint tisztán mechanikus úton. Egy mai dízel-elektromos mozdony kb 3-4000 ezer lóerős teljesítményű.
  • Sanyix
    #46
    Miért is? Mondj egy izomautót, ami tényleg gyors, és tényleg erős...
  • MrImy
    #45
    Ez tényleg király ötlet, úgyis 50 kilométerenként vannak már benzinkutak, csak át kell őket alakítani gőztermelő bázisokká és megoldódott minden probléma.
    Nem szennyezzük a környezetet.

    A legtöbb ember a munkába járáshoz eleve sokkal kevesebb kilométert tesz meg.
    Azért is lehet jobb még, mert a feltöltési idő SOKKAL rövidebb, mint az elektromos megoldásoknál.
  • gere1
    #44
    hehe, kedves sanyix, te meg egy elegge tudatlan ember vagy :-)))

    azt nem ertem, minek eroltetni a goz autot, mikor ott van kb 5 eve a levegovel mukodo. ott nincs problem a "goztoltoallomasokkal". sima kompresszort neki es hadd szoljon.

    http://zeropollutionmotors.us/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tata_OneCAT
  • Komolytalan
    #43
    "Egy mai diesel elektromos mozdony valahol 70-80% korul van. Autok eseten ezt hivjak hibridnek..."
    Aha, persze. A diesel motorok bőven 50% alatti hatásfokkal működnek (30-40%, benzines meg 20-30%), ha ez meghajt 1 generátort (+1 veszteség), az meg egy elektromos motort (+1 veszteség), akkor ebből hogy is jön ki a 70-80% hatásfok?
    Elektromos mozdonynál még el is hinném a 70-80%-ot, vagy akár többet is, de ugye ott is csak azt nézzük hogy mozdonyba bejövő árammennyiség meg tengelyekre leadott teljesítmény. Az hogy a szállítás során mennyi a veszteség, az erőmű milyen veszteséggel állítja elő, az sehol sincs.
    Egyébként a hibrid járművek azok pont nem ezek, hanem leginkább a fékezéskor fellépő energiát tárolják el. Magyarán nem elfűti a féktárcsa/fékbetét kombó, hanem egy generátor aksit tölt vele.
  • Tetsuo
    #42
    Nekem is kb 30eves volt a tananyagom.. akar infobol is :S
  • Sanyix
    #41
    Van aki szereti ezeket az amerikai álom "izomautókat", merthát a média... bár fura, hogy izomautónak nevezik őket, amikor köbcentiben tényleg izmosak, de másban nem. Zabálják az benzint, gyenge szarok, és lassúak is.
  • Mike at home
    #40
    tudomásom szerint egyre kevesebb az édesvíz a Földön, sok helyen hiány lesz
    na most ehhez képest ekkora elánnal nekem esni... szép
  • Lami
    #39
    Steampunk forradalom!
  • neoG
    #38
    szerintem add el a konzoljaidat, és vegyél autót:)
  • dronkZero
    #37
    Öngól.
    Ha többmillió ember kezdene el tömegével _tengervízből_ gőzt előállítani, szerinted mennyi ivóvizünk lenne pár éven belül? Tudom, tudom: "Elfogynak az óceánjaink!!!4! Éghajlatváltozás!!4!!!"
  • Omegared
    #36
    LoooooooooooooooooooL
  • Anakyn
    #35
    Teljes gőzzel... padlógőz... gőzpedál, gázolás helyett azt mondják majd a híradóban: - Halálra gőzöltek 2 embert a gyalogos átkelőn. :) már várom...
  • sanyimanoo
    #34
    LOL :D
    Már most veszek földet a babnak, mer ha ez bejön, az tényleg nagy durranás lesz.
  • Tomalak
    #33
    az si a pascal, onnantól meg szerintem már teljesen mindegy mit használsz
  • oli314
    #32
    azért, mert nem akarnál hallgatyó 200baros sűrített levegős tartálya közelében lenni amikor baleset vagy éppen ütközés miatt az megsérül...fogalmazzunk úgy, hogy nagyobbak lennének a rád mért élettani hatásai mint mondjuk egy "kis" balesetnek.:D
  • duke
    #31
    " Alátolnak egy hidraulikus kézi emelőt -békát, amivel a teszkóban is mozgatják a raklapokat- kiakasztják a rögzítőt, betolják tölteni és hozzák az előre feltöltött akksikat, amit a lemerüléskor egy másik töltőállomáson leadsz tölteni. Csak a töltés díját kell megfizetni."

    Ezen mar en is gondolkodtam,hogy az akkumlator nem az auto része lenne,hanem ugy mond csak berelne az ember.A bérlés azert kelene,hogy az embernek ne a saját esetleg milliot erő jo minosegu akujat kene odaadni,es kapni helyette valami agyon hasznalt vacakot.Ez sokaknak nem tetszene.
    De meg ha nem is lesz ilyen rendszer,a mai akukat is mar 20 perc alatt fellehet tolteni,ez mar nem kibirhatatlan,es a toltesi ido valoszinu még tovább csökken.
  • HUmanEmber41st
    #30
    Csak gratulálni tudok a "tudományos" cikkírónak!
    Az atmoszféra, mint mértékegység ezer éve "kiment a divatból"!
    Helyette a "bar" van használatban!
    Az elektromos autó utántöltése lassú?
    Itt a forumon is már ezerszer írtam: akkor ki kell emelni egyben az akkumulátor csomagot, és beemelni egy feltöltött csomagot. Ugyanannyi ideig tart, mint a tankolás. ( tehát úgy kell elképzelni, h két vagy 3 egységben van az akksi az autó aljába szerelve. Alátolnak egy hidraulikus kézi emelőt -békát, amivel a teszkóban is mozgatják a raklapokat- kiakasztják a rögzítőt, betolják tölteni és hozzák az előre feltöltött akksikat, amit a lemerüléskor egy másik töltőállomáson leadsz tölteni. Csak a töltés díját kell megfizetni.
  • Icegod
    #29
    nem értem, erre miért nem reagál senki (#17), pedig ez kb mindent elmond (mármint amit értettem azzal nincs gond :D). De a lényeg: ami hűl, annak csökken a sűrűsége (és fordítva)
    -ha sokáig nem használjuk autónkat, a gőz elhül, és melegíthetjük újra
    -menet közben csökken a gőz nyomása, ezért csökken a hőmérséklete, ami maitt csökken a nyomása...

    és itt jön a nagy csavar, mi van, ha levegőt préselünk bele?, amiből mellesleg nincs (és várhatóan nem is lesz) hiány az édesvízzel szemben.
    -ha a kocsinkat sokáig nem használjuk, akkorsincs semmi, a levegő nem csapódik ki szobahőmérsékleten, és mivel eleve szobahőmérsékleten nyomtuk bele, még csak nem is veszít energiájából
    -használat közben azomban ennek is csökken a hőmérséklete, de mivel itt a szobahőmérséklet (vagy a külső hőmérséklet) megtartása a cél, ezért külső hőcserélőkkel ezt szinten lehet tartani (mellesleg ez nyáron jó kis légkondícionáló lehet :))
  • duke
    #28
    "azért reménykedem benne, hogy legalább míg élek, lesz benzin^^ ha rövid ideig is, de muszáj lesz kipróbálnom, milyen, ha vmi öregedő nyóc' henger nyeli alattam hektolityókat:D"

    De tenyleg ne akajal mar ilyen elavult hulladekot hasznalni,ne akard mar tovabb szennyezni a levegot,puszta szorakozasbol.
  • Justil
    #27
    ezt te sem mondod komolyan...
    én meg már olyan naiv voltam, h aszittem csak az olajipar érdeke a benzin, de ugy látszik vannak még olyan sötét egyének akik alájuk teszik a lovat
  • duke
    #26
    "autók. Waller szerint az autósok körében is népszerű lesz, mivel feltöltése órák helyett csak perceket vesz igénybe, a gőz pedig egész éjszaka forró marad a speciális tartályban, í"

    Orulok minden ilyen fejlesztesnek,de nem hinnem hogy eselye lenne az akkumlatorokkal szemben.Mar a mai akkumlatorokkal is kompromiszum nelkul megvalosithato az elektromos auto(az arat nem szamolva),es a fejlesztes meg csak mostanaban indult meg igazan.Most jonnek meg csak a nanotechnologias akkuk 20-30 szoros kapacitassal es elettartammal.
  • karcsi
    #25
    en mostdolkoszom ety metanmekhajtasu auton
    aki belefinkik asz uleshuszadba rokdon meknoveli a jarmu hatasfokat mer asz ulesbe uszemanyakcelak vanak ahola medangasz aszonal elegtromosakka alakul
    minel toben udasznaka kocsiba anal hadekonyab a teknologija esa auto lektere is tiztab dubla haszon
    de mek betaverszios szoval sokat kel finkani hoty kicsid mennnyen
  • Vardar
    #24
    2005-ös könyv:D
  • kvp
    #23
    "a jó öreg mozdonyoknak marha mags volt a hatásfokuk, sajna már nem emléxem a pontos adatokra, de valami irtó magas volt a mostani benzinesekhez képest..."

    A hagyomanyos gozos valahol 20% korul volt. Egy mai diesel elektromos mozdony valahol 70-80% korul van. Autok eseten ezt hivjak hibridnek...

    A tarolt goznel meg a suritett levego is jobb, de ha mar gozgep akkor kulsoegesu stirling/elektromos rendszer, az mar kb. 100 eve is jobb hatasfoku volt mint a cikkben szereplo gozauto.

    A fenti kepen levo gozos egy BR52-es es az 1100 kWatt-os teljesitmenyehez 10 tonna szen kell. Ezt ma a nem tul hatekony diesel tolatomozdonyok is hozzak, toredek meretben, toredek fogyasztassal es meg viz sem kell hozzajuk.
  • Mike at home
    #22
    édesvizünk sincs elég, a jővőben abból is hiány lesz, nem kéne autózásra elpazarolni
  • Cat #21
    A gőzturbinák hatásfoka manapság már 50% felett van.
  • Vardar
    #20
    Benzines mozdony???? Melyik univerzumban?:D
    Khm. 7.-es tankönyvem:
    dugattyús gőzgép: kb. 10%-os hatásfok(egy szép nagy gőzmozdony van a szöveg mellett)
    gőzturbina: kb. 30%
    benzin: semmi sincs ideírva
    dízel: kb. 30-40%
    gázturbina: kb. 15-15%
    sugárhajtás: passz
    rakéta: passz
  • atomkrumpli
    #19
    ugyan mit számítana ha nem egy benzinzabálóval hanem egy gőzturbinás (hatásfoka 50% felett) autóval pengethetnél az autópályán
  • Benedekco
    #18
    a jó öreg mozdonyoknak marha mags volt a hatásfokuk, sajna már nem emléxem a pontos adatokra, de valami irtó magas volt a mostani benzinesekhez képest...
  • halgatyó
    #17
    Hát, nem lettem elájulva az ötlettől.
    Mi a különbség a gőz(tartályos/akkumulátoros) autó és a sűrítettlevegő tartállyal meghajtott autó között? Nos az, hogy az utóbbi nem hűl ki, vagyis az "üzemanyaga" időtálló, szemben a gőzautóéval.

    További különbség, hogy a nagynyomású levegő, amely táguláskor lehűl, egy hőcserélő segítségével visszamelegíthető (a környezet hőmérsékletére), vagyis a tágulás majdnem izotermálissá tehető, míg a gőz legjobb esetben is adiabatikusan tágul (a hőátadás ezen csak ronthat, mert a gőz forró, tehát a hőátadás fordított irányú, mint a sűrített levegőnél), ezáltal egy például 200bar nyomású gőztartály jóval kevesebb energiát tud tárolni mint egy 200bar nyomású sűrítettlevegős.

    Továbbá: a táguló sűrített levegőt egy kicsit még meg lehet melegíteni egy icipici spirituszos (alkohol) rásegítővel, no nem kell sok