Hunter

Tudományokban gazdag új esztendőnk lesz

Tudományos szempontból elég mozgalmas évnek ígérkezik 2010. Végre eljuthatunk a világ legnagyobb kísérletének első felfedezéséhez, magasabb szintre lép az idegen civilizációk utáni kutatás, elkészíttethetjük saját géntérképünket, megszülethet az első mesterséges élet, és jönnek a latin ábécével szakító domainek.

Kezdjük a sort a Nagy Hadronütköztetővel (LHC), ami választ adhat az univerzum egyik nagy kérdésére, a tömeg eredetére. A megoldást elsősorban a Higgs bozonoktól várják, az elméletek szerint ugyanis ezek ruházzák ugyanis fel az elemi részecskéket tömeggel. Sajnos a Higgs felbukkanására még nem sok remény van jövőre, ellentétben egy másik részecskével, a neutralínóval. Soha senki nem észlelte még, azonban a standard modell hiányosságait orvosló szuperszimmetria elmélet kimondja a létezését.

A szuperszimmetria megduplázza az elemi részecskék számát, egy nehezebb szuper-társat rendelve minden egyes standard modell részecske mellé. Minden szuperszimmetrikus részecske, ami a korai univerzumban létrejött, azóta már rég elbomlott a legkönnyebb ilyen részecskévé, a neutralínóvá, ami - mint azóta kiderült - a legnagyobb esélyes a sötét anyagra. A neutralínó észlelése egyszerűbbnek ígérkezik a Higgs-énél, így megjelenésére jó esély ígérkezik 2010-ben. Felfedezésével két probléma is megoldódna, egyrészt megerősítést nyerne a szuperszimmetria, másrészt választ kapnánk a világegyetem hiányzó tömegének kérdésére.


2010 a földönkívüli intelligencia kutatásában is új fejezetet nyit. Áprilisban lesz 50 éve, hogy Frank Drake elvégezte az első modern kísérletet a földönkívüli élet kutatásában. Munkatársaival négy hónapon át figyelte a Green Banki Tatel rádiótávcsövet intelligens jelek után kutatva a Tau Ceti és az Epsilon Eridani csillagok irányából. Ez volt az Ozma projekt, ami útjára indította a SETI kezdeményezést.

Ma a SETI egy több lábon álló projekt, az Arceibo Obszervatórium mellett szolgálatba állt a kaliforniai Allen Teleszkóp Tömb (ATA) is (a Microsoft társalapítója szponzorálja), ami 2009-ben 40 kis tányérból formált egy hatalmas távcsövet. Ám ez még koránt sem a végleges teljesítménye, az idén már 350 tányérral kémlelheti az eget. Emellett érkezik az úgynevezett optikai SETI is, a Harvard Egyetem kezdeményezése. A hetvenes évei végén járó Drake a legkifinomultabb kutatást indíthatja az idegenek fényjelei után. Az egyidejűleg hét fénydetektort használó kutatás képes lesz megkülönböztetni a jóval gyengébb jeleket a csillagok fényétől és messze nem lesz olyan érzékeny a "vaklármára", mint a korábbi kísérletek.


Márciusban a Föld mélységei is feltárulnak. Egy robot tengeralattjáró 6000 méteres mélységbe merészkedik, hogy megtapasztalja egy óceáni árokban tomboló forróságot, a hatalmas nyomást és a mélység brutális geológiai képződményeit, egy eddig ember által még nem látott világot tárva az InterRidge kutatói elé. A célpont a Jamaica és a Kajmán-szigetek között fekvő Kajmán-árok, ami lassan szétnyílva enged utat a friss lávának, amiből idővel egy óceáni gerinc keletkezik.

Az ilyen gerincek adnak otthont a hidrotermális hasadékoknak, amik koránt sem újak a tudomány számára, ilyen mélységben azonban még soha nem tanulmányozták azokat. Az InterRidge által meglátogatott mélységben a víz nem forr fel, amíg el nem éri az 500 Celsius fokos hőmérsékletet. A magas hőfok és nyomás miatt számos bizarr organizmus, köztük a kemoszintetikus baktériumok új fajainak felfedezésére számítanak. A különleges világról március végén érkeznek majd az első felvételek.


2010 lehet a szélesebb rétegek számára is elérhető genom szekvenálás éve. 2007-ben a DNS kettős spirálszerkezetét felfedező James Watson 1 millió dollárért készíttette el saját géntérképét. Az elmúlt két évben az ár a tizedére csökkent, az Archon X-díj azonban még ennél is jóval lejjebb akarja tornászni a költségeket, 10 millió dollárt ajánlva fel annak a csapatnak, ami elsőként szekvenál 100 emberi genomot 10 nap alatt egyenként kevesebb mint 10 000 dollárért.

Meglepő módon az elérhető árért folyó versenyben vezető cég, a kaliforniai Complete Genomics nem is nevezett a díjra, pedig ők állítólag az év végéig 10 000 emberi géntérképet készítenének el genomonként mindössze 5000 dollárért. Egy rivális társaság, a massachusettsi Knome 12 000 dollárért készít el jelenleg egy teljes szekvenálást. Ez a legtöbbünknek még mindig nem engedhető meg, azonban 2010-ben rutinná válhat az eljárás és akár egy plazma TV áráért is elkészülhet személyes géntérképünk. Ettől ugyan még nem leszünk okosabbak, de néhány éven belül már az értelmezésük is rutinszerűvé válhat.


2010-ben Istent is játszhatunk, megteremthetjük az első mesterséges életet, egy élő baktériumot, aminek a génállománya teljes egészében egy laboratóriumban készül. Synthia Craig Venter teremtménye lesz, ugyanakkor nem ő az egyetlen aki ilyen irányú kutatásokat folytat. George Church a Harvardon egy önmagát felépítő riboszómát készített, egy proteineket előállító sejtgyárat. Várakozásai szerint 2010-ben eljutnak az önmagukat többszöröző szintetikus riboszómákig is.

Az X-díj nem csak a genetika területén mozdíthatja előre a tudományt, de a "zöld" autózás is közelebb juthat a megvalósuláshoz. Májusban indul az ugyancsak 10 millió dolláros gépjármű X-díj, ahol az rúghat labdába, akinek a járműve egyetlen amerikai gallonnal megtesz 100 mérföldet. Az általunk használatos mértékegységekben ez egy liter üzemanyaggal 42,5 kilométer megtételét jelenti. Több mint 40 csapat nevezett a versenyre, köztük több nagy név is, mint a Tesla Motors, az Aptera vagy az indiai Tata, a nagy amerikai és európai autógyártók közül azonban egy sem szállt ringbe.


A versengés két kategóriában folyik majd, a fővonalat a négykerekű, négy utas szállítására alkalmas, legalább 280 literes csomagtérrel rendelkező járművek képviselik, míg az alternatív vonalon nincsenek ilyen megkötések. Ide tartozik a kanadai elektromos hibrid, az eVaro is, ami 5 másodperc alatt gyorsul óránkénti 100 kilométeres sebességre és egy gallonnal 165 mérföldet tud megtenni. Fontos követelmény, hogy nem futurisztikus koncepció autókat várnak a szervezők, hanem tömeggyártásba vihető gépeket, ami éves szinten legalább 10 000 darab előállítását jelenti.

Ugyancsak 2010 lesz az az év, amikor az internet felhasználói szakíthatnak a latin ábécével. A netet szabályzó ICANN októberi döntése szerint a világhálót használó 1,6 milliárd embernek több mint fele csak az internetezés miatt használja a latin karaktereket, így elfogadottá vált a nem-latin top-level domainek (TLD), azaz legfelső szintű tartományok alkalmazása. Az első ilyen nemzeti domainek 2010-től lépnek életbe, eddig 12 nemzet élt a lehetőséggel. Az első arab domain valószínűleg egyiptomi lesz, miközben Oroszországban is számos megrendelést vettek fel a cirill betűs TLD-kre.


Ha eleinte nem is fogjuk érezni az új rendszer hatásait, a változásoknak jelentős folyományai lesznek a világháló jövőjét tekintve. Bár ma még a latin írásmóddal rendelkező nyelvek dominálnak az interneten, a kínai nyelv azonban hamar elhódíthatja az angoltól a legtöbbek által beszélt nyelv címét, miközben India és Oroszország is jelentős ütemben terjeszkedik a világhálón. De nem szabad figyelmen kívül hagyni a Közel-Keletet sem, hiszen ez a régió termeli jelenleg a legtöbb új felhasználót.

És végül szóljunk a sok kezdet mellett egy olyan 2010-es eseményről, ami egy korszak lezárását jelenti, ez nem más mint az űrsiklók nyugdíjazása. Bár nem volt egy futurisztikus valami és nélkülözte az űrhajózás hőskorát idéző romantikus allűröket is, a NASA-nak pontosan az volt vele a célja, hogy egy hétköznapi repülő eszközt kapjon, amivel az űrrepülés rutinszerűvé válhat. A végeredmény némileg más lett, és a célt sem sikerült maradéktalanul teljesíteni. Az űrbe való eljutás mind a mai napig drága, és ami a legszomorúbb, elég veszélyes vállalkozás, utóbbit a két űrsikló katasztrófa emléke teszi egyértelművé. Összességében a 30 éves történelmét nézve a flotta teljesítette a rá rótt szerepet, több száz embert juttatott el a világűrbe és segítségükkel megépült a Nemzetközi Űrállomás is.


A három megmaradt űrrepülő mindegyike meglátogatja még az űrállomást 2010-ben, azonban amikor a Discovery szeptemberben földet ér a kifutópályán, az űrsiklók nem megszokott hangárjaikban, hanem az űrrepülési és repüléstörténeti múzeumokban pihenhetnek majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • josIP #116
    Hm... Az autós megoldásra még egy ideig várni kell.
    Ahhoz, hogy egy ~autó formájú eszközt A pontból B pontba eljuttassunk, forgalom, gyorsít-lassít miegymás, ugyanannyi energia szükségeltetik, meghajtás módjától függetlenül. Mivel épp nem áll rendelkezésemre túl sok adat, induljunk ki belsőégésűből.

    Modern kisautó fogyaszt 7L benzint 100 km-en vegyesben.
    benzin égéshő: 47,3 MJ/kg = ~13,14 kWh
    azaz 14 l benzin = ~204 kWh

    aztán ha hozzászámoljuk, hogy egy korszerű motor hatásfoka ~35%, akkor 71,4 kWh munka a kocsi mozgatása.
    Egy korszerű villanymotor 80-90%, + a töltés hatásfoka sac/kb ugyanennyi,
    tehát konnektorból tankolva, ugyanannyi megteendő úthoz csak a felét, ~98 kWh-t kéne tankolni.
    Ez jelenlegi árak szerint ~5000 Ft. Ennyiért olcsóbb kutakon még mindig 14 liter benzint kapni.

    Ha mindezt nem is 5, hanem mondjuk 10 perc alatt akarjuk beletankolni, akkor ~593 kW teljesítményű konnektorra lesz szükség.
    Mivel a Föld legnagyobb részén (kivéve USA meg még néhány elmaradott hely) a hálózati feszültség 230V, ezért a szükséges áram ~2,58 kA, azaz 2580 Amper.
    Namost egy kisebb trafóház, ami mondjuk ellát 5-6 darab 10 emeletes panelt, vagy családi házból mondjuk egy fél falut, 3x500 A-es kimenettel rendelkezik.

    Tehát, ha veszel otthonra egy nagyobbfajta trafóházat és rákötsz egy közelben futó magasfeszültségű távvezetékre, akkor kell bérelned munkásokat, akik a 3 darab combvastagságú erősáramú kábelt rádugják a kocsidra.

    Ha most lenne az országban 50 olyan töltőállomás (legalább bpre kell ugye 30) ahol 5 autót lehet tölteni egyszerre, az 250 autó x 593 kW = 148250 kW = ~148 MW.
    (Szemmel láthatóan horpadna be az erőművek oldala, ahogy az akksi szívja magába az energiát...)
    A paksi atomerőmű egy blokkja 400 MW teljesítmény leadására képes, az ország energiafogyasztása körülbelül ~4000 MW.
    148 MW már meglátszana rajta. De "villanykútból" nem 50 kell, hanem vagy 1000, ugyanúgy mind benzinkútból (vagy több, ha nem javul jelentősen az akkumulátorok kapacitása, akkor a kisebb hatótáv miatt gyakrabban kell tankolni).
    Így már 5000 töltőhelyünk van, tegyük fel, hogy épp egyszerre tankolnak mindenhol.
    Ez ~3000 MW teljesítmény, 3/4-e az ország összenergiafogyasztásának, majdnem kétszere a teljes paksi atomerőmű teljesítményének (1600MW).

    Szóval, ahhoz hogy ez megvalósulhasson, gyakorlatilag alapjaitól meg kell változtani, újra kell építeni az egész Föld elektromos energiatermelő-, szállító- és elosztóhálózatát.

    Messze van ez még, és sajnos nem a gonosz politikusok meg olajcégek sara (akik mint tudjuk megölték az összes elektromos és vízautó feltalálóját, a dokumentumokat titkos páncéltermekben őrzik, a kész autókat meg elásták a sivatagban, csak hogy ne veszítsék el az olajbevételeiket :)

    Messze van még...
  • Epikurosz #115
    Tényleg gazdag.
  • Epikurosz #114
    Magyar!
  • Epikurosz #113
    Azt csiripelik a madarak, hogy Kína hétmérföldes csizmával közeledik USA-hoz tudományos kutatás terén.

    Jonathan Adams, Reuters-> Financial Times
  • Epikurosz #112
    Amúgy jó a klip!

    Nem tudsz olyan cégről, amelyiknek észemberre van szüksége.
    Havi egy millió ft-ért elmennék think tanknak, észkombájnnak.

    Eszméletlen, hogy tele vannak a cégek idióta, debilis emberekkel!
    Nem gondolkodnak! Én meg néha robbanok szét az ötletektől.

  • Epikurosz #111
    Álmodik a nyomor.
    Épp most dühöngtem ki magam a hobbyelektronikán, hogy a WC ajtó mellé szeretnék olyan kapcsolót szerelni, amelyiken van két led: a piros led akor világít, ha fel van kapcsolva a WC-ben a villany (van bent valaki), egyébként meg égjen a zöld lámpa. Na, egy ilsyen eccerű funkcióra nem kapsz kapcsolót.

    ÉN ADJAK ÖTLETEKET MINDEN IDIÓTÁNAK?!
  • Tetsuo #110
    Low noise, mert nem kevertek animacio ala hangot :S

    Ilyeneket en is tudok:

  • Epikurosz #109
    wtf!
  • Tetsuo #108
    A segelyek olyan minimalis ertekuek a kizsakmanyolashoz kepest, hogy a hajszalnal vekonyabb vonalak lennenek. A szomaliai kalozok zsakmanya meg meg kevesebb..
    "A betegsegek terjesztese.." Faszer mennek/mentek oda feherek, de komolyan?!
    Azert van a nagy bevandorlas, mert liberalizalodtak az egykori gyarmatosito nemzetek (a kizsakmanyolas meg tart) es engedik oket.. nem kene, de engedik, mert emberi jogokrol predikalnak meg uj munkaerorol.
    "A betegsegek terjesztese" noch ein mal.. gyogyszeripari konszernek sorozatosan kiserleteznek arrafele embereken (es nem gyogyszert adnak nekik)..

    Amugy tenyleg hibas a terkep, mert pl a magyar ertekek kiaramlasat nem abrazolja es izrael fele sem mutat megfelelo nyil.. a 3. vilag kiaramlasait jol mutatja viszont.
  • Epikurosz #107
    Ez egy HAZUG térkép.

    Nem jelöli, hogy a fejlett világ mennyi segélyt küld a fejletlennek, sem azt, hogy a kábítószertermesztő "szegény" harmadik világbeli országok mennyi pénzt szipolyoznak ki a fejlettektől, és mennyi embert tesznek tönkre. Nem beszélve a bevándorlók etetéséről, segélyezéséről, a szomáliai kalózok ténykedéséről, a terrorizmusról, a betegségek terjesztéséről stb. stb.