Hunter

A kinetikus energia kockázatai az autóversenyzésben

Eddig két futam zajlott le az idei Formula 1-es szezonból, ami számtalan újdonsággal állítja szembe a résztvevőket. Ezek közül az egyik legérdekesebb a KERS, a kinetikus energia visszanyerő rendszer, aminek előnyeivel és hátrányaival talán még maguk a pilóták sincsenek teljesen tisztában. A hatékonyság mellett a rendszer biztonságos voltát számos kérdőjel övezi, utóbbiakat vette szemügyre a New Scientist.

A KERS egy több ismeretlenes egyenlet az autóversenyzés motorsport csúcskategóriája számára, új kockázatokat támasztva a sportág számára, megnövelve az akkumulátortüzek, áramütések esélyét és növelve a veszélyes törmelékek számát. Senki sem tudja milyen biztonságos a rendszer, különösen nagy sebességnél történő ütközés esetén; ilyenre az eddigi két futam során még szerencsére nem volt példa.

A Formula 1 új szabályai lehetővé teszik, hogy a visszanyert energiából minden egyes körben 6,5 másodpercen át 60 kilowatt erőtöbbletet adjanak a motoroknak, ami megközelítőleg csúcsteljesítményük 10 százalékával egyenértékű. A rendszer egy gombnyomással aktiválható, és segít az előzéseknél illetve a kigyorsításokban. Egyik nem titkolt célja a versenyek látványosabbá tétele, nyilatkozott Charlie Whiting a szabályalkotó Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) részéről. A másik célkitűzés az autóversenyzés "zöldebbé" tétele, a KERS ugyanis idővel csökkentheti az üzemanyag fogyasztást, amiből az utcai autók is profitálhatnak.

A KERS a járművek fékezésekor keletkező energia egy részét hasznosítja, illetve tárolja el elektromosan vagy mechanikusan. Egy dinamó vagy motor alakítja át a kardántengely forgásának energiáját elektromossággá, illetve ugyanez az ellenkező irányba is működik: az árammal meghajtható a kardántengely. A köztes időben az energia elektromosan egy lítium-ion akku tömbben vagy kinetikus energiaként egy nehéz, gyorsan forgó lendkerékben tárolódik.

A kérdés, melyik módszer a jobb? A Renault, a BMW Sauber és a McLaren az akkus megoldást választotta, ami egy jóval egyszerűbb formában már jó ideje működik a hibrid autókban, például a Toyota Priusban. Ez adja a legjobb teljesítményt a súly és a méret viszonylatában, továbbá könnyen átültethető az utcai autókba is, érvel a rendszer mellett Markus Duesmann, a BMW motorjainak főtervezője. Egy csapat, a Williams F1 a lendkerekes megoldást választotta. "Elemzésünk szerint a lendkerékkel sokkal gyorsabban alakítható át és táplálható vissza az energia" - magyarázta Damien Scott a Williams mérnöke. Elmondása szerint az autógyártók máris érdeklődnek az egykor szebb napokat is megélt, jelenleg azonban ismét az élvonal felé törő csapat lendkerekes technológiája iránt.

Beszéljünk azonban a veszélyekről. A magas feszültségű elektronika mindkét rendszernél komoly kockázati tényező. A YouTube egyik videóján jól látható hogyan löki hátra egy áramütés a BMW-Sauber csapat egyik szerelőjét, amikor megérinti az autót. "A szerelő azután szenvedett áramütést, hogy egyszerre érintette meg a kormánykereket és a karosszériát" - mondta Duesmann. A szerelő sérülés nélkül megúszta az esetet, a rendszert pedig azóta áttervezték, megelőzendő a hasonló eseteket.


Az áramütés pillanata a BMW Sauber jerezi tesztjén

A másik gondot a lítium akkuk kigyulladása okozhatja - erre is volt már példa a Red Bull Racing felkészülési időszakában -, ami időnként a laptopoknál is előfordul. Ennek megelőzéséhez körültekintően kell kiválasztani a katódot az akkukhoz, ami minimalizálhatja a rövidzárlat lehetőségét, mondta Simon Sheldon, az akkukon alapuló hibrid gépjárműrendszerek kifejlesztésével foglalkozó brit Amberjac Projects ügyvezető igazgatója.

Hasonlók a percenként 35 000 fordulaton pörgő lendkerék kockázatai is. Ha valami megakasztja a rendszert, akkor komoly esély van rá, hogy nagy sebességű törmelék terítse be a versenyautót, egyaránt veszélyt jelentve a benne ülőre és a közelében haladókra. A Williams tájékoztatása szerint az ő lendkerekük meghibásodás esetén is biztonságos marad. A brit csapat egy új szén kompozit anyagot használ, amit a szintén brit Urenco cég fejlesztett ki. Az Urenco urániumdúsításhoz készít centrifugákat. Az új anyagot úgy alkották meg, hogy meghibásodás esetén porrá málljon. "A konstrukció értelmében egy meghibásodásnál - legyen az egy ütközéses baleset - a lendkerékből nem marad más, mint szénszál por nagy nyomású kigázosodása" - mondta Scott.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • torjoz #54
    Kezdessz egy kicsit unalmas lenni ezekkel a hottod(vagy hogy írja) szintű hozzászólásaiddal!
  • subertus #53

    én inkább a csapatot okolom, meg aki ilyen sunyiságokat kieszel!

    mivel több ellenfele is volt a bajnokságban ezért nem tudott volna csak 1-et kiütni, mert ezzel magát is nullázza. Egyébként is imád versenyezni, és állat jól tud. Nem direkt hajtott a ferrariba, de 100%ig az ő hibája volt
    A levágott sikánok, amik azok voltak, azokért büntetést kapott, ahogy mások is.
    A többi kerékrázós sikánátcsúsztatás pedig bravúros vezetési stilus!

    Az a legszimpatikusabb Hamiltonban h mennyien nem szeretik! Az FIA se kamálja, és gyakran durvábban bünteti,mint korábban akárkit, és ezzel együtt is világbajnok lett, le a kalappal!
    Sok ember más emberek gondolatát igyekszik leirni a sajátja helyett, de nem is érti igazán, ahogy Sanyix se!
  • Sanyix #52
    "-Annál a pitlámpás esetnél egyáltalán nem állt jobban Kimi..nem hogy sokkal jobban. 3pont hátrányban volt Hamiltonhoz képest."

    Annyi disznóságot csinált, hogy lehet másra emléxem. Tény hogy direkt ment bele kimibe, mindegy hogy hány pontot szerzett a végén (mert ezt nem tudhatta akkor, csak azt hogy el kéne tűntetni az ellenfele), viszont akkor nem mindegy, hiszen ha neki megy, kimi tuti nem kap egy pontot sem, sem a ferrari, és neki ez a legjobb.

    "-Nem volt többször hogy levágott sikánt, és nem egy ilyennnel nyerte meg a világbajnokságot, Massa-val szemben egyáltalán nem volt ilyen pláne nem az utolsó futamon mivel akkor Massa elment mint a szél."

    Ó dehogynem volt, hamilton többet megy a levágható részeken, mint a pályán, mindenféle gagyi indokkal. Amúgy tényleg nem egy olyannal nyerte meg a világbajnokságot, hanem több levágással szerzett a szezon folyamán pontocskákat :) ne vett szó szerint hogy akkor az utolsó futamon nyerte meg a bajnokságot, hanem addig több futamon szedett így össze pontokat, ami később döntőnek bizonyult.

    Na meg az a kémkedős botrány, mikor megint csak tette az ártatlant. Messze hamilton a legkevésbé tisztességes f1 pilóta, állva hagyja ebben még a pár évvel ezelőtti hatalmas nagy arcú alonsot is, pedig akkor az se volt semmi.
  • trogi #51
    Kicsit OFF:
    Teccik, nemteccik: ez nem sport, ez üzlet. Hasonlóan a labdarúgáshoz, jégkoronghoz, stb., stb.
    Az üzletben pedig megengedett minden eszköz, egészen addig, míg ki nem derül.

    A klasszikus értelemben vett sport réges-rég megszűnt, illetve csak a hétköznapi emberek művelik.

    Ilyen elven a McLaren csapat semmi rosszat nem tett. Sunyinak sunyi, de az üzleti életben sem mindenki tiszta, talpig becsületes, stb. Az egészben csak az a gond, hogy sportnak akarják láttatni ezt az egész micsodát...

    ON:
    Egyáltalán hogy jutottak el oda, hogy kell a KEVR? Valakinek ötletrohama volt?
  • muerte2 #50
    Igen is az emberek nagy rsze azert nezi ezeket a sportokat mert hatlha lesz baleset. Ha szorakoztatas akkor legyen az. Ne legyen egy technikai sport uberbiztonsagos. Aki arra jelentkezik, az meg tudja mire jelentkezik.

  • NEXUS6 #49
    Azért amikor Alonsoval egymást xopatták halálra, akkor nagyjából kijött az, hogy milyen trükkös fiú is ő a nagy barna őzike szemeivel.

    De én is írtam, hogy ez lelépősdi magánvélemény, másrészt ha fordítva fogalmazzuk meg, akkor még igazabbnak és valószínűbbnek tűnik a dolog: vagy is ha jó lenne a kocsi, akkor azt is elviselné, hogy a mostaninál nagyságrenddel nagyobb xarkupacba nyomnák a fejét és akkor is maradna.

    Szerintem a KERS esetében csak arról van szó, hogy fokozatosan vezetik be az éjszakai futamokat, mert az sokkal látványosabb és az esti közvetítések miatt a szponzoroktól is magasabb hirdetési díjakat lehet lenyúlni. A KERS meg úgy jön a képbe, hogy valójában egy extra áramforrás a sok neonfénynek a kocsi alá, ledes kijelzőnek a keréktárcsára, meg egyéb optikai tuninghoz.
    Úgy hallottam tárgyalások folynak, hogy az idénnyitó futam majd Las Vegasban tartják.
  • b-type #48
    Én nem így látom, ez a kitétel nem véletlenül szerepel a szerződésekben (Alonso McLaren-s szerződésében is szerepelt ha emlékszel rá).
    Az elég egyértelmű hogy nem saját kútfőből lökte a maszlagot, mivel akkor nem nyílatkozta volna világgá a valóságot pár percel azelőtt.
    Azaz neki nem volt érdeke, a pályán azt csinálta amit mondtak neki, a rádióbeszélgetés nyilvánosságra lett hozva. Azt mondták engedje el - elengedte.
    Az hogy szerinted azért akar lelépni, mert nem jó a McLaren az oké,...viszont ez alapján egyből elővenni az 'áramvonalas' személyiséget, meg hogy mit játszik el meg mit nem az már hibás. Mert nem tudod csak gondolod...abból meg van mint szron a légy.
    Simán berághatott, mert neki az a feladata hogy a pályán megtegye amit csak meg tud tenni, pályán kivűl meg tudjon hagyatkozni a szakemberekre
    ...amik most elég kellemetlen helyzetbe hozták. A saját hibája az a saját hibája, nyel ő még eleget a kanadai pitbaleset miatt mondjuk. De ez nem a sajátja. Eleve hiba volt arra kérni hogy engedje el Trulli-t.

    Szal nincs itt baj a KERS rendszerrel, csak arra kell ügyelni, hogy beszerelés előtt kétszer balra és egyszer fel kell nézni, különben kiszöld emberkék rajzanak ki belöle.
  • Molnibalage #47
    Ne vedd sértésnek, de a 2007-es felvételen semmi szivatás nincs. A safety car lassú volt és lassított az első. Hamiltonnak is kellett, mert nem előzhet.

    Az ütközéssel sem járt jól. Egydül talán az első vitatható. Másegyéb?
  • NEXUS6 #46
    Köszi!:)
    Onnan indult a dolog ugye, hogy elkezdtük itten fejtegetni, hogy sajna a "száguldó cirkusz" névből az utóbbi időkben inkább a cirkuszon van a hangsúly. Én meg voltam olyan oktondi, hogy benyögtem, hogy a McLaren csapat viszi e tekintetben a pálmát. Jelenleg ugyan nem sok vizet zavarnak, de megint azzal van tele a sajtó, hogy Hamiltóni tájékoztatót tart, mert őt kérem ezekagecik kihasználták.

    Mondjuk szerintem 2007-ben ki kellet volna az egész csapatot baxni Alonsostól-Hamiltonostúl, mert amit csináltak az a sport megcsúfolása. Mondjuk asszem akkor talán ők voltak a legnagyobb költségvetésű istálló, meg a tényleg növelték a hülyeségükkel a nézettséget.

    Szal, most hogy xar a kocsi szerintem Hamilton, eljátszva az ártatlan szűzkurvát tényleg kilép, ami rettentően jól illik majd a roppant áramvonalas személyiségéhez is.

    De a téma a részemről is lezárva.

    Amúgy jó ez a KERS!:))) Ha már a köridőkön nem igazán javít, mert, hogy kiba nehéz is, lehetne mondjuk arra használni, hogy a pilcsik egymás nyakára hajtanak és agyonrázatják a másikat vele.

    Micsoda só lenne! Csak 1 maradhat!!!!:D
  • b-type #45
    Az utcsó videó tényleg jó.
    ..még a Magny Cours-i sikánvágást is linkelted volna, hiszen az is az volt..Vettel-l előzte mikor nem tudta már bevenni a sikánt. Szal segítek ha gondolod, mármint olyanokban ami valóban megtörtént,..csak nem tudom mi a célja.